Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners  (gelezen 11715 keer)

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners.Reactie naar Vincent.
« Reactie #25 Gepost op: 2011/11/16, 21:52:01 »
Beste Vincent.. Ik zie door omstandigheden nu pas je bericht,waardoor ik weet dat je net als ik in Zoetermeer woont,dus ik kan je nu makkelijker mijn vragen stellen.

1. Is Ubuntu ook zonder Windows te gebruiken? Dus niet als Dual-Booth.
    Ik overweeg n.l.om in april 2014 over te stappen op Ubuntu.
   
    Nu gebruik ik nog Windows XP met SP3 en vernam dat de upgrade of volledige installatie
    van Windows 7 te duur wordt,want dan is ook wijziging van 32 naar 64 bits nodig.

    Mijn AOW-budget zegt dan echt glashard NEE,want in 2014 weet ik haast wel zeker,dat die
    kosten niet meer zijn op te brengen,dus kies ik voor het gratis Ubuntu.

2.Kun je mij tezijnertijd bijstaan met de overstap naar Ubuntu?

Ik krijg de indruk dat er veel meer bij komt kijken als ik het boek daarover lees wat ik al heb.

Bijvoorbaat mijn dank voor je mogelijke reacties en ik groet je vriendelijk.
                                               Anton Doove.           

   
Anton Doove

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/16, 22:01:20 »
Ja, Ubuntu is een besturingssysteem net als Windows en Mac OS en Solaris en BSD en.... meer en heeft Windows helemaal niet nodig, integendeel. En iedereen op het forum kunnen uw vragen beantwoorden.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/16, 22:08:39 »
Is Ubuntu ook zonder Windows te gebruiken? Dus niet als Dual-Booth.
    Ik overweeg n.l.om in april 2014 over te stappen op Ubuntu.
Beste Anton,
Het beste is, wanneer je nu overstapt op Ubuntu, maar dan als dual boot, je kunt er dan rustig aan wennen en pas wanneer je zonder Windows kan, dan kan je het verwijderen.
Dit verwijderen is geen noodzaak, ook al komen er in de toekomst geen updates meer, het blijft bruikbaar.

Mocht je nog vragen hebben, op dit forum zitten veel gebruikers met meer kennis dan wij samen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/17, 11:19:02 »
Beste Ron. Van Dual Boot heb ik geen verstand,maar heb begrepen dat er dan 2 besturingssystemen op mijn PC staan,wat ik erg verwarrend vind.
Ik zou dan gauw fouten maken die vervelende gevolgen kan hebben,dus ik ben er niet zo
handig mee als beginner van bijna 72 jaar,tenzij daar een oplossing voor bestaat.
Daarover zal ik de PC leverancier raadplegen,want die heeft de PC gebouwd naar mijn wens.
Er staat dus niets op wat ik niet wil of toch nooit zou gebruiken.
Vorige maand kreeg ik mijn PC hersteld terug na diverse problemen,dus ben daardoor wel wat huiverig om nu nog met Dual Boot te leren werken,want mijn XP is maar 32 bits.
Ik weet nu niet of dat sterk genoeg is om met Dual Boot te leren omgaan,wat wel nodig is om de Ubuntu te leren gebruiken voordat ik Windows XP laat verwijderen in 2014.
Graag verneem ik je reacties hierover en ik groet je vriendelijk.
Anton Doove.
Anton Doove

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/17, 12:06:25 »
32-bits of 64-bits maakt niet uit voor een dual-boot. Bovendien boot je altijd óf in XP óf in Ubuntu, dus er gaat geen kracht verloren :)
En ik weet niet of je PC-leverancier Ubuntu kent danwel bereid is je te helpen, want sommige leveranciers helpen alleen bij Windows of kennen Ubuntu überhaupt niet.

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/17, 13:21:27 »
Beste Vistaus.Mijn leverancier zal alleen willen helpen als ik betaal voor die hulp. :)
Ik mail ze wel met alleen de vraag of het volgens die technicus wel de moeite waard is.

Die technicus hoeft niet te komen,want alleen het voorrijden kost al geld,maar een gemaild
advies vind ik al genoeg om te weten of het volgens hem wel kan.

Ik ga die leverancier nu mailen en wacht dan op de reacties.
Mijn PC was gebouwd bij Ascob op de Akkerdreef/Roggedreef in de wijk Seghwaert.

Aangezien ik eerder las dat jij ook in Zoetermeer woont,zul jij dit bedrijf wel kennen.
Zodra ik reactie heb van die technicus,laat ik het wel weten. Ik groet je vriendelijk.

                                            Anton Doove.
Anton Doove

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/17, 14:01:19 »
Beste Anton,

Allereerst moedig dat je iets anders wilt gaan proberen! En even een tweede hart onder de riem, mijn vader van 65 wist/weet weinig van pc's maar die werkt inmiddels al een aantal jaren tot volle tevredenheid met Ubuntu. Hij heeft wegens vakanties en het op wereldreis gaan van mijn zusje later ook nog een windows laptop gekocht maar hij werkt toch liever met Ubuntu vanwege het update gemak en het niet lastig gevallen worden met allerlei meldingen van bijvoorbeeld virusscanner of firewall. En het klinkt misschien afgezaagd, maar niemand is te oud om te leren ;)

Ik heb nog wel vraag die ik nog niet voorbij heb zien komen in dit draadje. Om je zo goed mogelijk te kunnen adviseren is het handig om te weten waar je de computer voor gebruikt? Heb je, afgezien van de scanner en printer, nog specifieke hardware in gebruik? Of gebruik je op windows hele specifieke software voor bepaalde taken? Het is namelijk helaas nog zo dat niet alle exotische hardware volledig ondersteund wordt en voor sommige specifieke software matige taken is er geen volwaardig Ubuntu alternatief.

Mag ik je nog een advies geven wat betreft het overstap moment? Ik zou volgend jaar alvast de overstap maken naar Ubuntu, bij voorkeur in dualboot waarbij je misschien de hulp van een steunpunt in kan roepen? Volgend jaar komt namelijk een LTS versie uit die 5 jaar ondersteunt gaat worden en dan ben je daarna dus 5 jaar "onder de pannen". Langer gaat ivm de levensduur van je hardware toch niet nodig zijn. Ik zou dan overigens niet gelijk in April (wanneer Ubuntu 12.04 uit gaat komen) overstappen, maar pas bij 12.04.1 de eerste zogenaamde "punt uitgave". Deze zijn vergelijkbaar met de service packs in windows en de eerste punt uitgave komt volgens mij 3 maanden na 12.04 vrijgegeven wordt. Je hebt dan de meeste zekerheid dat de eerste kinderziektes, die in ieder OS bij introductie zitten, opgelost zijn. En je hebt dan dus ook tot die tijd om een beetje in te lezen etc. Misschien kan je in April wel eens langsgaan bij een release party om gewoon eens te kijken hoe Ubuntu eruit ziet en hoe het werkt.

Heel veel succes en plezier met Ubuntu!

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #32 Gepost op: 2011/11/17, 14:46:38 »
Beste Anton, ik weet niet waar je gelezen hebt dat ik in Zoetermeer woon, maar dat is onjuist; ik woon in Almere.

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #33 Gepost op: 2011/11/17, 15:34:56 »
Beste Valk. Het is heel goed dat je mij vraagt over eventuèle andere hardware.
Bij mij zijn dat mijn foto-camera en webcam maar ook een nieuwe Identifier met USB-kabel.
Deze identifier is van de ABN/AMRO voor het Internet-Bankieren.
Mijn nieuwe webcam is de Logitech C210 en die heb ik vorige maand nog gekocht bij de
leverancier die mijn PC bouwde en kortgeleden nog herstelde.
De foto-camera kreeg ik 2 jaar terug voor mijn verjaardag van mijn dochter en het is de
Olympus X-42,waarmee ik zowel foto`s als video-filmpjes mee kan maken.
Er werd een usb-kabeltje bij geleverd en een CD met het programma "Olympus Master2"om de beeldjes te kunnen bewerken en van geluid voorzien.
Zowel de Webcam als de foto-camera kunnen ook geluid opnemen,wat pas in de PC hoorbaar zal zijn,maar daarmee dien ik nog ervaring te verwerven.
Van Ubuntu heb ik de CD met Live-versie 10.04-3 en het boek Basiscursus Ubuntu,maar ik heb nog niets geïnstalleerd,want ik wacht op reactie van de leverancier.
Ik kom hier later nog op terug en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.
Anton Doove

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #34 Gepost op: 2011/11/17, 15:47:33 »
Beste Anton,
Die logitech webcam gaat wel werken. De fotocamera heb ik zo geen ervaring mee, maar mogelijk werkt dat wel als je via usb verbindt dan wordt de camera gewoon als usb opslag gezien. Anders het kaartje eruit en mbv een kaartlezer de foto's/filmpjes op je pc zetten. De Olympus software gaat echter niet werken, maar dat is op zich niet erg want er zijn prima foto/film programma's voor Ubuntu.

Die identifier van ABM/AMRO heb ik echter geen idee van en ik zit zelf bij een andere bank. Misschien dat een van de andere forum leden hier iets over kan zeggen?

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #35 Gepost op: 2011/11/17, 15:50:12 »
Anton, wacht gewoon even af op de 12.04 LTS die volgend jaar gaat uitkomen (april). In die tussentijd kan je al best voorbereiden op een eventuele overstap.

Of als je echt niet kan wachten neem dan de 11.10-versie die dicht aanleunt bij de 12.04 versie, dan is de overstap kleiner.

10.04 is heel goed , maar er komt een einde aan en de interface is nu vervangen door een andere (Unity) dus ga geen 2 keren door een leercurve zou ik zeggen.

Maar jij beslist natuurlijk .

Veel succes met de overstap, en vergeet niet: er zijn steunpunten die ondersteuning bieden (gratis) !!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #36 Gepost op: 2011/11/17, 17:07:27 »
Beste Valk en Joris Donders. Ik kom hierop na het eten nog even terug,maar ik laat jullie nu even weten dat ik er nog geen enkele haast mee heb.

Daarbij hou ik nu rekening met de handige tip van Joris. Tot straks en smakelijk eten.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #37 Gepost op: 2011/11/17, 17:17:22 »
Ik heb het nog eens opgezocht en het kan blijkbaar wel gewoon, die E.dentifier gebruiken zonder usb/software

Het antwoord uit de veelgestelde vragen op abnamro.nl:
Ja, u kunt de e.dentifier2 ook zonder USB-kabel gebruiken. U moet dan wel de invoercodes en responsecodes overnemen. Wij adviseren u de e.dentifier2 zoveel mogelijk met USB-kabel te gebruiken. Alleen dan maakt u maximaal gebruik van alle voordelen van de e.dentifier2.

Hier een linkje
http://www.abnamro.nl/nl/prive/slimbankieren/edentifier2/veelgestelde_vragen.html

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #38 Gepost op: 2011/11/17, 17:23:25 »
valk +1

Ik gebruik hem ook gewoon zonder de kabel op Ubuntu hier. Je vult 1 keer je pasnummer in op de website en een code die op je pas staat, dan vinkje bij Onthouden en dan heb je hetzelfde resultaat. Dan stop je je pas in je e.dentifier2, vul je je pincode op dat ding in en dan op de site de responscode.
Alleen die laatste stap (pincode+respons) moet je bij elke inlog herhalen. Werkt dus allemaal prima :)

Die camera is ook geen probleem. Olympus werkt altijd prima samen met Ubuntu :)

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #39 Gepost op: 2011/11/17, 21:03:56 »
Beste Valk en Vistaus. Ik heb jullie reacties gelezen,zodat ik weet dat mijn identifier met de usb-kabel geen problemen geeft met Ubuntu als ik zover ben.
Ik installeer echter nog niet die versie 10.04,want Joris Donders tipte mij dat er een nieuwe
versie met nieuwe interface ofwel Unity,dus ik wacht wel tot het zover is.
Het zal dan toch wel zijn te downloaden? Dat lijkt mij makkelijker dan vanaf de CD.
Natuurlijk kan ik mij hierin als beginner makkelijk vergissen,maar dat verneem ik graag.
Verder meende ik te hebben gelezen dat de programma`s van Google ook prima overweg
kunnen met Ubuntu,wat ik erg makkelijk vind omdat ik de Blogger van Google kan gebruiken.
Mogelijk kan dat ook met de Blogs van Wordpress.com en van weblog.com wat ik niet weet.
Tevens heb ik bij de HCC nog een Website staan die ik wil wijzigen wegens veroudering.
Ik zie dat deze site ook door de HCC wordt gehost,dus dat zal geen probleem zijn,want ik ben lid van de HCC met afd.Haaglanden/Zoetermeer.
Graag zie ik jullie reacties komen,zodat ik mij beter kan orieënteren op de mogelijkheden met Ubuntu en wat daarmee samenhangt.                                                              Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #40 Gepost op: 2011/11/17, 21:07:38 »
Joris Donders tipte mij dat er een nieuwe
versie met nieuwe interface ofwel Unity,dus ik wacht wel tot het zover is.
Dan heb ik een leuke mededeling, het is zover !
Sinds oktober is Unity standaard in Ubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #41 Gepost op: 2011/11/17, 21:46:12 »
Beste Ron. Voor welke Ubuntu-versie is die Unity bruikbaar?
Kan dat al bij versie 10.04 of geldt het alleen voor de recentste versie?

Is het ook al te downloaden of staat het alleen op CD samen met de Ubuntu-versie?

Je reactie zie ik morgen wel,want ik ga nu mijn PC sluiten voor nachtrust aangezien ik mijn
ogen bijna niet meer open kan houden van vermoeidheid als Schildklier en Hartpatiënt.

Ik dank je alvast voor je nieuwe reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Anton Doove

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #42 Gepost op: 2011/11/17, 23:04:23 »
Unity is alleen op 11.04 en 11.10, maar april 2012 komt de opvolger van 10.04 LTS: 12.04 LTS en die zal 5 jaar ondersteund worden, eveens met Unity aan boord :)
Unity voor 10.04 is niet beschikbaar.

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #43 Gepost op: 2011/11/18, 12:19:35 »
Beste Vistaus.Dan wacht ik maar tot in april van 2012,want ik heb
er geen haast mee en kan ondertussen wel wat anders doen.

Voorlopig kan ik gewoon mijn Windows XP met SP3 blijven gebruiken,maar ik heb nu in elk geval wel de nodige info beschikbaar.

Die info sla ik wel op in Word 2007 om te lezen naast het cursusboek.
Zo kan ik het allemaal doornemen en het samenvatten voordat ik er in
2012 mee aan de slag kan,zodra ik een link zie om te downloaden.

Ik dank je voor de info en ik groet je vriendelijk.

                               Anton Doove.
Anton Doove

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #44 Gepost op: 2011/11/18, 12:45:43 »
Beste Ron. Voor welke Ubuntu-versie is die Unity bruikbaar?
Kan dat al bij versie 10.04 of geldt het alleen voor de recentste versie?

Is het ook al te downloaden of staat het alleen op CD samen met de Ubuntu-versie?

Zowel de LTS als de meest actuele versie (11.10) zijn te downloaden.
Hier een link naar de Nederlandse download site: http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download

Bij het downloaden heb je een .iso bestand.
Deze moet je branden op een cd/dvd.

Vanaf 12.04 LTS kan je de .iso nog alleen op een dvd branden omdat Ubuntu dan net te groot wordt voor op een cd.

Verder is er ook een hoop info te vinden de wiki. http://wiki.ubuntu-nl.org/

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #45 Gepost op: 2011/11/18, 13:29:50 »
Beste Erik Krom. Kan het na downloaden dan niet gelijk worden geïnstalleerd?
Meestal zijn programma`s na het downloaden gelijk te installeren. Erg makkelijk.

Ik begrijp wel dat een .iso-bestand alleen op een CD of DVD kan worden gebrand.
Vanaf deze schijf kan het programma dan wel op de HD worden geïnstalleerd.

Dat lijkt mij wel een omweg,maar dat zal best wel een technische reden hebben die ik als
beginnend gebruiker nog niet kan weten dus ik neem aan dat mij dit nog wel wordt verteld.

Reageer maar als je er tijd voor beschikbaar hebt,want ik kan makkelijk wachten.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Offline Kees3

  • Lid
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #46 Gepost op: 2011/11/18, 14:15:01 »
Een programma is na het installeren inderdaad direct te installeren, dat klopt. Ubuntu is echter niet gewoon een programma, maar een besturingssysteem, net als Windows. Ook Windows installeren moet vanaf een CD/DVD gebeuren. Als Ubuntu eenmaal geïnstalleerd is kan je via het Ubuntu Software Centrum heel gemakkelijk nieuwe programma's downloaden en installeren.

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #47 Gepost op: 2011/11/18, 14:19:47 »
Beste HapsHash. Jij hebt het over "Verhalen waar van je de tranen in de ogen schieten",dus nu wil ik wel weten waar de "verhalen"over gaan :)

Dat mag je mij best wel privè mailen :),want op het forum wil ik het alleen hebben over de benodigde info betreffende Ubuntu,want dat is voor mij wel echt ter zake doende.

Pas als de hoofd-moderator wil weten,waarom ik zoveel geduld toon,dan zal ik mijn medische redenen wel bekend maken als dat mag via het Forum.

Ik denk echter niet dat die permissie voor 1x wordt verleend,waartoe ik hem ook nog groot gelijk geef.
                                                                                                                                 
Nu echter heb ik op mijn leeftijd van 72 jaar(volgende week)alleen interesse voor gebruiks-info over Ubuntu als afleiding om mij daarin toch alvast wat meer te verdiepen.

Dat lijkt mij wel zinniger op mijn leeftijd,maar dat zul je best begrijpen.
Ik dank je voor je begrip en reacties. Ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.

Anton Doove

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #48 Gepost op: 2011/11/18, 14:34:42 »
Beste HapsHash. Jij hebt het over "Verhalen waar van je de tranen in de ogen schieten",dus nu wil ik wel weten waar de "verhalen"over gaan :)

Dat mag je mij best wel privè mailen :),want op het forum wil ik het alleen hebben over de benodigde info betreffende Ubuntu,want dat is voor mij wel echt ter zake doende.

Pas als de hoofd-moderator wil weten,waarom ik zoveel geduld toon,dan zal ik mijn medische redenen wel bekend maken als dat mag via het Forum.

Ik denk echter niet dat die permissie voor 1x wordt verleend,waartoe ik hem ook nog groot gelijk geef.
                                                                                                                                 
Nu echter heb ik op mijn leeftijd van 72 jaar(volgende week)alleen interesse voor gebruiks-info over Ubuntu als afleiding om mij daarin toch alvast wat meer te verdiepen.

Dat lijkt mij wel zinniger op mijn leeftijd,maar dat zul je best begrijpen.
Ik dank je voor je begrip en reacties. Ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.


Alvast gefeliciteerd, Anton :) Overigens mag je het wel vertellen als je wilt, dat wordt hier wel vaker gedaan, offtopic gaan in draadjes.

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #49 Gepost op: 2011/11/18, 14:41:52 »
Beste Kees3.Dan zal ik mijn ontvangen CD met de Live-versie 10.04 maar mooi met rust laten en niet installeren op de vrije ruimte 29.1 GB van mijn HD.

Dat was bedoeld om als Dual Boot te oefenen,maar dat laat ik nu wel uit mijn hoofd.
Ik wacht wel tot in april van 2012 mede i.v.m.de Unity,zodat het in 1x op mijn HD kan.

Ondertussen ben ik ook bezig met andere hobbies die ook mijn aandacht vragen,evenals
mijn vrouw,dochter en kleinzoon die in april 2012 alweer 2 jaar wordt.

Zo heb ik aardig wat afwisseling in activiteiten. Ik groet je vriendelijk. 

                              Anton Doove.
Anton Doove