Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] geen internet vaste verbinding, wel internet met XP  (gelezen 3026 keer)

ulv

  • Gast
Heb op mijn 6 jaar oude Acer Aspire 1700 Ubuntu 8.10 geinstalleerd. Hij is nu dual boot met XP.
Internet werkt nog prima onder XP maar onder urbuntu krijg ik het niet voor mekaar. Kabel gaat rechtstreeks naar kabelmodum UPC ( geen router)
Ben er nu ook achter gekomen waarom linux niet zo populair is bij de meeste mensen want je moet al een computerfreek zijn om de oplossingen
die in dit forum gegeven worden te begrijpen. De drempel wordt daardoor volgens mij toch wel hoog om hier mee te beginnen.
Dat is dan ook mijn probleem, weet best iets van computers maar de oplossingen die ik hier lees daar kom ik echt niet uit. Ben natuurlijk leek voor wat betreft Linux
Heb al het pconfig/release.. onder xp al gedaan geen resultaat.

Dit : https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/186666 kan er misschien mee te maken hebben maar hier kom ik echt niet uit.
iemand ??
« Laatst bewerkt op: 2009/03/28, 11:15:44 door ulv »

Offline Drummies

  • Lid
Re: geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/28, 09:58:05 »
welkom op het forum ulv

Indien u een tweevoudig opstartbare PC heeft met Windows, kan het zijn dat u geen IP-adres krijgt na een herstart in Linux. En dus geen internetverbinding. Dit heeft de volgende oorzaak: elke netwerkkaart heeft een uniek MAC-adres. Dit adres is in uw netwerkkaart ingebakken. De DHCP-server houdt dit MAC-adres bij.

zie voor een evt oplossing onderstaande link

http://sites.google.com/site/computertip/geenbedraadinternet
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

ulv

  • Gast
Re: geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/28, 10:01:34 »
het macadres (waarmee ik bij upc internet krijg) heb ik ook onder ubuntu ingegeven. Dit geeft nog steeds geen internet

Offline Drummies

  • Lid
Re: geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/28, 10:07:07 »
het macadres (waarmee ik bij upc internet krijg) heb ik ook onder ubuntu ingegeven. Dit geeft nog steeds geen internet

heb je de handeling volgens meegegeven link uitgevoerd onder xp
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

ulv

  • Gast
Re: geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/28, 10:21:30 »
Heb de handeling nogmaals uitgevoerd (ipconfig /release) , ook 2 maal opstarten ubuntu heeft geen resultaat

Er staat steeds :''The netwerk connection has been disconnected''
Volgens mij ziet ie nog niet eens dat er een netwerkkabel inzit.

Offline Drummies

  • Lid
Re: geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/28, 10:28:32 »
oke schijnt dat opstarten upc modem iets specifieks is,heb onderstaande uit een topic geplukt probeer dit eens

Citaat van: hotrod
Als je een andere pc aansluit dan gewoon de boel resetten .
Volgorde is wel van belang, alles uit en dan het modem opstarten en daarna pas de pc.
Wel belangrijk is ook dat je niet te snel alles weer aandrukt, bij elke handeling wacht 3 minuten alles moet eerst wel verbinding hebben.

en uit dat zelfde topic,gaat wel over een fonera maar het principe is hetzelfde

http://blog.fon.com/nl/archive/technology/fon-aansluiten-op-een-upc-chello-account.html
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline track

  • Lid
Re: geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/28, 10:35:27 »
Als dat niet lukt, zou ik zeggen:  iets testen.
Onder [systeem] - beheer   staan er zowel "netwerk" (voor de instellingen) als "netwerk-diagnose" om te testen.

Eerst op "netwerk" de instellingen nog een keer controleren (en in twijfel hier posten)
en dan op "netwerk-diagnose" een ping op het adres 127.0.0.1 en het adres van jouw router (eventuëel in Win.. opzoeken).

Dan heb je al een hint waar hij blokkeert.

Vriendelijke groet,

track

ulv

  • Gast
Re: geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/28, 10:42:44 »
Heb het voor elkaar. Wat heb ik gedaan,  heb   er gewoon een router tussen gezet waar het werkend macadres instaat voor UPC
Heb nl omdat ik 2 computers heb het macadress van de kaart software-matig gewijzigd. Dit werkt prima met windows maar blijkbaar pakt ubuntu dit softwarematig aangepast macadres niet maar het orginele macadres waarmee ik uiteraard van UPC niet op het net mag.

Jammer dat net als bij windows het macadres niet softwarematig onder ubuntu aangepast kan worden (staat hardwarematig vast)



Bedankt voor julie adviezen
« Laatst bewerkt op: 2009/03/28, 11:43:55 door ulv »

Offline Drummies

  • Lid
Re: geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/28, 11:10:23 »
goed om dit te horen,zou je misschien ook in je start onderwerp [opgelost] kunnen zetten  ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline eXtreem

  • Lid
Re: [opgelost] geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/29, 10:46:48 »
Zie dat het al is opgelost, maar dit wou ik nog even kwijt...

Bij @home (nu Ziggo) heb ik een Motorala modem gekregen. Deze modem onthoud het laatste MAC adres wat op hem aangesloten is geweest en zal alleen een IP adres geven aan dat MAC adres. Om dit te resetten moet je de modem een paar seconden van de spanning halen. Als de spanning weer terug is zal hij kijken welk MAC adres hij ziet en deze weer opslaan in zijn geheugen om vervolgens alleen dit MAC adres een IP adres te geven.

welkom op het forum ulv

Indien u een tweevoudig opstartbare PC heeft met Windows, kan het zijn dat u geen IP-adres krijgt na een herstart in Linux. En dus geen internetverbinding. Dit heeft de volgende oorzaak: elke netwerkkaart heeft een uniek MAC-adres. Dit adres is in uw netwerkkaart ingebakken. De DHCP-server houdt dit MAC-adres bij.

zie voor een evt oplossing onderstaande link

http://sites.google.com/site/computertip/geenbedraadinternet

Bij een dualboot is een MAC adres in windows en in Ubuntu toch gelijk tenzij je dit met de hand hebt aangepast?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

ulv

  • Gast
Re: [opgelost] geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/29, 12:16:44 »
Zie dat het al is opgelost, maar dit wou ik nog even kwijt...

Bij @home (nu Ziggo) heb ik een Motorala modem gekregen. Deze modem onthoud het laatste MAC adres wat op hem aangesloten is geweest en zal alleen een IP adres geven aan dat MAC adres. Om dit te resetten moet je de modem een paar seconden van de spanning halen. Als de spanning weer terug is zal hij kijken welk MAC adres hij ziet en deze weer opslaan in zijn geheugen om vervolgens alleen dit MAC adres een IP adres te geven.

welkom op het forum ulv

Indien u een tweevoudig opstartbare PC heeft met Windows, kan het zijn dat u geen IP-adres krijgt na een herstart in Linux. En dus geen internetverbinding. Dit heeft de volgende oorzaak: elke netwerkkaart heeft een uniek MAC-adres. Dit adres is in uw netwerkkaart ingebakken. De DHCP-server houdt dit MAC-adres bij.

zie voor een evt oplossing onderstaande link

http://sites.google.com/site/computertip/geenbedraadinternet

Bij een dualboot is een MAC adres in windows en in Ubuntu toch gelijk tenzij je dit met de hand hebt aangepast?

Ik heb dit inderdaad met de hand aangepast. Onder windows is dit kinderspel, echter bij ubuntu is dit niet zo simpel.

Re: [opgelost] geen internet vaste verbinding, wel internet met XP
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/29, 12:21:24 »
Sinds wanneer kun je een MAC-adres aanpassen? Dit is toch afhankelijk van je hardware?