Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Om welke redenen heb je een dual-boot?  (gelezen 12437 keer)

Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Gepost op: 2017/02/09, 08:12:59 »
Weer eens een "inventarisatietopic".

We delen hier allemaal een gemeenschappelijke voorkeur voor Linux en daar heeft iedereen hier zo zijn eigen en/of gemeenschappelijke motieven voor.
Er zijn echter redenen waarom computergebruikers er voor kiezen of genoodzaakt zijn om twee (of meer) besturingssystemen op hun machine te draaien.
Ik denk dat de meeste mensen bij dual-boot gelijk moeten denken aan de combo Linux/Windows.

Als jij/u een van die dual-bootgebruikers bent: wat zijn uw redenen/motieven?

Let wel: het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat een dual-boot altijd Lin/Win is. Wie heeft er een hele andere configuratie? En wat zijn uw motieven/redenen?

Mag ik u uitnodigen los te branden?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/09, 09:16:14 »
Ik heb op mijn werk laptop nog Windows, alhoewel ik ook daar af en toe Linux draai, via dualboot op een snelle usb stick.

Ik heb nog Windows omdat wij geen byod bedrijf zijn, zonder Windows kan ik domweg niet bij de nodige bestanden, chat app, mail, etc. Lokale IT wil ook geen support leveren om via een andere OS in te loggen op de bedrijfsservers, dus helaas....

Maar dat is dus de enige reden dat ik nog een dualboot heb, verder kan ik in principe alles op Linux.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/09, 10:03:15 »
Herkenbaar: ik heb een dualboot Lin/Win omdat ik anders niet bij een bepaald programma van mijn werk kan. Vervolgens heb ik een printer/scanner waarvoor ik vooralsnog te lui ben om uit te vogelen hoe ik dat ding onder linux goed werkend krijg.
Echter de belangrijkste reden is gaming.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/09, 10:09:12 »
1. Ik heb ervoor betaald en nog ruimte op mijn HD
2. Ik kreeg usb to midi niet lekker aan de praat onder Linux, maar het werkte direkt op Windows en omdat ik het toch heb....
3. GPS updates
4. Nieuwsgierigheid
5. Ik heb een tijdje Adobe Lightroom gehad en kon het testen op Windows
6. Ik ben te lui om het er nu af te slopen.

Ik moet wel zeggen dat de frequentie van 1x per maand gebruik niet haal met Windows.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/09, 11:29:29 »
Dan ben ik afwijkend.......
Mijn laptop is octal boot, 2x Xubuntu 16.04, 2x Xubuntu 17.04, Mint 18.1  XFCE, Debian 8.6 XFCE, Xubuntu-Mini en een versie om te knutselen.

De reden: ik test graag verschillende configuraties uit, en de partities zijn elkaars backup.
Het vreemde is alleen, dat ik toch steeds weer op mijn favoriete configuratie uitkom, en dat is Xubuntu met 2 identieke werkbalken onder en boven, met het "oude" menu en een 3e balk vertikaal als een soort dokking (automatisch verbergen).
Misschien ben ik te oud voor grote veranderingen ......... :lol:

Verder heb ik in Virtualbox nog ruim 30 systemen, puur om ze te bekijken en daar zitten ook een paar Microsoft systemen tussen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/09, 11:35:34 »
Multiboot W10 WXP Ubuntu Mint PCLinuxOS, in diverse DE uitvoeringen zoals KDE MATE CINNAMON LXDE LXQT XFCE.
Bij uittesten en experimenteren breng ik behalve Win af en toe zelfs Linux om zeep ;)

Reden XP, laatste merk ondersteuning randapparatuur, deze apparatuur werkt wel onder Linux.
Reden, vraagbaak op computerclub en fora.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HWE64

  • Lid
Re: Om welke heb je een dual-boot?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/09, 11:58:49 »
Dual-boot Xubuntu/W10. W10 (nog gratis) omdat het makkelijker is voor o.a. TomTom, Teasi, Microlive en HP Flat Scanner G2410 (werkt beter, gemakkelijker en sneller  op W10 zonder bijsnijden). Gebruik HP Deskjet D2660 wel op Xubuntu.
Jammer dat maatschappij alleen gericht is op Microsoft.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/09, 12:14:30 »
Waarom Windows? Omdat vrijwel alles en iedereen werkt met Windows of MAC, zelfs:
Thunderbird
Gimp
VlC
Libreoffice
Firefox
Inkscape
Abiword
Scibus
is geen probleem in Windows.

Waarom dan toch Linux? Vooral omdat het leuk is te experimenteren met een besturing die, als het goed mis gaat, binnen no time weer kant en klaar voor gebruik is. Na elke stommiteit ben ik weer iets wijzer geworden  :D Door m'n bedrevenheid heb ik veel mensen heel blij gemaakt met een Linux-besturingssysteem.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/09, 12:47:19 »
Geen dual boot hier. Ik wil geen virussen en spyware meer. Linux only.

En in reactie op sommige argumenten. Met linux alleen gaat het hier prima. Ook waar het werk en school betreft. Wij gebruiken pc hier echt wel veel dieper dan alleen wat surfen en mailen.
Eerder werkt het nog beter, want waar sommige werk gerelateerde inloggen bij collega's eindeloos duren zit deze pc er in een minuutje of wat in.
Linux only dus, en zonder ook maar enig gemis.

Ik heb nog Windows omdat wij geen byod bedrijf zijn, zonder Windows kan ik domweg niet bij de nodige bestanden, chat app, mail, etc. Lokale IT wil ook geen support leveren om via een andere OS in te loggen op de bedrijfsservers, dus helaas....

Hier niet aan de orde, maar in dat geval zou mijn baas een laptop mogen verschaffen voor inloggen (zijn wens, voor werk) en was mijn pc nog steeds linux only.
Vreemd overigens dat IT er niets mee wil. Ik ben uiteindelijk naar linux over gegaan omdat de zoveelste ICT-er die ik ken mij het adviseerde. Blijkbaar willen I(C)T-ers maar wat graag linux.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/09, 12:52:20 »
Tweevoudige opstart met Windows op één machine, wegens mijn handleidingen voor tweevoudige opstart (schermafdrukken maken en zo). Andere machines alleen Linux.

Voor bijwerken TomTom gebruik ik een VM met Windows 7, in VirtualBox in Linux.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/09, 13:42:18 »
Ik heb nog Windows omdat wij geen byod bedrijf zijn, zonder Windows kan ik domweg niet bij de nodige bestanden, chat app, mail, etc. Lokale IT wil ook geen support leveren om via een andere OS in te loggen op de bedrijfsservers, dus helaas....

Hier niet aan de orde, maar in dat geval zou mijn baas een laptop mogen verschaffen voor inloggen (zijn wens, voor werk) en was mijn pc nog steeds linux only.
Vreemd overigens dat IT er niets mee wil. Ik ben uiteindelijk naar linux over gegaan omdat de zoveelste ICT-er die ik ken mij het adviseerde. Blijkbaar willen I(C)T-ers maar wat graag linux.

Dat is geen probleem, ik heb de laptop ook van het werk gekregen en krijg eens in de zoveel tijd een nieuwe. Incl sinds kort over van Blackberry naar iPhone SE.
Maar helaas geen invloed op welke laptop en welk OS, het is HP en Windows only hier....

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/09, 16:51:03 »
Ik kan een gedeelte van mijn werk thuis doen. Moet wel op een eigen privé pc, want de baas stelt: 'Je hoeft niet thuis te werken, je kan ook naar kantoor komen'.

Een tijdje via Ubuntu in de Windows omgeving op mijn werk ingelogd (Citrix receiver geïnstalleerd).
Gaat een tijdje goed, maar dan mis je weer eens een certificaat waar je weer achteraan moet, of er zijn onverklaarbare freezes op het moment dat ik zo op mijn werk heb ingelogd, of ik moet op mijn werk het wachtwoord wijzigen wat dan weer eens niet goed gaat als ik via Ubuntu ben ingelogd en wel weer via Windows. Ondersteuning is er totaal niet (verwacht ik ook niet).

Heb nu thuis één echte werkplek gemaakt met Windows en in die pc er een tweede schijf met Xubuntu bijgezet (omdat het zo'n prettige computerplek is met twee dubbele schermen).
Ik kies via de opstartoptie in het bios welke schijf ik wil booten. (op zich makkelijk: schijf eruit is direct weer een simpele single boot). Beide schijven (Windows en Xubuntu heb ik versleuteld - lastiger om daarom op één schijf te dual-booten). Ik heb ook nog een laptop met alleen Windows voor het geval ik elders op mijn werk moet inloggen.

Als ik een andere of nieuwere Linuxversie wil, dan koppel ik fysiek in de (dual-boot) pc zelf mijn Windows-schijf even los en koppel die na de installatie van de nieuwe Linux versie weer aan.

Privé gebruik ik Windows eigenlijk nergens meer voor (alleen maar om eens in de zoveel tijd updates te installeren). Ook op de pc van mijn dochter en die van mijn ouders draait al jaren uitsluitend Xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/09, 16:56:35 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/09, 18:00:21 »
Hier dualboot met Ubuntu 16, Ubuntu 14 en Win10

Ubuntu 16 is hier het dagelijkse werkpaard.
Win10 is enkel nodig voor de update van de TomTom, en programma itn-converter dat ik gebruik om eens een reisplanning te maken.
Ubuntu 14 staat op een partitie die is voorbestemd om later te worden ingenomen door de volgende Ubuntu 18(?)

De test-installatie heeft eveneens dezelfde dualboot met daarbij nog Mint 18

W is zo zelden in gebruik dat ik telkens lange updates aan mijn been heb, dat is telkens weer balen.
Je denkt: ik ga even de TT updaten en meer dan een uur later is W nog steeds bezet.

Ik heb via virtualbox nog een WinXP, zou dat nog te riskeren zijn voor de update van TT en programma itn-converter?
Ik weet het, er is een mogelijkheid om W7 in virtualbox te draaien, doch heb geen zin in die procedure om te installeren.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline aartje

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/09, 21:07:45 »
Tripleboot : Mint17.3 Mate(werksysteem), Ubuntu Gnome 12.04 (staat er nog op...), Windows 7 (Windows 8 en 10 vind ik nul,nul beter)
voor HDMI video grabbing met Hauppauge Colossus kaart, hier gebruik ik nooit internet. Als WindowsXP beter met een SSD zou
omgaan zou ik dat nog gebruiken :)

Onder Mint17.3 draai ik Virtualbox met daaronder Windows7 (goed genoeg!) voor Omnipage OCR programma, Tomtom updaten
en BIC-bridgeoefenprogramma (Berry's Internet Club). Verder gebruik ik onder Windows nooooit een browser of email-programma
(of dergelijke) om het internet op te gaan.

99% van de tijd werk ik onder Mint17.3 Mate  ^-^

(Oh ja, er staat ook nog Mint Mate 18.1 op om te proberen......)
« Laatst bewerkt op: 2017/02/09, 21:20:19 door aartje »

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/09, 21:10:13 »
Net als Partyrabbit gebruik ik ook al jaren geen Windows meer. Wat niet werkt onder linux is jammer dan, er zijn gelukkig veel alternatieven en daar red ik het prima mee. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat anderen die mogelijkheid niet hebben. Op deze machine staat 'toevallig' Ubuntu en een paar anderen werken met Xubuntu (mijn persoonlijke favoriet uit de Ubuntu familie). Op 3 machines staat een linuxbbq versie (debian based) op 2 machines AntiX, 2 machines met Delicate linux en er is nog 1 Mint (Cinnamon) en een Slackware machine. Voor de rest zijn er nog een aantal 'over' om dingen mee uit te spoken (blokkendozen bouwen) of een vreemde distro te testen. Computers heb ik dus niet te kort (ruimte is een ander verhaal) maar het schept denk ik wel een aardig idee waarom ik geen dualboot nodig ben :)   
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline aartje

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/02/09, 21:23:26 »
Ik heb via virtualbox nog een WinXP, zou dat nog te riskeren zijn voor de update van TT en programma itn-converter?
Ik weet het, er is een mogelijkheid om W7 in virtualbox te draaien, doch heb geen zin in die procedure om te installeren.
Volgens mij wel, zolang je maar niets anders installeert onder WindowsXP en niet met een browser of email-programma
het internet opgaat hoef je niet eens te updaten en hoef je ook geen virus-checker te gebruiken volgens mij.
Dat scheelt je dan trouwens ook behoorlijk in de (opstart)snelheid.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/09, 21:25:32 door aartje »

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/02/09, 22:09:05 »
Kaboem! Een heleboel reacties vandaag al.
Ik heb er in het verleden nog eens over gedacht om een triple boot of sowieso multiboot met ubuntu 12.04 er bij omdat mijn stokoude scanner daar nog wel op werkte. Die is waarschijnlijk inmiddels ergens in gerecycled dus dat was niet meer nodig.
Ik heb het nu al wel enkele keren meegemaakt dat nieuwere distros als mint 18 en de ubuntu 16.04 familie toch ineens bepaalde (oudere) hardware niet goed laten functioneren. Zoals eerder met die scanner en recentelijk een geluidskaart die op een versie eerder wel gewoon goed werkte. Aangezien Linux toch gratis is, kan dat een reden zijn om meerdere distros op een machine aan te houden. Al lijkt het mij niet "des Linux" dat je dit soort kunstgrepen zou moeten uithalen......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/02/09, 22:30:55 »
Kaboem! Een heleboel reacties vandaag al.
Ik heb er in het verleden nog eens over gedacht om een triple boot of sowieso multiboot met ubuntu 12.04 er bij omdat mijn stokoude scanner daar nog wel op werkte. Die is waarschijnlijk inmiddels ergens in gerecycled dus dat was niet meer nodig.
Ik heb het nu al wel enkele keren meegemaakt dat nieuwere distros als mint 18 en de ubuntu 16.04 familie toch ineens bepaalde (oudere) hardware niet goed laten functioneren. Zoals eerder met die scanner en recentelijk een geluidskaart die op een versie eerder wel gewoon goed werkte. Aangezien Linux toch gratis is, kan dat een reden zijn om meerdere distros op een machine aan te houden. Al lijkt het mij niet "des Linux" dat je dit soort kunstgrepen zou moeten uithalen......
@ZijneBalorigheid, volgens mij doet Canonical  er toch veel aan om in te springen op de nieuwe hardware. Als voorbeeld de nieuwe processoren van Intel en AMD. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101704.msg996780#msg996780
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/02/10, 08:07:24 »
Windows is echt verleden tijd (heb nog wel een oud bakje staan voor update van de TomTom). Heb wel een aparte partitie klaar staan voor het testen van andere distro's (liever zo dan met Virtualbox). 

Offline softbart

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #19 Gepost op: 2017/02/10, 09:47:29 »
Voor mijn oude film scanners is windows helaas nodig. Zowel in dualboot als VB.
Voor de rest linux.

groet,

Theo

Offline rico70

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #20 Gepost op: 2017/02/10, 10:37:59 »
Ubuntu 16.04 Mate met Debian testing.
Ubuntu om mee te werken, Debian om mee te spelen.

Btw, windows gebruiken om een navigatie bij te werken? Er zijn al jaren navigatie apparaten waar geen windows bij nodig is, Garmin werkt met OSM kaarten. Kunnen met copy / paste op de navi gezet worden. Op Android kan je OsmAnd installeren (gratis) en werkt met OSM kaarten.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #21 Gepost op: 2017/02/10, 11:20:36 »
Geld een VM ook als dualboot? ik heb namelijk een Windows 8 VM puur en alleen om te testen of mijn installers die ik op linux genereer ook correct installeren.

Offline Nero

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #22 Gepost op: 2017/02/10, 11:29:26 »
Garmin werkt met OSM kaarten.
Maar dan mis je wel de Lane Assist (voor mijn wederhelft onmisbaar) en de Junction View.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #23 Gepost op: 2017/02/10, 12:51:08 »
Garmin werkt met OSM kaarten.
Maar dan mis je wel de Lane Assist (voor mijn wederhelft onmisbaar) en de Junction View.

OsmAnd heeft (voortaan) lane assist, dus ik vermoed de osm database ook. Of het technisch toegepast wordt tussen garmin en osm kan ik niet vertellen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #24 Gepost op: 2017/02/10, 12:59:58 »
Ik vermoed dat OsmAnd een Android toepassing is. Heeft helemaal niets van doen met de OSM kaarten op Garmin.