Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu  (gelezen 863 keer)

Offline jowe

  • Lid
overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Gepost op: 2011/05/24, 11:58:03 »
Hallo allemaal,

Ik heb naast KDE ook XFCE ge-installeerd.
Ik ga nu de komende weken XFCE uitproberen.
KDE deed af en toe raar en crashte zelfs sinds de laatste upgrade.
Eens kijken of XFCE zich beter gedraagt.

Re: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/24, 13:08:24 »
Dat zijn er twee die zich wel wat 'vermengen'.

Pjotr omschrijft het op zijn site als een fatale vergissing, uit ervaring met Gnome 2 en KDE heb ik geleerd dat vooral de muiscursor zich wat vreemd gedraagt (soms veranderen van uiterlijk) .

Je kan dat ongedaan maken maar dat is een zéér grote string die je moet ingeven in de terminal.
En ook dat loopt dan soms niet goed. Ik heb, om terug een stabiele omgeving te hebben, terug een schone installatie gedaan en daarna beiden in een dualboot gezet = beter en stabieler.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/24, 14:17:44 »
Ik sluit me bij Joris aan, beter is het om een dual-boot te maken. Wat ook aan te raden is, is om te kijken naar de software die je wilt installeren. Sommige programma's nemen veel Gnome en KDE dingen mee en het kan misschien prima werken in combinatie met XFCE, maar wanneer je een aantal van deze dingen in je installatie hebt zit je met een halve Gnome installatie boven je XFCE installatie.
Dat komt de snelheid volgens mij niet ten goede. Zelf kijk ik altijd met synaptic wat er zoal meekomt, bevalt het me niet dan kijk ik voor een soortgelijk programma, er is tenslotte genoeg om uit te kiezen.
Misschien is dat handig om te onthouden wanneer je met Xubuntu bezig bent ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/24, 18:22:26 »
Hallo allemaal,

Ik heb naast KDE ook XFCE ge-installeerd.
Ik ga nu de komende weken XFCE uitproberen.
KDE deed af en toe raar en crashte zelfs sinds de laatste upgrade.
Eens kijken of XFCE zich beter gedraagt.


Ik neem dus aan wat de andere zeggen dat je de werkomgeving XFCE heb geïnstalleerd en niet Xubuntu. Je kan beter Xubuntu installeren om fouten te voorkomen zoals de andere al zeggen. Ook kun je beter een schone installatie doen i.p.v een upgrade.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/24, 19:35:36 »
De meeste mensen reserveren veel ruimte voor een installatie, nu heb ik met KDE niet veel ervaring, maar de Gnome, XFCE en LXDE versies hebben aan 10GB meer dan genoeg.
Op die manier kan je veel beter testen en kijken wat je wilt.

tip: maak dan ook een aparte partitie voor alle data, dan weet je zeker dat je ruimte genoeg hebt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/24, 21:22:37 »
De meeste mensen reserveren veel ruimte voor een installatie, nu heb ik met KDE niet veel ervaring, maar de Gnome, XFCE en LXDE versies hebben aan 10GB meer dan genoeg.
Op die manier kan je veel beter testen en kijken wat je wilt.

tip: maak dan ook een aparte partitie voor alle data, dan weet je zeker dat je ruimte genoeg hebt.

Met 10gig heb je meer dan genoeg. je kunt dan heel wat software installeren en de rest van je data op een andere partitie opslaan waardoor als er iets mis gaat met je systeem dat je data al apart staat.

Zoals anderen al aangaven zou ik zeggen doe een verse installatie van Xubuntu.
Ik heb het geprobeerd met Ubuntu 11.04 en het gaf toch enkele problemen waar ik nu vanaf ben na een nieuwe installatie van Xubuntu.

Offline jowe

  • Lid
Re: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/01, 19:56:20 »
Ik heb XFCE geprobeerd omdat KUbuntu zich met zijn spontane crashes en ongevraagde reboots mij de keel uit begon te hangen.
Ik denk dat ik de komende dagen mij weer eens ga verdiepen in Slackware. Iets meer puzzelwerk maar mijn ervaringen in het verleden hiermee waren zonder meer goed.
Als ik dan toch (zoals bij de bekende "produkten" van Microsoft) de hele harde schijf weer moet formatteren en de hele meuk opnieuw "from scratch" moet herinstalleren om de handel fatsoenlijk aan het lopen te krijgen, heet Ubuntu voor mij afgedaan.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/01, 20:15:15 »
Jowe, wat je wilt kan maar als Kubuntu iedere keer crashed, dan kun je het beste of die problemen oplossen of als je Kubuntu beu bent en je wilt wat anders, Xubuntu of iets dergelijks installeren.
Als je XFCE over een onstabiel systeem heen zet dan blijf je de problemen houden, dielos je daar niet mee op.
Het geen wat je doet is een andere deksel op je gebroken potje zetten en hopen dat het dan gefikst is.
Aangezien je aangaf XFCE te proberen, is het vrij logisch om een nieuwe installatie te doen omdat je basis Kubuntu is waarin wat aanpassingen zitten waar XFCE niet goed mee om kan gaan.
Je installeert eigenlijk iets anders dan wat je had ondanks dat het ook een *ubuntu versie is.

*ubuntu hoef je niet opnieuw te installeren als er problemen zijn, die zijn in het algemeen op te lossen en opnieuw installeren is alleen als niets mocht helpen.
Als je Xubuntu wilt dan is het v rij logisch om het of er naast te zetten of opnieuw te installeren.
Je installeert in principe een ander besturingssysteem wat wel als basis wat heeft van Ubuntu verder een eigen structuur.


Re: overstap van K-Ubuntu naar X-Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/01, 20:20:21 »
Zou trouwens wel willen weten waarom het steeds crasht. Kubuntu is met de laatste releases alleen maar stabieler geworden. Het is lang geleden dat ik een crash had op een stabiele Kubuntu. Wie weet zit het hem namelijk wel niet in KDE (kans is niet zo groot) maar in het onderliggende en als je dan Xubuntu erop zet, hou je dezelfde problemen.