Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat gebruik je: *buntu 14.04 of *buntu 16.04?

14.04
7 (18.9%)
16.04
24 (64.9%)
anders, namelijk:
6 (16.2%)

Totaal aantal stemmen: 37

Poll gesloten: 2016/09/09, 20:30:55

Auteur Topic: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?  (gelezen 15099 keer)

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #25 Gepost op: 2016/09/03, 23:40:39 »
Met aanschaf nieuwe PC meteen ubuntu 16.04 erop.
Zit alleen nog wel te worstelen met de prullenbak.
Hoezo?
Past de PC er niet in?  :P :P

groet,

Theo

Erg gevat. Maar die prullenbak is groot genoeg.
Maar als je nog goeden iedeen hebt nodig ik je /jullie hier uit: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97616.msg986770#msg986770

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #26 Gepost op: 2016/09/04, 00:16:36 »
draai op mijn dell optiplex 14.4
op mijn medion pc windows 7 en 16.4
op de laptop windows 10
en op de selfbild gigabite A10 nog solo windows 1o0 voor mijn zoon
die laatste gebruikte tot voor kort 14.4 en wil graag een duoboot met 16.4
maar daar ik nogal heel veel probs heb met de realtech wifi en bekabelde aansluiting wacht ik liever nog even

Offline Nero

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #27 Gepost op: 2016/09/04, 09:15:35 »
Dagdagelijks Debian eigen blokkendoos. Andere versies worden enkel opgestart ten behoeve van support.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #28 Gepost op: 2016/09/04, 09:37:03 »
Een maand geleden overgestapt van Ubuntu 14.04 naar 16.04, tot volle tevredenheid,
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #29 Gepost op: 2016/10/05, 17:08:41 »
Ik ben overgestapt naar Windows 10.
Hee, wat is dat nou?  :laugh:
Voor mij een recordprestatie, een maand alleen maar Windows 10 gebruikt...
Zo, ik ben weer terug op aarde...Ubuntu 16.04 voelt als thuis   :D

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #30 Gepost op: 2016/10/05, 17:19:11 »
Nee. Ik moet eerst nog overstappen naar 14LTS. En daarvoor eerst nog een portie hardware vernieuwen.  :(
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #31 Gepost op: 2016/10/05, 17:20:53 »
@RikRik, Welkom weer weer thuis. Da's heel verstandig.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #32 Gepost op: 2016/10/05, 18:37:34 »
Nee. Ik moet eerst nog overstappen naar 14LTS. En daarvoor eerst nog een portie hardware vernieuwen.  :(

Je zou ook kunnen overwegen (als je niet vastzit aan een werkomgeving) om een mini.iso te installeren en een blokkendoos op te bouwen.
Standaard heeft Ubuntu alle toeters en bellen (voor het gemak), maar deze hoef je natuurlijk niet te gebruiken.
Het scheelt soms een aantal procenten qua processor kracht en -tig mb aan werkgeheugen en in dit geval wellicht nog weer een paar centen ivm hardware upgrades.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #33 Gepost op: 2016/10/05, 20:31:58 »
Je zou ook kunnen overwegen (als je niet vastzit aan een werkomgeving) om een mini.iso te installeren en een blokkendoos op te bouwen.
Standaard heeft Ubuntu alle toeters en bellen (voor het gemak), maar deze hoef je natuurlijk niet te gebruiken.
Het scheelt soms een aantal procenten qua processor kracht en -tig mb aan werkgeheugen en in dit geval wellicht nog weer een paar centen ivm hardware upgrades.
Ben ik al eens mee bezig geweest. Lubuntu en Xubuntu. Bodhi. Maar dat ging toch ook allemaal niet lekker waar ubuntu nog het stabielste draaide.
Misschien moet ik me hier toch nog maar eens in gaan verdiepen.

1pc moet vervangen worden. En dan 14 er op, en als de vervanger snel genoeg is misschien wel 16.
1pc intern geheugen uitbreiden. En dan 14 er op, en misschien op termijn wel 16.
en de derde en een oude laptop, ach misschien laat ik er voorlopig wel gewoon 12 op staan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #34 Gepost op: 2016/10/05, 22:53:43 »
In Ubuntu voor Windows 10 gaat de upgrade van 14.04 naar 16.04 LTS nu goed met de opdracht do-release-upgrade

En een nieuwe installatie is (vanaf build 14936, nu in de Fast preview) Ubuntu 16.04 LTS :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #35 Gepost op: 2016/10/05, 23:12:03 »
In Ubuntu voor Windows 10 gaat de upgrade van 14.04 naar 16.04 LTS nu goed met de opdracht do-release-upgrade

En een nieuwe installatie is (vanaf build 14936, nu in de Fast preview) Ubuntu 16.04 LTS :)
Dit draadje heb ik gestart voor *serieuze* gebruikers van Ubuntu, dus geïnstalleerd op het kale metaal. En niet voor Windowsgebruikers met koudwatervrees, die Ubuntu alleen willen draaien als speeltje binnen Windows.

Tip: hier kun je je vast en zeker helemaal uitleven onder gelijkgezinden: https://windowsforum.com/
« Laatst bewerkt op: 2016/10/05, 23:19:14 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #36 Gepost op: 2016/10/06, 09:35:30 »
off topic
@RikRik, Welkom weer weer thuis. Da's heel verstandig.
Henk
Bedankt Henk, ten minste één iemand die blij is over de terugkomst van het verloren schaap  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/10/06, 09:38:59 door RikRik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #37 Gepost op: 2016/10/06, 10:31:34 »
Bedankt Henk, ten minste één iemand die blij is over de terugkomst van het verloren schaap  =D
Nee hoor, we zijn allemaal blij, wanneer iemand besluit om een stabiel, veelzijdig en veilig systeem te gebruiken :lol:
Van jou wisten we, dat je heimwee zou krijgen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #38 Gepost op: 2016/10/06, 10:35:58 »
De Ubuntu NL server draait voorlopig nog op 14.04 omdat het forum niet overweg kan met PHP 7. En nee, ik ga niet knutselen met PPA's op de server.

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #39 Gepost op: 2016/10/06, 11:20:16 »
Ik zit zelf al weer 3 jaar volledig op openSUSE. Wil niet anders meer.

Het is spijtig dat Spotify niet native verkrijgbaar is op openSUSE, maar als je een Premium account hebt dan kan je via Clementine heel goed spotify luisteren.

openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #40 Gepost op: 2016/10/06, 11:51:17 »
Ik zit zelf al weer 3 jaar volledig op openSUSE. Wil niet anders meer.

Het is spijtig dat Spotify niet native verkrijgbaar is op openSUSE, maar als je een Premium account hebt dan kan je via Clementine heel goed spotify luisteren.

al eens alien geprobeerd?
https://help.ubuntu.com/community/RPM/AlienHowto
werkt ook andersom. van deb naar RPM toe.

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #41 Gepost op: 2016/10/06, 12:01:42 »
Ik zit zelf al weer 3 jaar volledig op openSUSE. Wil niet anders meer.

Het is spijtig dat Spotify niet native verkrijgbaar is op openSUSE, maar als je een Premium account hebt dan kan je via Clementine heel goed spotify luisteren.

al eens alien geprobeerd?
https://help.ubuntu.com/community/RPM/AlienHowto
werkt ook andersom. van deb naar RPM toe.

Al eens geprobeerd, maar door .spec files die openSUSE gebruikt was het bestand dat alien maakte totaal vern**kt. Daarna heb ik gewoon direct rythmbox van mijn installatie afgemikt (daar werkt spotify niet in) en clementine  geïnstalleerd dat super werkt met Spotify (ook met remote control via een Android telefoon).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #42 Gepost op: 2016/10/06, 13:24:17 »
Ik zit zelf al weer 3 jaar volledig op openSUSE. Wil niet anders meer.

Het is spijtig dat Spotify niet native verkrijgbaar is op openSUSE, maar als je een Premium account hebt dan kan je via Clementine heel goed spotify luisteren.

Dat is een van de distributies waar ik eigenlijk nog heel weinig mee gespeeld heb, gebruik zelf Ubuntu 14.04, Ubuntu Gnome 16.04 en Antergos. Wat heeft jou doen besluiten niets anders dan openSUSE meer te willen?

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #43 Gepost op: 2016/10/06, 14:20:45 »
Ik ben zo tevreden over openSUSE omdat het heel stabiel is,  er heel veel verschillende desktops worden ondersteund,  en het niet telkens opnieuw het wiel probeert uit te vinden.
Daarnaast vind ik Yast heel fijn werken.

Ik was op een gegeven moment klaar met het gedoe van Canonical met een eigen display server (Mir),  maar vooral ook hoe het dan zo gaan met drivers voor videokaarten en hoe andere desktops dan Unity zouden kunnen werken op Ubuntu.

Daarnaast merkte ik dat Ubuntu minder stabiel was/ is dan openSUSE,  zeker in de tijd dat ik nog dual boot draaide.

Debian is geen optie wegens te oude software,  en wil je wat meer recente spullen dan moet je eigenlijk sid draaien wat niet geschikt is voor productie machines.

Dat is ook de reden dat ik geen rolling release draai ( dat is openSUSE Tumbleweed tegenwoordig). Arch is leuk (net als Gentoo)  maar ik voel me daar meer een soort bèta tester.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline petervs

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #44 Gepost op: 2016/10/06, 14:46:36 »
Ik werk nu met Ubuntu MATE 16.04 en is de reden dat ik van Linux Mint ben afgestapt. Ubuntu MATE lijkt op de eerdere Ubuntu versies met gnome-2. Draait erg soepel en stabiel.
Ubuntu MATE 16.04

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #45 Gepost op: 2016/10/06, 15:21:09 »
Ik ben zo tevreden over openSUSE omdat het heel stabiel is,  er heel veel verschillende desktops worden ondersteund,  en het niet telkens opnieuw het wiel probeert uit te vinden.
Daarnaast vind ik Yast heel fijn werken.

Ik was op een gegeven moment klaar met het gedoe van Canonical met een eigen display server (Mir),  maar vooral ook hoe het dan zo gaan met drivers voor videokaarten en hoe andere desktops dan Unity zouden kunnen werken op Ubuntu.

Daarnaast merkte ik dat Ubuntu minder stabiel was/ is dan openSUSE,  zeker in de tijd dat ik nog dual boot draaide.

Debian is geen optie wegens te oude software,  en wil je wat meer recente spullen dan moet je eigenlijk sid draaien wat niet geschikt is voor productie machines.

Dat is ook de reden dat ik geen rolling release draai ( dat is openSUSE Tumbleweed tegenwoordig). Arch is leuk (net als Gentoo)  maar ik voel me daar meer een soort bèta tester.

Misschien moet ik openSUSE nog eens een kans geven dan. Wat is de "standaard" desktop omgeving overigens? Wat dat is voor mij ook de reden dat ik van Ubuntu naar Ubuntu GNOME ben gegaan, ik geloof ook niet zo in de richting die Canonical met Mir inslaat... En de Gnome desktop bevalt me overigens uitstekend, vandaar ook Antergos want daar is Gnome de standaard.

Enig puntje vind ik overigens wel de 18 maanden support die je bij openSUSE blijkbaar krijgt qua updates. Ik vind 18 maanden wat kort, dan bevalt het Ubuntu schema met 3 of 5 jaar voor een LTS me beter. Of zou Tumbleweed voldoende stabiel zijn voor privé pc gebruik?

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #46 Gepost op: 2016/10/06, 15:30:44 »
Standaard wordt KDE geleverd, maar tijdens de installatie kan er ook gekozen worden voor onder andere GNOME.

Onder others in de installatie staan onder andere XFCE, LXDE en Enlightenment.

Als je de 4.7 Gb DVD binnen harkt dan krijg je eigenlijk heel veel keuze binnen. Wat ik wel gemerkt heb is dat GNOME in 42.1 stabieler was dan KDE.

Zelf ben ik verknocht aan XFCE, wat gewoon foutloos draait.

Tumbleweed is voor prive gebruik stabiel genoeg. Als je, zoals ik, je computer ook voor je werk gebruikt dan zou je ook Tumbleweed kunnen draaien maar dan met XFCE. Echter ben ik van mening dat het voor zakelijk gebruik beter is om gewoon de stabiele uitgaven te volgen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #47 Gepost op: 2016/10/06, 15:41:31 »
Standaard wordt KDE geleverd, maar tijdens de installatie kan er ook gekozen worden voor onder andere GNOME.

Onder others in de installatie staan onder andere XFCE, LXDE en Enlightenment.

Als je de 4.7 Gb DVD binnen harkt dan krijg je eigenlijk heel veel keuze binnen. Wat ik wel gemerkt heb is dat GNOME in 42.1 stabieler was dan KDE.

Zelf ben ik verknocht aan XFCE, wat gewoon foutloos draait.

Tumbleweed is voor prive gebruik stabiel genoeg. Als je, zoals ik, je computer ook voor je werk gebruikt dan zou je ook Tumbleweed kunnen draaien maar dan met XFCE. Echter ben ik van mening dat het voor zakelijk gebruik beter is om gewoon de stabiele uitgaven te volgen.

Ik zou zakelijk heel graag Linux gebruiken, maar IT says no... Zonder Windows kan ik helaas niet bij bestanden, bedrijfscommunicatie tools etc. Tenminste, het zou wel kunnen, maar IT mag de ondersteuning niet bieden dus kan je niet het (interne) netwerk op en werken de communicatie tools niet. Helaas, want ik draai op mijn werk laptop wel eens Linux dmv een usb installatie en die laptop is dan ineens 100x sneller...

Offline h2o

  • Lid
Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #48 Gepost op: 2016/10/06, 15:42:16 »
Debian is geen optie wegens te oude software,  en wil je wat meer recente spullen dan moet je eigenlijk sid draaien wat niet geschikt is voor productie machines.
Debian Stable met backports is best wel modern hoor. In wat voor opzicht zou een stable OpenSUSE moderner zijn dan een stable Debian?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ben je al overgestapt naar Ubuntu 16.04?
« Reactie #49 Gepost op: 2016/10/06, 15:50:30 »
Debian is geen optie wegens te oude software,  en wil je wat meer recente spullen dan moet je eigenlijk sid draaien wat niet geschikt is voor productie machines.
Debian Stable met backports is best wel modern hoor. In wat voor opzicht zou een stable OpenSUSE moderner zijn dan een stable Debian?

Het begint voor mij vooral met wat er wel en niet in de repo's van Debian mag zitten. Toen ik de keuze maakte voor openSUSE was er in Debian een stemming van dat het OSS moest zijn anders mocht het niet in de officiële repo's. Dan krijg je het beruchte pluk een installer van het internet af en daar wil ik niet aan.

Specifieke software waar het bij mij om gaat dat gewoon normaal is voor je werk zijn bijvoorbeeld Libreoffice, een aantal wetenschappelijke scheikunde/ natuurkunde en wiskunde programma's (een groot deel niet eens verkrijgbaar in Debian repo's) en ik gebruikte op dat moment nog Gnome shell.

Aangezien de ontwikkeling van Debian ongeveer zo snel gaat als een slak (het klaar als het klaar is) is het zonder backports eigenlijk niet actueel te houden. Zelf ben ik totaal geen fan van backports gebruiken, en dat is 1 reden waarom ik afhaakte.

Backports brengen misschien wel heel nieuwe software (als je mazzel hebt) naar een oude release, maar het is niet getest voor die uitgave en kan dus wel eens voor een instabiel systeem zorgen (heb ik gehad met een Gnome uitgave die was gebackport).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu