Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office  (gelezen 8603 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #25 Gepost op: 2017/06/12, 18:43:01 »
Nee, ik denk dat niet, want daar gaat de discussie niet over. De discussie ging erover dat kopiëren van die bewuste fonts die je met Microsoft software meekrijgt naar een linux systeem fonts illegaal is.

Volgens mij blijft dat licentie verhaal altijd spelen. Hier boven is al gequote dat de voorwaarden omvatten dat ze alleen onder 1 bepaalde OS gebruikt mogen worden waardoor het voor linux per definite onmogelijk is.
Dan zijn we zeker akkoord.

Citaat
Ik begrijp ook de toegevoegde waarde van de hele ttf-mscorefonts-installer al niet.
Met het pakketje komen de fonts zonder verder nadenken op je linux systeem (tenminste, als de installer werkt, want in het voorbije jaar zijn er problemen mee geweest onder Ubuntu en afgeleiden). Anders moet je zelf al de fonts weten te vinden. Dan is de kans bovendien groot dat je die in de vorm van het exe-bestand krijgt: je moet hier al weten hoe je de fonts eruit kan halen.

Als je zelf al jarenlang de fontbestanden bijhoudt, en feilloos weet waar die neer te zetten op je systeem, dan heeft de installer inderdaad geen meerwaarde (vergeet ook het fc-cache commando niet  ^-^)

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #26 Gepost op: 2017/06/12, 23:32:59 »
Anders moet je zelf al de fonts weten te vinden. Dan is de kans bovendien groot dat je die in de vorm van het exe-bestand krijgt: je moet hier al weten hoe je de fonts eruit kan halen.

Dat is ook niet zo ingewikkeld hoor.
Veel ttf's zijn gewoon als .ttf te downloaden, en ze willen nogal eens in een zip of rar zitten omdat er dan een read-me bij zit.
En er zijn legio downloadsites te vinden, evenals dat er licentie vrije ttf-bestanden te vinden zijn.
Voor je een ttf installeerd kun je ook (vaak) al zien hoe de letter er uit ziet. En het plaatsen in de juiste map is ook simpel (eerder al uitgelegd in dit topic).

Wel vraag ik me af of het gebruik een ttf tot een os beperkt kan worden. Uiteindelijk heb ik ooit de bijbehorende versie gekocht, en dus ook betaald voor de ttf. Dan is dat bestandje gewoon mijn eigendom, toch?
Ik blijf er bij dat dit een soort van monopoliepositie benaderd. En dat voor de zoveelste keer dat ik benadeeld wordt.  :|
« Laatst bewerkt op: 2017/06/12, 23:37:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #27 Gepost op: 2017/06/13, 09:44:18 »
Dat is ook niet zo ingewikkeld hoor.
Veel ttf's zijn gewoon als .ttf te downloaden, en ze willen nogal eens in een zip of rar zitten omdat er dan een read-me bij zit.
Akkoord, maar het gaat hier over de Microsoft core fonts en de meerwaarde van de linux installer. De corefonts vind je wellicht niet zo gemakkelijk op het internet als een zip bestand of als afzonderlijke ttf bestanden. Indien wel, dan is dit niet wettelijk want niet conform de licentie. Als je het met de exe bestanden moet regelen, wordt het al ingewikkelder - maar niets is ingewikkeld als je de procedure hebt.

Citaat
Wel vraag ik me af of het gebruik een ttf tot een os beperkt kan worden. Uiteindelijk heb ik ooit de bijbehorende versie gekocht, en dus ook betaald voor de ttf. Dan is dat bestandje gewoon mijn eigendom, toch?
Dat is waar licenties voor bestaan. Vrije Software is net ontstaan als reactie op zeer restrictieve en vrijheidsbeperkende licenties. Vrije Software activisten bestrijden het bestaan van dergelijke licenties. Dat betekent niet dat ze de wet gaan overtreden en de licentie niet gaan naleven, neen, ze gaan eerder alle software die dergelijke onvrije licenties heeft, uit de weg. Privégebruikers, daarentegen, trekken zich dat niet aan en overtreden nog al eens de wet.

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #28 Gepost op: 2017/06/13, 11:38:47 »
De corefonts vind je wellicht niet zo gemakkelijk op het internet als een zip bestand of als afzonderlijke ttf bestanden. Indien wel, dan is dit niet wettelijk want niet conform de licentie.

=D
FF google. 'calabri.ttf download' en 'cambria.ttf download'. Ik denk dat je schrikt van de hoeveelheid aanbieders. ;)
http://www.fontpalace.com/font-download/Calibri/ (= ttf)
http://www.myfontfree.com/download-cambria-zip34127.htm (= zip met div cambria-ttf's, en met overbodige readme.txt en voorbeeld-png)
Nee, de kans zit er in dat deze twee niet ter download aangeboden mogen worden. Maar zoals je ziet is alles prima en simpel te vinden.

 =D Ach vanadium. Alle lettertypes, honderdduizenden staan er downloadbaar online. Ik heb zelden langer hoeven zoeken als een paar minuten naar een specifiek type.
https://duckduckgo.com/?q=fonts+download&t=canonical&atb=v47-2_w&ia=web
Zoals ik al zei, hele leuke licentie vrije fonts. Veel leuker nog dan die suffe calabri en cambria.

Je kunt geen (teken)film, lp, reclame, of wat dan ook bedenken of het lettertype is te downloaden (soms origineel, en soms prima alternatieven). Zelfs de coca cola fonts zijn te downloaden https://www.free-fonts.com/coca-cola
Leuk voor verjaardags-uitnodigingen en zo voor de kids. Maak je lekker een (teken) film thema naar hun wens inclusief hetzelfde lettertype. Net echt.

Blijf ik er bij, als die calabri en cambria gelieerd zijn kan en mag het ook niet met core-font-installer. Dus beide mogelijkheden zijn vergelijkbaar prima.
Uiteindelijk kan iedereen zelf kiezen welke optie hij gebruikt, nu hij ook de ttf-manier kent.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/13, 11:51:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #29 Gepost op: 2017/06/13, 12:32:23 »
Dat ook Calibri en Verdana zo gemakkelijk te vinden zijn, had ik mij niet voorgesteld. Licentie: Unknown  =D

Citaat van: partyrabbit
Blijf ik er bij, als die calabri en cambria gelieerd zijn kan en mag het ook niet met core-font-installer.
Waarom je hier, na de ganse discussie, nu weer bij blijft, is me een raadsel. We hebben het hier nochthans al over gehad. De licentie van de core fonts liet verspreiding van de fonts in het exe bestand toe. core-font-installer respecteert die licentie. De licentie van calabri en cambria is veel strikter, in die mate dat je die fonts zelfs niet onder linux mag gebruiken. Zo blijven we bezig, natuurlijk...

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #30 Gepost op: 2017/06/13, 16:28:32 »
Citaat van: partyrabbit
Blijf ik er bij, als die calabri en cambria gelieerd zijn kan en mag het ook niet met core-font-installer.
De licentie van calabri en cambria is veel strikter, in die mate dat je die fonts zelfs niet onder linux mag gebruiken. Zo blijven we bezig, natuurlijk...

Dat zeg ik toch? Dan is het toch juist dat ik daar bij blijf? Dat ik stel dat beide mogelijkheden even goed werken maar beiden niet gelieerd zijn?
"Dan blijf ik er bij" is toch gewoon een duidelijke afsluiter? Als dat dan duidelijk was, waarom dan toch weer er over door gaan?
Wat is er dan onjuist aan wat ik zeg?

Bij deze is dit onderwerp voor mij duidelijk en zal ik hier geen enkele discussie over voortzetten.

Dat ook Calibri en Verdana zo gemakkelijk te vinden zijn, had ik mij niet voorgesteld. Licentie: Unknown  =D

Dan was mijn reactie toch niet geheel overbodig maar best nog nuttig en leerzaam dan?  =D .... zoals ik X reacties terug al zei, wat wel telkens in twijfel getrokken is  :( met onnodige discussie als gevolg.  :'(
« Laatst bewerkt op: 2017/06/13, 16:30:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #31 Gepost op: 2017/06/13, 17:34:22 »
Eigenlijk wil ik me er niet mee bemoeien, maar dit is een vermoeiende discussie. Het probleempje ia al lang opgelost.