Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn tweede hard schijf geeft error  (gelezen 1608 keer)

Offline jonge_itr

  • Lid
Mijn tweede hard schijf geeft error
« Gepost op: 2013/07/16, 20:11:23 »
wanneer ik mijn tweede harde schijf van 500 GB wil openen krijg ik de volgende melding te zien. Ik heb veel belangrijke bestanden erop en wil die niet kwijt.

weet iemand hoe het moet??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/16, 20:27:21 »
Ontkoppelen ("veilig verwijderen") in Windows.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/16, 22:19:06 »
Als het een interne schijf is in je computer: sluit Ubuntu af, start Windows op, sluit Windows correct en volledig af. Volgende keer in Ubuntu wordt de schijf wel goed gekoppeld.

Mocht dat niet voldoende zijn, dan terug naar Windows en de partitie eens checken met de Windows schijfcontroletools.

Offline jonge_itr

  • Lid
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/16, 22:44:05 »
probleem is. ik heb alleen ubuntu op mijn eerste harde schijf. niet windows of zo. op de tweede schijf heb ik mn data.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/16, 22:45:37 »
probleem is. ik heb alleen ubuntu op mijn eerste harde schijf. niet windows of zo. op de tweede schijf heb ik mn data.
Waarom dan NTFS?  :o

Offline jonge_itr

  • Lid
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/16, 22:50:24 »
idd. in GParted geeft ie aan dat de tweede harde schijf NTFS als filetype heeft.

Offline jonge_itr

  • Lid
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/16, 23:02:38 »
kan ik iemand me helpen graag!!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/16, 23:19:48 »
Omdat je hem als NTFS ingedeeld hebt, moet je hem controleren in Windows. Linux heeft ook wel een controleprogramma voor NTFS, maar die kan de gevonden fouten niet altijd goed oplossen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/16, 23:20:57 »
Harde schijf moet je aansluiten op een windows pc, en via software ontkoppelen, dan pas weer losmaken, dan zal hij weer gaan werken.
Ja je moet dit via een windows pc doen.

Omdat de harde schijf verkeerd is ontkoppeld, daarom heb je die foutmelding.
Je moet dus altijd via software ontkoppelen, dit moet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/16, 23:33:29 »
probleem is. ik heb alleen ubuntu op mijn eerste harde schijf. niet windows of zo. op de tweede schijf heb ik mn data.
Volgens de melding in de schermafdruk heb je een probleem als je geen Windows hebt om de schijf "normaal" af te sluiten. :(
Als er belangrijke data op de tweede schijf staat zou je, volgens de melding, deze nog wel read-only moeten kunnen koppelen om de data "te redden" (via de optie ro (read-only) in /etc/fstab?)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jonge_itr

  • Lid
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/17, 01:10:26 »
dus ik moet hem als een externe schijf in windows openen omdat er in linux geen andere optie is begrijp ik nu?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/17, 07:11:26 »
dus ik moet hem als een externe schijf in windows openen omdat er in linux geen andere optie is begrijp ik nu?
Ja

of een windows livecd proberen te vinden.
of maken,
http://www.technorms.com/8098/create-windows-7-live-cd

Ultimate Boot CD for Windows hier kun je dacht ik van xp booten, of dit gevaarlijk is tav van windows7 file systeem weet ik niet.
Hirens.BootCD hier ook een xp
In de nieuwsgroepen vind je misschien ook live cd.
Of de bootable live cd veilig zijn is natuurlijk een andere vraag.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/17, 07:30:48 door jan11000 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/17, 10:17:46 »
..... en kies voortaan liever voor EXT4-partities, want zoals je hebt gemerkt is het niet erg handig om een NTFS-partitie te hebben op een computer waar alleen Linux op staat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/17, 11:08:19 »
Gparted heeft ook een controle mogelijkheid, is daarmee de schijf niet te repareren?
Deze mogelijkheid is "aan klikbaar" voor EXT4, FAT32 en NTFS (en wie weet nog meer).
Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn tweede hard schijf geeft error
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/17, 13:00:57 »
Het ntfs bestandsformaat kan enkel correct door MS Windows gerepareerd worden: ntfs is immers een geheim bestandsformaat van Microsoft. Het is dan ook geen goed idee om een ntfs partitie te hebben in een systeem dat alleen op linux draait.

Je moet die partitie omzetten naar ext4. Hierbij moet de partitie gewist worden. Voor je dat doet, moet je dus zeker zijn dat je een goede reservekopie hebt van alle data.

Is dat niet het geval, dan blijft het wel mogelijk de ntfs partitie aan te koppelen om vooralsnog de nodige data te backuppen. Hiervoor koppel je, zoals het foutbericht aangaf, je partitie aan als "enkel lezen". Je hebt hiervoor de terminal nodig:

sudo mount -t ntfs -o ro /dev/sdb1 /mnt

Als dit lukt, dan kan je nu de inhoud van de partitie zien door in bestandsbeheer naar "Computer" te navigeren, en te dubbelklikken op "mnt". Nu kan je een reservekopie maken van de gegevens die moeten bewaard worden naar een USB schijf, of naar de "cloud".

Daarna herformatteer je de partitie als ext4. Eerst ontkoppelen, dan herformatteren. Doe dit enkel als je zeker bent dat je een goede reservekopie hebt van je gegevens.

sudo umount /dev/sdb1
sudo mkfs -t ext4 /dev/sdb1