Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste-besturingssysteem-os-2014  (gelezen 17668 keer)

Offline Tom

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #50 Gepost op: 2015/01/05, 11:12:31 »
Gebeurd mij ook hoor !.  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline daniel

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #51 Gepost op: 2015/01/05, 11:15:51 »
Hier nog eenmaal mijn versie net uitgewerkt op word en zonder taalfouten hoop ik  =D





Waarom Linux?

software downloaden /installeren kan vanuit 1 bron bv softwarecenter ipv zoeken op internet.
De gewone software die Windows gebruikt is bijna ook terug te vinden in Linux alleen met een andere schil erom heen.
Bijna alle software is gratis  en Linux is stabiel omdat het praktisch geen virussen voor geschreven is.
Defragmenteren hoeft niet dus blijft hij altijd optimaal en snel.
Updates duren niet 1 uur zoals in windows dus als jij je computer nodig hebt hoef je er ook niet op te wachten.

De vraag:
Waarom is Windows zo populair en Linux minder?
Simpel, op school werkte je vroeger met windows pcs en werd er niet gesproken over linux.
Nu Linux populair aan het worden is, durven mensen het oude vertrouwde niet achter zich te laten, maar gelukkig word Linux steeds meer toegankelijker voor groot publiek en is het een kwestie van tijd.

Ik zeg heel simpel, waarom voor iets betalen terwijl je het gratis kan krijgen en het nog beter presteert dan de betaalde versie?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/05, 11:17:43 door daniel »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #52 Gepost op: 2015/01/05, 11:43:12 »
@daniel, geweldig en vriendelijk bedankt.

Henk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #53 Gepost op: 2015/01/05, 13:50:32 »
Natuurlijk ben ik een zeur, dus even de tekst aangepast:
Waarom Linux?

Software downloaden / installeren kan vanuit 1 bron b.v. softwarecenter i.p.v. zoeken op internet.
De gewone software die Windows gebruikt is bijna altijd ook terug te vinden in Linux alleen met een andere schil erom heen.
Bijna alle software is gratis  en Linux is stabiel omdat er praktisch geen virussen voor geschreven zijn.
Defragmenteren hoeft niet, dus blijft het altijd optimaal en snel.
Updates duren niet 1 uur zoals in Windows, dus als jij je computer nodig hebt, hoef je er ook niet op te wachten.

De vraag:
Waarom is Windows zo populair en Linux minder?
Simpel, op school werkte je vroeger met Windows pc's en werd er niet gesproken over Linux.
Nu Linux populair aan het worden is, durven mensen het oude vertrouwde niet achter zich te laten, maar gelukkig word Linux steeds meer toegankelijker voor groot publiek en is het een kwestie van tijd.

Ik zeg heel simpel, waarom voor iets betalen terwijl je het gratis kan krijgen en het nog beter presteert dan de betaalde versie?
Sorry, ik kon het niet laten ........ :lol:
« Laatst bewerkt op: 2015/01/05, 13:52:22 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #54 Gepost op: 2015/01/05, 15:39:02 »
sorry, kon het niet laten.
Iets van spijkers en laag water, nu maar weer OnTopic ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline daniel

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #55 Gepost op: 2015/01/05, 15:43:18 »
Bedankt.... iedereen   =D

Offline daniel

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #56 Gepost op: 2015/01/05, 18:19:25 »
Haha lol. ..
Gelukkig hebben we hier op het forum ook nog gevoel voor humor. ...

Offline Tom

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #57 Gepost op: 2015/01/05, 18:19:49 »
Verder zou ik die zin splitsen in 2 zinnen. Want het is gratis maar hoeft niet stabeil (stabiel) te zijn. Dus je zou kunnen schrijven:

Nog zo een verzopen spijkertje op laag water ,kon het ook niet laten  =D maar zal het niet meer doen!.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline daniel

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #58 Gepost op: 2015/01/05, 19:05:00 »
 typefautje moet ik helaas afkeuren  :police:
Het is type foutje  ;)
Maar ik vind je wel lief hoor....
« Laatst bewerkt op: 2015/01/05, 19:13:52 door daniel »

Offline daniel

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #59 Gepost op: 2015/01/05, 19:10:15 »
De huidige stand is nu:

18% Ubuntu
21% Mint

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #60 Gepost op: 2015/01/05, 19:15:27 »
De huidige stand is nu:

18% Ubuntu
21% Mint

Tja eer je een halfjaar verder bent denk ik dat Mint nog verder uitloop. :-)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #61 Gepost op: 2015/01/05, 23:29:13 »
De gewoone software die Windows gebruikt is bijna ook terug te vinden in Linux alleen met een andere schil erom heen.
Draai het om: Voor alle “gewone software” is een alternatief in Linux. Ubuntu bevat veel bruikbare software en er is nog veel meer vrije software in zogenaamde pakketbronnen.
Wat je volgens mij wel nodig hebt, is een browser, een document reader en een fatsoenlijke text editor. En als het echt nodig is, ook een spreadsheet.
Bijna alle software is gratis  en Linux is stabiel omdat het praktisch geen virussen voor geschreven is.
Helaas, voor een instabiel systeem is geen virus nodig.  :evil:
Bedoel je met gratis dat Ubuntu vrije “open source” software gebruikt. Geen trialware voor 30 dagen, er worden niet stiekem andere dingen als toolbars geïnstalleerd, (bijna) geen opdringerige reclameboodschappen, geen bewust verborgen/nare eigenschappen, dat soort dingen?
Voor echte virussen heb je in Windows virusscanners (hoe goed virusscanners zijn is iets anders?).
Defragmenteren hoeft niet dus blijft hij altijd optimaal en snel.
Defragmenteren is zoo Windows 95/XP. Neem je Windows 8 of een ssd heb je daar niets meer mee te maken. Er zullen vast meer redenen zijn waarom het altijd optimaal en snel is.
Ik zeg heel simpel, waarom voor iets betalen terwijl je het gratis kan krijgen
Windows 10 update wordt misschien ook wel gratis! Er moeten meer redenen zijn.
Linux is gratis. Dat is waar. Je kunt het downloaden, en op je PC installeren. Maar dat is geen argument. Want als je een PC koopt, dan koop je daar een besturingssysteem bij. Je hebt het al betaald, en het is al geïnstalleerd. Dat is even goed als gratis.
Okay, voor oude XP-computer is Linux een gratis alternatief maar daarvan zijn de meest over een paar jaar wel afgeschreven (elektronica die eeuwig blijft werken is er nog niet).
Dit is een van mijn reden dat ik voor linux ga maar ik heb nog veel meer redenen maar die zal ik hier niet noemen..
Waarom niet?
Wij verkopen ook Windows pcs maar voor mensen met minder geld en die er voor open staan is dit mogelijk gemaakt. ..
Inderdaad heel mooi voor mensen die hier open voor staan en (helaas) niet altijd zo vanzelfsprekend.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #62 Gepost op: 2015/01/06, 01:20:10 »
@testcees: Ik heb hier nog steeds die laptop uit 1999. Draait nog steeds als een tierelier. En er zijn genoeg mensen in de hobby-scene die nog elke dag op een *oude* Amiga of Commodore zitten te werken, zelfs internetdingen enzo. Een goed product gaat wel degelijk 'eeuwig' mee.

Defragmenteren heb je gelijk in: veel computers hebben nu SSD's en daar is defragmenteren absoluut af te raden.

Trouwens, je moet niet Windows 10 vergelijken met Linux in dit geval. Jij zegt "update". Los kopen (al dan niet bij een nieuwe computer) is geen update dus betaal je nog steeds voor de licentie met die redenering.

Offline daniel

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #63 Gepost op: 2015/01/08, 23:46:53 »
Ik snap je punten Testcees en daar heb je wel gedeeltelijk gelijk in, maar niet iedereen en zeker de oudere computers hebben ssd.
ze werken met sata of ide schijven.
Vandaar uit heb ik beredeneerd..
Ook zijn er veel mensen die nog nooit van ssd hebben gehoord of die op een te oude xp computer werken en toe zijn aan iets anders.

Moderator edit: Quote verwijderd / vorige bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/08, 23:58:57 door Ron »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #64 Gepost op: 2015/01/09, 09:10:51 »
De uitslag Beste-besturingssysteem-os-2014

Beste besturingssysteem van 2014
1. Windows 7 (33%)
2. Linux Mint 17.1 LTS (21%)
3. Ubuntu 14.04 LTS (18%)

Windows 7 blijft het populairste besturingssysteem met 33% van de stemmen. Opvallend is dat Windows 8.1 geen tweede is, maar Linux Mint! Ubuntu- en Mint-gebruikers voerden de afgelopen weken een wedstrijdje om de populairste Linux-distributie op GratisSoftware.nl te worden en daardoor zijn zowel Mint als Ubuntu in de top drie geëindigd.   =D =D =D    Vierde met 15% was Windows 8.1...

http://www.gratissoftwaresite.nl/beste-browser-besturingssysteem-pc-schoonmaker-virusscanner-2014

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #65 Gepost op: 2015/01/09, 09:25:08 »
Je kunt het ook anders lezen:
Linux (Mint en Ubuntu) zijn samen (39%) groter dan Windows-7 (33%):lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #66 Gepost op: 2015/01/09, 09:26:03 »
Je kunt het ook anders lezen:
Linux (Mint en Ubuntu) zijn samen (39%) groter dan Windows-7 (33%):lol:
Lees m'n reactie op de site  :|

Frederik

  • Gast
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #67 Gepost op: 2015/01/09, 09:58:53 »
Lees m'n reactie op de site  :|
[/quote]

Klasse !

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #68 Gepost op: 2015/01/09, 10:12:20 »
Lees m'n reactie op de site  :|

Wat je niet weet is of dat mensen überhaupt gelukkig zijn met die miskunkel van een Windows 8.1 ...... , velen zijn gaan downgraden naar Windows 7 maar velen kochten geen licentie en zijn op zoek gegaan naar een alternatief; dat kan gerust de resultaten van Mint en Ubuntu mee bepalen.
We hebben bij Linux geen 'voelers' in het besturingssysteem om te bepalen hoeveel actuele distributies op dit moment effectief actief zijn op een computer. Microsoft heeft dat voor hun statistische analyse wel degelijk ingebakken vanaf W XP, dus die weten perfect hoeveel van hun systemen online werken. En dan spreken we nog niet van de embedded licenties in de industriële wereld(en).

Ik vermoed dat er veel meer Linuxbesturingssystemen gebruikt worden dan je denkt, en niet iedereen heeft per definitie een account op fora voor hulp e.d.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #69 Gepost op: 2015/01/09, 22:18:04 »
Lees m'n reactie op de site  :|
Ach,  zo heb je ook weer reclame gemaakt op diverse fora voor gratissoftwaresite.nl   ;)

Veel software zit in Ubuntu softwarecentrum (pakketbronnen) maar via deze pagina kan je ook software buiten de pakketbronnen om vinden.

Een deb pakket kan (vaak met een klik) eenvoudig worden geïnstalleerd. Meest bekeken software op de pagina Gratis Linux software is (niet voor niets) gratis anti-virus:P

Maar installatie van (de Linux versie van) dit populaire anti-virus pakket met Ubuntu softwarecentrum (14.04 LTS) mislukte hier:
/usr/bin/avgdiag: 17: exec: /opt/avg/av/bin/avgdiag: not found
Met Mint 17 ging de installatie beter (met 1 klik start Mint Pakketinstalleerder). Er draaien wat avgd achtergrondprocessen (opstarten duurt ook langer) EN/MAAR het lukt nog steeds om een (test-)virus te downloaden! Het is een handmatige scanner: terminalvenster → avgscan (die zag het testvirus wel).

Mogelijk is het ook een mailscanner (of meer, de pakketnaam voor Linux is Server Edition) maar de software heb ik weer gewist.

Het volgende meest bekeken anti-virus software op de Gratis Linux software pagina stopt met Linux.

Maar gelukkig is er nog meer (hele andere) Gratis Linux software:)
« Laatst bewerkt op: 2015/01/09, 23:26:37 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #70 Gepost op: 2015/01/10, 17:02:19 »
Lees m'n reactie op de site  :|


We hebben bij Linux geen 'voelers' in het besturingssysteem om te bepalen hoeveel actuele distributies op dit moment effectief actief zijn op een computer. Microsoft heeft dat voor hun statistische analyse wel degelijk ingebakken vanaf W XP, dus die weten perfect hoeveel van hun systemen online werken. En dan spreken we nog niet van de embedded licenties in de industriële wereld(en).

Ik vermoed dat er veel meer Linuxbesturingssystemen gebruikt worden dan je denkt, en niet iedereen heeft per definitie een account op fora voor hulp e.d.
Volgens mij kan de moderator van de meeste website's zien met welke besturingssystemen de site bezocht worden.
En niet alleen besturingssystemen, maar ook het ip-adres, welke browser je gebruikt enz.
Statcounter is toch zo'n voorbeeld, een tool wat een moderator kan gebruiken?
Op deze manier kan men inschatten dat Linux op ongeveer 2% zit van het totaal gebruikte besturingssystemen. Hoe komt men anders aan deze cijfers?

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #71 Gepost op: 2015/01/10, 22:34:24 »
Het verschil is, dat die 2% een geschatte waarde is ; men gaat vooral af op het aantal downloads van een distro maar hoeveel er effectief geïnstalleerd zijn weten ze eigenlijk niet. Microsoft kan een perfecte statistische analyse maken op basis van wat elke versie van Windows doorstuurt naar de servers van Microsoft, dat is NIET spioneren dat is gewoon een feed-back systeem (dat trouwens nog uitgebreider is dan alleen maar licentie-count) .

Een website wordt niet door ELKE linuxgebruiker bezocht evenmin dat iedereen dezelfde browser zou gebruiken, evenmin kan Google zelfs geen schatting maken wegens veel linuxmensen die geen Google gebruiken.

Een markant voorbeeld: een vriend van me koopt een occasie laptop op internet. Deze wordt netjes afgeleverd en men toont de Windows 7 omgeving, alles werkt naar behoren dus prima. Maar als mijn vriend die laptop zelf opstartte zag hij het GRUB menu en de mogelijkheid om ook Ubuntu op te starten (versie 12.04 stond er op) , hij verrast en hij vond het ook leuk om ineens iets anders te hebben. Via de steunpuntkaart is hij bij mij geraakt om info over hoe het wachtwoord te veranderen.
Soit, ook hier is dus plots een Ubuntu boven water gekomen. En zo zijn er zeker meer met dualboot systemen.
Ik heb dat 'bedrijf' gecontacteerd en wat info gevraagd over die manier van werken, en bij hun is dat gewoon standaard; elk verkocht systeem is eigenlijk een dualboot Windows7 - Ubuntu .
« Laatst bewerkt op: 2015/01/10, 22:38:16 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #72 Gepost op: 2015/01/10, 22:41:43 »
Duidelijk verhaal Joris, wat ik me nu afvraag: kan de moderator van Ubuntu forum zien hoeveel leden met windows de site bezoeken?
Via http://www.myip.nl/  kan ik toch ook zien dat ik Linux gebruik

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #73 Gepost op: 2015/01/11, 11:36:20 »


Wat je niet weet is of dat mensen überhaupt gelukkig zijn met die miskunkel van een Windows 8.1 ...... , velen zijn gaan downgraden naar Windows 7 maar velen kochten geen licentie en zijn op zoek gegaan naar een alternatief; dat kan gerust de resultaten van Mint en Ubuntu mee bepalen.
We hebben bij Linux geen 'voelers' in het besturingssysteem om te bepalen hoeveel actuele distributies op dit moment effectief actief zijn op een computer. Microsoft heeft dat voor hun statistische analyse wel degelijk ingebakken vanaf W XP, dus die weten perfect hoeveel van hun systemen online werken. En dan spreken we nog niet van de embedded licenties in de industriële wereld(en).

Ik vermoed dat er veel meer Linuxbesturingssystemen gebruikt worden dan je denkt, en niet iedereen heeft per definitie een account op fora voor hulp e.d.

In de Linux community weet men precies hoeveel computers er op Linux draaien, en dus weten ze dat ook bij Ubuntu...

Hoe? zul je zeggen....

Nou heel simpel  =D

Bij ieder update verbinden al die Linux computers met de servers en het is heel makkelijk om dan via Ip adres of andersinds bij te houden hoeveel computers zich hebben geupdate.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #74 Gepost op: 2015/01/11, 11:58:00 »
Behalve dat iemand daarna ook weer Linux van zijn of haar computer kan verwijderen omdat het alleen maar om uit te proberen was. Dan reken je die dus ook mee. Bovendien zijn er ook Linux-computers (ook al vallen die zwaar in de minderheid) die alleen voor offline-doeleinden worden gebruikt of een verouderde versie draaien die niet meer te updaten is (omdat de spiegelservers zijn weggehaald voor die versie).