Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Om welke redenen heb je een dual-boot?  (gelezen 12331 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #50 Gepost op: 2017/02/14, 12:28:30 »
Samen met het einde van Vista kan het nog wel eens druk worden op het forum.
Henk
Aan ons dan de taak om de mensen op SW hierop te wijzen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #51 Gepost op: 2017/02/14, 21:40:32 »
Citaat
Aan ons dan de taak om de mensen op SW hierop te wijzen
Het is natuurlijk leuk om hier forumtaal te bezigen.
Maar sommige forumleden begrijpen deze afkortingen niet.
Waaronder ikzelf.
Duss?

En zo zijn er wel andere afkortingen die op dit fora gebruikt worden dat voor een beginneling niet te volgen is.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline MKe

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #52 Gepost op: 2017/02/14, 21:52:51 »
Ik denk dat hij Senioren Web bedoelt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #53 Gepost op: 2017/02/14, 21:54:10 »
Maar sommige forumleden begrijpen deze afkortingen niet.
Waaronder ikzelf.
Duss?
SW is een veel gebruikte afkorting voor SeniorWeb, dat mensen helpt met computer problemen, zolang het maar Windows is, en eventueel/misschien/mogelijk Apple, maar zeker geen Linux.
Henk ontmoette ik daar en hij was nieuwsgierig, toen heb ik hem Xubuntu aangeraden.
Zoals je merkt, voelt hij zich hier al helemaal thuis :lol:
Nu alle XP en/of Vista gebruikers van SW nog, geld uitgeven is niet moeilijk (als je het hebt), maar gratis en goed verder gaan met de oude hardware, is al een hobby op zich..........

Binnen die club heb ik geprobeerd om een Linux club op te richten, maar helaas loop je daar tegen een muur van onkunde/onwilligheid/Microsoft op .........
« Laatst bewerkt op: 2017/02/14, 21:56:15 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #54 Gepost op: 2017/02/14, 22:03:21 »
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat wanneer in 2020 de ondersteuning voor windows 7 zou gaan stoppen, de pleuris pas echt goed zou gaan

Nee joh. Gewoon weer allemaal een nieuwe pc aanschaffen met daarop dan windows 11.  =D
En omdat veel randapparatuur niet meer werkt ook meteen dat maar nieuw kopen.
Is goed voor de economie.

Dat wordt marktplaats in de gaten houden voor leuke goedkope 'onbruikbare' tweedehandsjes.  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #55 Gepost op: 2017/02/14, 22:25:24 »
Oke Ron, dat had ik niet meteen begrepen van dat Seniorweb.
Bedankt!
Maar toch, met wat meer afkortingen zou het wat meer overzichtelijk zijn.
Toch?

Trouwens van SW (SeniorWeb, sorry!) heb ik sowieso geen hoge dunk.
Maar dat is een persoonlijke mening.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/14, 22:26:56 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #56 Gepost op: 2017/02/14, 23:01:59 »
Trouwens van SW (SeniorWeb, sorry!) heb ik sowieso geen hoge dunk.
Het bestaat voor het grootste deel uit 65 plussers, en dat heeft zowel voor- als nadelen.
Overeen paar maanden behoor ik ook tot die grote groep :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #57 Gepost op: 2017/02/15, 00:10:52 »
Het bestaat voor het grootste deel uit 65 plussers, en dat heeft zowel voor- als nadelen.
Overeen paar maanden behoor ik ook tot die grote groep :lol:
Sorry Ron, die grote groep verschuift steeds. Voor ons (mij)is dit is dit april 2018.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #58 Gepost op: 2017/02/17, 08:40:35 »
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat wanneer in 2020 de ondersteuning voor windows 7 zou gaan stoppen, de pleuris pas echt goed zou gaan uitbreken. Hoewel een verlenging ook wel weer realistisch zou zijn...... Inderdaad, wij hebben dat gezanik niet, wij halen gewoon een nieuwe versie binnen.......
Wacht eerst maar eens de grote update van W10 in april rustig af. Daarom brengt Microsoft de uitgeklede versie van W10 al uit. https://nl.hardware.info/nieuws/50954/windows-cloud-is-toekomstig-os-voortbordurend-op-windows-rt
Samen met het einde van Vista kan het nog wel eens druk worden op het forum.
Henk

Dat het einde van Vista een run op dit forum kan betekenen, snap ik maar leg deze semi-leek eens uit waarom die uitgeklede versie van W10 ook zoiets teweeg kan gaan brengen?

Ik verwacht het eerlijk gezegd niet dat wanneer Vista niet meer wordt ondersteund, ineens meer mensen naar Linux zouden gaan kijken. Velen zullen waarschijnlijk gewoon weer gaan doen wat het meest voor de hand lijkt te liggen: niet beter weten en denken dat er een hele nieuwe computer moet worden gekocht of een geinformeerde wizkid voorziet de machine in kwestie van windows 7 oid. Onbekend maakt onbemind gaat nog altijd op lijkt mij.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #59 Gepost op: 2017/02/17, 08:54:49 »
Precies, de verwachtte run na het einde van XP bleef ook uit.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #60 Gepost op: 2017/02/17, 09:19:37 »
Dat het einde van Vista een run op dit forum kan betekenen, snap ik maar leg deze semi-leek eens uit waarom die uitgeklede versie van W10 ook zoiets teweeg kan gaan brengen?

Ik verwacht het eerlijk gezegd niet dat wanneer Vista niet meer wordt ondersteund, ineens meer mensen naar Linux zouden gaan kijken. Velen zullen waarschijnlijk gewoon weer gaan doen wat het meest voor de hand lijkt te liggen: niet beter weten en denken dat er een hele nieuwe computer moet worden gekocht of een geinformeerde wizkid voorziet de machine in kwestie van windows 7 oid. Onbekend maakt onbemind gaat nog altijd op lijkt mij.
Microsoft gaat volgens mij de uitgeklede versie van W10 uitbrengen omdat de andere (grote) W10 te complex wordt voor veel mensen. Het jammere is dat mensen niet bekend zijn met Linux (was ik voor een jaar geleden ook niet). Men weet ook niet dat je eventueel hulp kunt gaan vragen bij steunpunten en op dit forum. Het probleem is ook dat mensen direct geholpen willen worden en daarom kunnen ze tegen betaling naar een PC zaak en die regelt de zaak (alleen voor Windows).
Ik denk dat reclame en service voor een groot deel een kwestie van geld is . Kijk naar het ledental op dit forum. Het stijgt steeds minder snel t.o.v. jaren daar voor. De mensen worden te makkelijk en je hebt een grote groep die het makkelijk kunnen betalen. Voorbeeld ; Ik kwam op een verjaardagsfeestje van een jongetje die 11 jaar werd. Weet je wat hij kreeg? Een Ipad.
Voor een piep klein deel van de mensen zou wel over willen stappen maar er zit een te grote barrière in en het ander deel is te makkelijk en heeft te veel geld.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #61 Gepost op: 2017/02/17, 10:56:08 »
Precies, de verwachtte run na het einde van XP bleef ook uit.

Niet helemaal. Omdat vista al zo slecht was ben ik lang blijven hangen in xp. En na wat geklooi met 8.1 was ik snel hier.  ^-^
Dan moet ik wel zeggen dat ik al vanaf versie 5 of 6 tegen linux aan zit te hikken, maar de definitieve overstap kwam er maar niet. Dat was pas bij 11 (en al heel snel daarna 12).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #62 Gepost op: 2017/02/17, 11:51:00 »
Even op SeniorWeb aangekaart :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #63 Gepost op: 2017/02/17, 12:05:50 »
Even op SeniorWeb aangekaart :lol:
Heb ik gezien maar moderator kapte het op slinkse wijze af. Kom je toch niet doorheen. :'( :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #64 Gepost op: 2017/02/17, 12:15:20 »
Even op SeniorWeb aangekaart :lol:
Heb ik gezien maar moderator kapte het op slinkse wijze af. Kom je toch niet doorheen. :'( :'(
Wanneer er maar een aantal mensen reageren, dan leren ze het wel.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #65 Gepost op: 2017/02/17, 12:23:16 »
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd: daarom laten zo weinig mensen zich overtuigen.
Ernst Hohenemser

Ze moeten het toch zelf willen zien Ron.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #66 Gepost op: 2017/02/17, 12:41:27 »
Ze moeten het toch zelf willen zien Ron.
Klopt, maar dan moeten ze het wel weten, het moet dus eerst verteld worden.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #67 Gepost op: 2017/02/17, 12:48:20 »
Even op SeniorWeb aangekaart :lol:
Hier maar even reagearen omdat ik op seniorweg niet geregistreerd ben :
Citaat
2- Overstappen naar Windows-7 (is dat nog te koop?) kost meer dan de waarde van PC/laptop die ooit met Vista is geleverd.
Ja, is nog te koop bij Softwarebilliger.de. Prijs varieerd van €17 tot bijna €30 voor een key to compleet systeem
http://www.softwarebilliger.de/windows-7-home-premium/#

