Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beide interne opslag apparaten corrupt/kaduuk  (gelezen 752 keer)

Beide interne opslag apparaten corrupt/kaduuk
« Gepost op: 2016/10/19, 18:31:18 »
Lang verhaal kort (ja, aan het begin, veel handiger) allebei mijn SSD en HDD (2011 oorsprong) zijn gisteren kapot gegaan en ik kan ze niet meer werkend krijgen. Files kunnen me niets schelen, ik wil alleen dat ze werken. Ik heb Ubuntu op een USB gezet (laatste versie) en heb via dit van alles geprobeerd. Allebei de drives kan ik nog wel in mijn BIOS vinden, maar ze werken niet meer. Ik ben op dit moment mkfs op mijn HDD (1TB) aan het runnen. Ik weet niet waarom maar er stond op een site dat dat zou werken. Iemand enig idee hoe ik mijn waarschijnlijk corrupte drives kan repareren?

Lang verhaal lang.
Ik kwam gister thuis en startte mijn computer op. Ik heb W10 laatste versie. Alles ging goed totdat windows voor eeuwig bleef draaien. Windows logo boven een cirkeltje van draaiende balletjes bleef voor eeuwig draaien. Dus ik forceerde een shutdown. Ik start mijn computer weer op, en weer hetzelfde, nu staat er "Automatisch herstel starten" onder. Nadat dat 'klaar' is laad windows, en ik kom ik voorbij dat scherm. Zwart. Alleen zwart, geen toets die iets doet, alleen zwart. Dus ik ga kijken. In de BIOS staan beide schijven als present, dus ze zijn er wel, maar probeer ik er iets mee te doen via Ubuntu op mn USB dan krijg ik een rare error die ik helaas niet meer heb vanwege het opnieuw opstarten en opnieuw formatteren van het gedeelte van de schijf. De laatste zin heb ik nog wel:
"The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume"
Ze waren allebei niet 'mounted' (SSD & HDD)(NTFS — Not Mounted). Ik heb het deel van mijn C schijf met windows er op opnieuw geformatteerd en dat lijkt wel te werken, maar ik heb geen idee hoe ik windows er opnieuw op krijg. En als dat al gebeurd, wat er dan gebeurd, of de schijf nog steeds corrupt is. /dev/sda1 was systeemgeheugen en is werkend, /dev/sda2 (eerst windows) is nu ook werkend maar /dev/sda3 en /dev/sda4 en de hele HDD /dev/sdb nog niet.
I just don't know what to do
En sorry als dit verkeerde plaatsing is, vertel het en ik verplaats het

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beide interne opslag apparaten corrupt/kaduuk
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/19, 20:55:56 »
"The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume"
Je schijven zijn waarschijnlijk niet kapot. Deze foutmelding is een gevolg van het feit, dat Windows 10 standaard een getruukte snelle opstart heeft. De truuk zit 'm erin, dat "afsluiten" geen "afsluiten" is, maar een diepe slaapstand.

Er zijn meerdere redenen om die ontwerpbeslissing van Microsoft diep te betreuren, maar dit is wel de belangrijkste. Je kunt gewoon niet bij die bestanden, want ze staan op een partitie die in slaapstand verkeert. Alleen Windows 10 zelf kan die slaapstand beëindigen: ziedaar je vicieuze cirkel.

En dat alles om ogenschijnlijk een paar seconden sneller te zijn met opstarten....  :o

Je kunt die getruukte snelle opstart wel uitschakelen, maar voor jou is dat nu te laat.

De enige oplossing die ik zie, is deze: vernietig alle bestaande partities op de schijven en installeer je besturingssystemen opnieuw. Eerst Windows (als je die wil houden) en daarna Linux ernaast. Aanpak voor het maken van een tweevoudige opstart:

Voor Ubuntu naast Windows:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Voor Linux Mint naast Windows:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint
« Laatst bewerkt op: 2016/10/19, 21:01:18 door Pjotr »

Re: Beide interne opslag apparaten corrupt/kaduuk
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/19, 21:16:03 »
Je schijven zijn waarschijnlijk niet kapot. Deze foutmelding is een gevolg van het feit, dat Windows 10 standaard een getruukte snelle opstart heeft. De truuk zit 'm erin, dat "afsluiten" geen "afsluiten" is, maar een diepe slaapstand.

Er zijn meerdere redenen om die ontwerpbeslissing van Microsoft diep te betreuren, maar dit is wel de belangrijkste. Je kunt gewoon niet bij die bestanden, want ze staan op een partitie die in slaapstand verkeert. Alleen Windows 10 zelf kan die slaapstand beëindigen: ziedaar je vicieuze cirkel.

En dat alles om ogenschijnlijk een paar seconden sneller te zijn met opstarten....  :o

Je kunt die getruukte snelle opstart wel uitschakelen, maar voor jou is dat nu te laat.

De enige oplossing die ik zie, is deze: vernietig alle bestaande partities op de schijven en installeer je besturingssystemen opnieuw. Eerst Windows (als je die wil houden) en daarna Linux ernaast. Aanpak voor het maken van een tweevoudige opstart:

Voor Ubuntu naast Windows:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Voor Linux Mint naast Windows:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint

Thanks! Ik ga dan nu alles verwijderen, duurt wss wel even met een TB niet zo snelle HDD...
Heel erg bedankt

Re: Beide interne opslag apparaten corrupt/kaduuk
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/21, 11:58:04 »
Het wil ook nog wel eens werken als je master-hdd's omzet naar slave-hdd's.
En deze slave-hdd's dan hangen naaste een nog werkende master-hdd's. Als je dan geluk hebt kun je vanaf de master dan de slave gewoon inlezen en je bestanden terug halen.
En eventueel de hdd weer formateren zodat deze weer te gebruiken is.

Met beveiliging van bestanden wil dit nog wel eens haperen, maar het is me al zeer regelmatig gelukt om bijvoorbeeld een oude (gecrashte) win-hdd met beveiligde bestanden toch simpelweg in te lezen met linux (en zelfs onder win). :evil:


Bijkomend puntje. Zorgwekkend overigens om zo te constateren hoe makkelijk het soms wel niet is om 'beveiligde' bestanden simpelweg zonder ook maar enige beveiligingshindernis gewoon te kunnen gebruiken. Hoe vaak dit truckje me al wel niet gelukt is.
Zo is me bijvoorbeeld ook al lang geleden opgevallen dat veel beveiligingen van usb's gebaseerd zijn op win, en dus simpelweg niet werken onder linux met als gevolg dat de 'beveiligde' usb-bestanden gewoon zonder hindering te benaderen zijn.

Tjah joh, die beveiligingen... =D
« Laatst bewerkt op: 2016/10/21, 12:01:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Beide interne opslag apparaten corrupt/kaduuk
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/21, 14:51:25 »
Mogelijk al te laat, maar in al dit soort gevallen (schijfproblemen) is het altijd een aanrader om Puppy Linux (een aparte, kleine Linux-distributie) op een usb te zetten en vanaf daar te starten. Vaak kun je dan nog gewoon bij de bestanden die via de normale weg niet meer benaderbaar zijn.