Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [CSS / XHTML] Verticale scrollbar en niet-klikbare links  (gelezen 1680 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
[CSS / XHTML] Verticale scrollbar en niet-klikbare links
« Gepost op: 2010/07/14, 12:57:41 »
Het is lang geleden dat ik nog een site heb ontworpen,
maar ik heb de belofte gemaakt om een nieuwe site te ontwerpen voor een club.

De website waar het over gaat is de volgende: http://vidiqatch.org/astoria/

Nu heb ik echter 2 probleempjes die ik niet zo snel krijg opgelost:

1) Wanneer het venster verkleind wordt komt er een verticale scrollbar, ookal is deze niet nodig en past de content perfect in het verkleinde venster. Wanneer de pagina gerefreshed wordt terwijl het venster klein is, zal de verticale scrollbar plots verdwijnen zoals het hoort...

2) Indien de content van de website te groot is, is de link in de footer niet meer klikbaar en kan er geen tekst in de footer geselecteerd worden.. Je kan dit controleren door het venster kleiner te maken of een pagina met veel content te openen (bv. http://vidiqatch.org/astoria/marching-song-of-the-covert-battalions)

Iemand een idee hoe ik deze problemen kan oplossen?

(Ik moet wel even waarschuwen dat het CSS-bestand een beetje onoverzichtelijk is omdat ik dit gekopieerd heb van een oude website van mij en dat heb aangepast, dus er zitten veel stukjes in die nog weg mogen)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: [CSS / XHTML] Verticale scrollbar en niet-klikbare links
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/14, 13:54:44 »
Ik heb even wat getest met Firebug + Firediff

De eerste bug kan ik niet reproduceren (Firefox 3.6.6), maar misschien komt het doordat mijn resolutie te klein is. De pagina heeft bij mij altijd een scrollbar nodig, tenzij ik de pagina zoom. Maar dan komt dat probleem dus niet voor.

Voor de 2e heb ik een oplossing gemaakt. Je moet nog wel even testen of alle pagina's dan nog goed werken. De diff komt van Firediff, en kan volgens mij niet gebruikt worden als echte diff, maar je kunt deze handmatig aanpassen.
Ook heb ik het volgende uit de HTML verwijderd: <div id="footer-pushdown"></div> (volgens mij de veroorzaker van het probleem, en zag niet waarom deze erin hoort te zitten)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: [CSS / XHTML] Verticale scrollbar en niet-klikbare links
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/14, 14:49:53 »
Die div is nodig om ervoor te zorgen dat de footer altijd op de juiste plek onderaan de pagina wordt geplaatst. Bedankt voor het meedenken, maar met jouw aanpassingen gaat er nog steeds veel mis in andere gevallen en is het gradient-effect onderaan de pagina verdwenen. Ik ga nog een beetje verderzoeken...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: [CSS / XHTML] Verticale scrollbar en niet-klikbare links
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/14, 14:57:40 »
Probleem #2 heb ik opgelost door de footer-text div buiten de footer div te plaatsen.. het probleem was de negatieve z-index van de footer die nodig was om het gradient-effect onderaan de pagina te verkrijgen.. de footer-text div zat hierdoor onder een 'transparante onklikbare laag' in sommige gevallen..

nu nog het verticale scrollbar probleem oplossen... maar dit probleem is blijkbaar browser-specifiek want in Firefox is er inderdaad geen probleem, maar wel in Chrome...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)