Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libreoffice Calc  (gelezen 1596 keer)

Offline ceder

  • Lid
Libreoffice Calc
« Gepost op: 2011/10/22, 22:37:26 »
Onder Xubuntu 11.10 heb ik  Libreoffice - Calc geïnstalleerd. De formules zijn in het Engels.

Hoe kan ik de formules in het Nederlands krijgen?

Na de installatie van verschillende onderdelen van Libreoffice heb ik de taalondersteuning uitgevoerd.

Re: Libreoffice Calc
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/22, 23:19:32 »
Heb je het "language pack" geïnstalleerd?
LibO_3.4.3_Linux_x86_langpack-rpm_nl.tar.gz 2.3 MB (nl - Nederlands)
http://nl.libreoffice.org/download/

Kijk anders eens hier:
Extra > Opties > LibreOffice Calc > Formule > Gebruik Engelse functienamen

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libreoffice Calc
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/22, 23:35:46 »
Je kan in het Software Centre of in Synaptic ook naar libreoffice-l10n-nl en libreoffice-help-nl zoeken en deze installeren. (Verder heb ik bij mij ook libreoffice-gtk aan de installatie toegevoegd.)

Als je vanuit het Software Centre of in Synaptic pakketten zoekt, wordt ook automatisch de juiste keuze gemaakt voor een 32- of een 64bits-programma en de bijbehorende versienummers van LibreOffice.
De programma's die op deze manier geïnstalleerd werden, worden bij elke upgrade ook netjes geactualiseerd. Bij handmatige installaties van (hulp)programma's is het de vraag of die netjes meelopen bij upgrades.
Het downloaden en installeren van rpm-pakketten in Debian/Ubuntu is m.i. niet de juiste weg.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ceder

  • Lid
Re: Libreoffice Calc
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/23, 15:43:39 »
Je kan in het Software Centre of in Synaptic ook naar libreoffice-l10n-nl en libreoffice-help-nl zoeken en deze installeren. (Verder heb ik bij mij ook libreoffice-gtk aan de installatie toegevoegd.)

Als je vanuit het Software Centre of in Synaptic pakketten zoekt, wordt ook automatisch de juiste keuze gemaakt voor een 32- of een 64bits-programma en de bijbehorende versienummers van LibreOffice.
De programma's die op deze manier geïnstalleerd werden, worden bij elke upgrade ook netjes geactualiseerd. Bij handmatige installaties van (hulp)programma's is het de vraag of die netjes meelopen bij upgrades.
Het downloaden en installeren van rpm-pakketten in Debian/Ubuntu is m.i. niet de juiste weg.

Van Libreoffice heb ik calc, draw en writer gedeïnstalleerd. Daarna heb ik via Taalondersteuning de Nederlandse taal verwijderd en via het Terminalvenster sudo apt-get autoclean uitgevoerd.
De genoemde onderdelen van Libreoffice, incl. Libreoffice-gtk opnieuw geïnstalleerd en via Taalondersteuning de Nederlandse taal weer opnieuw toegevoegd.

De menu's en de helppagina's zijn in het Nederlands, maar de formules in Libreoffice-calc moeten nog steeds in het Engels worden gebruikt.

Moet er misschien nog meer geïnstalleerd worden om de formules in Libreoffice-calc in het Nederlands te kunnen gebruiken?

Xubuntu 11.10 heb ik via cdimages.ubuntu.com gedownload; niet via de Nederlandse server, omdat de download steeds werd afgebroken.
 

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Libreoffice Calc
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/23, 16:03:22 »
Ook bij mij zijn veel functies in het Engels. Ik heb even op launchpad gezocht en het is inmiddels al een bekende bug, waar hopelijk snel iets aan gedaan wordt.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/libreoffice/+bug/873702

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libreoffice Calc
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/23, 17:59:31 »
Citaat
Björn Michaelsen (bjoern-michaelsen) wrote on 2011-10-22:    #18

Probably a weird side effect of the -l10n source package split. Merge and rebuild fixed the issue:

http://anonscm.debian.org/gitweb/?p=pkg-openoffice/libreoffice.git;a=commit;h=d218052e8570bae8a8283a9925a2024db1085b7b
Changed in libreoffice (Ubuntu):
status:    Confirmed → Fix Committed

Ik gebruik hier NL/DE/EN (LibreOffice 3.3.2-1ubuntu2~lucid1) en laat bij menu Extra->Opties->LibreOffice Calc->Formule->"Gebruik Engelse functienamen" het vinkje gewoon weg.
Afhankelijk van mijn gekozen voorkeur worden de functies netjes in de gekozen taal getoond.

Werd voor Oneiric inmiddels een upgrade voor LibreOffice aangeboden?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Libreoffice Calc
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/23, 18:08:38 »
In Ubuntu 11.10 zit nu standaard LibreOffice 3.4.3, met deze bug.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libreoffice Calc
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/23, 18:10:56 »
... vandaar de vraag
Werd voor Oneiric inmiddels een upgrade voor LibreOffice aangeboden?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libreoffice Calc
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/07, 15:55:41 »
Nog steeds moeten de gebruikers van Ubuntu wachten op een gerepareerde versie van LibreOffice 3.4.3.
Maar:
Björn Michaelsen (bjoern-michaelsen) wrote on 2011-10-26:    #19
Planned to be released as SRU with the upstream 3.4.4 release, which will be released on 2011-11-09.
Met name voor een kantoor waar dagelijks met Calc gewerkt wordt, is de wachttijd te lang. De bugmelding was van 13-10.
Opvallend is ook dat de versie 3.4.3. van de website van LibreOffice deze fout niet had.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Libreoffice Calc
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/07, 16:04:13 »
Na installatie van Libre Office in Xubuntu (trouwens ook bij andere pakketten), "moet" je even Taalondersteuning starten. Je krijgt dan vanzelf de ontbrekende taalpakketten aangeboden. Mogelijk lost dat ook het probleem op van de formules.

Bekende fout:
https://bugs.launchpad.net/bugs/396414

De fout is *voor synaptic* op "won't fix" gezet, waarschijnlijk omdat ze de taalpakketten onder willen gaan brengen bij Update Manager. Komt in orde, maar pas bij Precise Pangolin....