Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot  (gelezen 895 keer)

Dual boot
« Gepost op: 2017/04/19, 21:43:19 »
Ik heb een nieuwe ssd schijf in mijn laptop geplaatst, op de oude hdd draaide ik al Ubuntu (deze staat er nog steeds op). Op de nieuwe SSD wou ik een dual boot installeren met windows 10 en ubuntu. Beide zijn opstartbaar, maar grub wordt niet automatisch getoond bij het opstarten en windows wordt automatisch gestart. Om in ubuntu te komen moet ik eerst binnen windows bij de geavanceerde opstartopties aangeven dat ik op wil starten via een medium om vervolgens ubuntu te selecteren. Dan wordt grub wel geladen en kan ik zowel de nieuwe installatie 16.02 LTS als de oude 17.04 selecteren.

Ik heb via boot-repair al geprobeerd grub weer te herstellen maar krijg een melding dat het niet gelukt is. In windows heb ik het geprobeerd door dit (bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\ubuntu\shimx64.efi) commando in de cmd in te voeren maar ook zonder gewenst resultaat.

Inmiddels ziet grub er behoorlijk gaar uit met allerlei verschillende opties.

Zie link voor boot-repair log.
http://paste2.org/xpgUt6J5

Wie heeft voor mij een oplossing, ik wil graag standaard in een bootloader komen waarbij ik zelf kies of ik in windows of ubuntu ga werken.

Edit: Met F12 tijdens opstarten kom ik blijkbaar wel in de windows bootloader, als ik ubuntu selecteer krijg ik grub. Nu nog zien dat het frame om op F12 te drukken iets langer is dan 2-3 seconden.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/19, 22:03:51 door SadistikFuk »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/20, 08:59:33 »
Ik denk dat het probleem en de oplossing gegeven worden in regel 820:
Citaat
The boot files of [Het nu gebruikte besturingssysteem - Ubuntu 16.04.2 LTS] are far from the start of the disk. Your BIOS may not detect them. You may want to retry after creating a /boot partition (EXT4, >200MB, begin van de schijf). This can be performed via tools such as gParted. Then select this partition via the [Separate /boot partition:] option of [Boot Repair]. (https://help.ubuntu.com/community/BootPartition)