Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ìnstalleren Ubuntu op ACER travelmate 5320  (gelezen 1567 keer)

Offline whitegate

  • Lid
[OPGELOST] Ìnstalleren Ubuntu op ACER travelmate 5320
« Gepost op: 2009/12/23, 12:25:05 »
Hallo,

Ik ben een starter op het gebied van Ubuntu. Ik wil Ubuntu graag op mijn laptop installeren. Dat zal op zich geen probleem zijn. Maar ik heb wel wat hulp nodig met betrekking tot het partitioneren van de HD.

Ik heb een ACER Travelmate 5320, 1GB RAM, Broadcom WIFI. Eerste partitie : recovery ( ongeveer 5GB ); Tweede partitie : WindowsXP ( ongeveer 71GB ); Derde partitie : data ( ongeveer 71GB ).

Ik heb de data partitie leeg gemaakt. Via de LiveCD Ubuntu kan ik middels "Gparted" kan ik de data partitie verwijderen en in de vrijgekomen ruimte kan ik Ubuntu installeren.

Nu mijn vraag:
Als ik Gparted toepas via de LiveCD Ubuntu en de partitie "data" verwijder. Levert dit problemen op met bijvoorbeeld herstarten van de computer om de partitie wijzigen door te voeren, of is dit niet nodig? Het liefste zou ik de "data" partitie kleiner maken (bijvoorbeeld 30GB) en de "WindowsXp" partietie groter. Maar dat durf ik vanaf de LiveCD nog niet aan. Kan iemand mij hierin advies geven?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/05, 18:20:50 door whitegate »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ìnstalleren Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/23, 12:34:40 »
Als ik Gparted toepas via de LiveCD Ubuntu en de partitie "data" verwijder. Levert dit problemen op met bijvoorbeeld herstarten van de computer om de partitie wijzigen door te voeren, of is dit niet nodig? Het liefste zou ik de "data" partitie kleiner maken (bijvoorbeeld 30GB) en de "WindowsXp" partietie groter. Maar dat durf ik vanaf de LiveCD nog niet aan. Kan iemand mij hierin advies geven?
Zelf heb ik ook de datapartitie verwijderd, hier geen problemen.

Ook levert het vergroten van de XP-partitie geen problemen op, hier heb ik Vista nogal vaak verplaatst en van grootte veranderd, zonder problemen. Als je dit wilt doen, verklein je de datapartitie en vergroot je de XP-partitie door de vrijgekomen ruimte erbij te halen.

Offline whitegate

  • Lid
Re: Ìnstalleren Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/23, 15:08:45 »
Bedankt, Thijsg.
Meestal gaat het wijzigen van partities gepaard met het opnieuw opstarten van de PC waarbij een opstartfile wordt uitgevoerd ( zoals partition magic bij windows ). Dit is waarschijnlijk ook het geval als ik vanaf de LiveCD Ubuntu 9.10 de patities wijzig. Als ik de PC dan moet herstarten, levert dit dan geen problemen op?

Offline track

  • Lid
Re: Ìnstalleren Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/23, 15:12:24 »
Hoi Whitegate,

welkom op het forum !

Wat denk je ervan dat je de indeling tijdens de installatie handmatig doet, en dan voor Uby de bewuste 30 GB kiest,
en voor "swap" dan 1.05 GB (=RAM; + 5%), beiden aan het eind van de vrije ruimte.
(dat kun je bij Linux zelf kiezen !)
Dan kun je achteraf nog steeds de Win..-partitie aanpassen, als je een beetje vertrouwd bent met Uby.

Of, je installeert gewoon naar de (volledige) vrije ruimte en past achteraf ooit de Uby-partitie aan, dat kan evengoed.
Bij Uby bent jij immers heer en meester van de boel... =D

p.s.: wat "opstarten" betreft zal je een beetje verbaast zijn bij Uby.  Hij vergt alleen een herstart als het echt nodig is,
bij een nieuwe kernel of zo.  Het is echt geen Win.. , hoor. ;)

track

Re: Ìnstalleren Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/23, 15:13:28 »
wijzigen van partities gaat meestal goed met gparted. Vergeet echter nooit de gouden regel dat je backups moet maken voordat je gaat partitioneren.
suc6
koorknaap
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ìnstalleren Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/23, 15:22:02 »
Bedankt, Thijsg.
Meestal gaat het wijzigen van partities gepaard met het opnieuw opstarten van de PC waarbij een opstartfile wordt uitgevoerd ( zoals partition magic bij windows ). Dit is waarschijnlijk ook het geval als ik vanaf de LiveCD Ubuntu 9.10 de patities wijzig. Als ik de PC dan moet herstarten, levert dit dan geen problemen op?
Na het wijzigen van de partities moet je natuurlijk herstarten, het is een LiveCD. Als je dan XP opstart moet Windows waarschijnlijk de schijf controleren, schrik dan niet, daarna start het gewoon op. Windows moet even wennen aan de nieuwe grootte, Ubuntu start meteen op.

Offline whitegate

  • Lid
[OPGELOST] Ìnstalleren Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/05, 06:56:58 »
Ik heb Ubuntu met succes kunnen installeren op mijn Acer Travelmate 5320 laptop. Ook wireless werkt. Bedankt voor jullie hulp. :)

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ìnstalleren Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/05, 10:06:38 »
Hier zijn nog wat tips (o.a. wat nog te doen na de install).

http://sites.google.com/site/computertip/