Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met LL installatie op Intel 845/855GM Chipset? Hier is de oplossing!  (gelezen 32799 keer)

Offline aartje

  • Lid
Helaas had ik ook problemen bij het installeren van ubuntu 10.04. Ik ben me
eerlijk gezegd nooit bewust geweest dat ik  Intel 845 Intel onboard graphics
heb. In ieder geval de laatste twee jaar heb ik zonder problemen met
een rock-solid 8.04 LTS systeem gewerkt. Ik merkte al dat het
systeem uiterst onbetrouwbaar was geworden bij het instellen
van de voorkeur voor mijn screen saver. Het systeem crashte
al bij de "Ants" screensaver. Alleen met een power-cycle kreeg ik
het systeem aan de praat. Op dat moment kwam ik achter de identiteit
van mijn graphics hardware en heb de oplossing met de speciale (Duitse)
iso-image genomen. Het systeem lijkt wel iets stabieler maar nog
lang niet helemaal. Het systeem is al weer een keer gecrashed bij
het opstarten van googleearth (van de medibuntu resource)
(ik krijg die resource trouwens ook niet "veilig" met een PGP keyring)

Heeft iemand een idee wanneer er wel weer een stabiele versie
komt. Komt die bij de nieuwe LTS punt release van eind juli ?
Nu ik het systeem ge-installeerd heb dmv die aangepaste Duits
iso-image krijg ik dan ook nog weer de goede versie tegen de tijd dat
het systeem wel weer stabiel is voor systemen met die graphics hardware,
die op een groot gedeelte van de systemen aanwezig is?

Het is eerlijk gezegd voor mij wel een grote domper. Ik ben altijd
een enthousiaste Linux gebruiker geweest sind ca. 1992 (!!)
Voor de eerste keer vertrouw ik de stabiliteit van mijn systeem
niet meer.

Offline timosha

  • Lid
@aartje

Zodra er weer een stabiele versie van xserver-xorg-video-intel is kan je de patch van Glasenhardt weer verwijderen. Indien je zijn ppa gebruikt kan je gewoon de ppa verwijderen uit software sources. Maar zover is het nog niet.

Voor een projectje van mij heb ik getest met de xorg-edgers drivers en die werkten ook perfect tot twee weken geleden. Het gebruik van de xorg-edgers ppa kan ik echter niet aanbevelen aangezien dit heel experimenteel is. Wat vandaag werkt kan met de update van morgen het systeem onbruikbaar maken.

In Ubuntu 9.10 werkt de intel i915 driver wel zeer goed, het probleem is eerst opgetreden met Ubuntu 10.04 Beta (in Alpha werkte het wel). Ik verwacht ook niet dat dit probleem gaat opgelost worden in de eerste SRU van Ubuntu 10.04.

Wat de toekomst betreft? In Ubuntu 10.10 heeft de i915 driver zeer goed gewerkt in Alpha 1, maar sinds Alpha 2 is het weer mis.

« Laatst bewerkt op: 2010/07/06, 08:41:36 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline aartje

  • Lid
Bedankt !, Timosha, voor je antwoord. Ik heb die patches ge-installeerd (ik neem aan
855gm-fix-dms, die staat in Synaptic als ge-installeerd) door Ubuntu te installeren dmv
die speciale iso.
Er is volgens mij wel weer een kernel update geweest, ik gebruik nu "2.6.32-23-generic #37"
Ik vroeg me af of die patches er dan nog inzitten (hoe kan je dat nagaan ?).
Ik heb in Synaptic daarom 855gm-fix-dms weer totaal verwijderd en daarna weer
ge-installeerd, bij de installatie zegt hij dan bij de details zoiets van dat de patches niet
nodig zijn, dus dat lijkt er op dat die patches er wel in zitten.


Maar:
1) Ik start een filmpje:


ppuk@jananew:~/Videos$ vlc xx.avi
VLC media player 1.0.6 Goldeneye
[0x9199148] main libvlc: Start vlc met standaardinterface. Gebruik 'cvlc' om vlc zonder interface te gebruiken.
[0x966cce8] pulse audio output: No. of Audio Channels: 2
QPainter::begin: Paint device returned engine == 0, type: 1
QPainter::begin: Paint device returned engine == 0, type: 1

Het filmpje wordt prima weergegeven.

2) Maar nu start ik googleearth, die werkt niet goed omdat de werelbol niet wordt ingevuld.

ppuk@jananew:~/Videos$ googleearth

Ik krijg geen foutmeldingen.

3) Nu start ik het filmpje weer:


ppuk@jananew:~/Videos$ vlc xx.avi
VLC media player 1.0.6 Goldeneye
[0x843f148] main libvlc: Start vlc met standaardinterface. Gebruik 'cvlc' om vlc zonder interface te gebruiken.
[0x888a9f8] pulse audio output: No. of Audio Channels: 2
QPainter::begin: Paint device returned engine == 0, type: 1
QPainter::begin: Paint device returned engine == 0, type: 1
[????????] x11 video output error: X11 request 132.19 failed with error code 11:
 BadAlloc (insufficient resources for operation)
X Error of failed request:  BadAlloc (insufficient resources for operation)
  Major opcode of failed request:  132 (XVideo)
  Minor opcode of failed request:  19 ()
  Serial number of failed request:  103
  Current serial number in output stream:  104

Het crashed en geeft bovenstaande melding. Er is verder geen filmpje meer te bekijken.

4) Nu start ik googleearth weer, je ziet het opstartscherm en daarna wordt het scherm zwart met
een knipperend streepje linksboven. Het systeem reageert niet meer op het toetsenbord en is alleen
maar weer op te starten door een powercycle. Ik heb trouwens ook een keer meegemaakt dat
ik googleearth opstartte en ik een intel-foutmelding kreeg van iets van te weinig memory resources
of zo.

Ik heb het sterke vermoeden dat dat ivm die intel graphics driver is. Het lijkt dus dat die Patch bij mij

niet goed werkt (of hij zit er toch niet in ?)

Met mijn oude Ubuntu 8.04 systeem heb ik nooit problemen gehad.

Als dit bij meer systemen met ongeveer dezelfde intel onboard graphics driver is, dan is dat een heel
groot probleem en zou als waarschuwing vermeld moeten staan bij iedere handleidingng voor de installatie
van Ubuntu 10.04
Dit soort CPU boards wordt heeeeel veel gebruikt, vooral in professionele (bedrijven, kantoren, scholen)
omgevingen.


Heb je zo'n board, dan zou er afgeraden moeten worden om naar Ubuntu 10.04 over te stappen (
Ubuntu 8.04 heeft nog bijna een jaar ondersteuning).

Op wat voor manier kan je err achter komen of er wel (wat dit betreft) een goede versie van 10.04
is uitgekomen ?



Verder ben ik een zeeer tevreden Ubuntu gebruiker, laat daar geen misverstand over bestaan !!

Arie

Offline aartje

  • Lid
Ik heb besloten om mijn systeem zo maar even te laten zitten. Ik kan googleearth voorlopig
niet gebruiken. Ook de screensaver (zowel de normale, als diegene die je scherm zwart zet)
heb ik uitgezet. Als hij langer aan moet blijven zet ik mijn TV (ook gebruikt als monitor) maar
met de afstandbediening uit. Ik wacht maar tot release 10.04.1 in de hoop dat het dan opgelost is.
Is dat niet zo, dan ga ik weer terug naar 8.04

Maar het blijft een onbevredigend gevoel dat een LTS versie zo onbetrouwbaar is ook omdat
nu blijkbaar nog een foutje weer ingeslopen is. Er wordt door het systeem niet automatisch
herkend (tenminste geen actie ondernomen) als ik een USB-device in mijn Sitecom USB-hub
steek. Dat was ook bij een kernel-versie van 8.04 (zie #msg337186)

citaat:

