Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe alle partities mounten bij starten van Ubuntu?  (gelezen 590 keer)

Offline avl

  • Lid
Hoe alle partities mounten bij starten van Ubuntu?
« Gepost op: 2020/02/04, 13:13:10 »
Ik heb een ssd schijf waarop Ubuntu en Windows staan waar je met Grub tussen kan kiezen. Op en gewone HD-schijf staan partities die in principe door beide programma's te gebruiken zijn. In Ub moet ik een partitie waar ik iets mee wil doen toch even mounten.
Kan dit niet meteen bij de start van het programma?
De enkele keer dat ik Windows gebruik staan alle partities direct "aan".

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe alle partities mounten bij starten van Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/04, 14:53:02 »
Waarschijnlijk zijn de partities die je wenst te mounten Windows NTFS partities?
1, geef in Windows (8-10) in een cmd, als Administrator, scherm de opdracht " powercfg -H off "
om altijd van een clean afsluiten van deze partities verzekerd te zijn, nadeel opstarten van Windows duurt iets langer.
2 (installeer met " sudo apt install " ) ntfs-config laat je perfect de NTFS partities opnemen in fstab zodat deze bij opstart automatisch aanwezig zijn.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe alle partities mounten bij starten van Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/04, 15:19:21 »
Zeer akkoord met punt 1, maar voor punt 2: "ntfs-config" dateert van 10 jaar geleden, en zit, althans in Ubuntu 19.10, niet meer in de repo's.

Zoals aangegeven, dient de betreffende partitie aangemeld te zijn in het configuratiebestand /etc/fstab om automatisch aangekoppeld te worden tijdens de opstart. Nu ntfs-config niet meer bestaat, kan je dit wel via het gereedschap "Disks". Klik, in "Disks",  de betreffende schijf, dan de betreffende partitie. Klik het icoontje met de tandwieltjes en kies "Edit mount options". Daar kan je "Mount at system startup aanvinken. Dat zal dan automatisch een lijn voor die partitie toevoegen in /etc/fstab.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/04, 15:21:53 door vanadium »

Offline avl

  • Lid
Re: Hoe alle partities mounten bij starten van Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/05, 17:50:37 »
DeBaas en Vanadium zeer bedankt!
Via "schijven" zag ik alle partities en kon  ik 1 voor 1 aangeven dat ze gemount worden bij opstarten.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe alle partities mounten bij starten van Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/05, 21:23:26 »
ntfs-config  1.0.1-11  (bionic) Enable/disable write support for any NTFS devices
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe alle partities mounten bij starten van Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/06, 09:05:12 »
Niet meer te zien in 19.10.