Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] wachtwoord manager  (gelezen 2433 keer)

[opgelost] wachtwoord manager
« Gepost op: 2014/06/03, 22:30:12 »
Ik zoek een multi platform (android, linux, windows) wachtwoorden manager die ik ook nog eens via de cloud kan gebruiken.
Of via een sticky dat je meeneemt.

Iemand suggesties?

alvast dank voor tips.
groet
Peter
« Laatst bewerkt op: 2014/06/05, 08:08:44 door Peter Schallenberg »
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Bobbie

  • Lid
Re: wachtwoord manager
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/03, 22:53:54 »
Deze gebruik ik op een USB stick http://portableapps.com/apps/utilities/keepass_portable  de database is weer te gebruiken  in linux met KeepassX  manager die in het software centrum is, tevens is voor android hier http://keepass.info/download.html Keepas

Re: wachtwoord manager
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/03, 23:02:47 »
Keepass of KeepassX is inderdaad een prima multi-platform wachtwoordmanager. Alleen kun je die niet via de cloud bereiken. Voor de cloud is Lastpass erg goed (gebruik het ook sinds kort) :)

Re: wachtwoord manager
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/04, 08:02:19 »
keepass2 en keepassdroid2 lijken me dan de oplossing.
Waar vind ik een download voor dat Lastpack (sorry, pass) ;-) voor linux?

groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: wachtwoord manager
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/04, 08:28:53 »
Citaat
Keepass of KeepassX is inderdaad een prima multi-platform wachtwoordmanager. Alleen kun je die niet via de cloud bereiken. Voor de cloud is Lastpass erg goed (gebruik het ook sinds kort) :)

Keepass niet in de cloud? Ik heb de database van KeepassX in mijn Dropbox staan. Werkt prima, alleen kun je hem niet vanuit twee apparaten tegelijk benaderen.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: wachtwoord manager
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/04, 08:51:40 »
Ik gebruik Lastpass in combinatie met een Yubikey van Yubico. Werkt uitstekend!

Re: wachtwoord manager
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/04, 11:19:43 »
Citaat
Keepass of KeepassX is inderdaad een prima multi-platform wachtwoordmanager. Alleen kun je die niet via de cloud bereiken. Voor de cloud is Lastpass erg goed (gebruik het ook sinds kort) :)

Keepass niet in de cloud? Ik heb de database van KeepassX in mijn Dropbox staan. Werkt prima, alleen kun je hem niet vanuit twee apparaten tegelijk benaderen.

Wat ik bedoel is: Keepass kun je niet benaderen vanuit de cloud. Je kunt wel de database in de cloud zetten, maar daarmee kun je de database niet openen in de cloud... i.t.t. bijv. Lastpas.

keepass2 en keepassdroid2 lijken me dan de oplossing.
Waar vind ik een download voor dat Lastpack (sorry, pass) ;-) voor linux?

groet,
Peter

https://lastpass.com/

Re: wachtwoord manager
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/04, 18:08:27 »
Als je KeepassX gebruikt op Linux, gebruik dan op bijvoorbeeld Windows liever de 1.-versie van Keepass. Bij de 2.-versie van Keepass moet je eerst je Keepass/KeepassX-bestand via een XML-conversie importeren alvorens deze leesbaar is in Keepass 2. Het .kdb-bestandje wordt dan een .kdbx-bestandje. Zelf heb ik altijd op Windows-machines de 1.-versie gebruikt, omdat deze niet afhankelijk is van .NET (en op Linux van Mono). Kort samengevat: Keepass 1. en KeepassX gebruiken dezelfde extensie en zijn zonder extra ingrepen direct compatibel en uitleesbaar.

Veel mensen zijn vol van Lastpass, maar zelf zou ik er nooit voor kiezen. Ik ben van het type: "Wat van mij is blijft bij mij!" Maar zo heeft iedereen zijn keuze, hè? :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: wachtwoord manager
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/04, 20:26:34 »
Je kunt dan ook Keepass2 gebruiken op Linux.

Ik was eerst ook wat sceptisch over Lastpass, maar nu ik het sinds kort gebruik (o.a. op aanraden van femke98! ;)) vind ik het toch best fijn, eigenlijk.

Re: wachtwoord manager
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/04, 20:50:27 »
okee
als ik dus goed begrijp zet lastpack (sorry hoor, maar ik vind de grap zelf erg leuk) de encrypted file met je pswd in de cloud, en bij keepass kan je dat in bv dropbox zetten.
Hackers weten dus bij lastpass zeker dat ze pswd's gaan vinden, en bij dropbox is dat nog maar de vraag.
Intuitief lijkt me keepass dus meer veilig?
Of klopt mijn logica niet?

Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline robinjoo1

  • Lid
Re: wachtwoord manager
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/04, 20:56:29 »
kijk ook eens naar https://www.passpack.com
gebruik ik nou met mijn yubikey

Re: wachtwoord manager
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/04, 21:15:21 »
okee
als ik dus goed begrijp zet lastpack (sorry hoor, maar ik vind de grap zelf erg leuk) de encrypted file met je pswd in de cloud, en bij keepass kan je dat in bv dropbox zetten.
Hackers weten dus bij lastpass zeker dat ze pswd's gaan vinden, en bij dropbox is dat nog maar de vraag.
Intuitief lijkt me keepass dus meer veilig?
Of klopt mijn logica niet?



Bij Lastpass is dat ook nog maar de vraag aangezien de encryptie wel erg sterk is standaard en je kunt in de instellingen evt. kiezen voor de allerhoogste encryptie, die tot op heden (al jaren) nog steeds niet één keer gekraakt is.

Re: wachtwoord manager
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/04, 21:42:59 »
ok
dan is lastpass misschien toch de beste optie.
thx voor advies.

Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: wachtwoord manager
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/04, 21:53:14 »
Je kunt dan ook Keepass2 gebruiken op Linux.

Keepass2 op Linux vereist de Mono runtime, net als Keepass 2 op Windows .NET vereist. Daarom adviseer ik mensen dan ook liever KeepassX op Linux, omdat deze volledig compatibel is met Keepass 1 op Windows (die dus geheel stand-alone is en geen .NET nodig heeft. Enne... KeepassX vind ik qua uiterlijk er ook netter uit zien op Linux. Keepass2 ziet er op Linux uit als.... een Windows-programma.

Maar goed, dat even zijdelings. Keepass of KeepassX... de TS kiest voor Lastpass. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: wachtwoord manager
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/04, 22:22:54 »
Je kunt dan ook Keepass2 gebruiken op Linux.

Keepass2 op Linux vereist de Mono runtime, net als Keepass 2 op Windows .NET vereist.

Sorry, ik bedoelde KeepassX 2. Die kan wel zonder moeite Keepass 2-bestanden lezen.

Re: wachtwoord manager
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/04, 23:45:28 »
Sorry, ik bedoelde KeepassX 2. Die kan wel zonder moeite Keepass 2-bestanden lezen.

KeepassX 2.0 is nu nog in de alpha-fase. Persoonlijk zou ik die niet aan mensen aanraden, aangezien deze nog lang niet beproefd is. KeepassX 0.43 is wèl beproefd (zei de gek!)  :angel:

De maker zegt het zelf ook al:
Citaat
Beware: this is an alpha release. While I believe the code base is already rather stable make sure to regularly backup your database.

Ik vind het overigens jammer dat Keepass 1 en Keepass 2 (en wellicht ook KeepassX en KeepassX 2.0?) niet dezelfde extensie delen. Ja, je kunt van je Keepass 1 bestand een XML-bestand maken en importeren in Keepass 2, die - als je het bestand opslaat - het nieuwe bestand wegschrijft als .kdbx-bestand. Maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo'n veilige manier. Je zult maar pakweg 300 wachtwoorden hebben en per ongeluk je XML-bestandje vergeten weg te gooien of ergens op een computer van een ander achterlaten. Helemaal niet ondenkbaar dat dát gebeurt. Dan is het openen van een browser of een teksteditor genoeg om al je wachtwoorden tot op de laatste letter uit te lezen. Lijkt me een "major disaster!"  :o

Misschien denk ik te ver door hierin, maar ik laat liever dingen niet aan het toeval over. Voorkomen blijft beter dan genezen... ;)

Maar goed, voordat we té ver doordraven in de discussie (want de TS is eruit qua keuze): is dit draadje opgelost?  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/04, 23:47:54 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: wachtwoord manager
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/05, 00:54:10 »
Ja, maar het hangt ervanaf. Hij zegt zelf "the code bas is rather stable" en mijn vader gebruikt KeepassX 2 al bijna een halfjaar nu en hij ervaart geen enkel probleem ermee. Dus beproefd of niet, het is op zich al prima voor dagelijk gebruik. Zorg gewoon dat je het .kdbx-bestand regelmatig backupt.

