Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bios flash failed  (gelezen 3287 keer)

bios flash failed
« Gepost op: 2010/05/09, 13:59:16 »
Ik heb op mijn asus netbook 900HD Lucid netbook remix geinstalleerd. Dat is wel goed gegaan, alleen is de opbouw van de schermen te traag, tot wel zo'n 5 seconden. Er is voldoende geheugen (1G) en er wordt ook niet geswapt. Nu heb ik geprobeerd de bios te updaten. Ik heb het juiste bestand gevonden, de naam 900HD.rom gegeven. Opgestart met de bootable usb stick, deze wordt gevonden en ook het bestand wordt herkend, maar het flashen wil niet lukken. Steeds krijg ik de melding Flash failed.
Heeft iemand een idee hoe het wel goed kan?


Offline Lexaldo

  • Lid
Re: bios flash failed
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/09, 14:37:29 »

Re: bios flash failed
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/09, 17:30:34 »
Heb je het op deze wijze gedaan? http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen
Ik had het anders gedaan met EZ Flash, maar nu heb ik deze ook geprobeerd. Dat is du met Freedos. Maar als ik het commando afudos etc geef, krijg ik te zien dat het een bad command is.Kijk in in de usb stick, dan zie ik ook nergens in een map een dos programma met die naam.
Dus nog steeds geen resultaat

Toevoegen, inmiddels heb ik het programma afudos gevonden en toegevoegd aan de stick. Het start nu allemaal goed op, maar ik krijg nu de melding: unable to open ROM file.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 17:52:06 door gijsbertha »

Re: bios flash failed
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/09, 17:57:03 »
De ROM file zit meestal ingepakt in een zip of rar file. Heb je deze wel uitgepakt of staat deze er ook niet bij?
Kijk anders eerst even of je de juiste BIOS hebt gedownload, van de BIOS fabrikant of moeder bord fabrikant.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bios flash failed
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/09, 18:20:37 »
Het lijkt erop, dat je niet zo behendig bent in het flitsen van het BIOS.... Overweeg eens om ervan af te zien, want als het fout gaat, kun je soms je computer weggooien...

BIOS-flitsen is niet iets, waarmee je onbezorgd kunt experimenteren. Als je je Ubuntu verknalt (zoals mij ook vaak genoeg is overkomen), dan kun je die simpelweg opnieuw installeren en daarna de fout vermijden. Maar een BIOS verknallen is soms onherroepelijk.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 18:22:53 door Pjotr »

Re: bios flash failed
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/09, 19:21:02 »
De ROM file zit meestal ingepakt in een zip of rar file. Heb je deze wel uitgepakt of staat deze er ook niet bij?
Kijk anders eerst even of je de juiste BIOS hebt gedownload, van de BIOS fabrikant of moeder bord fabrikant.
Het was een zip bestand, wat ik uitgepakt heb uiteraard, dan krijg je een ROM bestand. Ik geloof wel dat ik de juiste heb gedownload, ik heb zowel die voor DOS als voor LINUX  geprobeerd.

Re: bios flash failed
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/09, 19:24:40 »
Het lijkt erop, dat je niet zo behendig bent in het flitsen van het BIOS.... Overweeg eens om ervan af te zien, want als het fout gaat, kun je soms je computer weggooien...

BIOS-flitsen is niet iets, waarmee je onbezorgd kunt experimenteren. Als je je Ubuntu verknalt (zoals mij ook vaak genoeg is overkomen), dan kun je die simpelweg opnieuw installeren en daarna de fout vermijden. Maar een BIOS verknallen is soms onherroepelijk.
Daar heb je natuurlijk gelijk aan. Het is voor mij inderdaad de eerste keer, maar ik durf het risico wel aan. Als je overigens een andere optie weet voor het probleem voor de trage schermopbouw, dan hou ik me zeer aanbevolen. Ik vraag me namenlijk ook af of de intergrated VGA:  GMA900(SMA) wel in staat is de opbouw van het scherm aan te kunnen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bios flash failed
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/09, 19:33:39 »
Waarom denk je, dat het bijwerken van het BIOS het schermopbouwprobleem zal verhelpen?

Re: bios flash failed
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/09, 20:04:08 »
Waarom denk je, dat het bijwerken van het BIOS het schermopbouwprobleem zal verhelpen?
Dat was/is maar een gok! Dus een wilde!

En wat ik nog vergat te zeggen Pjotr...op jouw website geef je aan vooraf aan de installatie van Lucid op een Acer netbook, de bios upgrade te doen. Dat idee zat dus ook in mijn achterhoofd.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 20:16:38 door gijsbertha »

Re: bios flash failed
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/09, 23:08:49 »
Als je geen ervaring hebt met het flashen van een bios, kan je dat inderdaad beter niet doen, een flash die misloopt is in staat om je pc onherstelbaar te beschadigen.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: bios flash failed
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/09, 23:58:06 »
Voor alles moet er een eerste keer zijn. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: bios flash failed
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/10, 18:34:26 »
Voor alles moet er een eerste keer zijn. :rolleyes:
Dank je Gijsbert, dat is ook mijn idee en daar heb ik wel een beetje risico voor over. Verder is dit netbook ervoor bedoeld om wat te experimenteren.
Dus als iemand nog een idee heeft hetzij over het bios flashen of de integrated VGA, graag!

Re: bios flash failed
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/10, 20:04:07 »
Zo zou het moeten lukken, http://www.administrator.de/index.php?content=120868 ik hoop dat je Duits een beetje op orde is. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: bios flash failed
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/11, 20:14:56 »
Zo zou het moeten lukken, http://www.administrator.de/index.php?content=120868 ik hoop dat je Duits een beetje op orde is. ;)
Dit had ik in eerste instantie gedaan (mijn Duits is voldoende) en ook de file hernoemd naar 900HD.rom, maar daarbij "failde" dus de flash.

Offline vds

  • Lid
Re: bios flash failed
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/11, 20:54:36 »
dus u wil een risico lopen door een bios te flashen ook al hebt u daar geen ervaring mee.als het misloopt kan uw netbookje onherroepelijk naar de schroothoop!!weg centjes ??? of u hebt er te veel...........excuseer maar ik ga persoonlijk zoiets niet doen op een netbookje,laat staan op mijn laptop van 1600 eur,loopt er iets mis=schroothoop!!!

laat dit dan beter over aan iemand met ervaring!!!!(pc boer of dergelijke)

en met die flash update gaat u probleempje niet van de baan zijn.!


Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10