Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp: layer size boundery etc.  (gelezen 1259 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Gimp: layer size boundery etc.
« Gepost op: 2007/07/19, 23:06:29 »
Ik blijf volhouden en start dus regelmatig Gimp op om er mee te stoeien. Ook heb ik al een aantal sites met tutorials gevonden dus ik geef nog niet op :)... maar soms kom ik dingen tegen waarvan ik denk 'dat zal wel ergens handig voor zijn' en 'wist ik nu maar waarvoor!'. En misschien weet iemand het hier, want ik kan het via googelen niet zo snel vinden.

Als ik een foto heb en ik open een kleinere foto, knip en plak die in de eerste foto, dan heb ik een 'floating selection' die ik uiteindelijk tot layer kan maken. Maar dan heb ik 3 mogelijkheden waarvan ik met de beste wil van de wereld het nut niet kan inzien: boundary size, layer to image size en scale layer. Als ik zeg 'layer to image size' en ik roteer de kleinere afbeelding, wordt hij alsnog afgekapt omdat een hoek buiten die boundary steekt.

Begrijp ik iets niet misschien?
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Gimp: layer size boundery etc.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/20, 10:07:57 »
Die keuzes zijn opties om de huidige layer te manipuleren. Ze zijn ook actief op het speciale soort layer, de "floating selection" dat je krijgt door te pasten. Probeer het echter maar: ke hebt de keuze ook door te rechtsklikken op een andere layer.

"Layer Boundary size" zal je layer (je "transparant" als het ware) verkleinen. Het is alsof je de schaar neemt en een rand ervan afsnijdt. Als je teveel afsnijdt, zat snij je ook een stuk van de figuur die erop staat, af.

"Layer to image size" begrijp je wellicht zo: de transparant wordt nu net zo groot als de ganse figuur. (In plaats dan op een klein stukje transparant, staat je zelfde kleine figuur nu op een A viertje net als de andere transparanten).

Met "scale layer" ga je ook je layer aanpassen, maar nu ga je je figuur mee vergroten - verkleinen.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Gimp: layer size boundery etc.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/20, 15:25:49 »
OK, dit snap ik geloof ik wel. Maar wat kun je er méér mee dan de manier waarop photoshop met lagen omgaat? Als ik een klein rondje in het midden van een verder lege laag heb staan interesseert de lege ruimte eromheen me niet meer, en effecten moeten ook alleen maar betrekking hebben op dat ene element. Dus ik begrijp niet hoe je bijv. met zo'n boundary kunt werken om iets voor elkaar te krijgen.
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Gimp: layer size boundery etc.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/20, 16:24:42 »
Denk gewoon aan die layers als aan transparanten. Het kan een stapeltje A4-tjes zijn. Het kan ook één A4-tje zijn, met kleinere objecten op een transparantje dat net gepast is van maat. Kleine layertjes zijn gemakkelijker te klikken en te verplaatsen. Als je elders klikt, klik je zeker niet op de layer van dat éne kleine objectje. Méér dan dat moet je er niet achter zoeken. Als er verschil is met photoshop dan weet ik dat niet want ik heb nog nooit met photoshop gewerkt.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Gimp: layer size boundery etc.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/20, 17:07:58 »
Photoshop werkt niet met boundaries. Niet echt tenminste. Bij photoshop moet je denk ik meer denken aan een rechtvormig kader waardoor je naar verschillende opeen gestapelde objecten kijkt. Hoe groot die objecten zijn doet er niet toe.
Als ik jou goed begrijp kan ik dus (in de geest van photoshop) het beste 'layer boundary size' doen en het object dan de maat meegeven die het heeft. Zodoende is de maat van de laag gelijk aan die van het object.

Maar dat jij nog nooit photoshop gebruikt hebt... je zou een cursus Gimp moeten gaan geven :)
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Gimp: layer size boundery etc.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/20, 20:00:21 »
Het is inderdaad handigst van de laag even groot te houden als je afbeelding zolang je er nog allerlei objecten op aan het creëren bent. Achteraf kan het dan mogelijk handiger werken de laag in te krimpen tot objectgrootte.

Als je echt eens een plezante, goede "cursus" Gimp wil volgen, dan raad ik je "Grokking the Gimp" aan: http://gimp-savvy.com/BOOK/ Het wordt jammer genoeg niet meer bijgewerkt en is nu al een beetje verouderd. Het is echter nog steeds schitterend om allerlei aspecten van bitmap grafiekbewerking te leren, en uiteraard hoe dit met de Gimp gaat. "Grokking the Gimp" is mijn leermeester geweest.

Offline wiert

  • Lid
Gimp: layer size boundery etc.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/20, 20:39:02 »