Ik werk al sinds mei met volle tevredenheid met ubuntu8.04. Ik heb een sitecom usb-hub
aan één van de usb-poorten hangen. Als ik een memory-stick of een externe disk aan de hub
hing werd deze meteen herkend en nautilus opende de windows.
Na een kernel upgrade van  2.6.24-19 naar  2.6.24-21 werden ze niet meer automatisch
door mijn systeem herkend. Als je trouwens het commando lsusb uitvoerde werden de devices aan
de hub plotseling wel herkend en startte nautilus op. Als je ze rechtstreeks aan de computer-usb poort hing werden ze ook wel herkend. Daarom startte ik maar weer  2.6.24-19 op als ik mijn usb-hub
wilde gebruiken in afwachting van een volgende kernel-release. Nu is mijn systeem ge-update
naar kernel versie  2.6.24-22 en het probleem(pje) blijft bestaan. Mijn usb-hub is trouwens een
4 poort powered sitecom-hub (lsusb geeft: Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB

Er is dus iets veranderd aan de usb-software sinds kernel versie 2.6.24-19
Wie zou hier iets zinnigs over kunnen  zeggen ?

Offline timosha

  • Lid
Er zijn verschillende versies van de Intel 845/855 chipset. Ik gebruik rev. 02 en dat werkt goed met de patch. Andere chipsets kan ik helaas niet testen.

Ik deel je mening dat dit een ramp is. Er zijn in de wereld tienduizenden of meer laptops in gebruik met die chipsets.

Een andere oplossing is om Ubuntu 9.10 of Debian Lenny te installeren, die distros werken perfect met de Intel chipsets. Ook Linux Mint 9 Isadora in "compatibilty mode" installeren is een optie.

Of er voor de toekomst verbetering komt durf ik te betwijfelen. Ik test nu Ubuntu 10.10 en het probleem wordt alleen maar erger.

Een ding staat vast: dit probleem wordt niet opgelost in Ubuntu 10.04, ook niet in de komende SRU's.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/07, 12:41:16 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline aartje

  • Lid
Bedankt Timosha,

Ik heb toch maar besloten om Ubuntu 9.10 er op te zetten. Nadat ik dat had gedaan, leek het wel
stabieler. De screensaver klapte er (bv. bij laten zien als voorbeeld van de "Ant"-screensaver)
tenminste niet meteen uit. Toen ook maar weer Googleearth ge-installeerd op twee verschillende
manieren , via de medibuntu-repository en via het installatie-script van Google (Google-earth.bin)
Allebei werken niet. Verder is het wel iets stabieler geworden, maar ik kreeg toch zo maar weer
een crash met als gevolg een scherm met rode en zwarte strepen. Ook klapte Google-earth er na het
opstartscherm uit. Ik heb met Ubuntu 8.04 nog nooit een crash gehad. Je zou misschien kunnen zeggen
het door de warmte zou kunnen komen, maar het is hier maar 22 a 23 graden (kop van Noord-Holland)
en ik geloof niet dat mijn systeem toevallig na 2 jaar instort, precies op het moment van een
nieuwe versie installeren.
Er is iets echt niet goed met de nieuwere ubuntu-versies in combinatie met een intel 845/855 driver.
Met een beetje gegoogle ben ik er achtergekomen dat die fout al meer dan een half jaar bestaat.
Zeer frusterend als je weet dat het met 8.04 superstabiel werkt. Ik zou daar weer naar
terug kunnen gaan, het wordt nog ondersteund tot april volgend jaar.maar dat is natuurlijk
wel een zwakte-bod. Ik zou dan nog ruim een half jaar de tijd hebben om af te wachten of er een
oplossing voor komt.

Arie



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
8.04 is nog steeds een redelijk alternatief, vind ik... Zeker als je bedenkt, dat je daarin sinds kort automatisch de nieuwste Firefox krijgt (3.6.6). Wegens de nieuwe Firefoxpolitiek van Canonical.  :)

De webbladeraar is nu al het allerbelangrijkste programma, en dat wordt in de toekomst alleen nog maar sterker zo. Dus wat boeit het eigenlijk, welk besturingssysteem daaronder ligt....

jesse2314

  • Gast
8.04 is wel verouderd, en de ondersteunig stopt al in 2011 ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
8.04 is wel verouderd,

Een besturingssysteem is pas verouderd, als het niet kan doen wat je wil, terwijl modernere versies dat wel kunnen.

Vergelijk Windows XP en Windows 7. De meeste mensen kunnen nog prima uit de voeten met XP. Ook XP is geschikt voor Firefox 3.6.6, trouwens. Enfin, dat terzijde.

Citaat
en de ondersteunig stopt al in 2011 ;)

Correctie: de ondersteuning van 8.04 stopt pas in april 2011. Zodat de vraagsteller pas weer naar 10.04 hoeft te kijken in januari 2011, wanneer 10.04.2 verschijnt. Op z'n dooie gemak, zonder stress.  :)

Offline aartje

  • Lid
Ik draai natuurlijk ook liever een wat nieuwere versie, maar als nu ook
blijkt dat zelfs Ubuntu 9.10 ook af en toe een freeze geeft op mijn
hoofdsysteem met een Intel 845 grafische chipset en ik 8.04 al
twee jaar zonder noemenswaardige problemen draai, wat moet je dan ?
De reden dat ik liever een wat nieuwere versie draai is het nieuwe
ext4-filesysteem. En verder draaien op een oude laptop en een oude
PC met 512 MB wel prima met eerst 9.10 en later 10.04 (via een upgrade).
Ik maak me alleen wel zorgen om de reputatie van Linux (en vooral 10.04)
als blijkt dat bij systemen met die chipset (en dat is een behoorlijk gedeelte
van het totaal !!!) het eigenlijk onwerkbaar is en die fout al een half
jaar onopgelost is (en volgens Timosha ook voorlopig niet opgelost gaat
worden). Je merkt nu al op forums dat mensen afhaken, omdat je geen
meldingen meer van ze krijgt.
Ik heb al een paar freezes gehad (nu zelfs onder 9.10) en hoop dat ik
uiteindelijk mijn laatste 8.04 systeem kan herstellen.

Offline timosha

  • Lid
@Aartje

Dan probeer eens Linux Mint 9 in "Compatibility Mode" dat draait op mijn 855GME chip goed.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/09, 11:20:11 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
8.04 is wel verouderd,

Een besturingssysteem is pas verouderd, als het niet kan doen wat je wil, terwijl modernere versies dat wel kunnen.

Vergelijk Windows XP en Windows 7. De meeste mensen kunnen nog prima uit de voeten met XP. Ook XP is geschikt voor Firefox 3.6.6, trouwens. Enfin, dat terzijde.


@pjotr
+10

@Jesse
Jouw antwoord is weer geen bijdrage aan de oplossing van dit probleem  ???
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Tom

  • Lid
@Aartje

Dan probeer eens Linux Mint 9 in "Compatibility Mode" dat draait op mijn 855GME chip goed.

Als  Canonical dat er nu ook eens inbouwde in plaats van sneller en sneller opstarten en sociale netwerken etc gepruts . :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline aartje

  • Lid
Beste mensen, hartelijk dank voor de suggesties. Ik heb toch maar weer mijn oude systeem
teruggezet (Hardy Heron). Dit omdat ik gelukkig met clonezilla een backup gemaakt
had van het systeem. Wel wat zitten rommelen met de restore, omdat het systeem
niet meer wilde upstarten (grubproblemen)
Maar de Releaseparty CD van Hardy bracht uitkomst
(mount /dev/sda1 /boot
cd /boot
grub-install /dev/sda
sync

en dan reboot)

Ik ben het met Pjotr eens, Als je systeem alles doet wat je wilt en je hebt er geen
problemen mee, waarom dan een nieuw systeem ? (If it ain't broke don't mend it)
Het wordt vervelend als er geen updates meer komen en geen ondersteuning.

Eigenlijk was de enige reden dat ik naar een nieuwere versie wilde overgaan het
sneller opstarten/werken. 10.04 werkt toch wel iets "snappier"

Verder zullen er vast wel voordelen aan 10.04 zitten, maar ik heb honderd keer
liever een betrouwbaar systeem, dat dan iets verouderd is dan een systeem
dat ieder moment in de fout kan (en waar google-earth bv niet werkt).
Ik heb nu nog ruim een half jaar de tijd om er over na te denken (desnoods wat
langer, maar dan maar zonder updates). Misschien is mijn systeem tegen die
tijd wel helemaal op en dan neem ik een systeem die wel goed werkt.

Een andere linux-versie zou natuurlijk ook een mogelijkheid zijn, maar ik ben
bang dat het op andere systemen ook wel eens dezelfde fout kan geven
(het is tenslotte een kernel/driver probleem (??))

Verder heb ik bv. ervaring met Suse (voor ik aan Ubuntu 7.04 begon), maar
daar vond ik de package-updating weer problematisch en traaaaaaag en
daarvoor met RedHat, Slackware (AmericaTech) etc. tot 1992 met
installatie-floppies aan toe.
Maar er is tot nu toe geen gemakkelijker te onderhouden en te updaten systeem
geweest als Ubuntu voor mij. Daarom begrijp ik echt niet dat m "men" er al ruim
een half jaar niet in is geslaagd een fout op te lossen mbt die 845/855 grafische intel-
chipset, waar ik in een ouder systeem al jeren geen last van heb gehad !!!

Ter overdenking:
Ik heb met Unix-systemen in omstreeks 1980 gewerkt. Daar werkte je met een
man of 10 tegelijk op een systeem (alleen terminal-mode, dat wel en nauwelijks
netwerk-functies) met een Harddisk van een grootte tussen de 5 en 10 MB.
Dan zat er nog een C-compiler ook op. Het systeem had 128 KB (jawel) aan geheugen,
de kernel had een grootte van 20 KB.

Nu zit ik achter een systeem (al behoorlijk oud, net als ikzelf ;) met 1Gb (8000x)
en een harddisk van 160 GB (20.000x)
De kloksnelheden zijn ook met een factor van duizend(en?) verhoogd.
Het programma "ps" had toen nog maar een grootte van ca. 2KB (met alles er
in, dus geen dynamische libraries), nu 65KB.
Met die oude efficiency zouden de huidige systemen nog veeeeel sneller kunnen
zijn.

Sorry voor dit off-topic stukje en nogmaals hartelijk dank voor alle suggesties. Er
zitten geweldige helpers bij het Ubuntu forum !!!

Offline aartje

  • Lid
Ik heb net een upgrade gedaan van 9.10 naar 10.04 op een
oude Acer laptop (Aspire 1403LC) Deze heeft ook een Brookdale
845 chipset. Hij loopt prima, zelfs Googleearth. Het revisielevel
van die werkende chipset is alleen rev.04 Het revisie-level van
de chipset waar het niet werkt (op een NEC Desktop) is rev.03

Offline timosha

  • Lid
Om te testen of alles echt goed werkt zo je eens Stellarium kunnen installeren. Dat is nogal een zwaar 3D programma. Op mijn 855GME chip loopt het perfect.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline aartje

  • Lid
Het schijnt dat release 10.04.1 in ieder geval een maand uitgesteld is.

Zie: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODQzMA

Zo te zien zit de oplossing van deze bug er nog niet in, zie:

https://launchpad.net/ubuntu/+milestone/ubuntu-10.04.1



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Je kunt ook proberen te installeren met het dagelijkse bouwsel van 10.04.1:
http://cdimage.ubuntu.com/lucid/daily-live/current/

Of even een paar dagen wachten, tot 12-8. Dan komt 10.04.1 in zijn definitieve versie uit.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/08, 00:02:24 door Pjotr »

Offline timosha

  • Lid
Je kunt ook proberen te installeren met het dagelijkse bouwsel van 10.04.1:
http://cdimage.ubuntu.com/lucid/daily-live/current/

Of even een paar dagen wachten, tot 12-8. Dan komt 10.04.1 in zijn definitieve versie uit.  :)

Maar daarmee zal het probleem van dit topic absoluut niet opgelost zijn, dat blijkt heel duidelijk uit wat er zoal uit de proposed pacakges binnenkomt.

Een meer permanente oplossing is gebruik te maken van de PPA van xorg-edgers. Maar, er is een maar, die PPA kan ook heel veel problemen veroorzaken als je niet weet hoe je er moet mee omgaan. Beschrijven hoe je met de PPA van xorg-edgers juist moet omgaan om problemen te vermijden valt buiten het bestek van dit topic.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
@Aartje

Dan probeer eens Linux Mint 9 in "Compatibility Mode" dat draait op mijn 855GME chip goed.
Die heb ik geprobeerd op mijn lap, maar dat werkte ook niet. Ik heb ook die chip.

Tja, ik heb Linux Mint 9 in "Compatibility Mode" geinstalleerd op elf (11) laptops met 855GME chip en dat ging perfect. Kijk eens na welke revision je hebt van die chip.

Een gebruiker rapporteert op Launchpad dat het in Fedora wel allemaal schijnt te werken :

Citaat
Installed Fedora 13, Kernel 2.6.33.6-147.2.4.fc13.i686 on my Let's note Panasonic CF-W2 with Int(h)el(l) i855 GPU.
It installed without a glitch (live CD) and runs like a Swiss watch.
Not to mention among other things: there is no Mono crap, default UID is 002 (vs Debian Ubuntu 022), the distro is very polished, a lot less eye candy.  An overall nice and unexpected surprise.

The latest Ubuntu releases have been a disappointment and a very bad experience on my hardware (3 older notebooks). Fedora 13 on the same hardware run fine. This might be different with a recent hardware, but for those annoyed with the grub2, kernel boot settings, ppa kernel to install, etc... simply install a distribution, you might want to give the Fedora 13 live CD a try.

--
MASTER: [i855] GPU lockup (apport-crash)
https://bugs.launchpad.net/bugs/541511
You received this bug notification because you are a direct subscriber of a duplicate bug.

Status in Ubuntu Release Notes: Fix Released Status in X.org xf86-video-intel: Confirmed Status in “xserver-xorg-video-intel” package in Ubuntu: Triaged Status in “xserver-xorg-video-intel” source package in Lucid: Triaged

Bug description:
Binary package hint: xserver-xorg-video-intel

This is a MASTER bug report, i.e. not a real bug report, but a tool to help manage other bug reports.

Most bug reports on i855 are probably due to the CPU/GPU incoherency problem that is now consolidated upstream at http://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=27187 (which was split off from a bug report for i845). For now, we mark all automatically reported GPU lockups on i855 as duplicates of this unless there is a reason not to.

A kernel with the proposed fix is available at https://launchpad.net/~brian-rogers/+archive/graphics-fixes

To use this fixed kernel, run the following commands:

sudo apt-add-repository ppa:brian-rogers/graphics-fixes sudo apt-get update sudo apt-get dist-upgrade sudo apt-get install linux-image-2.6.34-v9patch-generic

There is a similar master bug report for i845 at bug 541492.



To unsubscribe from this bug, go to:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu-release-notes/+bug/541511/+subscribe
« Laatst bewerkt op: 2010/08/11, 10:38:32 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline walterav

  • Lid
Je kunt ook proberen te installeren met het dagelijkse bouwsel van 10.04.1:
http://cdimage.ubuntu.com/lucid/daily-live/current/

Of even een paar dagen wachten, tot 12-8. Dan komt 10.04.1 in zijn definitieve versie uit.  :)

Zou deze bug echt gefixed zijn in de punt 1 release? Het zou aardig zijn.

Offline aartje

  • Lid
Je kunt ook proberen te installeren met het dagelijkse bouwsel van 10.04.1:
http://cdimage.ubuntu.com/lucid/daily-live/current/

Of even een paar dagen wachten, tot 12-8. Dan komt 10.04.1 in zijn definitieve versie uit.  :)

Zou deze bug echt gefixed zijn in de punt 1 release? Het zou aardig zijn.

Nee, volgens mij gaan ze er nog niet van uit dat het dan opgelost is. Bij de releases
van 10.04.1 en verder wordt er nog niets over gezegd. Het lijkt wel of er
op launchpad ook al een maand geen melding meer over geweest. Dus ik ben
bang dat er niet veel progressie in zit. Volgens Timosha zou je linux mint 9
kunnen gebruiken. Dat schijnt stabieler te zijn. Maar eigenlijk wil ik met
Ubuntu zelf doorgaan om dat dat toch meer mainstream is en me dat
verder heel goed bevalt.

Ik wacht dus in ieder geval tot 8.04 niet meer onderhouden wordt, dat
zal vanaf mei 2011 zijn en dan zie ik wel weer.

Ik heb een (oud) computersysteem met onboard graphics:

id:   
pci
description:    Host bridge
product:    82845G/GL[Brookdale-G]/GE/PE DRAM Controller/Host-Hub Interface
vendor:    Intel Corporation
physical id:    
100
bus info:    
pci@0000:00:00.0
version:    03
width:    32 bits
clock:    33MHz
configuration:   
driver   =   agpgart-intel
module   =   intel_agp

Maar er zit geen agp-slot in, anders had ik allang een ander graphics
board (tweede hands kosten ze niet veel) gekocht.

Ik vind het nog steeds moeilijk te begrijpen dat er opeens
zo'n fout in geslopen is, terwijl het al jaren goed was en
dat voor zo'n veel gebruikt iets.


PS. Heeft iemand gemerkt of na de installatie van de net uitgekomen
versie 10.04.1 er iets verbeterd is met betrekking tot deze bug ?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/12, 15:03:45 door aartje »

Offline walterav

  • Lid
Volgens Timosha zou je linux mint 9 kunnen gebruiken. Dat schijnt stabieler te zijn. Maar eigenlijk wil ik met
Ubuntu zelf doorgaan om dat dat toch meer mainstream is en me dat
verder heel goed bevalt.

Is de compatibility mode bij LinuxMint9 niet meer dan een kernel bootparameter van isolinux, die je ook op de Ubuntu 10.04 CD zou moeten kunnen toepassen? Of zit er in de mint9 liveCD die zo'n 3 weken later uit kwam ook 3 weken extra patches die er in de Ubuntu 10.04 CD nog niet in zaten en daardoor wel vaker beeld geeft op de oude Intel chipsets?

Offline timosha

  • Lid

PS. Heeft iemand gemerkt of na de installatie van de net uitgekomen
versie 10.04.1 er iets verbeterd is met betrekking tot deze bug ?

In de SRU van vandaag is er absoluut niets verbeterd ivm. met deze bug.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Aely

  • Lid
Ben zeer tevreden met de nieuwe driver uit het Duitse forum voor de Intel 845/855GM Video chipset.
Omdat ik de ppa van deze driver (https://launchpad.net/~glasen/+archive/intel-driver) had toegevoegd aan mijn softwarebronnen kreeg ik vandaag een update aangeboden.
Nadat ik deze geïnstalleerd had, bleek zowaar de pauzestand als ook de slaapstand nu helemaal goed te functioneren. :)


@wowo, mag ik weten hoe je hoe je de ppa hebt toegevoegd aan je softwarebronnen. Mij lukt dat niet via de knop toevoegen. Ik krijg dus ook steeds de melding dat mijn pakketinformatie x (102) dagen oud zijn maar het systeem up to date. En in het bovenste paneel een irritant rood uitroepteken.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 16:26:36 door femke98 »
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya