Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onboard features, welk moederbord?  (gelezen 1459 keer)

Bruin

  • Gast
Onboard features, welk moederbord?
« Gepost op: 2008/12/10, 10:53:18 »
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe computer. Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van de onboard features van het moederbord dat er in komt. De vraag alleen is welk moederbord is geschikt..?

De configuratie moet er als volgt uit komen te zien:
* AMD X2 5050E (lekker zuinig)
* 4 GB RAM
* 320 GB hard disk
* moederbord 'X'

Ik installeer er 64-bit Ubuntu op. En zal er voornamelijk huis-tuin-en-keuken gebruik (muziek luisteren, surfen, een briefje tikken) van maken. Ik zal er zo nu en dan een of meer virtual machines op draaien (vandaar de ruime hoeveelheid geheugen). Ook moet de onboard grafische kaart in staat zijn om probleemloos HD video weer te geven.

Heeft iemand goede ervaringen m.b.t. bovenstaand met een bepaald moederbord?

Zijn er trouwens (positieve) ervaringen met de zgn. groene hard disks van Western Digital?

Re: Onboard features, welk moederbord?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/10, 15:48:35 »
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 15:56:14 door Cumulus007 »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Onboard features, welk moederbord?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/10, 15:49:26 »
Ik heb ook gekozen voor deze zuinige processor. ń aantal moederborden vergeleken en gekozen voor een Asus M3A78-pro met een ati-video chip en een Lan chip on bord.  Niet het makkelijkste bord, maar we een hele goede, ook wat betreft bouw en componenten. Ubuntu, Suse, Debian en Vedora werken prima. Mandriva heeft moeite met de video (is natuurlijk op te lossen met zowel softwarematige aanpassingen of gewoon een andere kaart (dan gaat stroomverbruik natuurlijk weer omhoog). De LAN-chip is ook wat lastig, vanwege de noodzakelijke driver. LAN heb ik in de Bios uitgeschakeld en een PCI-kaartje ingezet (misschien werkt het met Intrepid intussen wel).  De HDVI heb ik uitgeschakeld omdat veel distroś daar moeite mee hebben, ik gebruik nu de analoge uitgang. Ik kan deze zo weer terugzetten naar digitaal, maar wil graag andere distro's testen.  Met niet makkelijk bedoelde ik bovengenoemde punten. Het bordje zelf is mooi, snel en stabiel.     
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 15:51:54 door Ramana »

mickvdv

  • Gast
Re: Onboard features, welk moederbord?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/10, 17:45:35 »
Ik heb hier een Foxcon A6VMX. Onboard ATI 36XX Chip (ik gebruik de Asus EAH3650 Magic Silent) en heb de onboard chip niet uitgeprobeerd dus ik weet niet of hij goed is. Het onboard (analoge) geluid is prima maar ik heb een Creative (PCI) geluidskaart erin gezet omdat dat toch wat beter klinkt. Netwerk enzo werkt goed. Wel moet je de SATA schijven in IDE Legacy mode zetten anders herkent ubuntu (altans de Desktop install) ze niet.

Maximaal 2 Geheugen repen van DDR2 (max 800Mhz, wel te adviseren btw), 1 PCI slot, 1 PCI-e kleine (Ik geloof 1X ifzo) en 1 PCI-e grote voor een videokaart. Heeft veel USB poorten (niet geteld). Prima bord, geen idee of ie ook zuinig is.

Ik weet niet of jou CPU erin past (AM2+ etc), maar dat kan je op alternate.nl wel zien.

De prijs is vooral fijn, ik heb hem voor onder de 40 euro gekocht!

Re: Onboard features, welk moederbord?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/10, 18:57:09 »
Ik heb hier een Foxcon A6VMX. Onboard ATI 36XX Chip (ik gebruik de Asus EAH3650 Magic Silent) en heb de onboard chip niet uitgeprobeerd dus ik weet niet of hij goed is. Het onboard (analoge) geluid is prima maar ik heb een Creative (PCI) geluidskaart erin gezet omdat dat toch wat beter klinkt. Netwerk enzo werkt goed. Wel moet je de SATA schijven in IDE Legacy mode zetten anders herkent ubuntu (altans de Desktop install) ze niet.


Maximaal 2 Geheugen repen van DDR2 (max 800Mhz, wel te adviseren btw), 1 PCI slot, 1 PCI-e kleine (Ik geloof 1X ifzo) en 1 PCI-e grote voor een videokaart. Heeft veel USB poorten (niet geteld). Prima bord, geen idee of ie ook zuinig is.

Ik weet niet of jou CPU erin past (AM2+ etc), maar dat kan je op alternate.nl wel zien.

De prijs is vooral fijn, ik heb hem voor onder de 40 euro gekocht!

Dat board is nogal oud, en aangezien er een ATI-chip in zit zou ik niet voor dit board gaan...

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Onboard features, welk moederbord?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/10, 20:47:25 »
Ik spreek onder voorbehoud omdat ik de nieuwste ontwikkelingen niet ken. Ik heb een jaar geleden gekozen voor een Asus M2A-VM (er is ook een HDMI versie). Behalve dat het niet feilloos liep waren er ook te weinig opties voor uitbreiding. Ik koop daarom nooit meer een micro-ATX bord. Ook de onboard video deed het niet zo goed als beloofd. Niet in XP en niet in Ubuntu (7.10 en 8.04). Ik had er zo veel spijt van dat ik zes maanden later mijn huidige Gigabyte GA-P35-S3G kocht (Intel socket 775, na 6 jaar met AMD te hebben gewerkt). Prima bordje. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dit bord moet kopen. We zijn weer een tijdje verder. Koop nog steeds liever geen ATI, ook liever niet onboard video. Als ie niet deugd dan heb je hem al en kan je hem niet van je moederbord halen terwijl je er wel voor hebt betaald.. Een losse kaart heeft mijn voorkeur. Asus is de laatste tijd niet goed, veel klachten. Kijk naar MSI, Gigabyte, DFI.

Edit: ook Abit is een goed merk
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 18:46:22 door mcgyver »

Re: Onboard features, welk moederbord?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/12, 09:02:23 »
Ik spreek onder voorbehoud omdat ik de nieuwste ontwikkelingen niet ken. Ik heb een jaar geleden gekozen voor een Asus M2A-VM (er is ook een HDMI versie). Behalve dat het niet feilloos liep waren er ook te weinig opties voor uitbreiding. Ik koop daarom nooit meer een micro-ATX bord. Ook de onboard video deed het niet zo goed als beloofd. Niet in XP en niet in Ubuntu (7.10 en 8.04). Ik had er zo veel spijt van dat ik zes maanden later mijn huidige Gigabyte GA-P35-S3G kocht (Intel socket 775, na 6 jaar met AMD te hebben gewerkt). Prima bordje. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dit bord moet kopen. We zijn weer een tijdje verder. Koop nog steeds liever geen ATI, ook liever niet onboard video. Als ie niet deugd dan heb je hem al en kan je hem niet van je moederbord halen terwijl je er wel voor hebt betaald.. Een losse kaart heeft mijn voorkeur. Asus is de laatste tijd niet goed, veel klachten. Kijk naar MSI, Gigabyte, DFI.

Edit: ook Abit is een goed merk

Abit is de laatste tijd een beetje dood, ik kom geen boarden meer tegen :|

Hij zei dat hij zoveel mogelijk onboard features wilt, dus onboard video lijkt me niet zo'n probleem (alhoewel het wel langzamer is dan een normale kaart)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Onboard features, welk moederbord?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/12, 14:27:03 »
Losse videokaart is zeker beter.
Geen ati videkaart pakken.(en geen sis)
Moederbord, kijk wat er op zit , kijk voor de pdf van het moederbord, zoek vooral de wireless op of dit direct werkt, netwerkkaart, zoek alles op, op ubuntu sites of google, en kijk of er problemen zijn met installeren. Hier bespaar je veel problemen mee.