Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu privacy?  (gelezen 3900 keer)

Offline MKe

  • Lid
Ubuntu privacy?
« Gepost op: 2018/04/25, 17:30:07 »
Misschien is hier alle en topic over hoe, maar hoe privé is de nieuwe 18.04?

Onderstaande quote druist wat mij betreft in tegen alles wat Linux voor mij voor staat. Wat vinden jullie?
Citaat
Ubuntu 18.04 will be collecting some system usage data unless you choose to opt out of it.

Here’s the kind of data Ubuntu 18.04 will be collecting:

Version and flavor of Ubuntu you’re installing
Whether you have network connectivity at install time
Hardware statistics such as CPU, RAM, GPU, etc
Device manufacturer
Your country
Time taken to complete the installation
Whether you choose auto login, installing third-party codecs, downloading updates during install
Disk layout
Ubuntu Popcon service will track the popularity of applications and packages
Crash reports
The result of the data thus collected will be available to the public for analytical purposes.

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/25, 17:38:17 »
Doen ze dat nu niet al dan? Leek mij al van wel.

Uiteindelijk krijg je toch updates op maat, en om te weten welke updates je moet hebben moeten ze wel weten waarvoor en zo?
Ze moeten toch weten welke hardware je hebt om de juiste software en drivers aan te leveren?
Ze moeten je land toch weten om de juiste taalpakketten aan te leveren? Ik heb juist een hekel aan software die alle talen van de wereld installeert terwijl je er maar 1 of 2 nodig hebt en daarmee je diskspace vol spouwt.
Ze moeten toch weten dat ze die driver voor merk W of type X beeldscherm niet hoeven te sturen omdat jij Type Y van merk Z beeldscherm hebt?  Je zit toch niet te wachten op software voor hardware die jij helemaal niet hebt?
Sommige dingen hoeven ze niet zo nodig te weten, maar daarbij kan ik me dan weer voorstellen dat het algemenere informatie is die bij kan dragen aan de gemeenschappelijke ontwikkelingen (ook weer service naar jou toe).

De zaken die ik in die lijst zie zijn in elk geval te verantwoorden hiervoor, en ik zie er eigenlijk niets "persoonlijks" in wat aan jou als gebruiker te relateren is.
Ik vind informatievergaring in beginsel niet prettig, maar sommige is toch echt gewoon noodzakelijk om je in je behoeften te voorzien.
Vooralsnog zie ik er niets spannends tussen staan.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/25, 17:42:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/25, 18:12:49 »
Tja, toen MS dat ging doen was het een doodzonde. Blijkbaar wennen we snel.

Overigens zijn de meeste dingen die je daar noemt prima te doen zonder dat naar canonical te sturen.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/25, 18:27:33 »
Tja, toen MS dat ging doen was het een doodzonde. Blijkbaar wennen we snel.

Overigens zijn de meeste dingen die je daar noemt prima te doen zonder dat naar canonical te sturen.
Dit wordt expliciet gevraagd bij de eerste inlog:
https://www.ubuntushop.be/nieuw3.png

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/25, 20:02:33 »
Ben het met   partyrabbit  wel eens !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/26, 12:09:28 »
Tja, toen MS dat ging doen was het een doodzonde. Blijkbaar wennen we snel.

Er zit wel een gigantisch verschil tussen persoonlijke privacygegevens of voor service benodigde gegevens. Dat kun je niet over een kam scheren.
Het is bekend dat MS van vrij in het begin al persoonlijk informatie vergaard heeft. Daarvan was snel duidelijk dat zij meer info verzamelde dan dat wat nodig is voor alleen het verlenen van service.

Als linux jouw setup een fout heeft wordt dit op maat gepatched, en verzonden naar iedereen die deze hardware nodig heeft. Het zou onbegonnen werk zijn als alle linuxbakken op de wereld een patch krijgen voor een kaart die slechts 2% in zijn pc heeft. Wat ik hierboven al zei, je hebt jouw taal nodig, en misschien nog engels of zo, maar vrijwel zeker geen Swahili.
Alle patches voor iedereen dan wordt het een groot zootje en is je nieuwe pc binnen een half jaar al niet meer toereikend om alles te bevatten.
En om dat te bereiken moeten ze toch wel weten welk kaartje in jouw pc zit, en welke taal jij nodig hebt en wenst.

