Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 57884 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Die Pentium IV doet geen 720p en 1080p tenzij met veel schokkerigheid, maar lage resoluties (320p en zo) gaat wel prima.
Debian Sid was een experiment, die raad ik niet aan voor een desktopsysteem omdat het risico heel groot is dat hij dan probeert iets te upgraden waarvoor de bijhorende bibliotheken nog niet bijgewerkt zijn en voordat je het weet zit hij de helft van je desktopomgeving te deïnstalleren...
Gebruik Debian Testing voor een desktopsysteem, dat is een goed evenwicht tussen stabiel (Debian Stable) en toch de nieuwste versies (Debian Sid - ook wel 'Unstable' geheten). Testing zit daar net tussenin. Van Sid bestaat trouwens ook geen installeerbare iso, al hebben derden dat wel gedaan (zoals BBQ Linux, Siduction e.a.).

Het zijn geen snelheidsmonsters, maar je ergert je ook niet als je ermee werkt.

Dat bedoel ik ook. En als je dat gaat vergelijken met behoorlijk nieuwe 'niet linux' pc's uit je omgeving kom je er nogal eens achter dat jouw configuratie zelfs sneller draait dan meniggeen van die nieuwe pc's uit je omgeving.
De kids hier werken ook niet graag op hun P4's maar liever op de snellere in huis, maar als ik door vraag erkennen ze wel dat hun P4 met linux niet langzamer werkt dan de 'niet linux' pc's op school of bij vrienden.  :evil:

En dan begin ik nog even niet over stabiliteit en continuïteit en zo. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Hier geen raspberry, maar ook gewoon een dual-core met dezelfde functie. Een controller er aan voor wat 'retro-gaming' en er zit een cardreader in (handig voor de foto's) en zo'n ding doet nog prima dienst :)

Doe jij retro gaming met Play ON Linux oid? Of staat er toch ook nog windows op de machine?

Sorry voor de late reactie, ik zag het in eerste instantie niet.
Nope, geen Play on Linux of Windows, wat ik emuleer is ouder (Atari, Commodore, Amstrad CPC, MSX, BBC, ZX Spectrum  etc etc).
Ik heb zelf nog een redelijk aantal van dit soort machines thuis, maar om ze iedere keer aan te sluiten gaat mij te ver.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Van Sid bestaat trouwens ook geen installeerbare iso, al hebben derden dat wel gedaan (zoals BBQ Linux, Siduction e.a.).

LinuxBBQ bedoel je denk ik ;)  Het is heel verwarrend maar er bestaat ook een BBQLinux en dat is een Arch based distro ;)
Zelf ben ik een liefhebber van LinuxBBQ, omdat het goed werkt op een oude barrel. Geen hoogstaande grafische 'poespas' als het ook met een textbased oplossing kan etc etc..  Het leert je dingen anders te doen op een oudere machine zodat je er nog veel plezier aan kunt hebben en dat zo'n terminal toch een mooi stukje gereedschap is :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jabuca

  • Lid
Linux Mint op een netbook Packard Bell met 1 GB werkgeheugen (voor mijn kleinkinderen) !!!!
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Linux Mint op een netbook Packard Bell met 1 GB werkgeheugen (voor mijn kleinkinderen) !!!!

Hier draait ook een PB met 1gb, vind ik toch net even te irritant langzaam. Gelukkig heb je voor 20 euro al een SoDimm van 2gb.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Hier draait ook een PB met 1gb, vind ik toch net even te irritant langzaam. Gelukkig heb je voor 20 euro al een SoDimm van 2gb.
Zei ik al. 1gb is wat weinig.
Maar dan nog draait het ondanks dat je het irritant langzaam vindt, zoals ik ook al zei, net zo snel tot sneller dan menigeen veel nieuwere pc bij kennissen.
Je moet je blijven realiseren dat je verwend bent met het suppersnelle linux. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid

Je moet je blijven realiseren dat je verwend bent met het suppersnelle linux. =D
Een schone W10 is net zo snel of zelfs sneller, alleen het is onstabiel en vervuilen zo snel.   :laugh:
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Een schone W10 is net zo snel of zelfs sneller, alleen het is onstabiel en vervuilen zo snel.   :laugh:
Henk

"vervuilen zo snel" .... en wordt het zachtjesaan langzamer.
En is dat dan ook op een P4 net zo snel als linux? Inderdaad net zo snel, op een nieuwe pc vergeleken met een Pentium 4 met linux.  ;)
Inderdaad net zo snel (wat ik ook zei!!), maar dat dan wel op een vrij nieuwe pc. Dus in verhouding langzamer. Ik zie het overal om ons heen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Inderdaad net zo snel (wat ik ook zei!!), maar dat dan wel op een vrij nieuwe pc. Dus in verhouding langzamer. Ik zie het overal om ons heen.
Voor ongeveer 6 mnd geleden nieuwe SSd gezet in het W10 deel en nu al merkbaar langzamer. Hoe is het mogelijk? Warme opstart in W10 (SSD) van FF en Thunderbird versus Xubuntu (HD) van FF en Thunderbird nu al bijna gelijk. Begin januari XP computer ter ziele geholpen. Nu denk ik 'had ik hem maar bewaard voor Lubuntu.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/11/13, 21:02:10 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Inderdaad net zo snel (wat ik ook zei!!), maar dat dan wel op een vrij nieuwe pc. Dus in verhouding langzamer. Ik zie het overal om ons heen.
Voor ongeveer 6 mnd geleden nieuwe SSd gezet in het W10 deel en nu al merkbaar langzamer. Hoe is het mogelijk? Warme opstart in W10 (SSD) van FF en Thunderbird versus Xubuntu (HD) van FF en Thunderbird nu al bijna gelijk. Begin januari XP computer ter ziele geholpen. Nu denk ik 'had ik hem maar bewaard voor Lubuntu  :evil: :evil:.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline koos4401

  • Lid
Ik heb dat al eens eerder gemeld over dit onderwerp:
De oorspronkelijke naam van het door B. Gates ontworpen OS was QDOS, waarvan anderen beweerden dat zulks de afkorting was voor Quick and Dirty Operating System.
Zo kán dat dus!.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Toen ik dit draadje las besefte ik mij plots dat ik alleen maar over oude computers en laptops beschik. Maar omdat al mijn machines nog als een speer gaan (dankzij Linux, waarop ik nog steeds de meest moderne software draai en die een gemiddelde nieuwe machine met Win10 qua responstijd gemakkelijk naar de kroon steekt) sta ik er compleet niet bij stil. Geweldig eigenlijk, als je erbij stil staat....

De oudste machine die ik nog regelmatig in gebruik is is een Legend PC met een AMD Athlon XP 2600+, gekocht in februari 2003 bij de Megapool. Inmiddels bijna 14 jaar oud, maar met Lubuntu is de machine nog verrassend snel. Zelfs met "zware" programma's zoals Firefox, LibreOffice en GIMP erop geïnstalleerd. Oké, ik heb er 512MB geheugen bij geprikt een aantal jaren geleden, dus met 1024MB geheugen is het nog prima te doen. Het enige dat deze machine niet (meer) kan is Flash filmpjes openen (ondersteuning voor een ontbrekende sse2 is de schuldige). Maar hey... who needs Adobe's Flash nowadays? :D

Mijn jongste computer is een Acer laptop uit december 2010. Die gebruik ik louter thuis en dient als mijn hoofdcomputer. Daarnaast heb ik nog drie Compaq's CQ-60 uit 2008 en 2009 die ik al jaren zéér intensief gebruik, en die nog steeds prima werken. Eén van die laptops neem ik ook dagelijks mee naar het werk.

Volgend jaar heb ik mezelf een splinternieuwe laptop beloofd. 't Zal wel een BTO laptop worden, aangezien ik daar goede verhalen over heb gehoord.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Toen ik dit draadje las besefte ik mij plots dat ik alleen maar over oude computers en laptops beschik. Maar omdat al mijn machines nog als een speer gaan (dankzij Linux, waarop ik nog steeds de meest moderne software draai en die een gemiddelde nieuwe machine met Win10 qua responstijd gemakkelijk naar de kroon steekt) sta ik er compleet niet bij stil. Geweldig eigenlijk, als je erbij stil staat....

De oudste machine die ik nog regelmatig in gebruik is is een Legend PC met een AMD Athlon XP 2600+, gekocht in februari 2003 bij de Megapool. Inmiddels bijna 14 jaar oud, maar met Lubuntu is de machine nog verrassend snel. Zelfs met "zware" programma's zoals Firefox, LibreOffice en GIMP erop geïnstalleerd. Oké, ik heb er 512MB geheugen bij geprikt een aantal jaren geleden, dus met 1024MB geheugen is het nog prima te doen. Het enige dat deze machine niet (meer) kan is Flash filmpjes openen (ondersteuning voor een ontbrekende sse2 is de schuldige). Maar hey... who needs Adobe's Flash nowadays? :D

Mijn jongste computer is een Acer laptop uit december 2010. Die gebruik ik louter thuis en dient als mijn hoofdcomputer. Daarnaast heb ik nog drie Compaq's CQ-60 uit 2008 en 2009 die ik al jaren zéér intensief gebruik, en die nog steeds prima werken. Eén van die laptops neem ik ook dagelijks mee naar het werk.

Volgend jaar heb ik mezelf een splinternieuwe laptop beloofd. 't Zal wel een BTO laptop worden, aangezien ik daar goede verhalen over heb gehoord.

Mooi verhaal. Aangezien jij een athlon xp 2600 hebt: ik heb een xp 2200. Jij zegt dat je geen flash meer kunt openen, ik ook niet. Maar kan jij via omwegen wel youtube openen? Was iets met html 5 en zo. In dat geval: enlighten me. Dat is namelijk het enige dat een fatsoenlijke revival nog in de weg staat (toegegeven dat ik nog niet al te grondig onderzoek heb gedaan, maar een mens kan niet alles tegelijk ;) )

Heb wel onlangs nog een stokoude Acer TravelMate 420 gevonden en die doet het in principe nog gewoon. Echter, er zat 256 ram in en twee slots
Ik met mijn beperkte kennis van zaken dacht dat de twee gigabite sodimmetjes die ik nog had liggen, daar wel in paste. De inkeping verschilde een millimeter.......en daarbij meen ik dat ik eigenlijk niet verder kon upgraden van 512 mb. Ok, het houdt een keer op, ik vind een vette hoeveelheid RAM geheugen wel een pre om een oude machine weer in gebruik te nemen.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Toen ik dit draadje las besefte ik mij plots dat ik alleen maar over oude computers en laptops beschik. Maar omdat al mijn machines nog als een speer gaan (dankzij Linux, waarop ik nog steeds de meest moderne software draai en die een gemiddelde nieuwe machine met Win10 qua responstijd gemakkelijk naar de kroon steekt) sta ik er compleet niet bij stil. Geweldig eigenlijk, als je erbij stil staat....

Ik liep gisteren tegen een bericht aan dat van de top 500 supercomputers in de wereld er 498 op Linux draaien. Juist!

Meteen flitste er een idee door mijn hoofd voor een Linux promotie videoclip.

[Linux fan leest het nieuws voor]

"Wist je dat 498 van de 500 supercomputers op Linux draaien.

[Fan draait zich om richting vriend achter laptop en roept]

 "Ja!

[fan stelt vraag]

" Wat moet jij nou met die dure standaard troep? Kijk eens om je heen, man!"

[W*** gebruiker bij koffiemachine, kiest met trille handen extra sterke koffie] [Leestafel op achtergrond]Tijdschrift over Linux.

Ik moet daar nog wel wat aan schaven ...
Daar ga ik niet verder mee, want reclame voor Linux is trekken aan een dood paard. Video's maken is erg leuk, maar het kost heel veel tijd. Maar ergens jeuken mijn handen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Toen ik dit draadje las besefte ik mij plots dat ik alleen maar over oude computers en laptops beschik. Maar omdat al mijn machines nog als een speer gaan (dankzij Linux, waarop ik nog steeds de meest moderne software draai en die een gemiddelde nieuwe machine met Win10 qua responstijd gemakkelijk naar de kroon steekt) sta ik er compleet niet bij stil. Geweldig eigenlijk, als je erbij stil staat....

Ik liep gisteren tegen een bericht aan dat van de top 500 supercomputers in de wereld er 498 op Linux draaien. Juist!

Meteen flitste er een idee door mijn hoofd voor een Linux promotie videoclip.

[Linux fan leest het nieuws voor]

"Wist je dat 498 van de 500 supercomputers op Linux draaien.

[Fan draait zich om richting vriend achter laptop en roept]

 "Ja!

[fan stelt vraag]

" Wat moet jij nou met die dure standaard troep? Kijk eens om je heen, man!"

[W*** gebruiker bij koffiemachine, kiest met trille handen extra sterke koffie] [Leestafel op achtergrond]Tijdschrift over Linux.

Ik moet daar nog wel wat aan schaven ...
Daar ga ik niet verder mee, want reclame voor Linux is trekken aan een dood paard. Video's maken is erg leuk, maar het kost heel veel tijd. Maar ergens jeuken mijn handen.

groet,

Just
Hoi Just,
Mooi verhaal. Koppeling (bericht) direct doorgestuurd naar een paar fanatieke W gebruikers.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

  • Lid
Dat klopt van die supercomputers. Ik werk veel meer hpc clusters en ze werken allemaal op linux.

Nog wel een mooie: ik las vorige week dat ms en hpc bibliotheek heeft gemaakt voor Excel. Kun je je werk blad berekeningen mooi laten uitrekenen door een teken cluster. Viel bijna van mijn stoel van het lachen :)

Ik heb voor Just nog een goed bruikbare avatar in de aanbieding.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Peter,

Leuk ding! Vind je mijn foto niks?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Leuk ding! Vind je mijn foto niks?

Gevaarlijke vraag Just. Jij durft.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Je foto is prima, Just!
Ik heb deze avatar gemaakt van die site waarnaar jij verwees.
Maar mss wil een ander die nog geen avatar heeft deze gebruiken.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Bloom

  • Lid
Ik heb dat al eens eerder gemeld over dit onderwerp:
De oorspronkelijke naam van het door B. Gates ontworpen OS was QDOS, waarvan anderen beweerden dat zulks de afkorting was voor Quick and Dirty Operating System.
Zo kán dat dus!.
In feite klopt dat niet. QDOS is ontworpen door Seattle Computer Products (SCP) en was in feite een zeer buggy DOS afgekeken van CP/M van Digital Research maar met veel van de functionaliteit gestript en uiteraard raakten ze dat aan de straatstenen niet kwijt. Microsoft in de persoon van Bill Gates had IBM, toen die kwamen vragen naar een besturingssysteem voor hun gloednieuwe pc, doorgestuurd naar Digital Research en Gary Kindall, de makers van CP/M. Maar toen IBM Gary Kindall niet kon bereiken keerden ze terug naar Gates en die kocht toen QDOS van SCP voor de peuleschil van welgeteld $50k. Eenmaal thuisgekomen met de software nam Bill zijn tekstverwerker, laadde de broncode van QDOS daarin en deed een 'global find & replace': vervang 'QDOS' door 'MS-DOS' en vervang 'Seattle Computer Products' door 'Microsoft Corporation'. Bill veranderde verder niets, bewaarde dat en bracht deze niet-werkende "MS-DOS" naar IBM. Het is IBM die die DOS herschreven heeft en alle bugs eruit haalde, en toen zo stom was die herstelde broncode terug aan Bill G. te geven. En de rest is geschiedenis.

Offline koos4401

  • Lid
Dank voor deze
Citaat
In feite klopt dat niet. QDOS is ontworpen door Seattle Computer Products (SCP) en was in feite een zeer buggy DOS afgekeken van CP/M van Digital Research maar met veel van de functionaliteit gestript en uiteraard raakten ze dat aan de straatstenen niet kwijt.......
.... Het is IBM die die DOS herschreven heeft en alle bugs eruit haalde, en toen zo stom was die herstelde broncode terug aan Bill G. te geven. En de rest is geschiedenis.
toe- en bijlichting!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline h2o

  • Lid
Ik werk met de volgende systemen:
HP 6710b laptop: https://tweakers.net/pricewatch/234221/hp-compaq-business-notebook-6730b-%28nb018et%29/specificaties/ Dit is mijn werklaptop.
HP NC6320: https://tweakers.net/pricewatch/158560/hp-compaq-nc6320/specificaties/ Dits mijn 'privé laptop.
Beide laptops draaien met 4 GB RAM en zijn voorzien van Debian Jessie (64 bits) met de backports.

Op een van mijn werklocaties heb ik ook de beschikking over een vaste HP computer. Ook met 4 GB RAM en ook voorzien van Debian Jessie met de backports. Op deze desktop computer heb ik een 20" scherm.

Alle systemen zijn qua software en OS klonen van elkaar. Met een externe harde schijf synchroniseer ik alles, zodat op alle systemen alles ook identiek is.

Debian Jessie draait op een partitie van 8 GB en als desktop manager gebruik ik XFCE. Alles draait snel, soepel en uiterst betrouwbaar.

Verder heb ik nog een testlaptop (HP 500) met 2 GB RAM. Op deze laptop werk ik met meerdere losse harde schijven die ik verwissel. Op iedere harde schijf staat een ander besturing systeem waaronder Debian Stretch (testing) wat ook een kloon is van mijn andere laptops en computer. Hierop kan ik alles uittesten voor mijn toekomstige Debian.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
CP/M van Digital Research
Daar heb ik regelmatig heimwee naar.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.