Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virus detector  (gelezen 328 keer)

Virus detector
« Gepost op: 2016/03/07, 20:24:17 »
Gezien de ervaringen bij Mint denk ik er toch over een virus detector te installeren op mijn Ubuntu 14.04
Welk programma's zijn er op dat gebied aan te bevelen?

Peter


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Virus detector
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/07, 20:41:13 »
Als je geen server draait maar Linux "gewoon" gebruikt op een bureaucomputer: niet één. Antivirus kan de veiligheid van je Linux-voor-de-bureaucomputer zelfs *verlagen*.
Zie: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

De kraak van de Mint-webstek staat overigens geheel los van het veilig gebruiken van Linux als besturingssysteem voor de bureaucomputer. Heeft daar niets mee te maken. :)
« Laatst bewerkt op: 2016/03/07, 21:03:32 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Virus detector
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/07, 21:04:13 »
Gezien de ervaringen bij Mint denk ik er toch over een virus detector te installeren op mijn Ubuntu 14.04
Welk programma's zijn er op dat gebied aan te bevelen?
De Ubuntu pakketbronnen bevat ClamAV, een opensource scanner.
Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ClamAV voor meer informatie.
De kraak van de Mint-webstek staat overigens geheel los van het veilig gebruiken van Linux als besturingssysteem voor de bureaucomputer.
ClamAV kan de bij de kraak geplaatste backdoor detecteren.
Een andere (betere?) optie is de download controleren met ondertekende SHA-256 controlegetallen maar dat vind niet iedereen even gemakkelijk. Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/verifieerISO
« Laatst bewerkt op: 2016/03/07, 21:15:56 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: Virus detector
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/07, 21:34:58 »

Ik heb het ook moeilijk, wat moet ik daar nu mee?

Een aantal zaken kun je altijd doen.
Daarom heb je forums en beveiligings sites.
Daar kun je die dingen leren, ook op youtube heb je wekelijks uitzendingen.
Bijv, security now, techsnap, linux action show.
gathering.tweakers.net security forum gedeelte
http://security.nl/frontpage
Etc.

Als je dit een paar jaar leest/bekijkt, dan begrijp je wat ze bedoelen met beveiligen.

Frederik

  • Gast
Re: Virus detector
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/07, 21:40:46 »
..... maar voorlopig heb ik nog geen van alle toegepast.
Mau.

Daar heb je verstandig aan gedaan want strikt genomen is daar ook geen enkele reden voor. Het is niet niks wat er is gebeurd maar paniek is een zeer slechte raadgever.
Het is hier al zo vaak vermeld: Het Linux systeem is relatief erg veilig en een antivirusprogramma is overbodig zo niet onwenselijk.
Ikzelf volg de ontwikkelingen nauwgezet en heb nog geen aanleiding gevonden maatregelen te nemen.
De Firewall (zie de website van Pjotr) heb ik wel aan staan en dat was het dan.

Je kunt als angsthaas het BIOS beveiligen met een wachtwoord, maar als je het vergeet of kwijtraakt kom je NOOIT meer in het systeem. Ik zou het nooit doen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Virus detector
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/07, 21:42:24 »
En ClamAV loopt niet op de achtergrond, dus zal deze ook niks opmerken.
Dus af en toe scannen kun je doen, ook met kaspersky bootable cd kun je scannen(deze is gratis), dit is een linux cd, dus booten van de cd, dan de virusscanner updaten, en dan de hele pc scannen.
Dit kun je doen, maar bij min 8 jaar nog niks gevangen, behalve op de windows gedeelte.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Virus detector
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/07, 21:45:43 »
..... maar voorlopig heb ik nog geen van alle toegepast.
Mau.


Je kunt als angsthaas het BIOS beveiligen met een wachtwoord, maar als je het vergeet of kwijtraakt kom je NOOIT meer in het systeem. Ik zou het nooit doen.
Dit is bij uefi biossen nodig, omdat hier meer programmeerbare ruimte in zit, dus een virus kan daar gaan zitten, en dan je hele pc steeds op tilt zetten, en met een bios flash krijg je deze er niet meer uit(indien goed geprogrammeerd).
Zelfs fabrikanten zetten hier software in die je windows pc besmetten, dus echt met voorbedachte rade.
Dus dit is wel nodig.