Koop je een auto dan geef je ook je bankrekeningnummer, telefoonnummer, naam en adres. Die auto moet op mijn naam en ik wil gebeld worden wanneer hij opgehaald kan worden.  Daarnaast is het ook wel netjes van ze als je geattendeerd wordt op die benodigde grote beurt zodat je je garantie behoudt. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik nog jarenlang suf gebeld en gespamt wil worden met reclame, en al helemaal niet van andere artikelen omdat ze die gegevens doorverkochten.
Volledige privacy bestaat niet en werkt niet. Het gaat er om of het nodig is en wat er mee gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 12:50:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/26, 12:18:10 »
maar hoe privé is de nieuwe 18.04?
Net zo prive als linux voorheen was. Want...

Dit wordt expliciet gevraagd bij de eerste inlog:
https://www.ubuntushop.be/nieuw3.png
Doen ze dat nu niet al dan? Leek mij al van wel.
Zie je wel. En ik heb nog U16, en bij U12 was dat ook al. Niets nieuws onder de zon.

Dit staat bij mij al uit gevinkt (want keuze). Ik begrijp dat al deze prive-info tezamen voor hun ook nuttige informatie oplevert (systeembelastingen), maar ik ga er vanuit dat er toch genoeg mensen geen probleem mee hebben en zij hun informatie toch wel krijgen waardoor ik het uit kan zetten omdat ik dit stukje ook liever niet inlever. Bijdragen aan fouten opsporen doe ik dan weer graag, en foutrapporten van proggies doe ik ook (en dan stuur je ook info mee waarom het crasht, zoals bv url bij ff of soort doc bij LO).
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 12:54:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/26, 15:39:10 »
Onderstaande quote druist wat mij betreft in tegen alles wat Linux voor mij voor staat. Wat vinden jullie?
Die gegevens worden niet verzameld om jou dingen te gaan verkopen maar om beter te weten hoe gebruikers Ubuntu installeren en hoe ze er mee omgaan, en hoe vaak het crasht. Wat mij betreft helemaal niets mis mee en met een inbreuk op mijn privacy heeft dit echt helemaal niets te maken. Daarnaast kun je voor opt-out kiezen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/26, 21:09:12 »
Paul heeft met:  "Die gegevens worden niet verzameld om jou dingen te gaan verkopen maar om beter te weten hoe gebruikers Ubuntu installeren en hoe ze er mee omgaan, en hoe vaak het crasht." natuurlijk helemaal gelijk, zolang het duurt. Daarmee bedoel ik: totdat iemand bezwijkt voor de verleiding om de data alsnog te gelde te maken. Daarom is de op-out mogelijkheid prima, maar.. dat zou de standaard-optie moeten zijn.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/26, 21:25:48 »
Uiteindelijk krijg je toch updates op maat, en om te weten welke updates je moet hebben moeten ze wel weten waarvoor en zo?
Nee, het werkt precies andersom. Je krijgt geen updates maar je computer haalt de updates op.
Ze moeten toch weten welke hardware je hebt om de juiste software en drivers aan te leveren?
De computer weet precies welke configuratie je hebt haalt alleen software en drivers op die van toepassing zijn voor jouw systeem.
Alle patches voor iedereen dan wordt het een groot zootje en is je nieuwe pc binnen een half jaar al niet meer toereikend om alles te bevatten.
En om dat te bereiken moeten ze toch wel weten welk kaartje in jouw pc zit, en welke taal jij nodig hebt en wenst.
Grappig verhaal maar zo werkt het niet (ongeacht of je Canonical toestaat je systeeminfo te verzamelen)
Daarom is de op-out mogelijkheid prima, maar.. dat zou de standaard-optie moeten zijn.
Eens. Standaard uit, en dan kan/moet iemand die (onnodige) gegevens wel wil delen dit zelf aan zetten
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 21:28:05 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/26, 22:22:23 »
Dank je Cees. Dat bespaart mee weer een antwoord te typen. Ben het volledig eens met je antwoord.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 22:42:45 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/27, 17:59:06 »
Uiteindelijk krijg je toch updates op maat, en om te weten welke updates je moet hebben moeten ze wel weten waarvoor en zo?
Nee, het werkt precies andersom. Je krijgt geen updates maar je computer haalt de updates op.
Ze moeten toch weten welke hardware je hebt om de juiste software en drivers aan te leveren?
De computer weet precies welke configuratie je hebt haalt alleen software en drivers op die van toepassing zijn voor jouw systeem.

De computer legt verbinding en op dat moment onstaat er wederzijdse communicatie omtrent de benodigde updates en worden uitsluitend deze opgehaald.

Alle patches voor iedereen dan wordt het een groot zootje en is je nieuwe pc binnen een half jaar al niet meer toereikend om alles te bevatten.
En om dat te bereiken moeten ze toch wel weten welk kaartje in jouw pc zit, en welke taal jij nodig hebt en wenst.
Grappig verhaal maar zo werkt het niet (ongeacht of je Canonical toestaat je systeeminfo te verzamelen)

Zo werkt het dus wel. Misschien niet met alles, maar met veel wel.
Wat dacht jij dan? Dat als ik problemen heb met de aansturing van mijn maxxtor, dat jij dan ook die maxxtor patches krijgt op je samsung?
Sterker nog. Als ik een specifiek voor mijn maxxtor een patch krijgt, gaat deze niet eens naar iedereen die ook maxxtor heeft maar dan net een andere. Die patch gaat exact naar hen die dezelfde maxxtor hebben onder dezelfde OS versie, en om dat te kunnen moet er communicatie zijn over de hard- en software.

Zal ik het je nog sterker vertellen? Als je bij "die andere os" een patch op maat nodig hebt krijg je het verzoek je pc aan te laten staan en komen ze "binnen kijken" om de boel te patchen. :evil:

En Paul verwoordt het schitteren kort en bondig. Dit is slechts noodzakelijke communicatie. Er zit daar niemand "te spieken" wat jij nou precies hebt, laat staan verkopen voor adds op maat of zelfs nog erger.

Maar ik vind het wéér uiterst ongepast dat onjuiste informatie als bedreigend verkondigd wordt.
Dus ik houd op met deze onzinnige discussie en heb er melding van gemaakt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/27, 20:16:56 »
Je verkondigt hier onzin, Partyrabbit. Zoek a.u.b. eerst eens uit hoe iets werkt voordat je op basis van foute aannames conclusies trekt die nergens op slaan.

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/28, 00:50:19 »
Je verkondigt hier onzin, Partyrabbit. Zoek a.u.b. eerst eens uit hoe iets werkt voordat je op basis van foute aannames conclusies trekt die nergens op slaan.

Ik onzin? Vertel dan eerst maar eens wat? Alles wat ik hierboven zeg klopt gewoon. En dat blijkt ook wel uit de bijval die ik krijg.

Als er iets onzin is is het dit topic wel. Linux doet dit al vele versies lang, en dit is niet meer dan noodzakelijk om het te kunnen blijven ontwikkelen.
Linux schendt hiermee géén privacy! Wil jij dan gaan zeggen dat ik hiermee onzin uitkraam?
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 00:58:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/28, 01:02:53 »
Zo werkt het dus wel. Misschien niet met alles, maar met veel wel.
Wat dacht jij dan? Dat als ik problemen heb met de aansturing van mijn maxxtor, dat jij dan ook die maxxtor patches krijgt op je samsung?
Sterker nog. Als ik een specifiek voor mijn maxxtor een patch krijgt, gaat deze niet eens naar iedereen die ook maxxtor heeft maar dan net een andere. Die patch gaat exact naar hen die dezelfde maxxtor hebben onder dezelfde OS versie, en om dat te kunnen moet er communicatie zijn over de hard- en software.
Om hier maar eens mee te beginnen...
Patches voor diverse soorten hardware krijg je binnen via de kernelupdates. Iemand fixt de ondersteuning voor je maxxtor, je samsung, of voor mijn part je tosti-ijzer. Het maakt geen bal uit wat het is, het zit allemaal in de kernel. Iedereen krijgt dezelfde kernel binnen via de software updates. Dus als jij een nieuw apparaat koopt en aansluit werkt het direct, geen extra drivers oid nodig.
Dus er is helemaal geen verkeer nodig van jouw computer naar Canonical of wie dan ook om uit te zoeken wat je precies aan apparaten hebt om specifieke software te downloaden.

Updates downloaden gaat ook anders dan wat er eerder beschreven is. Je computer vraagt aan de updateserver welke pakketten er allemaal beschikbaar zijn. Vervolgens wordt er op je computer bekeken welke pakketten je al hebt, welke nieuwer zijn en wat er precies gedownload moet worden. Vervolgens kiest je computer welke pakketten je moet downloaden en installeert ze. De updateserver hoeft totaal niet te weten welke hardware je hebt of welke software je geïnstalleerd hebt. Het enige wat je doet is aan de updateserver vragen welke pakketten hij allemaal in de aanbieding heeft.

Dat is ook de reden dat Canonical (en andere distro leveranciers) moeite hebben met bepalen hoeveel gebruikers ze eigenlijk hebben en welke software ze gebruiken.

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/28, 01:32:09 »
Patches voor diverse soorten hardware krijg je binnen via de kernelupdates. Iemand fixt de ondersteuning voor je maxxtor, je samsung, of voor mijn part je tosti-ijzer. Het maakt geen bal uit wat het is, het zit allemaal in de kernel. Iedereen krijgt dezelfde kernel binnen via de software updates. Dus als jij een nieuw apparaat koopt en aansluit werkt het direct, geen extra drivers oid nodig.

Lang niet alle softwarepatches zitten in de kernel. Moet ik nu ook maar meteen met het woord "onzin" gaan smijten? Zou het fijn vinden als je dat bij mij ook niet zo snel doet.

En dan vraag ik me ook af hoe het kan dat ik na een foutmelding op pc1 patches daarvoor krijg voor software die ik op pc2 dan niet krijg? Software waarvoor ik zelden updates krijg, maar na foutmelding (bv crash) vaak ver binnen een dag.
En ditzelfde gebeurd andersom ook bij pc2 waar pc1 dan geen updates krijgt.
Terwijl pc2 exact hetzelfde merk en type is als pc1, met exact dezelfde soort en versie Linux er op (van dezelfde install dvd zelfs), en waarop dezelfde software geinstalleerd is. Het is nog net geen spiegelkopie.
Als pc1 een patch per algemene update krijgt zoals jij stelt, zou pc2 diezelfde update ook moeten krijgen.

Feit dat pc1 hem wel krijgt en pc2 niet bewijst al dat er meer informatie uitgewisseld wordt dan de manier zoals jij het zegt.
En dus stel ik dat ze NIET naar alle pc's gaan maar op maat.

Dat is ook de reden dat Canonical (en andere distro leveranciers) moeite hebben met bepalen hoeveel gebruikers ze eigenlijk hebben en welke software ze gebruiken.

Tjah. Kijk eerst even naar het plaatje wat ik hierboven al plaatste. Daar zie je dat dit voor versie 18 al vergaard werd, want dit was in versie 12 en zelfs 11 ook al zo (iemand nog versie 11 of 12 op een testbak?).
Als Canonical de informatie al niet van de pc's vergaard krijgt kunnen ze minstens op hun eigen server zien welke verbindingen gelegd worden, hoe vaak, waarvoor, en welke bestanden.
Beetje simpele websitebeheerder met goed statistiek-scripje kan al zien wie zijn site bezoekt, wanneer, ip, welke pages, en welke bestanden gedownload. En zelfs vanuit welke OS, versie, welke browser en versie, en weet ik veel wat nog meer (veel!). Ik heb die scripts en dus informatie zelf gedraaid op sites. :D
https://www.codeproject.com/articles/545047/get-browser-and-operating-system-with-php

Ik vermoed eerder dat Canonical hier wat meer moeite mee heeft omdat niet iedereen in de gelegenheid is doorlopend te updaten van internet. En lang niet iedereen installeert met verbinding. Ze kunnen nu eenmaal niet kassabonnetjes tellen.

Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden dat iemand van een forum wat linux ondersteunt informatie als "onzin" gaat bestempelen terwijl er vooral duidelijk uitgelegd wordt dat hier géén sprake is van privacyschending maar ontwikkelingsinformatie, en dat dit niets nieuws is (wat breiden in het starttopic wel gesuggereerd wordt). Dit is de kern van mijn reacties en dit is zeker geen onzin.
Je zou eerder verwachten, met de kennis dat dit niets nieuws is, dat juist dit topic de naam "onzin" toebedeeld zou krijgen?
Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen dat het woord "onzin" niet te pas en te onpas in mijn richting gesmeten wordt, want dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Ik trek dit op mijn fatsoen.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 01:54:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/28, 02:27:04 »
Als jij pakket abc wel op pc1 hebt geïnstalleerd en niet op pc2, dan besluit pc1 dat hij de update moet downloaden als hij beschikbaar is. Pc2 ziet dat hij dat pakket niet heeft dus hoeft hij de update niet te downloaden. Dat zou al een verschil kunnen verklaren.

Waar je ook een verschil in kan zien is dat de desktopversie van Ubuntu ervoor kiest om bepaalde updates uit te stellen. Als er dan een probleem geconstateerd wordt met een bepaalde update dan kan die teruggedraaid worden. Wat er uitgesteld wordt en hoe lang is volgens mij willekeurig, security updates worden direct geïnstalleerd.

Alle pakketten worden digitaal ondertekend zodat je zeker weet dat er onderweg op het internet niet mee gerommeld wordt. Iedereen krijgt dezelfde versie van de pakketten. Omdat jij toevallig andere hardware hebt dan ik betekent niet dat jij andere pakketten krijgt dan ik.

De updateservers zijn ook veel simpeler dan je waarschijnlijk verwacht. Er is een lijst met welke pakketten er beschikbaar zijn, de deb pakketten zelf en wat ondersteunende bestanden, o.a. ondertekeningen zodat je kan nagaan of je downloads wel goed zijn.

Je kan zelfs je eigen updateserver draaien als je dat wil. https://wiki.ubuntu.com/Mirrors of https://www.howtoforge.com/local_debian_ubuntu_mirror (oud, maar het principe blijft hetzelfde).
Als je in een uithoek van de wereld leeft waar je alleen internet per postduif hebt, dan kan je zelfs je updates via een usb-stick of externe schijf installeren. Geen internetverbinding nodig, alleen iemand die de juiste bestanden op een stickje zet en hem naar je opstuurt. Met de ondertekeningen die er zijn kan je zelfs controleren of er niet mee gerommeld is :)

En de statistieken bijhouden is lastig als je niet uit kan gaan van verbindingen naar je eigen servers. Kijk maar eens hoeveel updateservers er zijn: https://launchpad.net/ubuntu/+archivemirrors En je kan je eigen updateserver draaien...

Maar goed, je kan zelf uitzoeken hoe het werkt. Voorbeeld voor een Nederlandse updateserver: http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/
De pakketten die beschikbaar zijn in 18.04 main: http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/bionic/main/binary-amd64/Packages.gz
De deb pakketten zelf staan in mappen onder http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/


Met andere woorden: als jij beweert dat jij andere versies van pakketten krijgt dan de rest van de wereld dan praat je onzin. Als jij zegt dat Canonical (of wie dan ook) bijhoudt wat voor hardware enz. je hebt via de updates dan praat je onzin. Als jij zegt dat je na een crash updates krijgt die op maat gemaakt zijn voor jouw systeem en niet voor een ander systeem dan praat je onzin.

Juist omdat ze geen andere manier hebben om bij te houden hoeveel systemen er eigenlijk op Ubuntu draaien, welke hardware die hebben, enz.  hebben ze een apart programma gemaakt die dat doorgeeft. of dat wenselijk is kan je zelf bepalen. Je kan het uitzetten als je dat wil.

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/28, 03:06:03 »
Ik geloof je uitleg en steek er zeker wat van op.

Maar zowel pc1 als pc2 bevatten abc.
Abc geeft een specifieke foutmelding op pc1 die ik verzend. Pc2 ontvangt updates binnen een dag. Deze zou volgens jou dan binnen een dag na de patch op pc1 dezelfde update moeten krijgen, en dat is nou juist wat NIET gebeurd. En niet een keer, maar al vaak. Niet alleen een dag niet, maar ook vele dagen lang niet.
En het zijn toch exact dezelfde pc's (kantoorbroertjes), met exact dezelfde configuratie, dezelfde OS van dezelfde DVD, met dezelfde software.
En nou noem jij dit wéér onzin. >:( Verklaar het eens dan?

Wat statistieken betreft dat is een makkie.
Als ik, vergeleken bij Canonical een simpele boerenlul, al kan zien wat ik hierboven allemaal al beschreef (en nog veel meer) dan moet die voor profi's als Canonical helemaal een makkie zijn. Beetje server (ook spiegelserver) draait gewoon uitgebreide statistieken. Beetje website al.
Kom op Johan. In simpele wordpress statistiekjes kun je al zien welke pages benaderd zijn en welke bestanden gedownload zijn.
Zelf ben ik op hoog niveau werkzaam geweest binnen een internationale multinational met pakweg 20 vestigingen all over de world (waarvan ik er twee runde. Bewijs aanwezig) met allemaal eigen netwerk, websites en webshops, en de moedervestiging had gewoon overal inzage in. En de hoofdnetwerkbeheerder die dat allemaal onderhield was mijn maatje wasr ik vaker dan eens gezamelijk problemen mee opgelost heb. Ik ben dus prima bekend met dat soort internationale systemen.
Windows en Mac kunnen het toch ook, en die hebben waarschijnlijk meer spiegelservers actief als linux.

Sterker nog  =D ROFLOL ....op mijn dos BBS 20+ jaar terug kon ik dat allemaal al precies zien. En dan moet ik geloven dat Canonical niet kan zien wat er op hun servers gebeurd??  =D

Maar daar ging het niet over. :rolleyes:
Het ging over linux en privacy. Dat informatie vergaard wordt tbv ontwikkeling. Waarvan ik zei dat dit niets nieuws is, en dat privacyschending geen sprake is.
In plaats van een ondermijnende discussie richting mij te voeren zie ik liever dat je op deze topic-stelling in gaat. Dat je MKe beantwoord. En ik denk dat ik niet de enige ben die benieuwd is naar jou visie.
Is dit niet gewoon al oud (wat ik al aantoonde)? Is hier volgens jou sprake van privacy-schending of is dit gewoon gepast t.b.v. ontwikkeling?
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 04:01:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/28, 03:13:31 »
Ow ..... en jij weet wel wat er allemaal wel niet te halen is uit bv al simpele site statistieken. ^-^
https://stats.ubuntu-nl.org/

Wachtwoord beveiligd. Maar dit domein is van Canonical. ;)
Canonical heeft dus zelfs toegang tot en inzicht in de statistieken van deze site. =D Zouden ze dit topic ook mee lezen?
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 03:43:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/28, 04:00:54 »
De verschillen tussen 2 identieke pc's die je beschrijft zie ik hier totaal niet. En dat zou ook niet logisch zijn, aangezien de pakketten op de updateserver precies hetzelfde zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze niet hetzelfde zijn. Misschien heb je op de ene een PPA of andere repo in gebruik voor een programma. Je kan ook een mailinglijst volgen om te zien welke pakketten er geüpdate worden en wat de veranderingen zijn.
Voorbeeld: https://lists.ubuntu.com/archives/bionic-changes/

De statistieken zijn toch echt wat lastiger dan je zegt. Je eigen site kan je prima bijhouden. Maar weet jij de exacte bezoekersaantallen van nu.nl? Of google.nl of een andere website die niet van jou is?

Hier op Ubuntu NL draaien we een simpel statistiekenpakket op stats.ubuntu-nl.org. Maar zonder wachtwoord kan je niets zien... Canonical ook niet. De server wordt gesponsord door HCC en BIT en het beheerteam van Ubuntu NL is de enige die toegang heeft. Canonical is alleen de eigenaar van de domeinnaam. DNS etc. beheren wij zelf via hun.
 
Canonical kan ook niet zien welke "bezoekers" er zijn van nl.archive.ubuntu.com, want die draait bij BIT. Ze kunnen ook de mensen die via bijv. de universiteit van Twente hun systeem bijhouden niet tellen. Of de server van iemand in een kantoorpand in India die zijn eigen updateserver bijhoudt. Voor bijvoorbeeld een bedrijf dat virtuele servers verhuurt kan het lucratief zijn om hun eigen updateserver te draaien. Al het updateverkeer blijft dan binnen het eigen netwerk dat veel meer capaciteit heeft dan het externe internet.
Achter 1 IP dat updates download kunnen dus wel honderden of duizenden verschillende installaties zitten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/28, 09:30:42 »
Johan, dit is een zinloze discussie. Meerderen van ons zijn hier ook al ingetrapt. Partyrabbit heeft het nu eenmaal om ten allen prijzen voet bij stuk te houden bij objectief overduidelijk verkeerde technische concepten. Ware het niet dat hij dikwijls (onder meer hier) ook zeer zinvolle bijdragen plaatst, dan had ik gezweerd  dat dit een trol was.

Beter hier bij de topic blijven en de ruis negeren.

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/28, 10:03:35 »
+1

groet,

Theo

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/28, 10:07:29 »
Het is toch simpel?
Mijn PC haalt een lijst van beschikbare software op bij een server.
Deze wordt vergeleken met de oude lijst en de geïnstalleerde software, waarna eventueel de nieuwe software wordt opgehaald.
Het enige dat voor de server-beheerder te achterhalen is, is welk IP adres een bepaald stuk software heeft opgehaald.
Dit is dus erg willekeurig, onnauwkeurig en uiterst vaag.

Een uitzondering kunnen de gesloten-drivers zijn, zoals ik deze op een laptop gebruik voor een Broadcom Wifi chipset.
Deze drivers zitten niet (standaard) in de kernel.

Wat Canonical van mij weet op deze manier is eigenlijk niets, hooguit weten/vermoeden ze, dat er meerdere PC’s achter mijn IP adres staan, omdat ik regelmatig een ISO daar weghaal.
De rest gaat voor 99% via een Nederlandse server, dus daar weten ze niets van :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #23 Gepost op: 2018/04/28, 10:22:25 »
Wat Canonical van mij weet op deze manier is eigenlijk niets, hooguit weten/vermoeden ze, dat er meerdere PC’s achter mijn IP adres staan, omdat ik regelmatig een ISO daar weghaal.
De rest gaat voor 99% via een Nederlandse server, dus daar weten ze niets van :lol:
Omdat ze inderdaad niets weten met de bestaande mechanismen willen ze nu vanaf 18.04 de gebruiker vragen technische informatie over zijn computer door te geven. Ik vind dat zinvolle informatie om meer gericht aan hun product te kunnen werken, en laat dat dus toe.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #24 Gepost op: 2018/04/28, 10:47:39 »
Omdat ze inderdaad niets weten met de bestaande mechanismen willen ze nu vanaf 18.04 de gebruiker vragen technische informatie over zijn computer door te geven. Ik vind dat zinvolle informatie om meer gericht aan hun product te kunnen werken, en laat dat dus toe.
Voor zover ik het begrijp, is dat anoniem. Aan mijn gegevens hebben ze toch niets.
Wel kunnen ze op deze manier problemen signaleren en verbeteren.
Wij zijn het dus eens :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.