Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd  (gelezen 4044 keer)

Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Gepost op: 2011/04/08, 19:53:34 »
Hallo,

Ik heb debian net gedownload en geïnstalleerd in virtualbox, maar al wil ik een commando uitvoeren zegt hij dat hij een binair bestand niet kan openen. Welke DVD, CD heb ik nodig voor een juiste installatie?! Er staan 10 CD's en bij torrent 45!? Welke moet ik nou hebben ?

A.B,
Fabian
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/08, 20:24:15 »
Je moet beginnen met DVD 1. Dit is de DVD met de meest populaire software, en deze bevat nagenoeg alle software die je nodig hebt om je OS en meest gangbare applicaties te installeren.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline koos4401

  • Lid
Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/08, 20:27:24 »
Kijk hier:
http://www.debian.org/CD/ en google op de suggesties. Eerst veel lezen is mijn advies!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/08, 21:33:06 »
Er is een versie, die bijna alles heeft, inclucief Gnome.
Dit werkt het makkelijkste, even zoeken naar de live-CD.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/08, 21:41:05 »
Hier vind je een Live-cd (zeg maar DVD ) 32bit ISO van debian 6.0.1:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/6.0.1-live/i386/iso-hybrid/

En hier de 64bit als je die nodig mocht hebben:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/6.0.1-live/amd64/iso-hybrid/

Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/08, 21:45:33 »
Hier vind je een Live-cd (zeg maar DVD ) 32bit ISO van debian 6.0.1:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/6.0.1-live/i386/iso-hybrid/

En hier de 64bit als je die nodig mocht hebben:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/6.0.1-live/amd64/iso-hybrid/

Dank je wel, ik ga die proberen te installeren  :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/09, 12:26:05 »
Je kunt ook een mini-iso downloaden en dan lijkt de rest een beetje op de blokkendoosmethode die je bij Ubuntu kunt doen. :-) Tenminste, zo installeer ik het.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/09, 13:53:24 »
In VirtualBox Theo?

Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/10, 08:36:54 »
In VirtualBox Theo?

Gewoon en in VirtualBox.
Ik heb hier een oudere pc staan waar ik van alles mee doe.
Daar heeft  Debian 6 'squeeze' op gestaan met OpenBox.
Er zit een instinkertje in, zodra het geïnstalleerd is moet je hem opstarten in de 'recovery' modus van grub en de root password aanpassen met 'passwd'.
Tijdens de installatie stel je dit wel in maar hij weigert hij deze.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/11, 20:24:33 »
Nog geen tijd voor gehad, maar ik wil dat alle commando's functioneren.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/11, 20:55:01 »
Debian is ook binnen VirtualBox goed en eenvoudig te installeren. Je haalt de network-install iso op. Deze iso koppel je aan VirtualBox en je maakt een virtuele machine aan met deze iso.
Je installeert dan wat je wilt hebben. Bij de Networ-install iso (CD) heb je ook de optie alternatieve desktops. Daar kun je dan i.p.v. het standaard Gnome kiezen voor KDE4, XFCE of LXDE. Desnoods kun je ook kiezen voor de expert-installatie (ook bij de andere desktopomgevingen).
Wanneer je het systeem eenmaal hebt geïnstalleerd kun je ook nog de GuestAdditions van VirtualBox installeren, en dat zou ik zeker doen.
Dat doe je als volgt:

Open een terminal en schakel over naar het root account via het commando suTyp daar: aptitude install linux-headers-$(uname -r) build-essential module-assistantWanneer je dit hebt geïnstalleert typ je m-a prepare en sluit deze terminal.

Koppel via VirtualBox de iso van de guest-additions aan.
De iso wordt dan geopend. Klik daarin met de rechtermuisknop en open daar een termian.
Schakel over naar root met het commando suTyp het volgende sh VBoxLinuxAdditions-x86.runDe GuestAdditions worden nu geïnstalleerd en je kunt Debian nu full-screen op je scherm via VirtualBox laten draaien. Wanneer je klaar bent het het installeren van de GuestAdditions uitloggen en opnieuw inloggen. Eventueel een herstart als het niet meteen werkt.

Overigens werkt deze methode ook voor LinuxMint DE en ook voor Ubuntu. Overigens ga ik ervan uit dat je kennis hebt om met VirtualBox te werken.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/11, 20:58:09 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Hoe krijg je debian goed geïnstalleerd
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/03, 19:22:12 »
Omdat Debian standaard geen software in de basisprofielen heeft zitten met non-free onderdelen kan een eerste installatie voor iemand die Ubuntu gewend is nogal eens problemen opleveren.

De belangrijkste vraag voor je aan een Debian install begint is altijd: Wat wil je ermee gaan doen?
Nog een belangrijke is: Gebruik je veel non-free drivers?
En als laatste; Hoe goed kan je met de commandline overweg?

Ben je geen held op de commandline en weet je weinig van drivers dan kies je het best voor een Distributie gebaseerd op Debian die aan je behoefte voldoet (bv Mint-Debian of Aptosid), deze bieden namelijk mogelijkheden om gemakkelijk drivers toe te voegen uit de non-free kanalen.

Heb je redelijk wat kennis van Linux en werk je liever niet op de commandline dan zijn de Debian install CD/DVD's best een goede uitkomst maar om bv synaptic te installeren mag je wel met apt-get gaan werken.
  
Werk je regelmatig op de commandline en weet je hoe een Debian/Linux systeem in elkaar steekt dan kan je het best voor de netinstaller kiezen of een systeempje bootstrappen.

Nog een hele handige optie is de webinterface van het Debian Live project, daar kan je diverse profielen laten bouwen met daarin extra pakketten. Binnen 20min heb je een link naar je livecd in je mailbox.

SPEEDHOWTO:
  • Ga met je browser naar de web-builder
  • voer je emailadres in
  • Vul in welke extra pakketten geinstalleerd moeten worden. (exacte pakketnaam uit synaptic ((check Debian package search!!))
  • Loop de extra opties na en activeer de Debian installer (andere opties met rust laten als j niet zeker bent want die geven vaak errors)
  • Submit en wachten maar

Heb je binnen 5 min al een link dan is het vast misgegaan en kan je het log nalezen, duurt het langer dan zit het waarschijnlijk wel goed ;)
Verwacht niet dat je met de webinterface distributies kan bouwen maar om extra pakketten aan een standaardprofiel toe te voegen is het ideaal behalve dan dat je geen non-free softwarekanalen ter beschikking hebt. Voor drivers is het dus niet zo ideaal. Wel kan je een lokale installatie doen van de Debian live scripts wanneer je eenmaal een werkend systeem hebt (live-boot/build/etc, live-helper (makkelijker) of live-magic (grafisch), daarmee kan je wel de contrib en non-free bronnen of je eigen repo gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 19:47:30 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN