Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Om welke redenen heb je een dual-boot?  (gelezen 12331 keer)

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #25 Gepost op: 2017/02/10, 13:03:42 »
Kaboem! Een heleboel reacties vandaag al.
Ik heb er in het verleden nog eens over gedacht om een triple boot of sowieso multiboot met ubuntu 12.04 er bij omdat mijn stokoude scanner daar nog wel op werkte. Die is waarschijnlijk inmiddels ergens in gerecycled dus dat was niet meer nodig.
Ik heb het nu al wel enkele keren meegemaakt dat nieuwere distros als mint 18 en de ubuntu 16.04 familie toch ineens bepaalde (oudere) hardware niet goed laten functioneren. Zoals eerder met die scanner en recentelijk een geluidskaart die op een versie eerder wel gewoon goed werkte. Aangezien Linux toch gratis is, kan dat een reden zijn om meerdere distros op een machine aan te houden. Al lijkt het mij niet "des Linux" dat je dit soort kunstgrepen zou moeten uithalen......
@ZijneBalorigheid, volgens mij doet Canonical  er toch veel aan om in te springen op de nieuwe hardware. Als voorbeeld de nieuwe processoren van Intel en AMD. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101704.msg996780#msg996780
Henk

Ja dat doen ze zeker maar dit waren juist twee ervaringen met problemen omdat juist de OUDE hardware niet meer goed werkte. Voor de volledigheid: de geluidskaart waar ik naar refereerde stamt ook al uit 2009/2010.

Over geluidskaarten gesproken: je computer ook als home-cinema willen gebruiken, kan ook een reden zijn om windows aan te houden. De laatste keer dat ik hier naar heb gekeken, kon ik nog geen mogelijkheden onder linux vinden om blu-ray af te spelen en dts/dolby te genereren. Misschien loop ik achter.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #26 Gepost op: 2017/02/10, 13:04:44 »
Ik vermoed dat OsmAnd een Android toepassing is. Heeft helemaal niets van doen met de OSM kaarten op Garmin.

Dat vermoed je dan deels verkeerd. OsmAND gebruikt dezelfde OSM kaarten.
De OSM kaarten zijn een op zich staand gegeven die door vele route-implementaties gebruikt worden. En de data zit in die kaarten, waar OsmAND slechts de weergever is, zoals ook garman niet meer dan een weergever van dezelfde data is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #27 Gepost op: 2017/02/10, 13:07:46 »
Over geluidskaarten gesproken: je computer ook als home-cinema willen gebruiken, kan ook een reden zijn om windows aan te houden. De laatste keer dat ik hier naar heb gekeken, kon ik nog geen mogelijkheden onder linux vinden om blu-ray af te spelen en dts/dolby te genereren. Misschien loop ik achter.....

Misschien Mythbuntu?
https://www.ubuntu-nl.org/mythbuntu/
Deze kan blue ray aan.
https://www.mythtv.org/wiki/High_Definition_Disk_Formats
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #28 Gepost op: 2017/02/10, 13:50:55 »
De OSM kaarten zijn een op zich staand gegeven die door vele route-implementaties gebruikt worden. En de data zit in die kaarten, waar OsmAND slechts de weergever is, zoals ook garman niet meer dan een weergever van dezelfde data is.
Het formaat wat geschikt is voor Garmin kent geen Lane Assist. OSM kan nog zoveel informatie hebben, als de uiteindelijke toepassing die negeert is die nutteloos.

Ik heb hier 5 verschillende Garmin toestellen met Lane Assist. Geen enkele daarvan heeft die functionaliteit met OSM materiaal. De Junction View valt al helemaal uit de boot. Die info zit namelijk in een afzonderlijk bestand wat gekoppeld is aan de kaartversie.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #29 Gepost op: 2017/02/10, 14:06:38 »
Over geluidskaarten gesproken: je computer ook als home-cinema willen gebruiken, kan ook een reden zijn om windows aan te houden. De laatste keer dat ik hier naar heb gekeken, kon ik nog geen mogelijkheden onder linux vinden om blu-ray af te spelen en dts/dolby te genereren. Misschien loop ik achter.....

Misschien Mythbuntu?
https://www.ubuntu-nl.org/mythbuntu/
Deze kan blue ray aan.
https://www.mythtv.org/wiki/High_Definition_Disk_Formats

zoals ik al zei: heb er een tijd al niet naar gekeken en er zal genoeg veranderd zijn inmiddels. Ga bovenstaand eerdaags eens bestuderen. Mijn dank
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #30 Gepost op: 2017/02/10, 14:51:09 »
Zoals eerder met die scanner en recentelijk een geluidskaart die op een versie eerder wel gewoon goed werkte. Aangezien Linux toch gratis is, kan dat een reden zijn om meerdere distros op een machine aan te houden. Al lijkt het mij niet "des Linux" dat je dit soort kunstgrepen zou moeten uithalen......
Mijn X32 word anders perfect gedetecteerd door linux. en dat is nu niet de gebruikelijkste geluidskaart....

« Laatst bewerkt op: 2017/02/10, 14:53:05 door niekn »

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #31 Gepost op: 2017/02/10, 15:40:11 »
Multiboot? Ja, windows 8.1 naast Mint KDE en Windows 10 (erop gezet voor het geval ik de pc wil doorverkopen, nooit eraf gehaald).
Op een laptop W8, W10 (zelfde reden), Mint KDE, Ubuntu, Mint Mate. Deze laatste setting was om video-instucties te maken van Inkscape.

Onlangs heb ik een stapelscanner uit 2002 gekocht, die ik met Abbyy Finereader onder Windows gebruik. Dat is puur voor het digitaliseren van een enorme stapel oude boeken. Het digitaliseren gaat onder Linux wel, maar moeizamer, zeg maar.

Eerlijk gezegd houd ik ervan om zowel op het éne systeem als op het andere te werken. W8 is hier erg stabiel. Soms wil ik iets gedaan krijgen en dan lukt het beter op Linux, soms beter op Windows.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #32 Gepost op: 2017/02/10, 16:13:31 »
[quote

Eerlijk gezegd houd ik ervan om zowel op het éne systeem als op het andere te werken. W8 is hier erg stabiel. Soms wil ik iets gedaan krijgen en dan lukt het beter op Linux, soms beter op Windows.
[/quote]

u durft! Er zijn fanatici onder ons........ nou nou nou nou die willen dat niet horen ;)
Zonder gekheid: Ik geef er voor de werkzaamheden die ik doe de voorkeur aan om dit zoveel mogelijk op Linux te doen maar wat beter werkt, werkt beter simpel zat. Zo vind ik ArtWeaver een heel aardig opensource programma, maar is niet verkrijgbaar onder Linux. Als ik weer eens op een klus/project stuit waarvoor het geschikt is, installeer ik het gewoon weer op windows en ga er mee werken. Ik vind ook het heen en weer fladderen tussen het beste van twee werelden helemaal niet vervelend.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #33 Gepost op: 2017/02/10, 16:41:26 »
@ Zijne Balorigheid,
Leuk om Artweaver te bekijken. Open source maar niet Linux?
Eerlijk gezegd wil ik ook graag alles onder Linux doen, ik zit nog steeds in een heeeeeel langdurig overstapproces. Krita is daarentegen een art programma wat heel uitgebreid is en het beste werkt op Linux.

Ik vermoed hier in de verre toekomst alleen Win voor offline gebruik en om alle apparaten aan te sturen. De telemetry daar staat me wel erg tegen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #34 Gepost op: 2017/02/10, 18:37:36 »
@ Zijne Balorigheid,
Leuk om Artweaver te bekijken. Open source maar niet Linux?
Eerlijk gezegd wil ik ook graag alles onder Linux doen, ik zit nog steeds in een heeeeeel langdurig overstapproces. Krita is daarentegen een art programma wat heel uitgebreid is en het beste werkt op Linux.

Ik vermoed hier in de verre toekomst alleen Win voor offline gebruik en om alle apparaten aan te sturen. De telemetry daar staat me wel erg tegen.

Mijn overstap naar open source en later linux is begonnen bij de Avast virusscanner, die is gratis maar is uiteraard niet open source. Maar van gratis rolde ik naar open source en na verloop van tijd had ik een windows installatie waar verder nagenoeg alleen maar open source software op draaide. Daarna kwam de stap naar Linux en de dual boot voor als het niet anders kan en de games.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #35 Gepost op: 2017/02/10, 20:09:42 »
Bekend verhaal Balorige. ;)

Ik had ook al vele jaren open source in gebruik.
Ooit begonnen met wat programma's waaronder bijvoorbeeld Audacity wat een blijvertje was. Al vrij snel ook afgestapt van de !@#$% build in browser en aan de firefox gegaan waar ik al voor linux de nodige jaartjes zeer tevreden mee was.
Thunderbird was hier ook al in gebruik. Net als Open office (nu libre).
Door de jaren heen in plaats van het meegeleverde ook al heel vaak alternatieve programma's gebruikt zoals bijvoorbeeld Trillian voor chatten.
Uiteindelijk hoefde vooral alleen de os nog maar omgezet te worden naar open source.  :evil:

Dit doe ik overigens op Android ook nog steeds zo. Daar gebruik ik ook zo min mogelijk (liefst niet) de meegeleverde (opgedrongen?) app's maar alternatieven.
Nu nog wachten op een goed alternatief voor de os zelf, waar ik onlangs al een tip voor kreeg hier op het forum.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

FrSu

  • Gast
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #36 Gepost op: 2017/02/12, 10:11:45 »
Op mijn Vivobook Elementary en PearlOS. Met de laatste iets meer mogelijkheden, Elementary is wat beperkter.

Op mijn HP Touch boven een dualboot Elementary en Win 10. Win 7 stond er op en deze een (gratis) upgrade gegeven naar 10. Gebruik het maar amper. Soms voor een tv serie terug te zien die ik op Linux niet kan zien.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #37 Gepost op: 2017/02/12, 10:29:14 »
Op mijn Vivobook Elementary en PearlOS. Met de laatste iets meer mogelijkheden, Elementary is wat beperkter.

Op mijn HP Touch boven een dualboot Elementary en Win 10. Win 7 stond er op en deze een (gratis) upgrade gegeven naar 10. Gebruik het maar amper. Soms voor een tv serie terug te zien die ik op Linux niet kan zien.
Het nadeel van amper gebruik van Windows 10 is dat je dan last hebt van de enorme hoeveelheid updates die gedownload moeten worden als je wil gaan kijken naar een tv serie.
Plus, als je iemand moet helpen met windows merk ik bij mijzelf een technische achterstand.

Zo jammer dat mn scanner niet werkt in Ubuntu(Mint etc)  :|

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #38 Gepost op: 2017/02/12, 11:08:47 »
@RikRiK:

Je kan altijd nog een simpele scanner op Marktplaats kopen.  Bijna alle HP's werken goed of zonder een trafo de Canon Lide 110.
> kost je max. € 20,00. (Zoeken op 'Lide110' en/of op 'Lide 110')

Zeker als dat de enige reden is om Windows te houden.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #39 Gepost op: 2017/02/12, 11:12:07 »
Bijna alle HP's werken goed of zonder een trafo de Canon Lide 110.

installeer HPLIP toolbox en je kunt zelfs de scanners op een draadloze all-in-one printer werkend krijgen ermee.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #40 Gepost op: 2017/02/12, 11:18:46 »
@RikRiK:

Je kan altijd nog een simpele scanner op Marktplaats kopen.  Bijna alle HP's werken goed of zonder een trafo de Canon Lide 110.
> kost je max. € 20,00. (Zoeken op 'Lide110' en/of op 'Lide 110')

Zeker als dat de enige reden is om Windows te houden.
Bedankt voor de tip Ronaldus!!  Zal binnenkort mn laptop eens meenemen naar mn werk, daar staat nog een Canon Lide 220.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #41 Gepost op: 2017/02/12, 12:42:09 »
Toen ik pas begon met Linux had ik een dual boot installatie om terug te kunnen vallen. Maar dat is al weer een hele tijd achter me.
Gaat het echt niet in Linux, dan zie ik er wel vanaf.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #42 Gepost op: 2017/02/12, 12:50:08 »
@Ronaldus

Marktplaats was een prima tip.

    
Jouw reactie op 'Canon scanner canoscan lide 110 scanner/kopieerapparaat'

Citaat
Beste *****,

Ik heb belangstelling voor de Canon scanner . Zou ik hem vanavond kunnen ophalen? En kan ik hem werkend zien?


Met vriendelijke groet,

Rik

Nu maar afwachten. Met een werkende scanner is windows voor mij bijna overbodig geworden  ;)

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #43 Gepost op: 2017/02/12, 17:29:53 »
 
Citaat van: RikRik
Zo jammer dat mn scanner niet werkt in Ubuntu(Mint etc)  :|
Dat probleem heb ik dus gehad met de overstap van Ubuntu 12.04 naar een Linux Mint gebaseerd op een latere Ubuntu.. Een nog goed functionerende hp scanjet 5120c. In Windows 8 en hoger kreeg ik deze ook al niet meer werkend. Ondanks dat met LInux veel oude hardware die het in principe nog doet nieuw leven wordt ingeblazen, gaat dit niet altijd op.

Enerzijds is dat balen, anderzijds ach.....mijn wens was om ooit eens mijn tekeningen van groter formaat te kunnen scannen dus nu haal ik a3 formaat. Zo duur zijn de printer/scanner combis van bv brother niet meer.

Moderator edit: quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/12, 18:35:59 door Ron »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #44 Gepost op: 2017/02/13, 10:50:14 »
Gaat het echt niet in Linux, dan zie ik er wel vanaf.

 =D =D =D
Dat trukje werk niet alleen bij linux. Hoe vaak zag ik (en jullie ook?) het niet gebeuren dat het echt niet meer ging en noodgedwongen alwéér nieuwe apparatuur gekocht werd.   :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #45 Gepost op: 2017/02/13, 13:42:57 »
Hoe vaak zag ik (en jullie ook?) het niet gebeuren dat het echt niet meer ging en noodgedwongen alwéér nieuwe apparatuur gekocht werd.
Dat begint in april weer, dan stopt de ondersteuning van Vista en trek men liever de portemonnee dan 3 uur studie en een gratis/veilig/snel/veelzijdig/stabiel systeem op de vertrouwde hardware.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #46 Gepost op: 2017/02/14, 08:48:39 »
Hoe vaak zag ik (en jullie ook?) het niet gebeuren dat het echt niet meer ging en noodgedwongen alwéér nieuwe apparatuur gekocht werd.
Dat begint in april weer, dan stopt de ondersteuning van Vista en trek men liever de portemonnee dan 3 uur studie en een gratis/veilig/snel/veelzijdig/stabiel systeem op de vertrouwde hardware.

Zou dat nog een hele grote issue worden? Ik heb hier geen kijk op hoe het bij de rest is, maar in mijn 'kringetje' werd vista niet echt met gejuich ontvangen en verruilde men het al snel voor Windows XP en later dan ook voor Windows 7.
Zelf schaar ik mij dan wel in het rijtje van Jvecht, als het niet werkt onder linux dan is het jammer. Er zijn alternatieven zat (soms minder goed, soms beter) en aan het eind van je lijstje (algemeen gebruik) ontloopt het elkaar niet veel. Wat voor mij dan de doorslag geeft is het feit dat je een veilig, makkelijk en onderhoudsvriendelijk systeem hebt.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #47 Gepost op: 2017/02/14, 08:55:44 »
Hoe vaak zag ik (en jullie ook?) het niet gebeuren dat het echt niet meer ging en noodgedwongen alwéér nieuwe apparatuur gekocht werd.
Dat begint in april weer, dan stopt de ondersteuning van Vista en trek men liever de portemonnee dan 3 uur studie en een gratis/veilig/snel/veelzijdig/stabiel systeem op de vertrouwde hardware.

Zou dat nog een hele grote issue worden? Ik heb hier geen kijk op hoe het bij de rest is, maar in mijn 'kringetje' werd vista niet echt met gejuich ontvangen en verruilde men het al snel voor Windows XP en later dan ook voor Windows 7.
Zelf schaar ik mij dan wel in het rijtje van Jvecht, als het niet werkt onder linux dan is het jammer. Er zijn alternatieven zat (soms minder goed, soms beter) en aan het eind van je lijstje (algemeen gebruik) ontloopt het elkaar niet veel. Wat voor mij dan de doorslag geeft is het feit dat je een veilig, makkelijk en onderhoudsvriendelijk systeem hebt.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat wanneer in 2020 de ondersteuning voor windows 7 zou gaan stoppen, de pleuris pas echt goed zou gaan uitbreken. Hoewel een verlenging ook wel weer realistisch zou zijn...... Inderdaad, wij hebben dat gezanik niet, wij halen gewoon een nieuwe versie binnen.......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #48 Gepost op: 2017/02/14, 09:17:32 »
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat wanneer in 2020 de ondersteuning voor windows 7 zou gaan stoppen, de pleuris pas echt goed zou gaan uitbreken. Hoewel een verlenging ook wel weer realistisch zou zijn...... Inderdaad, wij hebben dat gezanik niet, wij halen gewoon een nieuwe versie binnen.......

Of misschien meer zo'n situatie als de NASA (ruimtevaart) die een virus binnentrok die hun operaties in gevaar bracht. Dus voor de thuisgebruiker: die massaal computers onbruikbaar maakt of zo. Het moet naar mijn idee wel iets massaals & heftigs zijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Om welke redenen heb je een dual-boot?
« Reactie #49 Gepost op: 2017/02/14, 09:33:15 »
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat wanneer in 2020 de ondersteuning voor windows 7 zou gaan stoppen, de pleuris pas echt goed zou gaan uitbreken. Hoewel een verlenging ook wel weer realistisch zou zijn...... Inderdaad, wij hebben dat gezanik niet, wij halen gewoon een nieuwe versie binnen.......
Wacht eerst maar eens de grote update van W10 in april rustig af. Daarom brengt Microsoft de uitgeklede versie van W10 al uit. https://nl.hardware.info/nieuws/50954/windows-cloud-is-toekomstig-os-voortbordurend-op-windows-rt
Samen met het einde van Vista kan het nog wel eens druk worden op het forum.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)