Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server diskvolgorde bij opstarten verandert soms.  (gelezen 807 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Ubuntu server diskvolgorde bij opstarten verandert soms.
« Gepost op: 2010/08/03, 20:34:25 »
Ik heb een server gebouwd, op basis van een Asus M4N78-VM bord. Daarin heb ik een pata/IDE disk als systeemdisk op de ide controller aangesloten en 4 Samsung 2 Tb disks op de sata poorten van het bord aangesloten, die als losse disks (geen raid dus) samen de nas moeten vormen.

Nou wordt de systeemdisk meestal als /dev/sda gemount bij het opstarten, de nas disken op /dev/sdb /dev/sdc etc.
Soms echter beginnen de 2Tb disken op /dev/sda, waarna de systeem disk in de exports terecht komt, omdat die bijvoorbeeld op /dev/sdd wordt gemount. In de tussentijd is de volgorde in de bios niet veranderd. Daar staat de systeemdisk als eerste opstart device.

Hoe kan het komen dat soms de systeemdisk op een andere device terechtkomt, en dus mijn disken in de exports niet meer kloppen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu server diskvolgorde bij opstarten verandert soms.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/03, 20:48:51 »
Dat gebeurt wel vaker, en er is niets aan te doen.

Wat je wél kan doen, is de schijven niet mounten op basis van /dev/sd[a-d], maar op basis van hun UUID.
Dit is een unieke naam voor schijven en partities die niet wijzigt, tenzij je gaat formatteren of met de partities gaat rommelen.
De UUID achterhalen kan via het sudo blkid commando.

En in /etc/fstab moet je zoiets opnemen:
UUID=getallen-en-letters     /media/naam    ext4    defaults 0       2

"UUID=bla" komt dus in de plaats van /dev/sdb1 bijvoorbeeld.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Ubuntu server diskvolgorde bij opstarten verandert soms.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/04, 20:25:37 »
Is vervelend, maar nu ik dat weet, kan ik daar mee leven en zal wat checks inbouwen om na te gaan of de goede disk onder het goede mountpoint gemount is. Een ik heb de uuid's al toegevoegd.

Dit lijkt me echter wel een overduidelijke diskwalificatie voor Ubuntu voor het zakelijke gebruik, en dat vind ik erg jammer.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu server diskvolgorde bij opstarten verandert soms.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/04, 20:57:44 »
Als je UUID's gebruikt, zal een partitie nooit op de verkeerde plek gemount worden.
Dus óf je hebt de bestanden niet goed aangepast, óf je hebt partities gekloond met bijv. dd. (dan zijn de UUID's meegekloond)

Overigens kan je ook labels gebruiken, als je die aan een partitie gehangen hebt.
Ipv UUID=bla gebruik je dan LABEL=labelnaam

Van diskwalificatie is in deze dus geen sprake, want in een goed geconfigureerd systeem is dit totaal niet aan de orde.
Sterker nog: bij een standaardinstallatie worden de UUID's gebruikt ipv de /dev/... aanduidingen.

Kom je er niet uit, geef dan eens de uitvoer van alle volgende commando's:
mount
sudo blkid
cat /etc/fstab