Offline RikRik

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #68 Gepost op: 2017/02/17, 14:30:41 »
Even op SeniorWeb aangekaart :lol:
Er zijn inderdaad niet veel Vista gebruikers in Nederland. Volgens StatCounter 1.6 %
http://gs.statcounter.com/os-version-market-share/windows/desktop/netherlands

Het "verkopen " van een Linux-pc was, is, en blijft moeilijk. Prachtige desktop pc 's voorzien van een Linux systeem en het is niet meer te verkopen, mensen willen hun vertrouwde software blijven gebruiken en hebben geen zin in "ingewikkelde" systemen die alleen maar bedoeld zijn voor computer-nerds. Ik ben het hier uiteraard niet mee eens. Zelfs iemand die alleen maar wilde internetten had geen belang bij een super snelle Linux, hij was tevreden met een trage Windows  :rolleyes:

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #69 Gepost op: 2017/02/17, 15:07:14 »
Klopt, maar dan moeten ze het wel weten, het moet dus eerst verteld worden.........

En daar was de citaat voor. Hoe hard je ook 'vertelt', de meesten zullen zich toch niet laten overtuigen omdat ze in hun vaste bekende (opgedrongen) stramien blijven hangen.

Ook in dit geval zeg ik; een bekend fenomeen.
Iedereen ...... dus ook ik ....


- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #70 Gepost op: 2017/02/17, 17:56:57 »
Wanneer er maar een aantal mensen reageren, dan leren ze het wel.............

Je kan weten dat dit niet waar is want ook jij krijgt er (bij SW) geen stok tussen de deur als het on Linux gaat.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #71 Gepost op: 2017/02/18, 00:32:37 »
Ik denk dat als je maar je verhaal blijft doen dat je altijd wel iemand over de streep haalt. Dat duwtje dat iemand nodig heeft om zijn eigen beslissing te nemen.
Onbekend is onbemind. Bekendheid scheppen is dus altijd winst.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #72 Gepost op: 2017/02/18, 09:22:22 »
Op een laptop een dualboot win 7 & Ubuntu 16.04, een desktop met win 7, die nog omgezet moet worden naar Ubuntu of Mint, ook in Dualboot.
Oude desktop met XP, staat speciaal programma op dat ik wil blijven gebruiken,  (draait op 32 bits). Is niet meer met internet verbonden.

Het gedoe met hardware vindt ik problematisch, in Windows en in Ubuntu.
De overgang van XP naar win 7 levert problemen op met Canon scanner en Dymo labelprinter, werkt wel in Ubuntu, installatie ging probleemloos,
nieuwe printer in XP & win 7 gaat gemakkelijk, in Ubuntu niet werkend te krijgen, terwijl dat hij daar wel geschikt voor is.

Dit soort dingen werkt niet motiverend als je er alleen voor staat, om niet werkend spul aan de praat te krijgen.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline midas

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #73 Gepost op: 2017/02/18, 09:31:19 »
Mijn inziens heeft het minder met techniekbekendheid en meer met merkidentificatie te maken. Waarom gaan die chromebookjes van Google nu wel aardig lekker over de toonbank? Ondanks dat het een zeer beperkt systeem is kiezen meer mensen een Chromebook ter vervanging van hun oude laptop.

Consumenten willen niet achteraf aan het priegelen met ISO's en hulp zoeken op fora. Ze willen gewoon dat het apparaat hun 'ding' doet. Snel, veilig en goed. Blijkbaar moet je dus een kant-en-klaar-product in de winkel of webshop hebben waar de mensen zonder omkijken of nadere uitleg mee kunnen werken.

Is daar Ubuntu de boot nog steeds aan het missen?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #74 Gepost op: 2017/02/18, 09:51:12 »
Citaat
Ik denk dat als je maar je verhaal blijft doen dat je altijd wel iemand over de streep haalt.

Ik ga niet iemand meer over de streep halen. Dat betekent namelijk dat ik ook de ondersteuning moet gaan bieden. Helaas echt geen tijd voor... (met uizondering voor de directe naaste familie).

Ik wil het met plezier laten zien en uitleg geven, maar ze moeten het uit eigen beweging willen hebben/gebruiken. Dat betekent dat ze er ook zelf energie in gaan stoppen.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY