Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!  (gelezen 16383 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #25 Gepost op: 2017/04/06, 10:49:38 »
Oeh, Feisty Fawn Ubuntu 7.04, dè eerste ubuntu die ik ben gaan gebruiken.

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #26 Gepost op: 2017/04/06, 11:22:56 »
Overigens lijkt er vanuit de gemeenschap een vork te komen die "Ubuntu met Unity" gaat voortzetten:
http://unity8.org/

Meh, weer een fork... hebben ze met KDE 3 ook gedaan genaamd Trinity en dat was/is nog steeds geen succes. Ik snap echt niet waarom ze hun tijd willen gaan verdoen aan een nieuw project in plaats van gewoon bij te dragen aan de huidige desktop omgevingen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #27 Gepost op: 2017/04/06, 11:23:37 »

Bovendien is het de vraag, wat ze met Gnome gaan doen. De standaard-Gnome-werkomgeving vind ik persoonlijk een ramp.

Heb je een recente versie van GNOME al eens geprobeerd? Ik zie weinig verschil tov Unity, maar het lijkt wel beter/stabieler te draaien op dezelfde hardware. Ik gebruik GNOME nu al een tijdje en vind het erg prettig, maar goed, ieder z'n ding natuurlijk.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #28 Gepost op: 2017/04/06, 11:25:42 »
Overigens lijkt er vanuit de gemeenschap een vork te komen die "Ubuntu met Unity" gaat voortzetten:
http://unity8.org/

Meh, weer een fork... hebben ze met KDE 3 ook gedaan genaamd Trinity en dat was/is nog steeds geen succes. Ik snap echt niet waarom ze hun tijd willen gaan verdoen aan een nieuw project in plaats van gewoon bij te dragen aan de huidige desktop omgevingen.

Inderdaad, we moeten eens ophouden met al die Forken... De ontwikkelcapaciteit raakt zo teveel versplinterd en als een groot bedrijf als canonical het niet tot een succes kan maken dan lukt het de kleintjes zeker niet...

Offline rico70

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #29 Gepost op: 2017/04/06, 11:41:56 »
als een groot bedrijf als canonical het niet tot een succes kan maken dan lukt het de kleintjes zeker niet...
Linux Mint is anders behoorlijk succesvol met Cinnamon

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #30 Gepost op: 2017/04/06, 11:44:22 »
Ja, maar Cinnamon is geen Unity 8 en convergence waar het hier om gaat. Dus dat kan je niet vergelijken.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #31 Gepost op: 2017/04/06, 11:47:24 »
Ja, maar Cinnamon is geen Unity 8 en convergence waar het hier om gaat. Dus dat kan je niet vergelijken.

Ik doelde inderdaad meer op Convergence en Mir.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #32 Gepost op: 2017/04/06, 11:53:01 »
Tis alsof ik het voelde aankomen. Voor 16.04 was ik al volledig overgeschakeld naar Mate. Zowel persoonlijk als voor alle donatie-PC's. Desalniettemin is het jammer. Heb Unity veel gebruikt (en was zelfs een soort promotor op release party's). Ook jammer voor mir en convergence, toch wel vooruitstrevende out-of-the-box technologieën.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #33 Gepost op: 2017/04/06, 12:20:07 »
Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon)
Ubuntu 8.04 LTS (Hardy Heron)
Ubuntu 8.10 (Intrepid Ibex)
Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope)
Ubuntu 9.10 (Karmic Koala)
Ubuntu 10.04 LTS (Lucid Lynx)
Ubuntu 10.10 (Maverick Meerkat)
Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal)
Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot)
Ubuntu 12.04 LTS (Precise Pangolin)
Ubuntu 12.10 (Quantal Quetzal)
Ubuntu 13.04 (Raring Ringtail)
Ubuntu 13.10 (Saucy Salamander)
Ubuntu 14.04 LTS (Trusty Tahr)
Ubuntu 14.10 (Utopic Unicorn)
Ubuntu 15.04 (Vivid Vervet)
Ubuntu 15.10 (Wily Werewolf)
Ubuntu 16.04 LTS (Xenial Xerus)
Ubuntu 16.10 (Yakkety Yak)
Ubuntu 17.04 (Zesty Zapus)

Al heel wat versies Ubuntu gebruikt, en wat moest ik wennen aan Unity... maar wat een aangename verassing, ik verheug me nu al op Ubuntu 18.04 LTS met gewoon weer de Gnome desktop.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #34 Gepost op: 2017/04/06, 12:24:17 »
Maar ben bang dat Ubuntu nog meer gaat snijden in zijn verschillende Distro uitgaves ,tis eigenlijk alles iets te veel qua keuzes maar dat is mijn persoonlijke mening ,kan mis zijn  :D
Misschien zijn wij te oud en zien we het verkeerd :lol:
Juist de vele keuzen v.w.b. de desktop is de kracht van Linux.
Juist de vele keuzen v.w.b. de desktop is de manko van Linux, er is geen DE Linux, maar alleen EEN Linux, wat de éénheid doet versplinteren.
Misschien maar  eens een topic maken hierover, hier is het momenteel op het randje van OffTopic .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #35 Gepost op: 2017/04/06, 12:34:57 »
Heb Unity slechts in het begin gebruikt en vond het ....overbodig en niet wat ik wil.
Sindsdien gekozen voor Kubuntu (KDE) en dat voldoet prima.
Goed dat men bereid is tot ¨inkeer¨. 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline midas

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #36 Gepost op: 2017/04/06, 17:43:15 »
Waarschijnlijk is eerst de stekker getrokken uit Ubuntuphone, waarnaar men tot de conclusie kwam dat convergence en Mir dan ook niet meer zo noodzakelijk zijn (vermoeden). Persoonlijk vond ik Unity in het gebruik zeker geen slecht concept bij gebruik van simpele dingen. Dat gedoe met scopes e.d. hoef ik echter niet. Tja, Ubuntu als desktop is weer terug bij moeder Gnome. Zeker geen slechte keuze.

Daarbij blijft er veel te kiezen v.w.b. de desktop-omgeving binnen Ubuntu. Van XFCE tot Gnome, Mate, KDE, Budgie en zelfs Cinnamon zit gewoon in de repo. Wat wil je nog meer?

Dat Ubuntuphone het commercieel gezien niet zou redden viel eigenlijk al een hele tijd te bezien. Elke nieuwkomer op de mobiel moet opboksen tegen de grote twee en bereid zien om appmakers achter zich te krijgen.

Dus laat Ubuntu zich maar richten op de kernactiviteiten en met behulp van anderen een goede desktop-experience neerzetten. 
Linux Mint 20.2 Cinnamon

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #37 Gepost op: 2017/04/06, 18:30:22 »
Ja, maar Cinnamon is geen Unity 8 en convergence waar het hier om gaat. Dus dat kan je niet vergelijken.

Ik doelde inderdaad meer op Convergence en Mir.

Dat was eigenlijk voor Rico70 bedoeld geweest, niet gericht als comment op jouw reactie. :)

Offline vilamar

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #38 Gepost op: 2017/04/06, 19:16:29 »
Zo komt 'Ubuntu GNOME' te overlijden, of gaat over in Ubuntu ?

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #39 Gepost op: 2017/04/06, 19:56:39 »
Ubuntu lijkt een beetje zwalkend te zijn. Zoveel inzetten om anders te zijn, telefoon, Unity etc. Het moest altijd anders en het was erg eigenwijs en nu moeten ze de rest van de wereld toch gelijk geven. Volgens mij hadden ze hun energie beter kunnen besteden.

Klopt, maar het is ook wel moedig. Vooral Unity 8 vind ik jammer, daar is echt veel energie in gestoken maar er is nooit een echt stabiele release van geweest, het is altijd een experimentele optie gebleven. Unity 7 was toch wel een prettige DE. Ondanks dat ik zelf Unity niet meer gebruikte vind ik Ubuntu + Unity nog altijd de meeste professionele Linuxdesktop. GNOME heeft echter ook stappen gemaakt dus ik ben heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien met een Ubuntu-jasje in april 2018 :)

Voor Ubuntu Touch heb ik nooit echt warm gelopen dus dat maakt me niet zoveel uit, al is het jammer dat er weer een concurrent van Apple/Google verdwijnt.

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #40 Gepost op: 2017/04/06, 19:59:51 »
Topics even samengevoegd en voor de iets minder schreeuwerige titel gekozen.

Ik wil ook de discussie over dit onderwerp graag in dit topic houden, dus andere topics met hetzelfde bericht zullen gesloten worden. Het is een big thing, dus dat houd ik graag centraal.

Toch vond ik het wel het 'schreeuwerige' waardig immers, dit is echt bijzonder nieuws !!

...

Daar ben ik het trouwens helemaal mee eens. Linux-nieuws doet me al een tijdje niet zo veel meer qua nieuwswaarde (ik volg het nog wel uit gewoonte) maar dit sloeg toch wel even in. Dat zie je ook aan de enorme hoeveelheid reacties om Reddit (/r/Linux), OMG Ubuntu, Tweakers, Hacker News etc. Eindelijk weer wat leven in de brouwerij!

edit: Misschien een beetje ironisch maar de laatste keer dat ik zoveel rumoer heb gezien in de Linux-gemeenschap was rondom de aankondiging van Unity en de release van 11.04 :P
« Laatst bewerkt op: 2017/04/06, 20:19:56 door erik1984 »

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #41 Gepost op: 2017/04/07, 11:30:12 »
Ik lees meerdere berichten hier waarin men vrij negatief is over dit besluit. Waarom ik het besluit juist heel moedig vind en geen verspilde moeite is omdat Mark Schuttleworth het in principe heeft geprobeerd. Hij heeft er vast genoeg geld ingestoken en ook zijn gedachte voor een OS voor allerlei apparaten is heel logisch geweest. Helaas heeft hij de 'strijd' hiermee verloren. Ik vind het dan heel moedig en knap dat iemand zijn verlies toegeeft en ziet dat het een andere kant op moet. Aanhaken bij een zeer goede DE als Gnome, waar verschrikkelijk veel moeite en zelfs funding achter zit, is echt goed. Samen de krachten bundelen.

Ik ben momenteel de nieuwe 17.04 met Gnome 3.24 eens aan het bekijken en ik ben er toch wel van onder de indruk. Er zijn zoveeeeel tweak mogelijkheden. HiDpi werkt out of the box op mijn macbook, wat zelfs Unity, Cinnamon, en om over andere DE's nog maar te zwijgen niet voor elkaar krijgt. Ook de native apps die erbij horen. Dit gaat in de komende jaren alleen maar nog meer een boost krijgen waardoor ik zelfs geloof dat Ubuntu toch een betere positie zal krijgen, en zich kan gaan meten (qua populairiteit) met MacOs (waar ik de afgelopen jaren ook heel wat uurtjes mee heb gewerkt). Ubuntu is qua besturing veel beter als MacOS, maar domweg niet populair door het ontbreken van de bekende grote merken software pakketten.

Ik denk dat het besluit moedig, knap, positief en slim is.

Wat denken jullie als je de nuance probeert mee te nemen?
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #42 Gepost op: 2017/04/07, 12:07:39 »
De enige Ubuntu die ik gebruik is Ubuntu Studio, die werkt met XFce en dat functioneert prima.
Op grond van wat ik hier hoor en lees op het forum lijkt het wel of Xubuntu zelfs populairder is dan Ubuntu, is dat goed geredeneerd?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #43 Gepost op: 2017/04/07, 12:47:44 »
waardoor ik zelfs geloof dat Ubuntu toch een betere positie zal krijgen, en zich kan gaan meten (qua populairiteit) met MacOs.
Ubuntu is qua besturing veel beter als MacOS, maar domweg niet populair door het ontbreken van de bekende grote merken software pakketten.

Ik denk dat het besluit moedig, knap, positief en slim is.

Wat denken jullie als je de nuance probeert mee te nemen?
Het is heel moedig, om de ingeslagen weg te verlaten en een nieuwe route (terug naar de oude) te nemen.
Hier kan ik volledig achter staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #44 Gepost op: 2017/04/07, 17:15:38 »
misschien een rare vraag maar heeft dit ook invloed op Xubuntu gaat daar dan ook wat voor verandere?.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #45 Gepost op: 2017/04/07, 17:18:49 »
misschien een rare vraag maar heeft dit ook invloed op Xubuntu gaat daar dan ook wat voor veranderen?.
Ja, Xubuntu kan meer gebruikers krijgen, er zullen altijd mensen zijn, die niet met Gnome willen werken en kiezen voor een andere desktop.
Op een soortgelijke manier heb ik ooit besloten om over te stappen op Xubuntu :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #46 Gepost op: 2017/04/07, 17:24:40 »
misschien een rare vraag maar heeft dit ook invloed op Xubuntu gaat daar dan ook wat voor veranderen?.
Ja, Xubuntu kan meer gebruikers krijgen, er zullen altijd mensen zijn, die niet met Gnome willen werken en kiezen voor een andere desktop.
Op een soortgelijke manier heb ik ooit besloten om over te stappen op Xubuntu :lol:
ik zelf vindt gnome niet fijn werken,maar dat is mijn mening. mijn voor keur gaat echt uit naar Xubuntu. 
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #47 Gepost op: 2017/04/07, 21:13:24 »
Op termijn (en dat hoeft niet te lang duren), zal dit goed zijn voor Ubuntu. Als het onderliggende bedrijf, Canonical, in wat betere papieren komt en wat minder risico's neemt, dan komt dat de duurzaamheid van de Ubuntu desktop ten goede. We gaan vast ook in de toekomst naar kwalitatief hoogstaande, zeer afgewerkte en gebruiksvriendelijke uitgaven toe, evenwel met de gnome 3 desktop in plaats dan de in house Unity - die ik tot op heden de beste desktopomgeving ooit vindt.

Een duurzame kwalitatieve Ubuntu betekent ook een kwalitatieve Xubuntu, een kwalitatieve Mint, een kwalitatieve Elementary OS ... gewoon onvoorstelbaar wat die Marc Shuttleworth en zijn Canonical voor linux hebben betekend.

Het is met grote spijt dat ik zie dat Canonical Unity loslaat. Ik had liever gezien dat ze rustig en stevig de Unity 7 desktop hadden blijven onderhouden. Anderzijds is ook Gnome Shell ondertussen stevig geëvolueerd. De eerste versies van Gnome waren, in tegenstelling tot de eerste versies van Unity, zeer ruw. Gnome Shell is een elegante, moderne desktopomgeving geworden maar irriteert mij toch nog steeds hier en daar. Groot voordeel is de ondertussen enorme aanpasbaarheid van Gnome Shell: dat is altijd een zwakte geweest van Unity.

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #48 Gepost op: 2017/04/07, 21:37:01 »
Je kunt met  mij lachen ,mag ook ,ik zie dit ook als maar meer in het dagelijkse leven ,die kunnen ook nu een stijgende lijn worden Chromebook !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #49 Gepost op: 2017/04/07, 21:49:01 »
Groot voordeel is de ondertussen enorme aanpasbaarheid van Gnome Shell: dat is altijd een zwakte geweest van Unity.

De meeste distributies leveren tegenwoordig het ondertussen alom bekende tweaktool mee als default, zonder dat en andere extenties is gnome 3/gnome shell net zo kaal en onaanpasbaar als toen hij uit kwam.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 21:51:49 door Maik »