Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?  (gelezen 1234 keer)

Offline plek

  • Lid
Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Gepost op: 2021/02/08, 17:44:40 »
Tot juli 2020 heb ik altijd Evolution gebruikt, maar toen ben ik overgestapt op een andere provider. Op dat moment heb ik een backup gemaakt van Evolution (een POP-account), en ben ik Thunderbird gaan gebruiken (een IMAP-account). Afgelopen weekend ben ik teruggegaan naar Evolution. De backup van juli vorig jaar van Evolution heb ik teruggezet en de mailtjes vanuit Thunderbird heb ik aan Evolution toegevoegd.
Voor het oude POP-account van Evolution werd de hoofdmap 'Op deze computer' gebruikt (type maildir), waarin ik diverse submappen had gemaakt. Toevoegen van het IMAP-account leidde tot een tweede hoofdmap. Daarin heb ik alle submappen met mailtjes van 'Op deze computer' overgezet, en vervolgens heb ik die oude hoofdmap - inmiddels dus leeg - gedeactiveerd.
Wat ik niet begrijp is dat de backup van juli vorig jaar ruim 31 MB is, maar de backup die ik gister maakte - met niet alleen die mailtjes tot juli vorig jaar, maar ook alle mailtjes daarna - slechts 84kB! Ik heb Evolution volledig verwijderd en bestande op de PC - ook de verborgen - weggegooid, daarna Evolution vers geinstalleerd en die laatste backup teruggezet. alle mailtjes waren er.
Maar wat verklaart nou dat enorme verschil in grootte van die backups?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/08, 18:58:10 »
Iets klopt niet. 84 kb is met moeite één mailbericht.

Bij IMAP staan je berichten op de server. Ze worden enkel tijdelijk op je computer gedownload om ze te lezen. Om een offline reservekopie te maken van die bestanden, moet je ze kopiëren naar een folder onder "Op deze computer" (in Evolution"). Dat zou je zonder meer ook in Evolution moeten kunnen doen, als je succesvol op je IMAP account bent ingelogd.

IMAP berichten worden enkel op de server gewist op het moment dat jij daartoe opdracht geeft, of als je de bestanden sleept naar een lokale folder (verplaatsen). Als je mail hebt gearchiveerd in Thunderbird, dan staat die niet meer op je IMAP server en zal je die moeten overzetten van Thunderbird naar Evolution.


Offline plek

  • Lid
Re: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/09, 09:37:23 »
Dank vanadium. Maar wat ik niet had geschreven (leek me niet nodig gezien mijn vraag) is dat ik - na terugzetten in Evolution van de backup van vorig jaar, aanmaken van een IMAP-account, en dat synchroniseren met de mobiele apparaten - ultradom alle mails had weggegooid. Voor de mailtjes tot juli vorig jaar geen probleem, daar had ik nog die backup van. Maar de mails van daarna was ik gewoon kwijt. Dacht ik. Maar die stonden allemaal nog in Thunderbird. Dus ik heb de Fritzbox-kabel uit mijn PC getrokken, heb Thunderbird opgestart, en daar waren al die mailtjes nog. Dat waren dus 'echte' mailtjes, omdat ik ze als mbox-bestand heb kunnen opslaan en zo in Evolution heb kunnen binnenhalen. Op die manier had ik dus álle mailtjes in Evolution. Na synchroniseren stonden die weer overal, ook in webmail bij de provider.
Waar heb ik dan een backup van gemaakt die slechts 84 kB groot is?

Re: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/09, 12:11:21 »
Als ik het goed begrijp heb je nu dus één hoofdmap (IMAP) met daarin alle mail en geen mailtjes meer in "Op deze computer"? Zou het dan zo kunnen zijn dat Evolution alleen een backup maakt van datgene wat je "Op deze Computer"  hebt staan? Dus in dit geval enkel van een lege mappenstructuur.

Offline rico70

  • Lid
Re: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/09, 12:20:24 »
Iets klopt niet. 84 kb is met moeite één mailbericht.

Bij IMAP staan je berichten op de server. Ze worden enkel tijdelijk op je computer gedownload om ze te lezen. Om een offline reservekopie te maken van die bestanden, moet je ze kopiëren naar een folder onder "Op deze computer" (in Evolution"). Dat zou je zonder meer ook in Evolution moeten kunnen doen, als je succesvol op je IMAP account bent ingelogd.
Je kan er voor kiezen om je mails behalve op de server ook in je client op te slaan. Je hoeft ze niet te verplaatsen naar een andere folder.
in Thunderbird kan je dit instellen bij synchronisation & storage, waar dat in Evolution kan moet je zelf even opzoeken  8-)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/09, 12:41:17 »

Waar heb ik dan een backup van gemaakt die slechts 84 kB groot is?
Zelfs met je toelichting blijft het, zonder glazen bol, moeilijk te gissen wat je hebt gedaan. Als de mail nog op de server staat, dan kan je die lokaal binnenhalen door die te verplaatsen (ook kopiëren kan) naar een lokale map in je email client. Eigenaardig dat je de gewiste mails nog zag in Thunderbird nadat je ze gewist had in Evolution. Dat kan enkel gebeuren als Thunderbird nog niet is gesynchroniseerd met de server (of op off-line modus staat?).

Maar blijkbaar heb je wel degelijk alle mails, en is de vraag enkel: wat is dat 84 kB bestand? Geen idee. Dat is zeker géén email backup. Misschien moet je eens info geven over hoe je de backup maakt, m.a.w., welke folders/bestandsnamen je kopieert naar de backup. Wellicht maak je een backup van de verkeerde folder.

@rico70: dat maakt niets uit. Die lokaal opgeslagen bestanden zoals jij naar verwijst, zijn enkel de cache. Die zijn gesynchroniseerd met  de server. Wis je op de server, dan zullen ook die lokaal gewist worden. Om bestanden permanent offline te bewaren, moet je ze verslepen naar een lokale map in de email client.
« Laatst bewerkt op: 2021/02/09, 12:45:27 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/09, 12:44:41 »
Knip -- die godgeklaagde citeerknop...

Offline plek

  • Lid
Re: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/12, 17:17:36 »
Dank voor jullie reacties alle drie.
@DirkJan.
Citaat
Als ik het goed begrijp heb je nu dus één hoofdmap (IMAP) met daarin alle mail en geen mailtjes meer in "Op deze computer"
Ja dat begrijp je goed.
Citaat
Zou het dan zo kunnen zijn dat Evolution alleen een backup maakt van datgene wat je "Op deze Computer"  hebt staan? Dus in dit geval enkel van een lege mappenstructuur.
Dat is een hele interessante en vind ik heel aannemelijk. Ik ga 's kijken of ik daar verder mee kom.
@vanadium.
Citaat
Eigenaardig dat je de gewiste mails nog zag in Thunderbird nadat je ze gewist had in Evolution. Dat kan enkel gebeuren als Thunderbird nog niet is gesynchroniseerd met de server
Dat was ook precies de situatie. Ik wilde Thunderbird op z'n vroegst pas leegmaken, eventueel, als Evolution het helemaal goed zou doen.
Citaat
Om bestanden permanent offline te bewaren, moet je ze verslepen naar een lokale map in de email client.
daar ga ik zeker mee aan de gang.
Binnenkort kom ik hier terug om mijn ervaringen te delen, of vragen te stellen, maar dat hoop ik niet.

Offline plek

  • Lid
Re: Evolution: meer mailtjes, maar een kleiner backup-bestand?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/02/16, 15:22:54 »
DirkJan had helemaal gelijk met zijn idee "...dat Evolution alleen een backup maakt van datgene wat je "Op deze Computer"  hebt staan." De mailtjes in mijn IMAP-account heb ik via opslaan als mbox-bestand allemaal in de, op dat moment nog lege map "Op deze Computer" binnengehaald, en daarna een backup van Evolution gemaakt. Omvang daarvan was 44 MB, wat heel goed kan: 31 MB eindstand oude provider juli 2020 + nieuwe mailtjes nieuwe provider tot heden. Ik heb niets kunnen vinden over wijzigen van de map waarvan Evolution een backup maakt; dat is dus kennelijk altijd dezelfde "Op deze Computer".
Ik was nieuwsgierig naar wat vanadium had gepost - "Bij IMAP staan je berichten op de server. Ze worden enkel tijdelijk op je computer gedownload om ze te lezen." - nu precies betekende in de praktijk. Dus na opslaan van alle mailtjes als mbox-bestand heb ik de netwerkverbinding verbroken, en prompt waren er geen mailtjes meer in dat account te zien. Toen viel eindelijk het muntje. :)
Dus dank voor jullie bijdragen, zeer leerzaam. Probleem opgelost.