Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu server opzetten; oa bittorrent, samba, enz.  (gelezen 13163 keer)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ik probeer Ubuntu 8.04 Server i368 op een oude computer (200 Mhz) te installeren.
Ik had het eerst op een cd-rw gebrand, die gaf tijdens de installatie steeds integriteit errors.
Daarna heb ik het op een gewone cd-r gebrand, en die heb ik ook getest op md5-sum, en na het branden laten verifiëren met k3b.
Nu zegt hij: "er is geen installeerbare kernel gevonden in de gedefineerde apt-bronnen". Wat moet ik doen?
Ik snap er niks meer van. Hoe kan er nou geen kernel zijn gevonden? Die staat toch gewoon op de cd?

Ik kan nu ook al geen grub installeren.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Ik zou graag Ubuntu op deze server willen zetten, maar dat lukt dus niet. Anders moet ik het maar doen zoals ik het eerst ook had; met Windows XP die hartstikke traag is.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/30, 18:55:27 door femke98 »

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/06, 19:33:10 »
Alsjeblieft? Weet dan niemand iets? Windows xp draait wel op die computer en Ubuntu niet? Kan iemand me uitleggen wat er misgaat?

mickvdv

  • Gast
Ubuntu server installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/06, 19:44:06 »
Heb je het al geinstelleerd? Of zegt hij dat tijdens het installeren.

Heb je de cd check gedaan (die op de cd?)

Heb je de server install (ik neem aan van wel maar je weet nooit cker he?)

Hoeveel geheugen heeft je pc??

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/06, 19:56:25 »
Ja, hij zegt dat tijdens het installeren.
Zoals ik al zei in mijn startpost heb ik de MD5-sum gecontroleerd, k3b de cd succesvol laten verifieren en de cd-check gedaan. Toch zegt hij dat er geen kernel is gevonden.
Ja, ik heb de server install.
De computer heeft geloof ik iets van 64 MB. Ik weet het, het is niet veel, maar Windows xp draait hier ook op. Dus ubuntu ook lijkt me.

Bedankt voor je post.

mickvdv

  • Gast
Ubuntu server installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/06, 20:31:04 »
64 mb is wel op het randje denk ik, kan je niet nog wat extraś bijprikken? Want het kan zijn dat het daardoor komt?

Verder heb ik echt geen ideeën srry:S

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/06, 21:06:19 »
Ik kan wel even kijken, maar ik weet niet zo uit mijn hoofd welk type er in moet.
Maar denk je dat het daar aan ligt? Ik zie het verband tussen "er is geen installeerbare kernel gevonden in de gedefineerde apt-bronnen" en te weinig geheugen niet zo.

mickvdv

  • Gast
Ubuntu server installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/06, 21:58:27 »
Je moet er zeker geen geheugen voor kopen, maar als je het thuis ziet liggen kan het geen kwaat.

Ik zie het verband idd ook niet, maar het blijven computers, die luisteren niet altijd:S

Wat je wel kan proberen is of die cd het wel doet op andere computers, maar dat moet je zelf maar zien.

Je kan ook eens debian proberen, misschien werkt dat beter op low mem pc's (nooit geprobeert:S)

Mickvdv

Offline MataS

  • Lid
Ubuntu server installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/07, 15:50:56 »
Ik neem aan dat je een reden hebt om een server install te doen. Maar je kunt natuurlijk ook de
alternate versie van de desktop cd nemen om te installeren.
Als niks werkt, kun je ook nog 3 weken wachten tot de nieuwe versie van ubuntu uit is, en die proberen te installeren.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/15, 20:08:18 »
Ik heb er nu 265+128 mb inzitten, en ik heb nog steeds hetzelfde probleem, ook met de alternate 7.10 cd. HELP me alsjeblieft! Ik snap het echt niks meer van! Waar slaat dat nou op: "er is geen installeerbare kernel gevonden in de gedefineerde apt-bronnen"!?

Ubuntu server installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/15, 20:54:46 »
Het is een gok, maar het kan misschien zo zijn dat je te weinig geheugen hebt om de kernel op de cd te installeren.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/15, 21:02:55 »
Citaat van: cumulus007
Het is een gok, maar het kan misschien zo zijn dat je te weinig geheugen hebt om de kernel op de cd te installeren.
De kernel op de cd installeren? Hoe bedoel je dat? Hoe kun je nu iets op een cd installeren?
En ik heb dus 393 mb geheugen. Dat lijkt me toch niet te weinig?

Ubuntu server installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/15, 21:32:47 »
Hallo Lars, Cumulus007 bedoelt de kernel die op de CD staat. Je hebt inmiddels genoeg geheugen dus daar ligt het niet aan. Ik zou toch nog eens je CD'tje checken of een nieuwe branden. Of een andere CD-Rom speler proberen. Of zoals mickvdv al oppert Debian proberen. Dat werkt volgens mij veel beter.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/15, 21:35:37 »
Nee, je hebt niet meer te weinig geheugen en op cd's kan je niet schrijven. Misschien bedoelt cumulus007 dat je te weinig ruimte op de harddisk hebt. Ik weet niet hoeveel ubuntu server inneemt, maar in een computer met 200mhz en eerst 64 mb. kan dat het ook wel eens zijn.

Succes!
Marten

Ubuntu server installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/15, 21:45:18 »
Sorry, ik las hierboven nog dat er eerst 64 MB in zat. Dat bleek dus niet te kloppen.

Ubuntu server installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/15, 21:51:37 »
Citaat van: commandoline
Nee, je hebt niet meer te weinig geheugen en op cd's kan je niet schrijven. Misschien bedoelt cumulus007 dat je te weinig ruimte op de harddisk hebt. Ik weet niet hoeveel ubuntu server inneemt, maar in een computer met 200mhz en eerst 64 mb. kan dat het ook wel eens zijn.

Succes!
Marten
Zou inderdaad ook kunnen, hoe groot is de harde schijf die je er in hebt zitten en hoe is deze ingedeeld?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/16, 09:43:22 »
Ubuntu server 8.04 neemt om en bij de 450MB aan ruimte in na de installatie.
Het is inderdaad wel een gekke foutmelding...

Zomaar om te proberen... Heb je al getest met de Netinstall van Debian? http://ftp.nl.debian.org/debian/dists/etch/main/installer-i386/current/images/netboot/
Geeft dit dezelfde foutmelding?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/16, 15:16:44 »
Ik heb op de hd waarop ik Ubuntu wil installeren 15 GB. Dat lijkt me meer dan genoeg.

Citaat van: AutoStatic
Hallo Lars, Cumulus007 bedoelt de kernel die op de CD staat. Je hebt inmiddels genoeg geheugen dus daar ligt het niet aan. Ik zou toch nog eens je CD'tje checken of een nieuwe branden. Of een andere CD-Rom speler proberen. Of zoals mickvdv al oppert Debian proberen. Dat werkt volgens mij veel beter.
Debian werkt beter? Op oude computers bedoel je?
Ik heb compleet geen ervaring met Debian, dus ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is.
Dat kan ik natuurlijk altijd nog proberen, maar volgens mij moet het ook met Ubuntu wel lukken.

Ik heb ook al heel veel cd's geprobeerd, zie eerste post:
*Ik had het eerst op een cd-rw gebrand, die gaf tijdens de installatie steeds integriteit errors.
*Daarna heb ik het op een gewone cd-r gebrand, en die heb ik ook getest op md5-sum, en na het branden laten verifiëren met k3b.

Ik heb nog een cd geprobeerd, waarmee ik op een andere computer in het verleden wel succesvol Ubuntu heb geinstalleerd.
Het lijkt dus aan de computer te liggen.
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen met een andere cd-speler, maar ik vind het wel erg raar dat het niet gewoon werkt.

En wat is dat Netinstall precies?

Ubuntu server installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/16, 17:07:36 »
Debian is de moeder-vader van Ubuntu.
Ik werk zelf met Debian en Ubuntu doorelkaar op diverse machines, en moet je ervoor waarschuwen dat je bij Debian iets ervarener moet zijn.

In Ubuntu word wat meer meegedacht met je.
Bij de server editie is dit het grootste verschil.

Netinstall wil zeggen dat je een klein programmaatje op cd of usb stick hebt staan waarmee de computer kan booten.
Daarna ga je installeren en haalt hij direct alle onderdelen van het internet, of vanaf een server op je eigen netwerk.

Heb je jouw server editie hier vandaan gehaald ??

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/16, 17:17:37 »
Citaat van: Gandyman
Debian is de moeder-vader van Ubuntu.
Ik werk zelf met Debian en Ubuntu doorelkaar op diverse machines, en moet je ervoor waarschuwen dat je bij Debian iets ervarener moet zijn.

In Ubuntu word wat meer meegedacht met je.
Bij de server editie is dit het grootste verschil.

Netinstall wil zeggen dat je een klein programmaatje op cd of usb stick hebt staan waarmee de computer kan booten.
Daarna ga je installeren en haalt hij direct alle onderdelen van het internet, of vanaf een server op je eigen netwerk.

Heb je jouw server editie hier vandaan gehaald ??

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
OK. Ja, ik heb de server editie daarvandaan gehaald ja.

Ubuntu server installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/16, 17:27:27 »
Debian is wat behoudender, conservatiever, dus grotere kans dat het werkt met wat oudere hardware. Ik zou het zeker ook eens proberen, als het niet werkt gooi je het er weer af :)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/22, 16:59:44 »
ik ben nu debian aan het installeren, en ik heb het gevoel dat het lukt!

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ubuntu server installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/22, 17:40:54 »
Vreemd, ik heb nooit problemen gehad met de installatie van Ubuntu Server (7.04, 7.10 en 8.04), ook niet op oudere hardware (een PIII-800 met 128mb, maar goed).
Als Debian lukt zou Ubuntu toch ook moeten lukken lijkt me, al is het echt wel een wat wazige foutmelding. Op welk moment verschijnt die melding juist, m.a.w. welke stappen heb je wel al succesvol kunnen doen (booten vanaf cd, taal- en landkeuze,...)?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/22, 17:45:08 »
Citaat van: DarkStar
Vreemd, ik heb nooit problemen gehad met de installatie van Ubuntu Server (7.04, 7.10 en 8.04), ook niet op oudere hardware (een PIII-800 met 128mb, maar goed).
Als Debian lukt zou Ubuntu toch ook moeten lukken lijkt me, al is het echt wel een wat wazige foutmelding. Op welk moment verschijnt die melding juist, m.a.w. welke stappen heb je wel al succesvol kunnen doen (booten vanaf cd, taal- en landkeuze,...)?
Ja, na het booten van cd, na de taalkeuze, na het partitioneren, namelijk pas aan het einde van "basissysteem installeren". Ik heb nog geen grub enzo kunnen installeren.

Maar Debian gaat lukken hoor! :lol:
Hij is nu al bij het installeren van de servers enzo.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/22, 20:32:29 »
Debian is onlangs geinstalleerd, ik ben nu aan het booten. Spannend :lol:

EDIT:
Debian doet het! Ik ga nu configureren. Mijn eerste indruk: lijk meer op ubuntu dan ik dacht. :P

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Ubuntu server installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/22, 21:11:27 »
Ok, weet iemand hoe je de cursor met het toetsenbord (numerieke gedeelte) bestuurt?
Ik kan namelijk geen muis aansluiten omdat die oude computer maar 1 PS/2 aansluiting heeft.

EDIT:

Ik heb het al gevonden, namelijk met control+Shift+NumLock.