Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chroma ruis verwijderen van een foto: beste systeem?  (gelezen 677 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Chroma ruis verwijderen van een foto: beste systeem?
« Gepost op: 2017/01/08, 23:09:45 »
Chroma ruis (=de naast elkaar staande kleurvlekjes in de donkere delen van een foto bij hoge filmgevoeligheid (ISO)) is soms een lastig fenomeen dat zowel optreedt in JPG-beelden als bij RAW-beelden.

In Digikam vind ik de ruisreductie niet bepaald sterk. Als je ruisreductie gebruikt, wordt het beeld in feite fletser in de donkere delen. Nochtans lijkt het me mogelijk dat er "een systeem" bestaat waarbij de donkere delen worden geselecteerd onder een bepaalde belichtingswaarde om vervolgens daar, en énkel daar, de kleurruis eruit te halen.

Hoe los ik het op? In Digikam bestaat er volgens mij géén betere manier dan de ingebouwde ruisreductie, maar misschien kan ik van een ander programma gebruik maken?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Chroma ruis verwijderen van een foto: beste systeem?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/09, 08:27:02 »
Darktable kan dit. Die heeft meerdere technieken om ruis aan te pakken, dus je hebt ruimte om je beste methode te vinden. Darktable werkt met masks, waarbij je b.v. de donkere stukken kan selecteren of bepaalde kleur ranges enz.