Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgrade van dapper drake 6.06 naar feisty fawn  (gelezen 930 keer)

Offline roeland

  • Lid
upgrade van dapper drake 6.06 naar feisty fawn
« Gepost op: 2007/10/04, 12:16:29 »
Ik ben enkele maanden geleden gestart met ubuntu - dapper drake 6.06 (multiboot met windows 2000).  Dat werkte verbazingwekkend goed!
Hoewel W2000 redelijk werkt wil ik niet straks weer drie PCs moeten voorzien van niet goed werkende software waar ik veel geld voor moet betalen.
Ik zoek dus binnen ubuntu de functionaliteit die ik nodig heb (kantoor, multimedia, fotobeheer/bewerking e.d.).  Dat lukt vrij aardig.  Ik heb nu nog problemen met de aansluiting van een Epson 4490 scanner en Canon printer PIXMA5000.  Eenvoudige oplossingen heb ik hiervoor nog niet gevonden.  Het lijkt dat feisty fawn veel van die problemen eenvoudig oplost (apparaten staan gewoon in de lijst?).
Kan iemand mij (niet al te moeilijk) uitleggen hoe ik upgrade van dapper drake 6.06 naar feisty fawn 7.04, hopelijk zonder alles opnieuw te moeten installeren.

Alvast dank,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

upgrade van dapper drake 6.06 naar feisty fawn
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/04, 13:21:19 »
Roeland:
Welkom op dit forum! :)

- Upgrade:
Ten eerste is het misschien een idee om nog een paar weken te wachten, want 18 oktober komt de final release uit van Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon.

- Je scanner kun je misschien aan de praat krijgen met "iscan".
kijk hier eens voor een handleiding:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11498
Het gaat hier om een andere scanner, maar dat maakt voor de handleiding niet uit!

Kun je hier wat mee?

Offline hello

  • Lid
upgrade van dapper drake 6.06 naar feisty fawn
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/04, 20:57:39 »
En als je toch naar ubuntu 7.04 al wilt: ik raad een verse installatie aan en geen upgrade. Als je een upgrade doet moet je eerst naar 6.10 en dan naar 7.04. En het kan zijn dat je pc dan niet zo stabiel is.

Succes!

Offline roeland

  • Lid
upgrade van dapper drake 6.06 naar feisty fawn
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/05, 11:37:26 »
Hello en sisosteven bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik ben niet zo'n voorstander om gelijk met een nieuwste versie te gaan werken dus wilde ik het eerst maar eens gaan proberen met feisty fawn.  Ik ben een beginnend ubuntu gebruiker dus ik heb nog nooit een upgrade o.i.d. gedaan.

Kan ik na een backup van mijn bestanden mijn net ontvangen DVD met feisty fawn gewoon opstarten en installeren zonder mijn dual boot om zeep te helpen?  Worden dezelfde lokaties gebruikt voor root, home en swap en gewoon overschreven?

De DVD zit bij het boek: Probleemloos overstappen op Linux (ubuntu) - academic service ISBN 978 90 12 11775 3, wat mij betreft een aanrader.

Groet,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

upgrade van dapper drake 6.06 naar feisty fawn
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/05, 15:01:24 »
Dag Roeland,

Een backup van je bestanden (je /home dus) is altijd handig. Er kan dan bijna niets fout gaan :)

Hoe ziet je harde schijf eruit? Heb je een aparte partitie met je /home?
- Zo ja: installeer de nieuwe versie gewoon in de partitie waar je oude versie staat (dat is de partitie die / heet). Dit zul je, denk ik, handmatig aan moeten geven. Je andere partities blijven dan ongemoeid. Verder moet je tijdens die installatie dan wel opgeven, waar /home zich bevind. Na de installatie is dan alles weer zoals het was, alleen dan met de nieuwe versie van Ubuntu!
- Zo nee: Overschrijf de oude installatie van Ubuntu (handmatig, zou ik doen). Binnen de / map staat ergens de /home. In die map kun je dan je backup weer terugzetten.

Kortom:
Kies voor handmatig indelen, zodra Ubuntu je keuze geeft. Je weet dan zeker, dat de installatie je Windows niet overschrijft.

Succes!

Offline roeland

  • Lid
upgrade van dapper drake 6.06 naar feisty fawn
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/09, 13:16:51 »
Installatie feisty fawn gelukt.  Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk waar alles staat.  Dat zoek ik nog eens uit. Heb de vorige partities na format opnieuw gebruikt.

Printer Canon Pixma 5000 staat wel in de lijst maar hoe krijg ik de drivers geinstalleerd.
Ik klik de juiste printer aan en kom in een scherm met pdp bestanden.  Ik kan kiezen uit toevoegen en openen maar wat ik ook doe, ik kom in een soort loop terecht.  Is er ook een andere "zelfwerkende' oplossing?

Groet,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.