Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: direct-doen-lijstje voor *Lubuntu* 18.04 Bionic is klaar  (gelezen 2559 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het eerste direct-doen-lijstje van 18.04 Bionic dat ik klaar heb, is dat van Lubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu-direct-doen

Doe er je voordeel mee!   :)

Let op: hier en daar zul je nog wat rafels en losse eindjes aantreffen; dat komt omdat de rest van mijn webstek pas in de zomer overgaat naar Mint 19 / Bionic.

Volgende projecten: het lijstje voor Ubuntu en het lijstje voor Xubuntu....
« Laatst bewerkt op: 2018/03/30, 14:37:15 door Pjotr »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Tip: direct-doen-lijstje voor *Lubuntu* 18.04 Bionic is klaar
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/07, 15:17:56 »
Hallo Pjotr,

Ik weet niet of dit de plaats is, maar het viel me al een tijd geleden op dat je (bij Deel 3, Acht neutrale ingrepen, 3.4) een tamelijk omslachtige, enfin technische manier geeft om in Lubuntu programma's automatisch te laten opstarten.

Dat kan veel eenvoudiger: Menu > Voorkeuren > Standaardtoepassingen voor LXSession. Dan verschijnt een venster getiteld LXSession configuration (Lubuntu is nog steeds niet helemaal Nederlands ;) ). Klik op het 'tabblad' / menu-item Automatisch starten. In het vak naast + Toevoegen bijv. 'firefox' (zonder aanhalingstekens) typen, en dan op die + Toevoegen-knop klikken. Het op te starten programma verschijnt vlak boven de twee vakken, en je kan het uitvinken, of verwijderen.

Ik heb daar onder andere een toverspreuk voor het uitschakelen van mijn aanraakveld in staan, en xcompmgr, dat nodig is voor de betere effecten van Docky.

Uiteraard niet bedoeld als kritiek op je fantastische handleiding waardoor ik nu al weer jaren geleden de sprong naar Linux durfde te maken :) Maar misschien dat Lubuntu-gebruikers er plezier van kunnen hebben.

Mark
« Laatst bewerkt op: 2018/04/07, 15:29:07 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: direct-doen-lijstje voor *Lubuntu* 18.04 Bionic is klaar
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/07, 18:22:56 »
@nieuwbie: bedankt voor de tip! Ik zal er eens naar kijken....  :)

Re: Tip: direct-doen-lijstje voor *Lubuntu* 18.04 Bionic is klaar
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/08, 07:26:08 »
bedankt. :D

ik heb er alweer gebruik van gemaakt. en voor mijn is dit altijd een goede hulp.
wel voor X-Ubuntu dan.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/08, 07:27:43 door lachendearend »
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Tip: direct-doen-lijstje voor *Lubuntu* 18.04 Bionic is klaar
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/08, 11:45:35 »
bedankt. :D

ik heb er alweer gebruik van gemaakt. en voor mijn is dit altijd een goede hulp.
wel voor X-Ubuntu dan.

Oh ik dacht dat dat daar anders geregeld is. Instellingen > Sessie en opstart, ofzo. Maar goed, als je er wat aan hebt, altijd goed natuurlijk :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Tip: direct-doen-lijstje voor *Lubuntu* 18.04 Bionic is klaar
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/10, 19:14:02 »
bedankt. :D

ik heb er alweer gebruik van gemaakt. en voor mijn is dit altijd een goede hulp.
wel voor X-Ubuntu dan.

Oh ik dacht dat dat daar anders geregeld is. Instellingen > Sessie en opstart, ofzo. Maar goed, als je er wat aan hebt, altijd goed natuurlijk :)
er zijn ook direct te doen  tips voor x-ubuntu.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw