Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot op netbook  (gelezen 1828 keer)

Offline jabuca

  • Lid
dualboot op netbook
« Gepost op: 2009/10/01, 09:19:57 »
Hallo allemaal.

Ik ben van plan om binnenkort een netbook aan te schaffen, mede iv.m. de storingen van UPC.
Mijn internet-provider is UPC, en als ik storing heb, moet is gelijk in een windowsconsole kijken. Máár ik werk thuis alleen met Ubuntu. Mijn kleindochter komt vaak bij ons, en die wil dan ook graag internetten, dus zij kan dan leuk met het netbook stoeien. Kan ik op zo'n netbook Ubuntu er bij plaatsen (dualboot) en zo ja, welke versie is hier het meest geschikt voor. Ik ben een beetje aan het rondneuzen geweest, en de meeste netbooks hebben een harddisk van 80-160 GB en 512 of 1024 werkgeheugen.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: dualboot op netbook
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/01, 09:35:36 »
Dat kan makkelijk op een netbook, als je maar genoeg ruimte hebt op de harde schijf. Ik heb zelf een netbook met alleen Ubuntu er op, maar ik heb meer dan genoeg ruimte om een andere distro te zetten.
Ik heb een vraagje, je hebt UPC als provider, deze heb ik ook, waarom heb je speciaal Windows nodig? Ik heb helemaal geen Windows en het lukt me prima bij storingen van UPC, om deze op te lossen of op te laten lossen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot op netbook
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/01, 10:19:18 »
Hallo Gijsbert, bedankt voor jou snelle reactie.

Ik heb UPC een kleine 1½ jaar, en in het begin geen of weinig storing. De laatste 3 maanden keer op keer, en soms kom ik daar echt niet uit, mede omdat ik met Ubuntu werk. Een simpel voorbeeld; mrGee van dit forum is toch geen kleine jongen, een man meet een hoop kennis van Ubuntu, en ook alle aanverwante zaken. Een paar weken geleden weer storing, en ik heb mrGee gemaild en hij  bood aan om even langs te komen. Het probleem was internet, en er moest worden ingelogd op een Windows pc. mrGee heeft van alles uitgelegd aan UPC, maar helaas, er moest echt een Windows pc aan te pas komen en die had hij gelukkig bij zich. UPC heeft weinig of geen kennis van Linux. En als ik een probleem heb, maak ik dankbaar gebruik van de kennis van anderen, maar ik wil toch proberen op eigen benen te staan, en niet voor elk probleem een ander in te schakelen.

P.S. Hoe moet ik Ubuntu hier bij installeren, via een memoriestick? Want (meestal) zit daar geen CD/DVD-speler in.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: dualboot op netbook
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/01, 10:26:20 »
Van dit soort dingen word ik heel boos. Het is echt onzin dat je moet inloggen op een Windows PC. Ik zou vragen of het mogelijk is een andere medewerker aan de telefoon te krijgen. Want moeten Mac gebruikers dan ook via Windows de boel troubleshooten?

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot op netbook
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/01, 11:06:28 »
http://service.upc.nl/index.php?CampaignID=48&PageID=1415&cid=274&aid=528

Misschien schept dit een beetje duidelijkheid, maar als ik bel, wordt ik vaak met bovenstaand afgescheept.

Vr.gr. jabuca

Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: dualboot op netbook
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/01, 11:41:32 »
Hallo Gijsbert, bedankt voor jou snelle reactie.

Ik heb UPC een kleine 1½ jaar, en in het begin geen of weinig storing. De laatste 3 maanden keer op keer, en soms kom ik daar echt niet uit, mede omdat ik met Ubuntu werk. Een simpel voorbeeld; mrGee van dit forum is toch geen kleine jongen, een man meet een hoop kennis van Ubuntu, en ook alle aanverwante zaken. Een paar weken geleden weer storing, en ik heb mrGee gemaild en hij  bood aan om even langs te komen. Het probleem was internet, en er moest worden ingelogd op een Windows pc. mrGee heeft van alles uitgelegd aan UPC, maar helaas, er moest echt een Windows pc aan te pas komen en die had hij gelukkig bij zich. UPC heeft weinig of geen kennis van Linux. En als ik een probleem heb, maak ik dankbaar gebruik van de kennis van anderen, maar ik wil toch proberen op eigen benen te staan, en niet voor elk probleem een ander in te schakelen.

P.S. Hoe moet ik Ubuntu hier bij installeren, via een memoriestick? Want (meestal) zit daar geen CD/DVD-speler in.

Vr.gr. jabuca
MrGee is zeker geen kleine jongen op het gebied van Ubuntu. Ik heb zelf ook de diverse problemen gehad met UPC. Waaronder het resetten van het UPC modem. In eerste instantie werdt mij gezegd dat het niet aan het modem kon liggen en de medewerker van UPC wilde mij niet helpen. Later weer gebeld,toen kreeg ik een andere medewerker, deze was het met mij eens en heeft het modem gereset, 1 minuut later had ik weer verbinding. Het overgrote deel van de helpdesk medewerkers werkt gewoon met een lijst, die punt voor punt afgehandeld wordt, natuurlijk punt voor punt en alleen voor Windows en de Mac. Maar ik ga toch echt hiervoor geen Windows installeren.  >:(

Wat je PS betreft: http://sites.google.com/site/computertip/aa1 Het maken van een UNR installatie stick is niet alleen voor een Acer netbook, deze is toepasbaar voor meerdere netbook fabrikanten. Voor de ASUS kan je beter de eeeUbuntu nemen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: dualboot op netbook
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/01, 11:42:39 »
Ah, alleen Mac of Windows  :'(. Ik heb gelukkig zelden internetproblemen (klopt op onbewerkt hout) maar de keren dat ik problemen heb gehad heb ik ze ook niet verteld wat ik er aan had hangen. 9 van de 10 keer ligt het ook aan de modem en/of router. Om wat voor storingen gaat het bij jou?

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot op netbook
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/01, 12:02:00 »
Hallo AutoStatic.
De voorkomende problemen die ik had waren; kan niet op het internet komen, wel een draadloze verbinding, internetpagina was niet te openen, geen ip-adres etc. Nu gaat het gelukkig een paar weken goed, en dit klop ik ook maar gauw af.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline mrGee

  • Lid
Re: dualboot op netbook
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/05, 20:14:57 »
Zo

Laat je een tijdje je neus niet op het forum zien, wordt ik met mijn 1,88 mtr, als geen kleine jonge bestempeld 8).
Gelukkig loop ik altijd op bergschoenen anders ging ik er nog naast lopen ook.  ;)

Maar goed Upc, het was inderdaad iemand die nogal hoorbaar haar lijstje aan het afwerken was en direct
ging stuiteren, toen ik voorzichtig linux in haar oor fluisterde. En aangezien ik voor programmeerdoeleinden toch
wel eens windows nodig heb, was even dualbooten gewoon de tijdsbesparendste weg. Maar dat vervelende modem
weigerde ondanks resets, iets zinnigs af te leveren naar welk linux systeem dan ook, zowel bedraad als draadloos.

Waarschijnlijk na een update oid. aangezien het al jaren goed ging. Maar goed, de netbook dualboot maken doe ik anders
ook graag, men kan bij Jabuca thuis uitstekend barbecuen =D

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >