Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU => Windows (opgelost)  (gelezen 928 keer)

Offline RR

  • Lid
UBUNTU => Windows (opgelost)
« Gepost op: 2012/01/06, 17:00:39 »
(Opgelost)

Hello,

Als nieuw geregistreerd heb ik ook al een vraag.
Vorige week schafte ik mij het boek "Probleemloos overstappen op Linux" aan. Auteurs zijn Jan Stedehouder en Gijs van der Poel.
Bij het boek is er een DVD die je de mogelijkheid biedt om UBUNTU te gebruiken vanaf de schijf. Maar op Blz 9 van het boek raden de auteurs aan om het programma te installeren vanaf de DVD. Heb ik dan ook gedaan.
Maar nu duikt er toch een probleem op. De laptop kan enkel nog in UBUNTU opgestart worden en ik kan onmogelijk naar Windows gaan. Welk is de te volgen procedure?

Gebruikte software:

- UBUNTU 8.04.1 Hardy Heron speciaal voor het boek gemaakt
- Windows 7  Ultimate

Met vriendelijke groeten.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/21, 16:41:37 door RR »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: UBUNTU => Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/06, 17:35:25 »
Dat kan door op Shift (of esc, niet helemaal zeker...) te drukken tussen het POST scherm en het Ubuntu laad scherm in. Dan zou de GRUB tevoorschijn moeten komen en dan kan je W7 kiezen via de navigatie toetsen (die 4 pijltjes)
Hier zie je een voorbeeld van het POST:
http://www.mojaskola.me/files/os-dusan-obradovic/images/post.png

Re: UBUNTU => Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/06, 18:33:56 »
Dat kan door op Shift (of esc, niet helemaal zeker...) te drukken tussen het POST scherm en het Ubuntu laad scherm in. Dan zou de GRUB tevoorschijn moeten komen en dan kan je W7 kiezen via de navigatie toetsen (die 4 pijltjes)
Hier zie je een voorbeeld van het POST:
http://www.mojaskola.me/files/os-dusan-obradovic/images/post.png
Dit werkt niet met Ubuntu 8.04.

Ubuntu 8.04 is intussen alweer 3 jaar oud, is sterk verouderd, representeert niet de moderne Ubuntu en heeft geen ondersteuning meer. Je had beter versie 11.10 of 10.04 kunnen installeren.


Ik vrees dat je nu Windows hebt overschreven. Controleer dit door:

* Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster
* voer uit:
sudo fdisk -l
(vraagt om je wachtwoord, geen sterretjes)
* Kopieer en plak hier de uitkomst.

Offline jan11000

  • Lid
Re: UBUNTU => Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/06, 19:09:15 »
Eerst windows installeren, dan ubuntu installeren. Dan zou je een menu moeten krijgen met de keuze ubuntu of windows.

Voor ubuntu heb je de keus ubuntu 11.10 met unity of xubuntu 11.10, start de 2 livecd's en kijk wat het verschil is, en wat je leuk vindt.

Wat heb je voor hardware?

http://sites.google.com/site/computertip/ lees deze site goed door, staan veel tips in. En oplossingen indien iets niet werkt.

Re: UBUNTU => Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/06, 19:23:50 »
Eerst windows installeren, dan ubuntu installeren. Dan zou je een menu moeten krijgen met de keuze ubuntu of windows.

Voor ubuntu heb je de keus ubuntu 11.10 met unity of xubuntu 11.10, start de 2 livecd's en kijk wat het verschil is, en wat je leuk vindt.

Wat heb je voor hardware?

http://sites.google.com/site/computertip/ lees deze site goed door, staan veel tips in. En oplossingen indien iets niet werkt.
Als ik vragen mag, waarom geef je TS zulke raad waar hij waarschijnlijk weinig mee kan (hij heeft een lesboek over Ubuntu), en help je TS niet met het probleem?

Ik bedoel er niets mee, maar ik vind dat we TS moeten proberen te helpen i.p.v. te verwarren ;)

Offline RR

  • Lid
Re: (opgelost) UBUNTU => Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/21, 16:39:17 »
Hello,

Als nieuw geregistreerd heb ik ook al een vraag.

(Opgelost) Vorige week schafte ik mij het boek "Probleemloos overstappen op Linux" aan. Auteurs zijn Jan Stedehouder en Gijs van der Poel.
Bij het boek is er een DVD die je de mogelijkheid biedt om UBUNTU te gebruiken vanaf de schijf. Maar op Blz 9 van het boek raden de auteurs aan om het programma te installeren vanaf de DVD. Heb ik dan ook gedaan.
Maar nu duikt er toch een probleem op. De laptop kan enkel nog in UBUNTU opgestart worden en ik kan onmogelijk naar Windows gaan. Welk is de te volgen procedure?

Gebruikte software:

- UBUNTU 8.04.1 Hardy Heron speciaal voor het boek gemaakt
- Windows 7  Ultimate

Met vriendelijke groeten.