Het zal wel erg afhangen van hoe zeer je grafische kaart OpenGL of Direct3D ondersteund.
1) Probeer het eens in Windows zowel met DirectX en OpenGL. Merk je verschil?
2) Het is gewoon onmogelijk dat Wine trager is. Wine is geen emulator. Wine draait gewoon op je native processor. Wine is gewoon een verzameling bibliotheken die hetzelfde doet als de bibliotheken op Windows (Win32, DirectX, etc...). Deze zijn gewoon in intel-code, net zoals het programma dat je in wine probeert uit te voeren. Intel-code uitvoeren op een Intel of AMD-processor heeft de "native" snelheid (moet ik dat nog verder uitleggen?). De mythe dat Wine trager is weet ik niet waar ze vandaan komt. Wine voert native code uit. Een emulator, zoals QEMU, Snes9x, MAME, etc... is trager, omdat ze code-vertalingen moeten doen. Wine niet. Wine voert native code uit.
3) In principe zou het misschien snéller kunnen gaan. Linux heeft niet zoveel achtergrondprocessen die resources vreten, waardoor je game sneller zou moeten gaan (niet zozeer gpu-wijs, maar logic-wijs -- beiden bepalen framerate)
4) Let op dat je (games in) Wine goed configureert: Meestal zijn er zeer goede tutorials hoe je een spel moet draaien onder wine. Bijvoorbeeld:
http://www.wowwiki.com/Linux zou je alle uitleg moeten geven. Hiermee zou je dezelfde framerate als in Windows moeten krijgen, misschien beter...
5) Vergeet niet de closed-source drivers te installeren!!!
6) Als je een ATI-kaart hebt, kan het zijn dat de closed-source drivers niet zo goed werken... Dan zal je ofwel Windows moeten gebruiken, ofwel het detail iets lager zetten (Eerlijk gezegd zie ik na "Good" of "Better" toch geen verschil meer...)
- SeySayux