[opgelost] Re: wachtwoord manager
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/05, 08:07:27 »
ja, dit draadje is opgelost.
Het wordt lastpack.
;-)

thanks to you all!
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: [opgelost] wachtwoord manager
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/05, 14:17:55 »
Waar staat TS voor?

groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline robinjoo1

  • Lid
Re: [opgelost] wachtwoord manager
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/05, 14:30:24 »
TS staat voor topicstarter als ik me niet vergis

Re: [opgelost] wachtwoord manager
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/06, 09:25:01 »
ok
Thanks
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Ramana

  • Lid
Re: [opgelost] wachtwoord manager
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/06, 10:09:20 »
Interessant draadje. Heb meegelezen en voor keepassx gekozen.  Lastpass is iets gebruiksvriendelijker, maar twijfel of ik al m'n wachtwoorden in de cloud wil hebben.  Hoewel, als de server down is, zijn als je wachtwoorden offline nog beschikbaar....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: wachtwoord manager
« Reactie #22 Gepost op: 2014/07/12, 09:22:44 »
Intuitief lijkt me keepass dus meer veilig?
Of klopt mijn logica niet?

Bij Lastpass is dat ook nog maar de vraag aangezien de encryptie wel erg sterk is standaard en je kunt in de instellingen evt. kiezen voor de allerhoogste encryptie, die tot op heden (al jaren) nog steeds niet één keer gekraakt is.
Sterke encryptie op zichzelf is geen garantie voor veiligheid blijkt maar weer uit een onderzoeksrapport wat onlangs is gepubliceerd.

Om een wachtwoordmanager te gebruiken moeten wachtwoorden ontcijferd worden. Onderzocht zijn een aantal prioritaire (gesloten broncode) web-based wachtwoordmanagers en er zijn toch wat probleempjes ontdekt.
In het geval van Lastpass was de bookmarklet kwetsbaar; malafide websites konden alle wachtwoorden ontsleutelen.
Intuïtief lijkt mij het programma KeePass(X) veiliger mits het los van de internetbrowser wordt gebruikt (zelf knippen&plakken) maar is daarmee ook minder gebruiksvriendelijk.
Het is niet goed te vergelijken omdat KeePass maar een “halve” (opensource) oplossing is zonder synchronisatie tussen apparaten/cloud. Daar mag je zelf een (veilige) oplossing voor kiezen/bedenken. Dat zie ik als een voordelen maar anderen vinden dit vast een nadeel...

Het is een (persoonlijke) afweging tussen de gok risico's nemen en het gemak van de wachtwoordmanager. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: [opgelost] wachtwoord manager
« Reactie #23 Gepost op: 2014/07/12, 20:07:20 »
Oke testcees, dan mag jij Lastpass voortaan zonder encryptie gaan gebruiken ;) Nee even serieus: natuurlijk is encryptie geen garantie, maar het voegt wel heel wat toe bovenop geen encryptie (met alleen https/SSL dus).

Je kunt een deur hebben met alleen een slot dat daardoor makkelijk gekraakt kan worden (https/SSL), maar je kunt ook een deur hebben met additionele haken waardoor het openen van buitenaf al een stuk moeilijker wordt... (encryptie)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [opgelost] wachtwoord manager
« Reactie #24 Gepost op: 2014/07/12, 20:52:35 »
Je kunt een deur hebben met alleen een slot dat daardoor makkelijk gekraakt kan worden (https/SSL), maar je kunt ook een deur hebben met additionele haken waardoor het openen van buitenaf al een stuk moeilijker wordt... (encryptie)
Eens hoor, wat het onderzoeksrapport beschrijft is dat ze (malafide websites) met een ijzerdraadje door de brievenbus de deur ook konden openmaken. :evil:
Klik links bovenin op Documentatie