Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mobiel internet van Vodafone  (gelezen 43562 keer)

Offline Reijer

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Gepost op: 2008/07/29, 15:33:27 »
Gisteravond heb ik geprobeerd m'n buurman over te laten stappen op Ubuntu. Maar hij is erg geïnteresseerd in mobiel internet op z'n laptop; zie:

http://www.vodafone.nl/prive/mobiel_internetten/Mobiel_internet_op_je_laptop/

Weet iemand op het forum of dit ook met Ubuntu werkt ?
Reijer.

Offline Reijer

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/29, 15:46:32 »
Bedankt, ik geef de link door.
Reijer.

mobiel internet van Vodafone
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/20, 11:42:10 »
Ik heb net een N73 van Nokia aangeschaft simlockvrij, gebruik Vodafone prepaid en wil mobiel internet op mijn Asus EeePC 900 onder Ubuntu 8.04. Het is me gelukt, nu nog inzicht krijgen in de kosten. Ik heb de leidraad in http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=695982 gevolgd. De veranderingen die ik heb aangebracht zijn:
Access Point Name van Vodafone in Nederland ingevuld in het connect-script, noauth weggehaald in de peer-definitie en user vodafone toegevoegd. Na pon vodafone krijg ik een ip-adres. Het eerste toegekende DNS-adres heb ik onder Administration Network toegevoegd.

mobiel internet van Vodafone
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/20, 11:49:09 »
Arie, bedankt voor de tip. Weet jij het verschil in kosten. Ik ga dus niet tijdenlang surfen. Alleen bijvoorbeeld een kaart ophalen wanneer GPSDrive dat nodig heeft.

mobiel internet van Vodafone
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/20, 11:55:00 »
In Ubuntu 8.10 komt een nieuwe versie van Networkmanager, die allerlei typen verbindingen ondersteunt, onder andere GSM en 3G. Misschien kun je Alpha 6 van de nieuwe Ubuntu eens proberen?

mobiel internet van Vodafone
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/20, 12:38:31 »
Bedankt voor het uitzoeken! Heb je een link om KPN aan de praat te krijgen (wel niet de juiste plek om daarom te vragen, maar wel in de geest van Ubuntu!)?

mobiel internet van Vodafone
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/20, 16:03:47 »
Arie, Mijn voorkeur gaat toch uit naar een bluetooth dongle. Liever geen kabels of een usbmodem dat bijna groter is dan mijn EeePC :-). Die dongle heb ik toch al nodig voor mijn GPS muis. Ik zoek nu nog een dongle die zo weinig uitsteekt dat ik 'm er nooit uit hoef te halen en een SIM van een provider die goedkoper is dan Vodafone. €0,75 per 15 minuten vind ik niet zo'n bezwaar, maar dan ook wel €0,25 voor 5 minuten. Dan zou ik dus pas echt zorgeloos internetten :-).

mobiel internet van Vodafone
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/20, 18:52:09 »
Ik wist wel dat er een addertje onder het gras was, lees de Dienstvoorwaarden Vodafone BloX Prepaid:
- Bij Zorgeloos Internet is het onder meer niet toegestaan de mobiele telefoon
  te gebruiken als modem voor PC, laptop e.d. of voor VOIP en SMSoIP.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/21, 11:54:42 »
Mobiel internet is alleen in stedelijk gebied van goede verbindingskwaliteit, schijnt het....

Ik sprak gisteren iemand, die een T-Mobile mobiel breedband USB-staaf had. Hij vertelde me, dat in het landelijk gebied de snelheid vaak terugvalt naar 2 of 3 kb/sec (kilobytes, jawel...). Dan kun je dus rustig 10 minuten gaan zitten wachten, totdat een webpagina helemaal in beeld is gekomen.

In de toekomst gaat dit belangrijk worden, maar de techniek is blijkbaar nog niet helemaal uitgekristalliseerd.

Offline dude

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/21, 20:34:46 »
Ik moet sinds kort veel treinreizen tussen Arnhem en Den Haag. Welke aanbieder/modem raden jullie aan als ik mijn Ubuntu laptop in de trein wil internetten?

Offline dude

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/21, 21:22:04 »
@ Arie: bedankt!

Ik was eigenlijk van plan om YouTube filmpjes en dergelijke in de trein te gaan bekijken, dus ik moet wel een beetje data-aanvoer hebben :-) Als ik per Mb moet betalen, wordt dat duur en een downloadlimiet van 50 Mb is niets. Ik was daarom aan het denken over een Laptop totaal abonnement van KPN, maar als die downloadsnelheid die ze je voorspiegelen maar hoogst zelden gehaald wordt, is het een stuk minder aantrekkelijk. Klopt het beeld dat Pjotr123 schept, dat mobiel internet alleen in de grote steden goed werkt???

henritjuhh

  • Gast
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/23, 15:51:56 »
Mobiel intetnet van vodafone werkt in ubuntu.

voor een simpelee handleiding zie:

www.henriudding.nl

henritjuhh

  • Gast
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/23, 16:05:54 »
Ik gebruik hem met ubuntu - eee

op mijn 1000H Werkt  fantastisch. Vodafone usb stick erin verbinden pin invoeren en internetten. Makkelijker kan haast niet.

maar ik denk zelf dat hij ook probleemloos is te gebruiken bij 8.04.

henritjuhh

  • Gast
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/23, 16:30:18 »
mooi zo:d goed om te weten:)

Offline KeesS

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/24, 14:45:47 »
Citaat van: arie
Citaat van: henritjuhh
Mobiel intetnet van vodafone werkt in ubuntu.

voor een simpelee handleiding zie:

www.henriudding.nl
is de network manager 0.7 probleemloos te gebruiken met Ubuntu 8.04? op mijn EeePC staat nu 8.10 met die netwerk manager en dat werkt idd fantastisch.
wizard opstarten, telecom provider kiezen en klaar :)
Het is misschien een domme vraag, maar is die handleiding (evt. aangepast) ook geschikt om de  GlobeSurfer iCON HSUPA, dat is de USB-stick die ik van XS4all ontving voor mobiel internet,  onder Ubuntu 8.04 aan de praat te krijgen?

En waar vind ik die " network manager 0.7" en hoe moet ik dan daarmee te werk gaan?
Gaarne een eenvoudig antwoord, want ik ben (nog) niet zo bedreven met Ubuntu-Linux.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/24, 15:55:24 »
Citaat van: arie
die kans is inderdaad groot dat het zal werken...........

........mocht het niet lukken of als je nog vragen hebt horen we het wel
arie,
omdat ik nog steeds geen internetverbinding heb, zit ik even in een " internetcafe" in een verzorgingshuis hier in de buurt. Hier staat een PC met een " uitgeklede" versie van Windows XP.(geen printer)
Ik kan alleen via Internet Explorer op het Ubuntu-forum komen, maar je antwoord dus niet uitprinten.
Ik zit nu mijn vingers krom te schrijven en hoop maar dat het foutloos gaat, zodat ik straks je aanwijzingen kan uitvoeren op mijn eigen PC.
Je hoort nog van me; bedankt alvast.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/24, 16:40:44 »
Citaat van: arie
die kans is inderdaad groot dat het zal werken.
de nieuwe network manager kan je via synaptic krijgen door 2 extra pakket bronnen toe te voegen.
toevoegen doe je door synaptic op te starten
dan instellingen -> pakketbronnen -> software van derden -> toevoegen
in het venster wat je nu krijgt plak je onderstaande tekst
deb http://ppa.launchpad.net/network-manager/ubuntu hardy maindan nogmaals op toevoegen klikken en in het venster de onderstaande tekst toevoegen
deb-src http://ppa.launchpad.net/network-manager/ubuntu hardy mainhierna op sluiten klikken
dan de pakketlijsten herladen..........
tot zover ging alles goed, maar toen drong het tot me door dat ik hier geen internetverbinding heb en dus niets kan downloaden om het systeem bij te werken. =(( weer balen,...=((  ...wat nu?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/25, 14:28:35 »
Citaat van: arie
na het opnieuw opstarten, rechtsklikken op het netwerk icoontje in je paneel, kiezen voor verbindingen bewerken -> mobiel breedband -> toevoegen
als het goed is zie je nu de option globetrotter in de lijst aanvinken en op ok klikken.
Arie ik heb al je aanwijzingen uitgevoerd.
maar ik kan nergens op mijn scherm een 'netwerk-icoontje' vinden.
Er heeft boven op de taakbalk (?) een icoontje gestaan van "eth0" geloof ik, maar dat is nu weg.

probleem is dat ik voor deze 'aktie' even met mijn laptop ergens anders op internet kon, maar dat moet ik helaas weer afsluiten.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/25, 23:05:25 »
Ik heb met mijn laptop even verbinding gehad met het internet en toen in Ubuntu 8.04 de pakketlijsten bijgewerkt zoals je had aangegeven.
Of en wat ik verkeerd gedaan heb weet ik niet, maar ik vind nergens het netwerk-icoontje waar ik met rechts op moet klikken.

Ubuntu is voor mij blijkbaar nog te moeilijk, want ik heb geen flauw idee hoe en waar ik Mobiel Internet kan instellen met de Network Manager.

Moet ik naar:
Systeem> Voorkeuren>  en dan Netwerkproxy> of Network configuration>?

Of moet ik het zoeken in:
Systeem> Beheer> en dan Netwerk>, Netwerk hulpmiddelen> of Samba>?

Als ik opstart met de GlobeSurfer iCON HSUPA aangesloten op een USB-poort verschijnt op het bureablad een icoon van de "ZeroCD".
Als ik dat aanklik en/of open verschijnt een scherm (map) met de Windows-installatiesoftware (Setup.exe e.d)
Heel eigenwijs probeer ik dan toch die "Setup.exe" uit te voeren, maar dat eindigt natuurlijk met een foutmelding. Ook heb ik dat geprobeerd in Wine, maar of ik dat helemaal goed doe weet ik niet. (te weinig ervaring met Wine)

Ik baal er vreselijk van dat het me in Windows XP wél lukt om met de GlobeSurfer op internet te komen, maar met Ubuntu 8.04 niet.

Dit bericht plaats ik nu onder Windows en als ik nieuwe aanwijzingen krijg en iets wil uitproberen moet ik weer opnieuw opstarten in Ubuntu, maar heb dan géén internetverbinding meer.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/26, 13:50:16 »
Citaat van: arie
de 1e keer start die usb stick op als cd, dat is ( om onder windows ) de software te installeren.
kijk eens wat er gebeurt als je die zeroCD afkoppeld, maar WEL in de computer laat zitten. dus rechtsklikken -> uitwerpen.
start de netwerk manger wel op?
"ZeroCD"-icoontje verdwijnt van het bureaublad, maar van Network Manager is niets zichtbaar.

Citaat van: arie
kijk eens bij systeem -> beheer -> systeem monitor -> processen
daar moet nm-applet staan als het goed is
in systeem monitor wordt "nm-applet" aangegeven met "status=slaapt"

Citaat van: arie
als die niet draait probeer dit dan eens
nm-applet --sm-disablein de terminal in te tikken, evt met sudo ervoor

ik hoop dat dit gelukt is. Ik heb het resultaat van de terminal geprobeerd met imageshack zichtbaar te maken; dan hoef ik het niet helemaal over te typen

Citaat van: arie
als je dan wel het netwerk ikoontje krijgt deze bij sessies toevoegen
dat gaat als volgt
systeem -> voorkeuren -> sessies -> toevoegen
bij opdracht de code invoeren die hier boven staat
bij naam bv netwerk manager
zover ben ik dus niet gekomen; een netwerk-icoontje is nergens  zichtbaar

Ik hoop dat je met dit antwoord iets kunt beginnen en mij mogelijk verder kan helpen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Drummies

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/26, 16:37:33 »
onder systeem >beheer>netwerk> ontgrendelen dmv passsword valt daar onder nog iets in te stellen

systeem>beheer >netwerkhulpmiddelen geef dit nog enige info

of anders voor netwerk applet rechter muisklik leeg veld bovenste paneel en netwerkmonitor applet toevoegen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline KeesS

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/26, 18:47:40 »
Citaat van: arie
vreemd dat je het netwerk ikoon niet te zien krijgt.
dat systeem monitor zegt dattie slaapt geeft niks, is bij mij ook zo, hij draait dus wel

wat gebeurd er als je voorkeuren -> netwerk cofiguration aanklikt?
als het goed is krijg je dan de netwerk manager te zien
Na Systeem> Voorkeuren> Netwerk configuratie> krijg ik het volgende beeld:




ik kan bij het tabblad "Mobiel Breedband" kiezen voor een GSM-verbinding of een CDMA-verbinding.

Als ik kies voor GSM-verbinding wordt ook gevraagd naar een "Puck-" en "Pin-"code. Die gegevens heb ik niet, en als ik het goed heb is dit bedoelt voor een telefoonverbinding.
Dus kies ik voor een CDMA-verbinding en vul de gegevens in die ik van XS4ALL bij de GlobeSurfer heb gekregen.
Dan krijg ik bovenstaand beeld; maar wat moet of kan ik dan verder doen?

********************************************
Het werkt hier allemaal heel erg omslachtig.
Op mijn desktop-PC heb ik als Dual-boot Windows XP en Ubuntu 8.04.
Met de GlobeSurfer kan ik in Windows op internet.
Ik schrijf dit bericht, en lees het forum dus in Windows op de Desktop-PC.

Op mijn Laptop-PC staat alleen Ubuntu 8.04. Om het pakketbeheer bij te werken heb ik de laptop gisteren even elders aan het internet gehad.
Op de Laptop-PC kan ik dus uitproberen of jullie aanwijzingen werken, maar dan moet ik daarvoor eerst de GlobeSurfer weer daarop overzetten.

Ik voer de aanwijzingen uit en maak een schermafdruk van de nieuwe situatie.
Die schermafdruk kopiëer ik naar een USB-stick.

Dan gaat de GlobeSurfer weer terug naar de Desktop-PC, maak (in Windows) weer verbinding met het internet en ga weer naar het forum.
Hier beantwoord ik de vragen en probeer met "Imageshack" de schermafdrukken van de USB-stick in mijn forumbericht te plaatsen, zodat jullie kunnen zien wat ik tot zover heb bereikt.

Het werkt wel op deze manier, maar omdat ik (leeftijd?) wel eens fouten maak, duurt het vaak lang.
Maar men zegt: "de aanhouder wint", dus blijf ik volhouden zolang ik van anderen nog hulp krijg; het moet toch ééns lukken!!!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Drummies

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/26, 19:17:18 »
KeesS

systeem>voorkeuren>network configuration

netwerkverbindingen>mobiel breedband>+toevoegen dan start wizard  volgende kiezen/aanklikken xs4all mobiel internet volgende dan krijg je een scherm met land dienstleverancier en naam xs4all mobiel internet  toepassen deze kan je ook weer bewerken netwerk applet rechter muis  verbindingen bewerken xs4all aanklikken bewerken naam verbinding automatisch verbinden aan vinken gebruikersnaam en wachtwoord invullen bevestigen

deze bewerking uitgevoerd met 8.10 in 8.04 krijg ik geen network configuration
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Drummies

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/26, 20:15:43 »
kleine aanvulling heb onder 8.04 network configuration toegevoegd verschilt nogal met network configuration 8.10

echter voor keess van belang toevoegen network configuration
systeem>voorkeuren>rechter muisklik op network configuration deze starter toevoegen aan paneel icoon verschijnt dan in je bovenste paneel
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline KeesS

  • Lid
mobiel internet van Vodafone
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/26, 21:21:11 »
Citaat van: arie
gezien je scherm afbeelding heb je de nieuwe netwerk manager
bij mobiel breedband kiezen voor gsm
puk en pin mag je open laten, of er moet een pincode op je sim zitten. bij nummer *99# invullen, de rest open laten



moet ik hierboven bij "Automatisch verbinden" of "Systeeminstellingen" nog iets aanvinken?


Citaat van: arie
maar herkend de netwerk manager je GlobeSurfer niet? hier " ziet " de netwerk manager dat er een Nokia aanhangt

heb je netwerk manager al bij sessies toegevoegd? dan zou je het netwerk ikoon na opnieuw opstarten in je taakbalk / paneel moeten zien



Ik heb bij de opdracht "sessies toevoegen" de code ingevoerd die je had opgegeven, dus gewoon ingetypt.
Waar had ik moeten zoeken naar die opdracht als ik "Bladeren" gebruikt had?

Ik heb nog steeds géén "Netwerk-icoontje"; hoe of wat moet ik doen om de GlobeSurfer te laten werken?
Moet ik steeds na opstarten op het "ZeroCD"-icoon klikken om uit te werpen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg