Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot  (gelezen 4489 keer)

Offline Chielus

  • Lid
Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Gepost op: 2009/10/30, 12:36:48 »
Hi all,

I currently have Ubuntu 9.10 installed and i want to dualboot it with windows 7

Before v9.10 this could be done by making a backup of grub

But now with grub2, how can I do this?

Thanks for the help,
Chielus

Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 12:41:18 »
Je kunt hier gewoon Nederlands praten hoor ;)

Offline Chielus

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 13:12:11 »
aha, ok dan  :)

dus de vraag is hoe ik een dualboot kan opzetten met Windows 7 (Ubuntu is reeds geïnstalleerd)

vroeger werd dit gedaan door menu.lst te backupen en dan aan te passen door de windows boot erbij te zetten

hoe doe je dit nu met grub2?

Ik vind er eigenaardig genoeg geen informatie over via google

Met dank,
Chielus

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/30, 13:15:04 »
als je 9.10 intalleerd word grub2 erbij geinstalleerd en deze zou normaal gesproken je win partitie herkennen en toevoegen aan de lijst die je ziet tijdens het booten.

in het gekke geval dat dit de eerste keer niet lukt kiezen voor 9.10 opstarten in de recovery mode en daarin naar beneden de optie kiezen: update grub.
dan zal nogmaals je partitie's gescand worden en win toegevoegd worden.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/30, 13:28:04 »
als je 9.10 intalleerd word grub2 erbij geinstalleerd en deze zou normaal gesproken je win partitie herkennen en toevoegen aan de lijst die je ziet tijdens het booten.

helaas...Win7 mag dan een erg goed OS zijn maar is ook heel onvriendelijk in de bootsector, zoek eens in dat NL linux blad (ben zowaar de naam kwijt) daar is een online versie van en daar stond een maand of 2 terug een artikel in hoe je het voor elkaar kunt krijgen, adder onder het gras was dat win7 in de linux root ging rommelen als je onvoorzichtig bent (als root werkt dus)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/30, 13:29:34 »
Geldt dat ook als je, zoals "we" gewend zijn, een linuxdistro installeren NADAT Win7 al draait?

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/30, 14:16:51 »
Geldt dat ook als je, zoals "we" gewend zijn, een linuxdistro installeren NADAT Win7 al draait?

ja, ik heb twee keer een poging gedaan (de tweede keer voor de zekerheid) maar win7 staat (stond) bij mij niet toe dat grub erbij kwam, na de normale linux install boote win7 vrolijk verder

Offline Chielus

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/31, 08:32:00 »
Jullie hebben het allemaal over ubuntu installeren als windows 7 al geïnstalleerd is

ik heb nog geen windows geïnstalleerd, enkel ubuntu 9.10 is al geïnstalleerd

Zou dit kunnen werken:
windows 7 installeren, daarna de ubuntu testversie booten met de live cd en hierin een grub2 update uitvoeren (gaat die zowel mijn win7 als mijn echte ubuntu installatie zien?)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/31, 08:36:05 »
hoe doe je dit nu met grub2?

Ik vind er eigenaardig genoeg geen informatie over via google

Google? Nee, je moet onze wiki hebben :):
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel

of

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Chielus

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/01, 09:44:40 »
Dankuwel!

Groeten,
Chielus

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/01, 09:59:34 »
Voor wat het waard is, ik heb deze zomer Win7 (beta) geïnstalleerd in een triple boot-configuratie met Mac OSX en Ubuntu 9.04 en dat ging probleemloos. Windows als laatste erop gezet, gaf geen enkel probleem met grub, dat ik in de Ubuntu-partitie gezet heb, omdat ik rEFIt als bootloader gebruik :-)

succes, groeten,

Bas

Offline kluggie56

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 and Windows 7 dualboot
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/29, 22:26:58 »
Ik heb eerst windows 7 geïnstalleerd op C: van 1Tb, start goed op. Toen Linux Mint 8 geïnstalleerd op aparte schijf van 250 GB met Grub als default, met als reactie dat MBR naar de filistijnen is. Via Hirens bootcd MBR gerepareerd. Toen Ubuntu 9.10....zelfde probleem, daarna Pardus Linux geïnstalleerd op de 250 GB schijf. Geen probleem met MBR. Lijkt inderdaad probleem met nieuwe GRUB.
Hoop snel op oplossing.....niet voor Ubuntu/Mint (top OS) maar voor connectiviteit met Iphone 3GS en Winmobile (sorry).