Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: synchronisatie agenda's  (gelezen 1429 keer)

Offline HWE64

  • Lid
synchronisatie agenda's
« Gepost op: 2016/09/24, 12:04:37 »
Ik werk eigenlijk met drie computers waar ik als e-mail programma Thunderbird op heb staan. Alle drie hebben ze Lightning als kalender en ik heb IMAP. Dus de synchronisatie tussen de 3 pc is in orde.  Nu is mijn vaag is er ook een mogelijkheid om de agenda's te synchroniseren? 
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/24, 14:16:18 »
De meest evidente optie lijkt mij hier google calendar.

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/25, 11:10:44 »
@vanadium, ik heb Google calendar geinstalleerd maar het werkt niet.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/25, 12:31:37 »
Om in Thunderbird Google Calendar te gebruiken, moet je een plugin installeren. In Ubuntu doe je dat best uit de softwarebronnen. Zo ben je zeker dat de versie van de plugin steeds overeenstemt met de Thunderbird versie. Voer volgend commando uit om de extensie te installeren:
sudo apt-get install xul-ext-gdata-provider
Als je dan een calender toevoegt, zal Google Calendar één van de opties zijn.

Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/25, 12:35:20 »
Of de add-on Lightning in Thunderbird en dan Google Calender toevoegen.
Dat werkt ook goed.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/25, 19:30:12 »
@vanadium en mustangman1966, beide oplossingen werken. Dit kan ook zonder Lightning. Alles moet eigenlijk in Google agenda vastgezet worden. Ik dacht eigenlijk dat het met de synchronisatie knop in Lightning kon maar dat is niet zo. Wat synchroniseer je dan met die knop?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/25, 19:38:35 »
Dit kan ook zonder Lightning.
Hier snap ik het niet meer. Lightning is de add-on die aan thunderbird ook een agenda/kalender geeft. Hoe kan je dan zonder lightning nog je kalender zien? Nu is lightning tegenwoordig standaard mee geïnstalleerd met thunderbird, dus vandaar mogelijk de verwarring?

Je hebt de gdata provider nodig om Thunderbird/Lightning te kunnen laten communiceren met google calendar. Synchronisatie gebeurt van zodra je Thunderbird opstart, en daarna op regelmatige tijdstippen. Je bewerkingen in thunderbird worden onmiddellijk doorgegeven aan Google calendar, tenzij je offline bent: dan worden de bewerkingen bij de volgende verbinding met internet doorgegeven. De synchronisatieknop heb je in de praktijk niet nodig: hiermee kan je eens op een moment dat jij dat wil de kalenderinfo laten "verversen".

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/25, 20:13:32 »
@vanadium, De Google agenda zit onder menu extra. Jammer genoeg kan ik er geen schermafdruk van maken omdat ik het menu weer wegklik. Misschien heb ik toch nog de verkeerde add-ons geinstalleerd?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/25, 20:54:43 »
Ik heb alleen de extensie Google Calender Tab geïnstalleerd en heb nu mijn Google agenda in Thunderbird in een apart tabblad.

Perfecte oplossing!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/25, 21:04:24 »
Hoi Maasnet, maar daar heb je Lightning niet voor nodig. Volgens mij tenminste.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/25, 21:09:10 »
Hoi Maasnet, maar daar heb je Lightning niet voor nodig. Volgens mij tenminste.
Henk

Klopt heb ik ook niet geïnstalleerd.

Ik kende deze mogelijkheid niet.



OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/25, 21:13:18 »
Dat Klop want ik heb Lightning even uitgeschakeld en toe werkt alles nog.  Je moet natuurlijk wel inloggen met je gmail account. Misschien denkt Vanadium daar anders over.
Bedankt. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/25, 22:01:19 »
Google calendar tab is inderdaad een andere mogelijkheid. Hiermee komt er in Thunderbird  een extra tabblad met de webversie van Google calendar. Veruit de gemakkelijkste aanpak: geen configuratie nodig. Nadeel: niet mogelijk offline te werken/ minder geintegreerd met de mail van Thunderbird.

Waar ik het over had was de gdata plugin, die toelaat dat de thunderbird calender zijn gegevens ophaalt uit google calender.

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/25, 22:29:02 »
Vandium, je hebt gelijk dat het vrij omslachtig is, Het is niet zo geintegreerd als Lightning in Thunderbird. Trouwens waar kan ik die plugin gdata vinden? Hij zit niet in het software center en ook niet in Thunderbird.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/26, 01:57:01 »
Ik heb mijn Lightning agenda eenvoudigweg in een cloud gezet, waar drie computers gebruik van maken. Geen dataverzamelende Google ertussen. Ik weet alleen niet wat er gebeurt, als er vanaf twee computers tegelijkertijd wijzigingen worden aangebracht.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jan11000

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/26, 05:31:38 »
Vandium, je hebt gelijk dat het vrij omslachtig is, Het is niet zo geintegreerd als Lightning in Thunderbird. Trouwens waar kan ik die plugin gdata vinden? Hij zit niet in het software center en ook niet in Thunderbird.
Kijk eens met synaptic.
Via synaptic vind je meer software, sommige vind je niet met de software center.

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/26, 12:38:17 »
@Jan11000, ik heb wel wat gevonden. Het staat volgens mij in synaptic met de naam claws-mail gdata plugin. ik denk dat Vanadium deze bedoelt. Als ik bij deze een vinkje zet, krijg ik hem dan in Thunderbird te zien? Dit is namelijk de eerste keer dat ik iets via synaptic binnen haal.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/26, 12:51:38 »
Via synaptic kan je ook gewoon software installeren.
Eerst via de rechtermuisknop markeren voor installatie en dan op toepassen klikken.
Vervolgens wordt de software geïnstallleerd.

Of je hem te zien krijgt in Thunderbird moet je even testen.

Je kan claws-mail gdata plugin ook weer verwijderen via synaptic middels de rechtermuisknop.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/26, 12:54:38 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/26, 13:36:59 »
Zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97859.msg988870#msg988870 Het betreft het pakket xul-ext-gdata-provider. Dat vind je inderdaad niet in het Ubuntu softwarecentrum van versie 16.04, wel in de vroegere versies en natuurlijk ook in synaptic.  claws-mail gdata is NIET voor thunderbird, wel voor Claws Mail (enkel dan om het adresboek van google in Claws te kunnen gebruiken).

Lightning, de kalender,  is tegenwoordig standaard in thunderbird geïnstalleerd. In vroegere versies van Ubuntu moet je er xul-ext-lightning bij installeren.

Van zodra je ook xul-ext-gdata-provider hebt geïnstalleerd, kan je Google calenders aan je kalenders in Lightning toevoegen.

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/27, 19:09:25 »
Sorry Vanadium voor de late reactie. Ik had de code van de 25 sept. al in de terminal gezet en dat was oke maar ik had de Google tab nog in staan en was me daarop aan het dood staren. Ik heb gisteren op de laptop een Google agenda toegevoegd (op Netwerk zetten) en een paar proef onderwerpjes erin geplaatst. Agenda onderwerpje kwamen ook op de telefoon terecht en vandaag een nieuwe Google agenda op de desktop (werkpaard)gemaakt. Dat was allemaal een beetje dom van mij maar het is goed gekomen want de Google agenda werkt nu in Lightning. Alweer wat geleerd.
Bedankt voor de uitgebreide ondersteuning. :) :)
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

FrSu

  • Gast
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #20 Gepost op: 2018/01/12, 09:03:54 »
Google calendar tab is inderdaad een andere mogelijkheid. Hiermee komt er in Thunderbird  een extra tabblad met de webversie van Google calendar. Veruit de gemakkelijkste aanpak: geen configuratie nodig. Nadeel: niet mogelijk offline te werken/ minder geintegreerd met de mail van Thunderbird.

Waar ik het over had was de gdata plugin, die toelaat dat de thunderbird calender zijn gegevens ophaalt uit google calender.

Wat ouder topic. Ik wil de google agenda ook via Thunderbird in beeld krijgen. Extensie geïnstalleerd, maar geen extra tab in zicht. Wat moet er nog gebeuren om dit wel in beeld te krijgen?

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #21 Gepost op: 2018/01/12, 09:09:27 »
Google calendar tab is inderdaad een andere mogelijkheid. Hiermee komt er in Thunderbird  een extra tabblad met de webversie van Google calendar. Veruit de gemakkelijkste aanpak: geen configuratie nodig. Nadeel: niet mogelijk offline te werken/ minder geintegreerd met de mail van Thunderbird.

Waar ik het over had was de gdata plugin, die toelaat dat de thunderbird calender zijn gegevens ophaalt uit google calender.

Wat ouder topic. Ik wil de google agenda ook via Thunderbird in beeld krijgen. Extensie geïnstalleerd, maar geen extra tab in zicht. Wat moet er nog gebeuren om dit wel in beeld te krijgen?
Als je dit via extra tab wilt moet je ook Lightning instaleren. Tenminste dat heb ik zo.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #22 Gepost op: 2018/01/12, 09:12:38 »
En dan heb je rechts bovenin 2 ikoontjes, 1 voor calendar en 1 voor tasks. Als je daar op kliktwordt je agenda (of tasks) in een nieuwe tab geopend

Offline HWE64

  • Lid
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #23 Gepost op: 2018/01/12, 09:22:04 »
En dan heb je rechts bovenin 2 ikoontjes, 1 voor calendar en 1 voor tasks. Als je daar op kliktwordt je agenda (of tasks) in een nieuwe tab geopend
Ja Rico70, je hebt gelijk.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

FrSu

  • Gast
Re: synchronisatie agenda's
« Reactie #24 Gepost op: 2018/01/12, 09:27:32 »
Lightning is ook een extensie?