Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: configureren intern geluid  (gelezen 373 keer)

configureren intern geluid
« Gepost op: 2016/10/26, 14:05:37 »
Heb gisteren Ubuntu 16.10 geïnstalleerd en kom nu een probleempje tegen met mijn geluid.

Met Pulse-Audio Volume Regelaar probeer ik nu, zoals gewoonlijk, het interne geluid te regelen. Echter uit de lijst met profielen zijn er slechts twee mogelijkheden, die het dus niet doen. De rest staat op ¨Unplugged".

Hoe krijg ik de ¨Unplugged" veranderd in aangesloten.

Bij voorbaat mijn dank,
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: configureren intern geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/26, 16:57:12 »
Hallo Peter,

Normaal gesproken plug je dan het betrokken ding in. Maar dat had jij vast al bedacht.

Heb jij wellicht nog een onboard geluidskaart naast je normale?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: configureren intern geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/26, 23:04:25 »
Citaat
Heb jij wellicht nog een onboard geluidskaart naast je normale?

Hallo Just,
Mijn dank voor je reactie. Wat die onboardkaart betreft denk ik dat je bedoelt dat ik die zelf moet hebben geïnstalleerd of laten installeren. Mijn antwoord is dan nee.
Dit is ook de eerste keer dat ik dit meemaak, dat ik niet corrigerend kan werken om het probleem op te lossen met dezelfde computer.

Vriendelijke groet,
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: configureren intern geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/26, 23:42:44 »
Hoi Peter,

Veel moederborden hebben een ingebouwde geluidskaart naast bijvoorbeeld netwerk en wifi. Dat zit er dan gewoon op en dan heb je aan de achterkant van je kast aansluitingen voor geluid. Als je daarnaast een aparte geluidskaart heb heb je daardoor een dubbele set aansluitingen. Dan heb je dus mogelijk een set niet aangesloten (unplugged) aansluitingen. Zoiets is ook denkbaar met aansluitingen voor op je kast.

Daar doelde ik op. Dan heb je in het laatste geval bijvoorbeeld een front mic en een rear mic.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: configureren intern geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/30, 17:49:57 »
Hallo Just,

Na een poos stilte ben ik er dan nu weer.
Heb meerdere keren het systeem weer geïnstalleerd met als gevolg dat nu en mijn geluid het niet doet en ik de aansluiting naar mijn externe HD kwijt ben.
Heb na mijn zoektocht gemerkt dat ik niet de enige ben met het geluidsprobleem en dat er bij een (Jolo ?) gebleken is dat er wel geluid was bij een unplugged connection, dus ga ik dat weer uitproberen.

Mochten jij en/of anderen mij ook een hint kunnen geven voor het aansluiten van mijn externe HD, dan houd ik mij aanbevolen, want nu ook op mijn tweede computer krijg ik de ext. HD niet aangesloten.

Groet,
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)