Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: MultiSystem = MultiBoot LiveUSB  (gelezen 2510 keer)

Offline wowo

  • Lid
Tip: MultiSystem = MultiBoot LiveUSB
« Gepost op: 2012/01/26, 00:27:34 »
Multisystem is een gratis tooltje waarmee heel gemakkelijk een Multiboot LiveUSB kan maken.
http://www.pendrivelinux.com/multiboot-create-a-multiboot-usb-from-linux/
en de link van de maker:
http://liveusb.info/dotclear/
Zelf heb ik er oa Ubuntu; Lubuntu; Xubuntu; Kubuntu; Linux Mint; Clonezilla; Dban; Gpartedlive en Systemrescue op gezet.
Iedere Ubuntu gebruiker zou zo'n usb stick altijd bij de hand moeten hebben.  ;)

Deze tip heb ik uit het draadje van Thomas de Graaff: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/multiboot-usb-stick/ maar ik dacht dat het geen kwaad kon om hem hier ook nog eens extra onder de aandacht te brengen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Tip: MultiSystem = MultiBoot LiveUSB
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/26, 01:04:15 »
Is inderdaad reuze handig als je meerdere distro's wil uitproberen en mee wil nemen.
Ik gebruik het al meer dan een jaar en het is reuze handig.
niet alleen voor ubuntu geralateerde distro's maar tot nu toe werkte hij met alle distro's die ik heb geprobeerd.
een aanrader.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: Tip: MultiSystem = MultiBoot LiveUSB
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/30, 20:25:53 »
Lijkt me super handig, vooral om eventjes snel distros te laten zien bij een kennis. :P Of om een systeem te herstellen of voor onderhoud. Je heb dan wel een grote USB Stick nodig?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: MultiSystem = MultiBoot LiveUSB
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/31, 10:49:46 »
Lijkt me super handig, vooral om eventjes snel distros te laten zien bij een kennis. :P Of om een systeem te herstellen of voor onderhoud. Je heb dan wel een grote USB Stick nodig?
Ligt er aan wat je er allemaal opzet. ;)
De meeste systeemdistro's zijn ruim 700MB groot.
Ik heb een sticky van 16GB van €13,- gekocht.
Daar staat nu dban 2.2.6, Gparted live, Kubuntu 11.10, Linux Mint 12, Lubuntu 11.10, Systemrescue Live cd, Ubuntu 10.10, Ubuntu 11.10 (32 en 64 bit), Xubuntu 11.10 met nog wat eigen bestanden op.
Op dit moment is van deze stick 6,3GB in gebruik, aldus heb ik nog steeds 9,7GB over.

Ik heb dit sticky altijd bij de hand zodat ik, als het pas komt, altijd een demonstratie kan geven van onze mooie Linux distro's. Wie weet kan je mensen hiermee overhalen ...
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: MultiSystem = MultiBoot LiveUSB
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/31, 11:03:00 »
Moet je zo' n USB stick nog eerst formatteren? En zo ja, welk formaat? Zelf werk ik het liefst met ext3.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: MultiSystem = MultiBoot LiveUSB
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/31, 12:40:40 »
Nog een tip, als je een kleine stick hebt, en je wilt deze gebruiken voor installaties, zet er dan mini iso's op. Dat scheelt een hoop ruimte, en je hebt na installatie meteen een up-to-date systeem.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: MultiSystem = MultiBoot LiveUSB
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/31, 13:01:03 »
Moet je zo' n USB stick nog eerst formatteren? En zo ja, welk formaat? Zelf werk ik het liefst met ext3.
Het MultiSystem programma gebruikt volgens mij standaard fat32.
Ik had zelf op mijn stick vooraf alle partities verwijderd en fat32 geformateerd.
Alle partities verwijderen was waarschijnlijk niet zo'n goed idee.
Want het installeren van de iso's ging in eerste instantie niet goed. Waarschijnlijk omdat er een "ongebruikt gedeelte" nodig is op de stick.
Via het programma Multisystem kan je echter de stick zelf ook nog eens formateren en toen ging alles vlekkeloos bij mij. NB Na het formateren zag ik dat er een ongebruikt gedeelte erbij was gekomen.
Aldus bij problemen: formateer de stick opnieuw via het Multisysteem programma.

« Laatst bewerkt op: 2012/01/31, 14:41:56 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS