Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/Linux leren ... waar starten?  (gelezen 3342 keer)

Gast

  • Gast
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Gepost op: 2006/10/22, 12:33:37 »
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren Ubuntu ge

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/22, 12:39:43 »
Welkom Jan,

voor een deftige start raden wij u aan om eerst eens de nederlandstalige wiki's te doorbladeren.
Deze vind je terug via de wiki knop rechtsboven dit forum, maar om 't je wat makkelijker te maken kunt ge al eens kijken op de links die ik hieronder mijn post heb staan. Veel suc6

Laat 't ons weten h
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

budster

  • Gast
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/22, 12:39:57 »
Er zijn veel methoden om linux te leren, je noemde er al een paar. Er zijn verschillende boeken waaronder deze: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3100

Er is een wiki op deze site waarop ook het een en ander aan nuttige informatie staat.

Je kan natuurlijk ook vragen hier op het forum stellen, en om uitleg als het niet duidelijk is, hier zijn er altijd mensen die bereid zijn om je van alles uit te leggen. Maar je kan natuurlijk ook posts van andere gebruikers lezen (ook erg leerzaam)

Gast

  • Gast
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/22, 12:53:20 »
ik ken het probleem, ik heb ben zelf begonnen met de aanschaf van wat krantjes, in een redelijk recent computertotaal magazine  staat een vergelijking tussen verschillende distro's op basis daarvan ubuntu gekozen. vervolgens boek gekocht

"learning ubuntu from novice to proffesional".

een boek voor breezy, maar na een upgrade en m'n source.list aan te passen lukt het allemaal heel aardig qua gebruik is er trouwens weinig verschil tussen beide versies.

Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/22, 12:56:14 »
hoi jan,

Ik ben in het begin zeer hard geholpen door de wiki.
Daarnaast heb ik een paar boeken in mijn collectie staan.
2 ervan zijn z

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/22, 12:57:19 »
Het wordt bij elke nieuwe distributie wat meer grafisch.
Vroeger moest je meer doen met het Terminalvenster (wat nog steeds goed gaat en sneller dan grafisch) en tegenwoordig kunt ge bijna elk probleem ook grafisch oplossen.

Niels, je mag je ook lid maken hoor ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/22, 12:58:27 »
Het gaat snel hier. Was me vannacht ook al opgevallen, de boodschap is nog niet goed verzonden of het antwoord is er al. Vannacht hulp gekregen uit Canada en de UK, nu net van een provinciegenoot.  Ik heb nog een vraag waar iemand me misschien mee kan helpen (misschien dat ik er beter een nieuwe post van maak). Heeft iemand ervaring met het configuren van een Alacatel Speettouch 330 USB  modem onder Ubuntu? Ik gebruik deze modem ook voor mijn XP machine, maar wil hem graag ook op mijn oudere PC (waarop ik nu Ubuntu draai) installeren. Kan dit zonder de firmware in de EPROM van de modem te overschrijven (waardoor hij niet meer onder XP zou kunnen werken)? Bestaan er "installatie"-files/scripts die de installatie voor hun rekening nemen?

Groeten en bedankt,
Jan.

budster

  • Gast
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/22, 13:02:57 »
En voor als je in belgie woont, daar is een of andere universiteit die beginners cursussen geeft voor een heel schappelijk bedrag... moet je maar even in off-toptic zoeken.

Sorry met het modem kan ik je niet helpen, ik heb geen ervaring met usb modems.

Maar ik zou een nieuw draadje hiervoor starten. heeft meestal meer succes als iets ergens in een draadje vragen, mensen reageren ook vaak op de titel. En maak eventueel een linkje van deze draad naar je nieuwe draadje.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/22, 13:04:52 »
Voor je Alcatel vraagje moet je eens kijken op deze pagina:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2882

Probeer 't draadje zelf verder te zetten in plaats van een nieuwe te beginnen. ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

FrankVdb

  • Gast
Ubuntu/Linux leren ... waar starten?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/22, 13:11:06 »
Ik ben momenteel een interessant beginnersboek over Linux aan het lezen: "Leerboek Linux-systeembeheer" van een zekere Sander van Vugt. Is enigszins gedateerd (2002) maar zeer leerrijk als je wat meer inzicht wilt krijgen in hetgeen onder de motorkap gebeurt. Is wel een 3 cm dik, dus ik zit nog goed voor een week of twee.