Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic  (gelezen 2125 keer)

Offline Jenske

  • Lid
(klein beetje boos)
Ik draai al jaren Ubuntu tot grote tevredenheid, maar de laatste maanden (18.04) toch wel geconfronteerd met wat problemen, die, zo merkte ik nadien, ontstaan zijn door een mengeling van appimage-installaties, synaptic-installaties en zogenaamde snap.
Voorheen kwamen daar dan ook nog eens de ppa-installaties bij, maar die werden me op dit forum afgeraden ten voordele van de appimage's.

Ergens zou er toch eens iemand duidelijker en consequenter moeten kiezen voor een bepaald systeem. Synaptic en het software-centrum lijken me daarvoor aangewezen.
Maar als "ze" bij Ubuntu niet alleen verschillende programma's gaan aanbieden voor eenzelfde doel (vb. LibreOffice, KOffice en dergelijke --> hiermee geen probleem wat mij betreft) maar ook nog eens de installatiewijze verschillen (appimage, synaptic, ppa, ...) dan wordt het wel erg onduidelijk.
Het wordt blijkbaar vooral lastig als meerdere programma's of onderdelen, afkomstig van verschillende installaties met elkaar moeten communiceren.

Zo had ik heel wat problemen om de ingebouwde visualisaties in Clementine aan de praat te krijgen, ook al had ik ProjectM nadien apart geïnstalleerd. Wat blijkt nu? Dat ik clementine ergens had geïnstalleerd via de snap, terwijl die dan blijkbaar niet communiceert met de visualisatie-bibliotheken van projectM.En ook met Digikam wat onduidelijke problemen gehad die lagen aan het installatie-systeem dat ik blijkbaar had gekozen.

Geen drama, wél lastig als je Ubuntu dan wil promoten in de wereld.
Ik hoop alleen dat Ubuntu zich een beetje gaat beperken in het aantal mogelijke installatie-wijzes, want anders wordt het een puinhoop.

En voor de rest: gelukkig nieuwjaar, Ubunteros!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/02, 15:07:07 »
Ergens zou er toch eens iemand duidelijker en consequenter moeten kiezen voor een bepaald systeem. Synaptic en het software-centrum lijken me daarvoor aangewezen.

Daar kiest ook iemand duidelijk en consequent voor. Ik.  ^-^

Hier alleen software uit de ubuntu repro's via een van deze drie (SC, syn., terminal). Verder voeg ik géén externe/andere ppa's toe. Als ubuntu via zijn eigen ppa software niet (gecontroleerd) biedt voor mijn ubuntu komt het er gewoon niet in..
Zelden problemen, alles communiceert prima.

Daar heb ik zelfs (elders) een keer bijna ruzie om gehad rondom studiosoftware.
Er zijn complete pakketten daarvoor. En heel vaak zijn daar problemen en een hoop gedoe de programma's samen te laten werken. Ik heb alles standaard vanuit/onder ubuntu geinstalleerd en hier zelden problemen, terwijl alles gewoon vanzelf met elkaar samenwerkt. Krijg je ruzie want "dat kan niet".

Ik denk dat je op moet letten dat je niet teveel "vreemde" software binnen haalt. Ik denk dat daar problemen ontstaan van niet goed communicerende bestandjes en aanpassingen daarvoor. En aangezien hier de boel behoorlijk stabiel draait blijf ik bij die visie.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/02, 15:08:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/02, 20:45:22 »
Ik kan me hier volledig bij aansluiten. Het wordt redelijk verwarrend op deze manier voor de gewone gebruiker.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/02, 21:33:36 »
Geen drama, wél lastig als je Ubuntu dan wil promoten in de wereld.
Veranderingen zijn vaak lastig maar de traditionele manier van software distributie via pakketbronnen en synaptic (apt) heeft nadelen. Deze nadelen staan snelle en universele distributie van software voor Linux (Ubuntu) in de weg.

Ook geven nieuwe manieren voordelen zoals het veilig draaien in een afgeschermde omgeving (“sandbox”) of het kunnen installeren van portable software zonder beheerrechten (AppImage).

Ubuntu promoten op basis van een beperkt beschikbare en/of deels verouderde software is óók lastig terwijl het onderhouden van pakketbronnen per distributie-versie ook nog eens veel meer (schaarse/kostbare) tijd kost van ontwikkelaars.

Ubuntu probeert de overgang zo makkelijk mogelijk te maken door snap softwarepakketten naast software uit traditionele pakketbronnen aan te bieden via het Software Centrum.

Vervelend dat een nieuw "snap softwarepakket" in jouw situatie tot een probleem heeft geleid. :|

Wat meer achtergrond over snap: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/SnapSoftwarepakket
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/02, 21:58:06 »
Nog even een kleine toevoeging. Snaps en AppImages zijn ontwikkeld om het distribueren/installeren van software eenvoudiger te maken op meerdere Linux-platforms. Ontwikkelaars en packagers (zij die software geschikt maken voor Ubuntu 18.10 en 18.04 en 16.10 of voor Fedora of SuSe of noem maar op) kunnen met deze nieuwe manier van software "verpakken" één bron maken die in theorie op vele Linux-distributies kan draaien. Dat is pure winst.

Verder hebben ppa's in een aantal gevallen een duidelijke meerwaarde, bijvoorbeeld als je de nieuwste (ontwikkel)versies van software wilt. Ik heb ppa's van Gimp (al jaren) en Darktable en een AppImage van RawTherapee 5.5. Werkt allemaal prima samen.

Dus in plaats van als het als verwarrend te ervaren (Synaptic, SC, AppImages en snap), stel ik voor dat je even de moeite neemt om te begrijpen waarom er bijvoorbeeld een AppImage van RawTherapee 5.5 beschikbaar is, terwijl er ook een lagere versie in het Softwarecenter wordt aangeboden. Gewoon: een nieuwere versie. En een AppImage is een soort container die verder geen afhankelijkheden van software op je computer heeft. Dus geen gedoe met libxx v123 is een te lage versie, gelieve v234 te installeren. Voor snaps geldt dat (misschien) ook, ben niet zo van de snaps, vaak megagrote installatiebestanden voor een klein programmaatje (maar misschien mis ik iets hier).

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/02, 22:06:37 »
Ik heb ook problemen gehad met snap. Dit was met Chromium in Firejail en met KeePassXC in de browser. Dus in principe zijn er veel meer programma; s die problemen geven. Van mij mogen ze die verwijderen uit de repo.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/02, 22:08:08 »
Ik begrijp echt niet waar jullie die hindernissen ondervinden.
Met Synaptic krijg ik al 95% simpel gevonden en geïnstalleerd. Softwarecentre gebruik ik amper meer want die is voortaan vrij karig.
En dan het terminal commando...

sudo apt-get install PROGRAMMANAAM
...werkt gewoon altijd.
Ik gebruik het zelfs om bij een nieuwe installatie een standaard pakketje aan gewenste programma's ineens te installeren.

Het wordt wat ingewikkelder zodra je 'vreemde' programma's wilt installeren welke niet door de communitie gecontroleerd zijn. Maar dat is juist ook af te raden.
Waaronder slecht werkende versies, versies met spyware, testversies, beta-versie met nog veel fouten waarvan je veel problemen ondervindt, en ik daarom ook niet wil.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/02, 22:09:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/02, 22:23:12 »
@partyrabbit, van KeepassXC staat er maar 1 in Synaptic. Die van mij die geinstalleerd is is een ppa. en die werkt alleen goed
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/03, 17:25:59 »
@partyrabbit, van KeepassXC staat er maar 1 in Synaptic. Die van mij die geinstalleerd is is een ppa. en die werkt alleen goed

Dat kan kloppen. Bij mij staat er zelfs nog minder in dan bij jou. Bij mij 1 regeltje. Cross Platform Password Manager.
Maar daar zit een reden achter. Deze.

Het wordt wat ingewikkelder zodra je 'vreemde' programma's wilt installeren welke niet door de communitie gecontroleerd zijn. Maar dat is juist ook af te raden.
Waaronder slecht werkende versies, versies met spyware, testversies, beta-versie met nog veel fouten waarvan je veel problemen ondervindt, en ik daarom ook niet wil.

Eind van het verhaal. Ik kan dus gewoon zo KeepassXC installeren, zowel via synaptic als via terminal command.

Ik ken dit principe. Van Ardour heb ik ook niet de laatste versie (en mist dus enkele nieuwe features). Heeft ook wel weer wat voordelen, namelijk minder tot geen bugs, en de laatst nieuwe versie kost een euro per maand, terwijl de repo versie gewoon gratis is.
Maar ik wil al die kinderziektes ook niet. Ik wil gewoon de als stabiel gecontroleerde versies.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 17:28:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/03, 18:12:03 »
De volgende pakketten zijn volledig verwijderd:
gir1.2-snapd-1
gnome-software
gnome-software-common
gnome-software-plugin-snap
libsnapd-glib1
snapd
software-properties-gtk
Gebruik alleen de Terminal en Synaptic werkt prima voor mij toch !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/03, 21:22:48 »
Ik kan mij wel wat inleven bij  een beetje 'boosheid' van Jenske'.
Zonder dramatisch te willen doen: ik loop al vele jaren rond op dit forum, lees veel, raadpleeg veel en vaak de website van Pjotr en andere linux gerelateerde websites, maar van "appimage-installaties en zogenaamde snap" heb ik ook nog nooit gehoord.  :o
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jan11000

  • Lid
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/03, 21:57:52 »
.................... zogenaamde snap" heb ik ook nog nooit gehoord.  :o
https://www.omgubuntu.co.uk/
Deze regelmatig lezen, dan zie je veel nieuwe dingen voorbij komen.

En hier heb ik mij aangemeld met info direct van ubuntu firma,
ubuntu-marketing@canonical.com hier krijg ik regelmatig mail van.
Alleen welke website dit is weet ik niet meer, misschien de officiele website.

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/03, 22:01:54 »
Ik kan mij wel wat inleven bij  een beetje 'boosheid' van Jenske'.
Zonder dramatisch te willen doen: ik loop al vele jaren rond op dit forum, lees veel, raadpleeg veel en vaak de website van Pjotr en andere linux gerelateerde websites, maar van "appimage-installaties en zogenaamde snap" heb ik ook nog nooit gehoord.  :o

Dan heb je dit waarschijnlijk niet gezien:

https://www.ubuntupit.com/how-to-install-software-in-ubuntu-linux-a-complete-guide-for-newbie/

https://www.omgubuntu.co.uk/2016/04/ubuntu-16-04-lts-snap-packages

http://www.ubuntubuzz.com/2017/03/how-to-run-appimage-package-on-ubuntu.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/03, 22:21:09 »
En de eigen Ubuntu 18.04 LTS helppagina: https://help.ubuntu.com/lts/ubuntu-help/addremove-install.html.nl

Als je (veel) meer wil weten van “snappy”, en de tijd hebt (13 minuten) kan je deze (Engelstalige) video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=0ApRUndiXKU
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 22:48:35 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/04, 10:07:30 »
@Buzzin, wat ik al eerder vertelde werkt een snap niet altijd goed. Als je veilig wilt werken wat moet je dan doen????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/04, 10:14:20 »
als je niet de software uit de standaard ondersteunde bronnen gebruikt, is de rest op eigen risico.
Het gebruik van Ubuntu, inclusief de standaard ondersteunde bronnen en de standaard ondersteunde snap-pakketten, is geheel op eigen risico en zonder enige vorm van garantie:
Citaat van: Your use of Ubuntu
Ubuntu is freely available to all users for personal, or in the case of organisations, internal use. It is provided for this use without warranty. All implied warranties are disclaimed to the fullest extent permitted at law.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/04, 10:22:12 »
@HWE64: KeePassXC kan ook als gewoon pakket (Standaard Ubuntu PPA) geinstalleerd worden.

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/04, 11:04:35 »


Dan heb je dit waarschijnlijk niet gezien:

https://www.ubuntupit.com/how-to-install-software-in-ubuntu-linux-a-complete-guide-for-newbie/

https://www.omgubuntu.co.uk/2016/04/ubuntu-16-04-lts-snap-packages

http://www.ubuntubuzz.com/2017/03/how-to-run-appimage-package-on-ubuntu.html
[/quote]

Helemaal correct, niet gezien en niet gelezen en ook geen tijd en zin om al die artikelen door een vertaalmachine te laten omzetten naar het Nederlands.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/04, 12:35:01 »
geen tijd en zin om al die artikelen door een vertaalmachine te laten omzetten naar het Nederlands.
Heel begrijpelijk hoor! Daarom ook een paar Nederlandstalige artikelen:
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #19 Gepost op: 2019/01/04, 14:40:15 »
Bij elke distributie geldt: als je niet de software uit de standaard ondersteunde bronnen gebruikt, is de rest op eigen risico.

+1
Gebruik gewoon goedgekeurde software. Geen béta versies en zo zoals in sommige plaatjes hier ook te vinden is, wat meteen bevestigd dat er software uit 'onbekende' repro's gedownload wordt.

En gebruik op eigen risico geld voor elke OS. Ik hoor graag dat dat niet juist is want in dat geval kan ik nog heel wat 'blauw scherm' uurtjes, verloren data schade en kapotte pc's declareren/verhalen.
En dan begin ik nog niet over alle available sh*tsoftware.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/04, 14:42:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #20 Gepost op: 2019/01/08, 17:52:32 »
Helemaal correct, niet gezien en niet gelezen en ook geen tijd en zin om al die artikelen door een vertaalmachine te laten omzetten naar het Nederlands.

Begrijpelijk, echter Engels is nou eenmaal de voertaal in ICTland. Voor oudere mensen is dat nog begrijpelijker. Voor jonge(re) mensen is het toch aan te raden zich de Engelse taal machtig(er) te maken indien ze - met name technisch gezien - zich veel met computers en toebehoren bezig houden.

Wat ik hier op het forum echter soms tegenkom is 'gemakzucht'. Gebruikers die geen zin hebben om zich iets eigen te maken en willen dat anderen voor hen de kastanjes uit het Linux/Ubuntu-vuur halen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Dan nog even voor wat betreft de complicaties die kunnen plaatsvinden als gevolg van het gebruik van allerlei software-bronnen. Wanneer ik nieuwe software ga uitproberen dan doe ik dat - voor zover mogelijk uiteraard - altijd eerst in een VM (virtual machine). Zeer veilig. Moet je je wel eerst virtualisatie-software ( bv Virtualbox https://www.virtualbox.org/ ) eigen maken ..... en dat kost wat inspanning en tijd =D. Geeft wel veel voldoening en dat is ook wat waard.
Een boek doet het altijd...

Re: Toch wel verwarrend: snap, appimage, software centrum, synaptic
« Reactie #21 Gepost op: 2019/01/09, 00:37:38 »
Begrijpelijk, echter Engels is nou eenmaal de voertaal in ICTland. Voor oudere mensen is dat nog begrijpelijker. Voor jonge(re) mensen is het toch aan te raden zich de Engelse taal machtig(er) te maken

Hahahahahaha. Scherp.  =D

En nu ga ik de frisdrankspetters van mijn scherm af poetsen. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore