Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat gebruik je: *buntu 14.04 of *buntu 16.04?

14.04
7 (18.9%)
16.04
24 (64.9%)
anders, namelijk:
6 (16.2%)

Totaal aantal stemmen: 37

Poll gesloten: 2016/09/09, 20:30:55

Auteur Topic: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?  (gelezen 15160 keer)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #50 Gepost op: 2016/10/06, 16:04:00 »
Het begint voor mij vooral met wat er wel en niet in de repo's van Debian mag zitten. Toen ik de keuze maakte voor openSUSE was er in Debian een stemming van dat het OSS moest zijn anders mocht het niet in de officiële repo's. Dan krijg je het beruchte pluk een installer van het internet af en daar wil ik niet aan.

Ze hadden beter net als bij ubuntu zo'n "partner repo" op kunnen zetten die standaard uitgeschakeld staat voor de puristen, maar aan gezet kan worden voor de mensen die t nodig hebben.
Ik ben er voor dat er onderscheid word gemaakt tussen open en gesloten software en dat men ervan bewust gemaakt moet worden wat het inhoud, maar mensen tegenhouden closed-spul te installeren door t gewoonweg idioot moeilijk en onveilig te maken vind ik een beetje idioot.

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #51 Gepost op: 2016/10/06, 21:57:39 »
En dat is nu net de druppel die de emmer deed overlopen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline MKe

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #52 Gepost op: 2016/10/06, 23:27:54 »
Ik vond die repo van opensuze niet zo uitgebreid hoor. Voor bioinformatica dingen zit daar weinig in en kun je veel beter met Debian uit de voeten. Een Debian unstable is niet echt instabiel. Een prima platform om op te werken en redelijk bij de tijd. Niet voor servers vanwege de Rolling release maar dat wil je ook niet de nieuwste Libreoffice.
Maar goed, ieder zijn meug.

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #53 Gepost op: 2016/10/06, 23:33:46 »
En dat is nu net de druppel die de emmer deed overlopen.

Ook bij Debian kun je andere repo's toevoegen (niet vrij) Bij OpenSUSE valt ook wel wat aan te merken. Ooit een minimale installatie gedaan met IceWM? Het lust meer geheugen en duurt stukken langer..  'Suus' als eindproduct gebruiken zoals het is, is niks mis mee, maar voor een sleutelaar is het absoluut niet interessant (in mijn beleving). Ik bedoel je krijgt standaard geen geluid, maar wel Zypper.. Dat klinkt net zo logisch als Ubuntu zonder geluid maar wel het complete Software Centrum standaard bij een minimale installatie.  Ik ben overigens kritisch op veel distributies, tenslotte bestaat er in het linux wereldje veel keuzes. Maar de tekortkomingen in Debian/Ubuntu kan ik sneller rechtbreien dan in Suus.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #54 Gepost op: 2016/10/08, 20:42:28 »
Sinds de HDD op mijn laptop enkele weken geleden hardvochtig en overtuigend definitief  *krak* zei, ben ik voor de komende tijd gepland overgeleverd aan een live-USB met Linux Mint 18.1 met de Cinnamon desktop (plug and play tenslotte, nietwaar). Het kost me slechts enkele minuten om na een shutdown de mijzelf opgelegde beveiligingsmaatregelen te installeren, en dan vliegt alles weer.

Uhm, het is gebouwd op Ubuntu 16.04, telt dit ook?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/10/08, 20:44:38 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #55 Gepost op: 2016/10/09, 09:04:07 »
@ asphyxia, je bent toch van het Ubuntu Forumteam?  :rolleyes: =D

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #56 Gepost op: 2016/10/09, 13:34:53 »
@ asphyxia, je bent toch van het Ubuntu Forumteam?  :rolleyes: =D


LOL, yup, maar ik had geen zin om elke keer al die multimedia-codecs te downloaden. Bij Mint zitten die er al in.
Dat heeft met wat juridische haken en ogen te maken. Ubuntu wordt nl. beheerd door een bedrijf (Canonical), terwijl Mint een soort van vereniging is (correct me if I'm wrong). Bij de rechtlijnige broeders van Fedora wordt het zelfs helemaal niet ondersteund, en moet je van alternatieve sites de repositories zoeken...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #57 Gepost op: 2016/10/09, 17:18:35 »
Dit wist ik niet asphyxia, nu weet ik ook waarom in Ubuntu niet standaard  de multimedia-codecs worden geleverd.
Vroeger was één van de eerste dingen wat ik deed na een installatie van Ubuntu,  Ubuntu restricted extras installeren. Vreemd genoeg kan ik Ubuntu restricted extras niet meer vinden in 16.04.1. Software.
https://apps.ubuntu.com/cat/applications/ubuntu-restricted-extras/

Extra  multimedia-codecs  installeren doe ik eigenlijk nooit meer en is volgens mij ook niet nodig als je standaard VLC en Google Chrome gebruikt.

Eén van de grootste verschillen wat mij is opgevallen.. op mijn laptop worden bepaalde video bestanden net even beter afgespeeld met Ubuntu  16.04.1 dan met Mint Cinnamon 18.. een logische verklaring heb ik niet kunnen vinden. Het is één van de redenen voor mij om Ubuntu 16.04.1 te gebruiken en niet Mint

Het Ubuntu-forum is misschien toe aan een nieuwe naam, het grote Ubuntu/Mint-forum, er zijn hier n.l. steeds minder Ubuntu Unity gebruikers te vinden volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/09, 17:29:08 door RikRik »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #58 Gepost op: 2016/10/09, 17:37:20 »
Het Ubuntu-forum is misschien toe aan een nieuwe naam, het grote Ubuntu/Mint-forum, er zijn hier n.l. steeds minder Ubuntu Unity gebruikers te vinden volgens mij.

Er zijn meer GUI' s dan Unity, je kan allerlei desktop-omgevingen op Ubuntu zetten. Dat is juist een van de charmes van Linux, dat je dit soort vrijheden hebt  ;)
Mensen die zich hier melden met vragen over andere distro' s zijn welkom, we proberen ze te helpen. Echter, we zijn geen Mintforum. Er zijn prima Mintfora en ook op IRC kan je terecht.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #59 Gepost op: 2016/10/09, 22:57:13 »
Het Ubuntu-forum is misschien toe aan een nieuwe naam, het grote Ubuntu/Mint-forum, er zijn hier n.l. steeds minder Ubuntu Unity gebruikers te vinden volgens mij.

Er zijn meer GUI' s dan Unity, je kan allerlei desktop-omgevingen op Ubuntu zetten. Dat is juist een van de charmes van Linux, dat je dit soort vrijheden hebt  ;)
Mensen die zich hier melden met vragen over andere distro' s zijn welkom, we proberen ze te helpen. Echter, we zijn geen Mintforum. Er zijn prima Mintfora en ook op IRC kan je terecht.

Klopt, en Mint is 1 van de zovele distributies die Ubuntu als basis gebruikt.  Ik noem een Madbox (Ubuntu + Openbox), Microwatt (Ubuntu + I3) ToriOS (Ubuntu + JWM) etc etc. Wanneer dit een gemengde forum zou worden loop je al snel het risico om dingen te verwarren. Zowel Ubuntu als Mint hebben bijvoorbeeld een XFCE uitgave, maar toch echt niet hetzelfde ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #60 Gepost op: 2016/10/22, 17:53:07 »
Deze week Kubuntu 16.04.1 nog eens geprobeerd, en ik vond het zeer jammer om te zien, dat de driver manager nu nog steeds niet werkt. Ik weet dat er inmiddels een oplossing is via launchpad, maar dit hoort toch gewoon te werken gezien 16.04 al in april is uitgekomen, én LTS is?

Offline MKe

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #61 Gepost op: 2016/10/22, 18:38:01 »
Ik draai hier nu Ubuntu Gnome 16.04.1. Gewoon om te zien hoe het werkt. Mijn rolling release Arch had er eindelijk de brui aan gegeven. Zal binnenkort wel weer overgaan op minimal, maar nu dit eens verkennen  8-)

Offline avl

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #62 Gepost op: 2016/12/22, 17:26:22 »
Direct toen het er was.
Op desktop en laptop. Heel prettig

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #63 Gepost op: 2017/01/01, 10:15:34 »
Nee ik heeft ubuntu 14.04 nog. Want onder ubuntu 16.04 krijg ik mijn scanner canon lide 110 niet aan de praat. Forumleden de allerbeste wensen voor 2017.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #64 Gepost op: 2017/01/29, 07:54:26 »
Op mijn werk zijn we terug van 16.04 naar 14.04. Volgens onze beheerder was dat omdat op 16.04 allerlei Enterprise dingen (sssd) slecht werken. Verder kregen veel desktops onder Ubuntu allerlei kernel errors due 14 niet kreeg. Niet dat de gebruiker dat merkte, maar de syslog stond vol.

Offline h2o

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #65 Gepost op: 2017/01/30, 07:53:44 »
Op mijn werk zijn we terug van 16.04 naar 14.04. Volgens onze beheerder was dat omdat op 16.04 allerlei Enterprise dingen (sssd) slecht werken. Verder kregen veel desktops onder Ubuntu allerlei kernel errors due 14 niet kreeg. Niet dat de gebruiker dat merkte, maar de syslog stond vol.
Even een vraag hierover, werkt 16.04 soms met systemd? Debian Jessie namelijk wel en ik heb dat uitgeschakeld en dat draait nu prima.
Als je hierin bent geïnteresseerd dan kan ik wel een beschrijving geven hoe je dat moet doen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #66 Gepost op: 2017/01/30, 09:24:33 »
Nee ik heeft ubuntu 14.04 nog. Want onder ubuntu 16.04 krijg ik mijn scanner canon lide 110 niet aan de praat. Forumleden de allerbeste wensen voor 2017.
Volgens deze thread : http://askubuntu.com/questions/457901/usb-2-0-device-scanner-does-not-work-with-xhci-hcd-on-usb-3-0-system
ligt het aan de foute afhandeling van je scanner aan een usb3 poort. Je zou eerst eens kunnen proberen je scanner aan een usb2-poort
te hangen. Ze hebben het hier wel over een Samsung-scanner, maar een Lide scanner kan dezelfde problemen geven volgens
andere threads.

Ik heb trouwens een lide 110 aan een usb2-poort aangesloten. Hij doet het goed onder mint17.3/mint 18.1 en ubuntu 12.04.
Ik heb geen usb3 poorten, dus kan dat niet proberen.

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #67 Gepost op: 2017/01/30, 10:37:45 »
Sinds 1 maand over van 12.04 naar 16.04. Werkt prima (na wat grub problemen die met ondersteuning van o.a. dit forum werden opgelost) maar als eenvoudige gebruiker zie ik nog geen voordelen anders dan dat ik weer een tijdje met een LTS versie kan werken.

Nu nog de laptop van mijn vrouw.

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #68 Gepost op: 2017/01/30, 12:05:56 »
Ik inmiddels ook, over van 12 naar 16.
M.u.v. enkele andere pc's.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #69 Gepost op: 2017/01/30, 20:50:55 »
Op mijn werk zijn we terug van 16.04 naar 14.04. Volgens onze beheerder was dat omdat op 16.04 allerlei Enterprise dingen (sssd) slecht werken. Verder kregen veel desktops onder Ubuntu allerlei kernel errors due 14 niet kreeg. Niet dat de gebruiker dat merkte, maar de syslog stond vol.
Even een vraag hierover, werkt 16.04 soms met systemd? Debian Jessie namelijk wel en ik heb dat uitgeschakeld en dat draait nu prima.
Als je hierin bent geïnteresseerd dan kan ik wel een beschrijving geven hoe je dat moet doen.
Yup, systemd, maar we werken ook met CentOS en systemd en dat werkt uitstekend. Ik geloof niet dat de problemen systemd gerelateerd waren, maar ik neem aan dat onze beheerder dat wel zou weten. Hij is meer vergeten overLinux dan ik ooit geweten heb :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #70 Gepost op: 2017/01/30, 21:33:58 »
Yup, systemd, maar we werken ook met CentOS en systemd en dat werkt uitstekend. Ik geloof niet dat de problemen systemd gerelateerd waren, maar ik neem aan dat onze beheerder dat wel zou weten. Hij is meer vergeten overLinux dan ik ooit geweten heb :)
Debian loopt hier en daar op Systemd nog niet echt lekker hoor! Het ene systeem gaat probleemloos terwijl het andere en 'laggy' en 'buggy' op draait. Zelf heb ik systemd op mijn HP spulletjes uitgeschakeld en het draait veel stabieler.
Bij CentOS is dat een ander verhaal want dat is Red Hat gebaseerd, en systemd is daar al veel eerder in gebruik genomen. Ik heb nog niet geprobeerd om systemd op een Debian Strech systeem te draaien, wellicht loopt dat op Systemd beter??
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #71 Gepost op: 2017/01/30, 23:06:37 »
Debian loopt hier en daar op Systemd nog niet echt lekker hoor! Het ene systeem gaat probleemloos terwijl het andere en 'laggy' en 'buggy' op draait. Zelf heb ik systemd op mijn HP spulletjes uitgeschakeld en het draait veel stabieler.

Juist om dit soort dingen te voorkomen (en ik eigenlijk toch al niet heel veel geef om uitgebreide desktops) heb ik dus AntiX en Linuxbbq op verschillende computers lopen. Dat is dus eigenlijk Debian zonder systemd, en het heeft niet zo zeer te maken dat ik het niet uit kan zetten maar het is een soort van gemakzucht ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #72 Gepost op: 2017/02/22, 11:54:28 »
wel, in de afgelopen dagen toch mijn optiplex745 voorzien van de nw 16.4. (64bits)
weer even een beetje wennen aan het gebruik hierop, maar het werkt weer netjes.
alleen gaf mijn Hp laserjet hierna een foutmelding.. (40 EIO)
lag alleen niet aan Ubutu, maar aan een eigen netwerkkaartje hierin.
de tip die ik kreeg, haal dit kaartje er even uit (heel simpel met 2 schroefjes) en verwarm de printplaat aan beider zijden .
schijnen nog wel eens af en toe mirco solidering los te komen en dat lost deze handeling op.


moet zeggen   het heeft geholpen.
 

Offline Haris

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #73 Gepost op: 2017/03/08, 15:43:31 »
Wanneer stopt 14.04 met updates? In april 2017? Dan wordt het tijd om over te stappen op 16.04 denk ik....

DarkEra

  • Gast
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #74 Gepost op: 2017/03/08, 16:11:12 »
Haris,

Eerder 2019, een LTS versie zowel server en desktop worden namelijk voor vijf jaar ondersteund met updates..... https://www.ubuntu.com/info/release-end-of-life