Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervanging 8.04 LTS door 10.04.2  (gelezen 747 keer)

Offline Silvester

  • Lid
Vervanging 8.04 LTS door 10.04.2
« Gepost op: 2011/04/05, 11:12:32 »
Gebruik sinds 2004 linux, eerst Fedora, maar thans Ubuntu, dat bevalt het meest.
Momenteel is op mijn wat oudere PC 8.04LTS geinstalleerd en dat wil ik vervangen door 10.04.2LTS.

Bij de installatie moet ik kiezen voor handmatige partitionering.

Met 8.04 is de PC als volgt ingericht:
2 HD's:
1e HD, sda1: 40 Gb voor windows XP en dat moet zo blijven
2e HD        : 80 Gb voor BU van XP en gebruik van linux, ingericht als volgt:
sdb1: 35,6 Gb Fat32
sdb5:   98  Mb /boot
sdb6:  1.2  Gb /swap
sdb7:   20  Gb /home
sdb8: 13.7 Gb /

Bij het handmatig opgeven kan ik sdb1 ongemoeid laten
Voor sdb5 (/boot) vraag: Kan ik deze ongewijzigd laten? Komt het dan goed met de dual boot? Formateren lijkt mij niet juist, omdat ook XP hiervan gebruik moet maken.
Voor sdb6 (/swap) vraag: Hiervoor kan je bij de installatie geen aanhechtpunt kiezen. Doet de installatie dat dan vanzelf goed?
Voor sdb7 (/home) Deze laat ik ongemoeid, want hier staat mijn linux dat op en die wil ik bewaren (er is wel een BU van gemaakt op een externe HD)
Voor sdb8 (/) Het is de bedoeling dat hier 10.04.2 terecht komt.

Kan iemand mij aangeven wat ik moet kiezen voor sdb5 en sdb6?

Met vr gr Silvester

Offline Silvester

  • Lid
Re: Vervanging 8.04 LTS door 10.04.2
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/07, 16:50:35 »
Bij de eerste keer installeren bleek de schermresolutie veel te grof voor mijn 1600x1200 samsung. Na binnenhalen van de nvidia driver en een poging de goede resolutie in te stellen eindigde ik met een zeer lage resolutie, waar niets meer mee was te beginnen. Bij de 2e poging bleek er naast mijn oorspronkelijke datapartitie ook nog een /home te zijn aangemaakt.
3 maal is scheepsrecht. Je moet dus de /home wel zo benoemen, maar niet formatteren, dan gaat het goed.

Nog steeds is de schermresolutie te grof. Dit probleem blijkt op te lossen door de xorg.conf van voorheen (waarvan ik een kopie bewaard had) te plaatsen in de etc/X11 map.

Nu blijkt googleearth echter nog schokkerig te werken. Er moet nog een passende driver voor komen, maar daar maak ik een aparte vraag voor. Dank voor de reactie