Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3 ubuntu clients op een windows (SAMBA) server  (gelezen 1276 keer)

thestef

  • Gast
3 ubuntu clients op een windows (SAMBA) server
« Gepost op: 2006/11/15, 09:41:31 »
Ik wil graag helemaal van windows als desktop omgeving af en overstappen op Ubuntu. Inmiddels heb ik 1 werkstation ingericht met de Ubuntu Desktop 6.10.

Alles doet wat het moet doen, hij authoriseerd zich aan de samba server, dosomgeving draait als een tierelier zelfs wine doet het aardig.

Wat ik alleen nog graag wil is dat de home directory op de server staat ipv op het werkstation. Windows kent de roaming profiles (zwevende profielen), is dit ook mogelijk voor Ubuntu en zo ja hoe moet ik e.e.a. gaan aanpakken.

Ik wil straks graag kunnen inloggen op meerdere PC met ubuntu als desktop, waarbij ik elke keer dezelfde homedir en instellingen heb.

Kortom: Is het mogelijk om binnen Ubuntu met zwevende profielen te werken.

michiel

  • Gast
3 ubuntu clients op een windows (SAMBA) server
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/15, 13:00:15 »
zeer interessant vraag me dunkt

wr19026

  • Gast
3 ubuntu clients op een windows (SAMBA) server
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/15, 13:34:03 »
Citaat van: thestef
Kortom: Is het mogelijk om binnen Ubuntu met zwevende profielen te werken.
Ja, dan kom je of op NIS of op LDAP uit als oplossing voor single sign on (geen gebruikers meer bij hoeven houden op iedere machine) en NFS (bijv. autofs) om de homedir vanaf een centrale plek te mounten. Heb je geeneens een Samba oplossing voor nodig.

Handige links om eens een idee te krijgen wat er bij komt kijken:
NIS - http://www.debian-administration.org/articles/36
NFS Server - https://wiki.ubuntu.com/NFSServerHowTo
AutoFS (op de client) - http://baheyeldin.com/linux/setting-up-autofs-automount-for-a-linux-network.html

Super oplossing als je een fatsoenlijke server met aardig wat diskruimte (en het liefst in RAID1, 5 oid) hebt staan en een paar redelijk domme clients (oude e-PCs van HP passen goed in dit plaatje).

thestef

  • Gast
3 ubuntu clients op een windows (SAMBA) server
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/16, 15:36:50 »
Autofs zou voor mij de oplossing kunnen zijn ware het niet dat ik geen NIS of NFS ter beschikking heb.

In het linkje wordt gesproken over de files
auto.master
en
auto.home

Als ik in de auto.home
ipv deze regel
*              -fstype=nfs,rw,nosuid,soft       server:/home/&
deze regel toevoeg
*              -fstype=smbfs,rw,nosuid,soft   server:/home/&

Loop ik tegen het probleem aan dat ubuntu zich niet autoriseerd met de juiste loginnaam en wachtwoord.

Ik heb winbind draaien en ubuntu autoriseerd zich netjes bij de password server. Is het mogelijk om de Ubuntu loginnaam/wachtwoord (hetzelfde als de samba loginnaam/wachtwoord) te hanteren om toch de homedir op de samba server draaibaar te krijgen.

en zo ja hoe pak ik dat aan?

wr19026

  • Gast
3 ubuntu clients op een windows (SAMBA) server
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/16, 15:48:05 »
Citaat van: thestef
Autofs zou voor mij de oplossing kunnen zijn ware het niet dat ik geen NIS of NFS ter beschikking heb.

In het linkje wordt gesproken over de files
auto.master
en
auto.home

Als ik in de auto.home
ipv deze regel
*              -fstype=nfs,rw,nosuid,soft       server:/home/&
deze regel toevoeg
*              -fstype=smbfs,rw,nosuid,soft   server:/home/&

Loop ik tegen het probleem aan dat ubuntu zich niet autoriseerd met de juiste loginnaam en wachtwoord.

Ik heb winbind draaien en ubuntu autoriseerd zich netjes bij de password server. Is het mogelijk om de Ubuntu loginnaam/wachtwoord (hetzelfde als de samba loginnaam/wachtwoord) te hanteren om toch de homedir op de samba server draaibaar te krijgen.

en zo ja hoe pak ik dat aan?
Ik moet weer eens over m'n hoofd krabben hoe ik ook al weer Samba shares link in Nautilus want bij het opnieuw installeren van een pc is ben ik dat kwijt geraakt.

Terug naar je vraag; als de samba en ubuntu passwords en gebruikers gelijk zijn hoort het eenvoudig te zijn om de link te gaan leggen.

Ik neem aan dat je /home wel via Samba exporteerd?

thestef

  • Gast
3 ubuntu clients op een windows (SAMBA) server
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/16, 17:13:28 »
Ik heb de /home dir nog niet naar de samba server geexporteerd (bij mij is dat geen /home maar /linuxhome) ik ging ervan uit dat de autofs zelf een /linuxhome/USER directory aanmaakt.

Ik heb het getest met de bovenstaande configuratie maar bij het inloggen (vanaf de commandline) geeft Ubuntu aan geen toegang te hebben tot de /home dir, en bij controle in /linuxhome/ is er ook geen homedir aangemaakt.

Zover ik het kan beoordelen stuurt de automounter dus geen user/password informatie mee, vandaar dat de dir niet toegankelijk is.

Ik ben nu aan het kijken of dit via PAM moet en in het bijzonder de module PAM_MOUNT, er is hier alleen zo weinig documentatie over te vinden.

Dus als je iets weet :)

(misschien ten overvloede, in de autofs staat bij mij natuurlijk wel /ĺinuxhome/& als zijnde homedir)