Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS  (gelezen 44315 keer)


Offline Bloom

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #51 Gepost op: 2013/09/08, 14:00:36 »
De Duitse privacystichting is kennelijk opgeheven.
Zelf gebruik ik momenteel deze veilige DNS-servers:

DNS1: 77.109.138.45 (privacyfoundation.ch)
DNS2: 77.109.139.29 (privacyfoundation.ch)
DNS3: 213.73.91.35 (Chaos Computer Club, Duitsland)

Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #52 Gepost op: 2014/01/21, 12:39:52 »
Het is wat een ouder topic; maar zou het kunnen dat de Zwitserse  servers er terug uit liggen ?

Ik kan niet zo direct eventuele alternatieven vinden; zit nu op Kubuntu 14.04 LTS ; de Duitse voorgestelde alternatieven schijnen wel te werken.

ergens van een forum las ik dit:

Citaat

    The recommended way of configuring DNS is to add nameserver addresses and search domain names via your interface configurer: ifup or NetworkManager.

    If you are using ifup, edit /etc/network/interfaces. If you have, for example, one interface eth0 over which you can access nameservers with addresses 1.2.3.4 and 5.6.7.8, add a "dns-nameservers" option such that the stanza looks like the following.
    auto eth0
    iface eth0 inet static
    address ...
    netmask ...
    gateway ...
    dns-nameservers 1.2.3.4 5.6.7.8
    If the interface is configured using the dhcp method then you can still add the dns-nameservers option but the addresses received from the DHCP server take precedence. It is possible to change this by editing the /etc/resolvconf/interface-order configuration file.

    If you are using NetworkManager, enter the addresses in the field network-indicator | Edit Connections... | <connection-name> | Edit... | IPv4 Settings | Additional DNS Servers. If you don't want to use the DHCP-supplied nameserver addresses then on the same tab change the Method from "Automatic (DHCP)" to "Automatic (DHCP) addresses only".

Maar dat schijnt niet te werken (ik heb de netwerkmanagermethode gebruikt) . Ik ga straks even kijken of Ubuntu 12.04 dan wel werkt
« Laatst bewerkt op: 2014/01/21, 12:53:48 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #53 Gepost op: 2014/01/21, 13:08:27 »
Het is wat een ouder topic; maar zou het kunnen dat de Zwitserse  servers er terug uit liggen ?

Ik kan niet zo direct eventuele alternatieven vinden; zit nu op Kubuntu 14.04 LTS ; de Duitse voorgestelde alternatieven schijnen wel te werken.

ergens van een forum las ik dit:

Citaat

    The recommended way of configuring DNS is to add nameserver addresses and search domain names via your interface configurer: ifup or NetworkManager.

    If you are using ifup, edit /etc/network/interfaces. If you have, for example, one interface eth0 over which you can access nameservers with addresses 1.2.3.4 and 5.6.7.8, add a "dns-nameservers" option such that the stanza looks like the following.
    auto eth0
    iface eth0 inet static
    address ...
    netmask ...
    gateway ...
    dns-nameservers 1.2.3.4 5.6.7.8
    If the interface is configured using the dhcp method then you can still add the dns-nameservers option but the addresses received from the DHCP server take precedence. It is possible to change this by editing the /etc/resolvconf/interface-order configuration file.

    If you are using NetworkManager, enter the addresses in the field network-indicator | Edit Connections... | <connection-name> | Edit... | IPv4 Settings | Additional DNS Servers. If you don't want to use the DHCP-supplied nameserver addresses then on the same tab change the Method from "Automatic (DHCP)" to "Automatic (DHCP) addresses only".

Maar dat schijnt niet te werken (ik heb de netwerkmanagermethode gebruikt) . Ik ga straks even kijken of Ubuntu 12.04 dan wel werkt

Zo te zien liggen de servers er een maand uit:

http://privacyfoundation.ch/de/aktuelles/server-status/dns-server-tempor%C3%A4r-ohne-dnssec-unterst%C3%BCtzung.html

Citaat
Wegen eines ärgerlichen Softwarefehlers - der sich in der weiteren Verbreitung von DNSSEC im Zusammenhang mit DNS-Wildcard-Domänen nun bemerkbar machte - ist die Funktion für die nächsten Monate ausgeschaltet.

Wenn möglich vermehrt die DNS-Server 77.109.138.45 und 77.109.139.29 einsetzen. Es ist gut möglich, dass 87.118.85.241 nicht in den nächsten Monaten auf die nötige Software-Version angehoben werden kann.


Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #55 Gepost op: 2014/01/21, 18:25:32 »
Thx Bloom en Jan, heb de configuratie aangepast en het werkt nu idd naar behoren. Bedankt voor de hulp.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #56 Gepost op: 2014/01/22, 10:03:19 »
Citaat
Ik kan niet zo direct eventuele alternatieven vinden; zit nu op Kubuntu 14.04 LTS ; de Duitse voorgestelde alternatieven schijnen wel te werken.

De duitse privacy foundation is opgeheven, die zouden het dus niet moeten doen, behalve die van de Chaos club idd.
De Zwitserse werken.


Offline Bloom

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #58 Gepost op: 2015/07/01, 13:32:02 »
Kies hierboven uiteraard voor de servers zonder logging of met uitgeschakelde logging.

De Duitse privacystichting is kennelijk opgeheven.
Zelf gebruik ik momenteel deze veilige DNS-servers:
DNS1: 77.109.138.45 (privacyfoundation.ch)
DNS2: 77.109.139.29 (privacyfoundation.ch)
DNS3: 213.73.91.35 (Chaos Computer Club, Duitsland)
En de Zwitserse privacy-organisatie is helaas ook gestopt met zijn DNS-diensten. Ze raden aan over te schakelen naar de even veilige DNS-servers van xiala.net. Dan wordt het dus:

DNS1: 77.109.148.136 (xiala.net, Zwitserland)
DNS2: 77.109.148.137 (xiala.net, Zwitserland)
DNS3: 213.73.91.35 (Chaos Computer Club, Duitsland)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #59 Gepost op: 2015/07/01, 14:40:42 »
Waar zet je die DNS servers overigens, in de router toch?

Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #60 Gepost op: 2015/07/01, 15:03:45 »
Waar zet je die DNS servers overigens, in de router toch?

Ja, dan heb je het in 1 keer voor je hele netwerk geregeld.
Apart per device kan ook; dan heb je ook je nieuwe DNS server als je van een ander netwerk gebruik maakt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #61 Gepost op: 2015/07/01, 19:45:16 »
Maakt het eigenlijk wat uit qua snelheid of iets dergelijks?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #62 Gepost op: 2015/07/01, 20:50:32 »
Qua snelheid zijn die van je provider doorgaans het snelst, maar je provider censureert en maakt logs aan met al je dns-aanvragen.

Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #63 Gepost op: 2015/07/01, 22:31:46 »
Maakt het eigenlijk wat uit qua snelheid of iets dergelijks?

Ja.
Hiermee kun je dat testen
https://code.google.com/p/namebench/

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #64 Gepost op: 2015/07/01, 23:02:00 »
Is dit bij jullie bekend overigens, DNScrypt? Ik zou alleen niet weten hoe dit op de router te krijgen...
http://dnscrypt.org/

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #65 Gepost op: 2015/07/04, 11:42:05 »
https://www.privacytools.io/
Hier nog extra lees materiaal, site net gevonden, of het goed is weet ik niet.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #66 Gepost op: 2016/09/10, 09:48:45 »
Voor wie graag naast IPv4 ook IPv6 wil ondersteunen is er dns.watch, en dat is een Duitse firma die hierachter zit en dus moet voldoen aan de zeer strenge Duitse privacywetgeving (dat is de strengste van heel de EU en buiten de EU is alleen die van Zwitserland nóg strenger).
Dit zijn de adressen:

84.200.69.80 resolver1.dns.watch
No Logging, DNSSEC enabled

84.200.70.40 resolver2.dns.watch
No Logging, DNSSEC enabled

2001:1608:10:25::1c04:b12f resolver1.dns.watch
Explicit v6 FQDN: resolver1v6.dns.watch
No Logging, DNSSEC enabled

2001:1608:10:25::9249:d69b resolver2.dns.watch
Explicit v6 FQDN: resolver2v6.dns.watch
No Logging, DNSSEC enabled

Degene die ik eerder gaf werken ook nog altijd, maar die bieden alleen IPv4.
Zorg dat in je router DNS-caching ingesteld staat, anders gaat je DNS-verwerking flink wat trager zijn dan die via je provider.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #67 Gepost op: 2016/09/10, 11:01:49 »
Hoi Bloom,

Dank je wel! Het roept hier wel wat vragen op. Mijn provider heeft nog wel eens DNS hikken en dus heb ik de twee bekende Google DNS adressen er bij gezet. Dat dat wel eens heel erg "geen privacy" kan betekenen is me helder, al is al dat gegluur me eigenlijk veel te gek.

Ik gebruik Xubuntu 16.04, maar mijn vraag geldt eigenlijk voor de hele Ubuntu en Mint familie.

Hoe zet je dit nou precies in je verbinding? Ik ben gewoon aan scheidingstekens in de vorm punten in de DNS adressen en komma's tussen de verschillende adressen. Ik zie nu ook  dubbele punten. Gaat dat gewoon goed? Hoort dat dus zo?

Verder heb ik twee tabs in de software, een voor IPv4 en een voor IPv6. En wat doe ik precies met de andere regels per DNS adres?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #68 Gepost op: 2016/09/10, 11:15:30 »
Je kunt de DNS-instellingen van je desktopbesturingssysteem veranderen, maar dat zou ik niet doen. Verander ze in de webinterface van je router, dan gelden ze meteen voor alle computers aangesloten op die router.

IPv6-adressen worden inderdaad opgegeven met dubbelpunten tussen de hexadecimale elementen. Bij IPv4 gaat het om punten tussen decimale elementen.

IPv6 is de toekomst omdat de IPv4-adressen allemaal uitgereikt zijn, die zijn dus op. Let wel: dat geldt alleen voor publieke adressen. Je router gebruikt privé-adressen, en daarvan kan hij er probleemloos zoveel uitreiken als gevraagd wordt.
Wanneer moet je IPv6 instellen? Als je internetprovider dat ook ondersteunt, anders heeft het geen enkele zin.
Als je je router configureert met IPv6 terwijl je internetprovider dat niet ondersteunt, kan het je internetverbinding zelfs vertragen.
In Vlaanderen (waar ik dus woon) ondersteunen nog niet veel providers IPv6, maar ik hoor dat Nederland op dat vlak veel meer bij de pinken is.
Of je provider het ondersteunt of niet, kun je vinden op de website van je provider.

Je router biedt normaal twee DNS-adresmogelijkheden aan: een primaire en een secundaire en zowel voor IPv4 als IPv6. Vul de opgegeven adressen in de vier velden in, bewaar en herstart de router. Daarna zullen al je computers daar automatisch mee werken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #69 Gepost op: 2016/09/10, 11:48:34 »
Hoi Bloom

Ik ben maar eens gaan snuffelen en kom een grote berg volslagen vaagheden tegen voor mijn provider (Ziggo). Wat verder speurend leveren twee testsites me op dat ik nog geen IPv6 verbinding heb en ook op het adres http://ipv6.google.com/ vang ik bot.

Allemaal nog te vroeg hier dus. Wellicht het beste om te wachten tot ik ergens niet kan komen.

Met mijn laptop kom ik op veel verschillende locaties. Daar, op de lokale machine en dus niet op de router (want ik ben dan buitenshuis), misschien toch wel van nut om IPv6 DNS adressen in te voeren? Ga ik daar een automatische melding van krijgen als ik ergens wel v6 heb of moet  ik dat zelf regelen met bijvoorbeeld een scriptje?

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #70 Gepost op: 2016/09/10, 12:58:45 »
Alle Linuxen en Windows vanaf Vista ondersteunen standaard IPv6. Je hoeft daar dus niks voor te doen.
Maar je router moet het ondersteunen en je provider ook. Je kunt kijken in je router naar de informatie over de WAN-verbinding. Je moet niet alleen een IPv4-adres van je provider gekregen hebben, maar ook een IPv6-adres. En dan kun je effectief van IPv6 gebruik maken.

Als je buitenhuis met een laptop bezig bent, hangt of je met IPv6 kunt werken af van de dan gebruikte verbinding en bijhorende provider. Als er een IPv6-verbinding is, zal je computer zo'n ip-adres met dubbelpunten en hexadecimalen laten zien als wat hij gekregen heeft om mee te werken. Toont hij alleen een IPv4-adres, dan ondersteunt ofwel de provider ofwel de gebruikte verbinding geen IPv6.

Ziggo is nog volop bezig met de uitrol van IPv6. Deze berichten en deze melden bovendien, dat je zelf aan Ziggo zult moeten vragen om overgezet te worden naar IPv6. Zolang je dat niet gedaan hebt, blijf je op IPv4 werken.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #71 Gepost op: 2016/09/10, 13:05:52 »
Ik gebruik voor mijn Ziggo verbinding de DNS servers van opennic. https://www.opennicproject.org/

Of zou DNS watch nog sneller/beter zijn?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #72 Gepost op: 2016/09/10, 14:35:02 »
Deze berichten[/url] en deze melden bovendien, dat je zelf aan Ziggo zult moeten vragen om overgezet te worden naar IPv6. Zolang je dat niet gedaan hebt, blijf je op IPv4 werken.
Wat ik zo lees laat de nodige vaagheid en tegenspraak zien. Mijn ervaring is dat als verder niks aan de hand is je Ziggo het beste met rust kan laten.

Ik laat dat lekker zo lopen. Ik zal mijn netbookje wel op IPv6 zetten voor geval ik onderweg zoiets tegenkom.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #73 Gepost op: 2016/09/10, 18:50:36 »
Ik gebruik voor mijn Ziggo verbinding de DNS servers van opennic. https://www.opennicproject.org/
Of zou DNS watch nog sneller/beter zijn?
Beter wel, sneller weet ik niet. OpenNIC's garanties van anomiteit vind ik op zijn minst dubieus als je weet dat hun DNS-servers Pools en Russisch zijn. Die regeringen staan niet bepaald bekend als vriendelijk voor privacy. DNS-watch is Duits (wel een privacy-vriendelijke regering en wetten) en houdt geen logs bij en kan bovendien alle DNS-aanvragen versleutelen (DNSSEC) zodat niemand kan achterhalen welke sites je bezoekt (behalve via cookies en andere onveiligheden op je eigen pc en de site die je bezoekt weet het natuurlijk ook, alsook eventuele adverteerders op die site -- bij mij wordt dat allemaal geblokkeerd).
De snelheid maakt niet zoveel uit als je router DNS-caching ondersteunt en dat ook aan heeft staan.

Re: Gratis privacyrespecterende en niet-censurerende DNS
« Reactie #74 Gepost op: 2016/09/10, 23:09:39 »
Of zou DNS watch nog sneller/beter zijn?
Dat kun je meten met namebench.