Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: afspelen dvd's r en rw lukt niet  (gelezen 2355 keer)

Offline danite

  • Lid
afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Gepost op: 2017/01/10, 17:31:45 »
Beste,

Ik heb al verschillende keren geprobeerd apt-get te installeren om dvd's rw of r af te kunnen spelen. Als ik is via Terminal een van onderstaande "spreuken" wilt installeren:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras en/of sudo apt-get install libdvdread4

Dan komt onderstaande melding: Bezig met configureren van "ttf-mscorefonts-installer" op het scherm. Je moet vervolgens op OK klikken. Dat lukt niet ook niet na een uur.

Hebben jullie enig idee hoe dit probleem op te lossen. Alvast bedankt.

groetjes,

Adrie

Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/10, 17:35:18 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/10, 18:05:56 »
het is niet alleen :

Citaat
install ubuntu-restricted-extras
die geïnstalleerd moet zijn.

Je moet ook eens het volgende controleren in de synapticpakketbeheerder ==> libdvdcss2 (groen blokje ervoor = OK)

Als het filmdvd's zijn met DRM dan moet je ook in VLC de codecs instellen: zie bijlage.

Hopelijk lukt dit nu.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/10, 18:28:42 »
Beste,

Ik heb al verschillende keren geprobeerd apt-get te installeren om dvd's rw of r af te kunnen spelen. Als ik is via Terminal een van onderstaande "spreuken" wilt installeren:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras en/of sudo apt-get install libdvdread4

Dan komt onderstaande melding: Bezig met configureren van "ttf-mscorefonts-installer" op het scherm. Je moet vervolgens op OK klikken. Dat lukt niet ook niet na een uur.

Hebben jullie enig idee hoe dit probleem op te lossen. Alvast bedankt.

groetjes,

Adrie
  werk met Xubuntu en gewoon ubuntu 16.4 ( zonder  ubuntu-restricted-extras ) en alles werkt gewoon  ook  dvd's rw of r  zeker met VLC.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline danite

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/13, 14:30:18 »
Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties. Het is niet opgelost. Het lukt niet om VLC Mediaplayer te installeren voor Ubuntu 16.04

Terminal.
$ sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
[sudo] wachtwoord voor dani:
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Is deze in gebruik door een ander proces?

foutmeldingen bij E hoe op te lossen

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras lukt niet meer via Terminal door fouten onder E.

Gisteren sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras  Bezig met configureren van ttf-mscorefonts-installer ├──────────┐
 │                                                                           │
 │ TrueType core fonts for the Web EULA                                       
 │                                                                           
 │ END-USER LICENSE AGREEMENT FOR MICROSOFT SOFTWARE                         
 │                                                                           
 │ IMPORTANT-READ CAREFULLY: This Microsoft End-User License Agreement       
 │ ("EULA") is a legal agreement between you (either an individual or a       
 │ single entity) and Microsoft Corporation for the Microsoft software       
 │ accompanying this EULA, which includes computer software and may include   
 │ associated media, printed materials, and "on-line" or electronic           
 │ documentation ("SOFTWARE PRODUCT" or "SOFTWARE"). By exercising your       
 │ rights to make and use copies of the SOFTWARE PRODUCT, you agree to be     
 │ bound by the terms of this EULA. If you do not agree to the terms of       
 │ this EULA, you may not use the SOFTWARE PRODUCT.                           
 │                                                                           
 │                                                                           
 │                                  <Ok>

Dan komt onderstaande melding: Bezig met configureren van "ttf-mscorefonts-installer" op het scherm. Je moet vervolgens op OK klikken. Dat lukt niet ook niet na een uur. Of moet je eerst een Tabtoets gebruiken en dan kijken of je op OK kan klikken


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/13, 18:01:29 »
Met de Tabtoets kun je inderdaad de OK-"knop" activeren. Daarna kun je op Enter drukken, en klaar is Kees.  =D
« Laatst bewerkt op: 2017/01/13, 18:03:01 door Pjotr »

Offline danite

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/13, 18:32:35 »
Hoi Pjotr,

Ik heb nog een vraag. Als ik in Terminal opdracht: $ sudo "apt-get install ubuntu-restricted-extras"  geef dan krijg ik nu twee foutmeldingen.

E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Is deze in gebruik door een ander proces?

Met het gevolg dat ik "apt-get install ubuntu-restricted-extras" niet wordt "geinstalleerd" . Geen stap verder kom om VLC - mediaplayer in Ubunti 1604 te installeren. Hoe krijg ik de foutmeldingen opgelost? Alvast bedankt.

Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/13, 18:38:10 »
Staat er soms een ander programma open zoals synaptic of software?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/13, 18:40:50 »
@ danite,

Citaat
Het lukt niet om VLC Mediaplayer te installeren voor Ubuntu 16.04

... even verduidelijken ... VLC is toch mee geïnstalleerd wanneer je Ubuntu/Xubuntu .... hebt geïnstalleerd ??? Of heb ik het hier verkeerd voor?

Die
Citaat
ubuntu-restricted-extras
- software van derden, had je toch bij het begin van de installatie moeten aangeven dat die mochten mee geïnstalleerd worden --of, heb je dit toen niet aangegeven?

Nadat de installatie van Ubuntu/Xubuntu voltooid is dan moet je even wachten tot je de updates kunt installeren.
VLC werkt gewoon na de installatie, je moet die niet extra installeren ( in Ubuntu/Xubuntu).
Het is anders wanneer je VLC in Windows zou, of wil installeren ...
 ---> de vraag die bij mij dan opkomt : waar wilde je VLC installeren --
1) in Ubuntu/Xubuntu ...???
2) in Windows ???

** Die ubuntu-restricted-extras - software van derden kan je ook achteraf installeren via de synappakketbeheerder of via het Ubuntu-softwarecenter. ;)

Graag even verduidelijken...
Met dank.

spievensterke.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Of je kan ook een andere distributie eens proberen te installeren ----> lees volgend maar eens door... Maar, ... voel je vooral VRIJ !  ;)

Citaat
Re: Graag advies voor Mint-18
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 19:14:38 »

    Citaat
    Verander

@ Cargamel,

je kan met gerust hart, LinuxMint 18.1 Xfce installeren op jou computer.
Die laptop van mij is ook al méér dan 6 jaar in gebruik ( Toshiba Satellite,  met Intel Mobile grafische aansturing ).
Ik heb er, toen ik hem van de schroothoop gered heb, 2GB DDR2 So-Dimm Ram-geheugen bij geprikt.
Deze laptop draait als een zonnetje met (echter) LinuxMint 18 Xfce 64-bit. Enne, ... het blijft mij verbazen, hoe goed dat is ... :)

Ook Pjotr is daarover enthousiast.

Download de .iso van LinuxMint 18.1 béta Xfce 64-bit, van de website van Pjotr en brandt die dan op DVD of een USB-staafje --> op de website van Pjotr wordt dit heel duidelijk beschreven hoe je een .iso moet branden op een DVD of op een USB-staafje.

Citaat -----> van Pjotr:

    Wat ik aanraad:

    1. Doe een schone installatie van de bèta van Linux Mint 18.1 Xfce (die standaard kernel 4.4.0-53 heeft):
    http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/testing/linuxmint-18.1-xfce-64bit-beta.iso

    2. Kies het voorzichtigste bijwerkbeleid, namelijk "Maak mijn computer niet kapot" (verplichte keuze van bijwerkbeleid bij eerste gebruik van Updatebeheer);

    3. Installeer alle aangeboden updates. Herstart daarna je computer;

    4. Installeer  het wifi-stuurprogramma, op de inmiddels bekende wijze:
    https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8723BU-chipset-0bda:b720-
    (punt 7, rechterkolom)

    Klaar. Jarenlang geen omkijken meer naar.....

    Eventueel nog: direct-doen-lijstje (10 dingen om direct te doen na installatie) voor Linux Mint 18.1 Xfce: https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce

P.s.: Bericht ons hoe het vordert ....
« Laatst bewerkt op: 2017/01/13, 20:10:38 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/13, 22:24:45 »
sudo apt-get update
sudo apt-get install libdvdcss2

Mogelijk de oplossing..............

Maar er zijn ook oudere CD/DVD lezers die geen CD/DVD +R wensen af te spelen, wel CD/DVD -R
Niet alle oudere CD/DVD spelers kunnen (al of niet +R -R) Rewritables lezen.
Er zijn ook oudere CD/DVD lezers die geen zelfgebrande versies willen lezen.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/13, 22:30:43 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Tom

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/13, 22:39:39 »
Kleine rand bemerking VLC staat niet standaard geinstalleerd in Xubuntu 16.04.1 en het Deb bestandje voor libdvdcss2 kunt u hier halen ftp://ftp.videolan.org/pub/debian/stable/ zo doe ik het altijd.
Wel opletten welke u nodig heeft de 32 of 64 bits.
VLC kunt u makkelijk via Synaptic er op zetten .
« Laatst bewerkt op: 2017/01/13, 22:41:47 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline danite

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/14, 11:34:29 »
Beste,

Vanmorgen nieuwe poging gedaan via Terminal--> " sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras"  ingegeven volgens Ubuntu stappenplan "voltooi de muliti-mediaondersteuning"
Het goeie nieuws is dat de twee foutmeldingen van gisteren zijn verdwenen.

Nieuw probleem: Terminal stopt na verloop van tijd en vraagt om "dani-System-Product-Name. Welke productnaam moet ik ingeven om verder te komen. Dani is naam gebruiker.

Laatste stuk tekst van Terminal
 update-alternatives: /usr/bin/unrar-nonfree wordt gebruikt om in de automatische modus in /usr/bin/unrar (unrar) te voorzien.
Instellen van libchromaprint0:amd64 (1.3-1) ...
Instellen van libgstreamer-plugins-bad1.0-0:amd64 (1.8.2-1ubuntu0.2) ...
Instellen van gstreamer1.0-plugins-bad-videoparsers:amd64 (1.8.2-1ubuntu0.2) ...
Instellen van gstreamer1.0-plugins-bad-faad:amd64 (1.8.2-1ubuntu0.2) ...
Instellen van gstreamer1.0-plugins-bad:amd64 (1.8.2-1ubuntu0.2) ...
Bezig met afhandelen van triggers voor libc-bin (2.23-0ubuntu3) ...
[b]dani@dani-System-Product-Name:~$ [/b]

Bedankt.


Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/14, 12:46:43 »
Volgens mij kan je beter even opnieuw beginnen.
Dus opnieuw installeren.
En dan eerst kijken of alles gewoon werkt.
Daarna kan je misschien wat gaan aanpassen.
Dan weet je wellicht wat je doet.

Zo heb ik het meeste ook geleerd! :)
« Laatst bewerkt op: 2017/01/14, 12:48:19 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/14, 16:55:47 »
Nieuw probleem: Terminal stopt na verloop van tijd en vraagt om "dani-System-Product-Name. Welke productnaam moet ik ingeven om verder te komen. Dani is naam gebruiker.

Laatste stuk tekst van Terminal
[b]dani@dani-System-Product-Name:~$ [/b]

Mocht je met 'Nieuw probleem' de vetgedrukte regel in je tekst bedoelen: dit is geen vraag van de terminal, dit betekent dat het commando dat je getypt had afgehandeld is. Als alles goed verlopen is eindigt de terminal altijd met waar hij mee opende: naam van gebruiker en pc.  ;)

Offline danite

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/15, 14:02:05 »
Beste,

vandaag nieuwe poging gedaan. Het is gelukt om VLC Mediaplayer te installeren. Joepie. DVD's afspelen lukt muv DVD-RW.

Foutmelding:VLC kon de MRL 'dvd:///dev/sr0' niet openen. Controleer het logboek voor details. Hoe los ik dat op?


Offline jolo

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/15, 21:07:28 »
In principe zou ook het afspelen van DVD+/-RW met VLC, gewoon moeten werken. Ikzelf neem met een stand-alone DVD recorder tv programma's op een DVD+RW. Als ik die in de dvd-brander/speler plaats van de hoofd pc uit mijn onderschrift, dan verschijnt gewoon het dialoogvenster:"U heeft een video-dvd ingevoerd. Kies de te starten toepassing." Als ik VLC Media Player kies, kan ik daarna kiezen welke opname ik start.   

Of ik start met de video DVD+RW in de dvd-brander/speler VLC Media Player en selecteer Media > Schijf openen. Disc Selection DVD. Disc device /dev/sr0 > Afspelen.

Als de DVD+/-RW correct gebrand is, zou VLC Media Player 'm moeten kunnen afspelen. Tenminste zolang de video niet is geript van een blu-ray. Die zijn namelijk versleuteld.

Info over de geplaatste DVD+/-RW kun je verkrijgen via terminalvenstercommando
dvd+rw-mediainfo /dev/sr0 [Enter]

of eventueel
dvd+rw-mediainfo /dev/cdrom
 
[Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline danite

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/16, 08:53:23 »
Beste,

Hoe geef ik een command in  Terminal??

sudo <command> dvd+rw-mediainfo/dev/sr0

Ik kan geen dvd's r en rw afspelen. Bedankt

Offline jolo

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/16, 21:12:14 »
Gewoon door het terminalvenster te starten via toetsencombinatie Ctrl+Alt+T, en een terminalcommando te kopiëren en plakken naar het terminalvenster. Bij dat commando is sudo niet nodig. Uiteraard moet er dan wel een video dvd+/-r(w) in de dvd-brander/speler zitten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline danite

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/16, 22:21:02 »
Bedankt voor de tip.

Helaas is niet opgelost. Als ik in Terminal onderstaande command typ gebeurt er niets.

dani@dani-System-Product-Name:~$ <command> dvd+rw-mediainfo/dev/sr0
bash: command: Bestand of map bestaat niet

Ik loop vast. Bestand of map bestaat niet. Welke actie is in Terminal nodig om dvd+r en dvd rw af te kunnen spelen.

Offline jolo

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2017/01/17, 05:35:35 »
Het is wel nodig dat de commando output geeft, om te zien dat de dvd+/-r(w) wordt herkend. Typ dan in het terminalvenster alleen dvd+rw-m    en druk dan op de Tabtoets. Als het goed is vult autocompleet 'm dan aan tot dvd+rw-mediainfo. Dan druk je éénmaal op de spatiebalk en typt /dev/sr0 [Enter]

Er van uitgaande dat er één optisch apparaat in je pc zit. Werken die dvd rw's overigens wel correct op een andere pc of in een stand-alone dvd-speler? Dit om te controleren, of deze wel correct zijn gebrand.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Mikkel

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2017/01/17, 18:58:39 »
Als ik in Terminal onderstaande command typ gebeurt er niets.

dani@dani-System-Product-Name:~$ <command> dvd+rw-mediainfo/dev/sr0
bash: command: Bestand of map bestaat niet

Ik loop vast. Bestand of map bestaat niet. Welke actie is in Terminal nodig om dvd+r en dvd rw af te kunnen spelen.

Kopieer een terminalcommando dat je hier aangeraden wordt zoals het er staat, plak dat daarna in een terminalvenster en druk op de Enter-toets. Dus niet voorafgegaan door <command>.  ;)

Offline danite

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2017/01/17, 23:06:09 »
Beste,

Er gebeurt niks in Terminal na "dvd+rw-m"  en Tab gebruiken ook niet met " dvd+r-m".  Geen vulling autocompleet 'm dan aan tot dvd+rw-mediainfo. Dan druk je éénmaal op de spatiebalk en typt Code: [Selecteer]  /dev/sr0

DVD+R werkt wel onder Windows op andere pc.

Offline jolo

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2017/01/18, 06:13:54 »
Dan is wellicht dvd+rw-tools niet (meer) geïnstalleerd. Controleer dat via terminalvenstercommando   dpkg -l | grep dvd [Enter]

Installeer dvd+rw-tools zo nodig via  terminalvenstercommando sudo apt-get install dvd+rw-tools [Enter]

Als daarmee dvd+rw-tools wordt geïnstalleerd, dan kun je die terminalvenstercommando uit mijn vorig bericht opnieuw proberen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline danite

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2017/01/18, 17:49:36 »
Bedankt voor je snelle reactie. Je bent een vroege vogel.

Uitgetest in Terminal. Als ik het goed begrijp staat in Terminal DVD-video playing is geinstalleerd ook library voor versleutelde DVD's en library om DVD's te lezen. Lijkt oke???

dani@dani-System-Product-Name:~$ dpkg -l | grep dvd
ii  libdvd-pkg                                  1.4.0-1-1                                     all          DVD-Video playing library - installer
ii  libdvdcss-dev:amd64                         1.4.0-1~local                                 amd64        library for accessing encrypted DVDs - development files
ii  libdvdcss2:amd64                            1.4.0-1~local                                 amd64        library for accessing encrypted DVDs
ii  libdvdnav4:amd64                            5.0.3-1                                       amd64        DVD navigation library
ii  libdvdread4:amd64                           5.0.3-1                                       amd64        library for reading DVDs

Als ik DVD+R via VLC - player wilt starten krijg ik nog steeds volgende foutmelding.

Uw invoer kan niet geopend worden:
VLC kon de MRL 'dvd:///dev/sr0' niet openen. Controleer het logboek voor details.

Offline jolo

  • Lid
Re: afspelen dvd's r en rw lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2017/01/18, 20:51:45 »
Echter niet dvd+rw-tools die vereist is om die dvd+rw-mediainfo commando te kunnen uitvoeren.

Wellicht zou je ook nog de output kunnen posten van ls -l /dev/sr*  [Enter]

Hoe wordt het optische apparaat genoemd in applicatie schijven (gnome-disk-utility)? En zie die wel de video dvd rw?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM