Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 11.10 voor 55-plussers  (gelezen 8376 keer)

Offline vilamar

  • Lid
11.10 voor 55-plussers
« Gepost op: 2011/10/15, 21:03:24 »
Voor deze 55-plusser is de kinderlijke interface van 11.10 wel even slikken.
Maar voorlopig geef ik het toch een kans.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/15, 21:11:06 »
Als 60+, ik gooi het nog niet weg ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/15, 21:59:21 »
Voor deze opa, die volgend jaar 60 wordt, is Xubuntu 11.10 een openbaring van gemak en schoonheid.

edit: typefoutje
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 23:54:10 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/15, 23:30:04 »
Wat precies vind je kinderlijk dan? Unity bashen is inmiddels wel een beetje afgezaagd.

Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/15, 23:36:00 »
Ik denk: zo komt het bij toch over,

als je Unity vergelijkt met een Gnome 2-shell dan is die laatste eigenlijk 'ernstig' van karakter (grote logica, veel instellingen standaard enz)

als je Unity neemt dan is veel 'frisser' en ja eigenlijk wat speelser; ik hou er wel van als 45-er, maar ik kan aannemen dat men het kinderlijk vindt, zeker als je komt van 10.04LTS b.v.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/15, 23:56:17 »
Toch mooi he, je kunt en mag het helemaal aanpassen en verbouwen, om een persoonlijk systeem te maken.
Vrijheid op de (mijn) PC !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/15, 23:57:30 »
Hmm kinderlijk wil ik nu niet zeggen ,het is mij alleen veel te druk kan mij wel voorstellen dat de jongere generatie (onder de vijftig) het best interessant vinden.
Ik als eind 65 hou het dus liever op Xubuntu rustig en toch mooi ,maar ja smaken verschillen.
Maar de nieuwe generatie Ubuntu gebruikers  zal niet beter weten als dat Ubuntu en unity heel normaal is ,en die kunnen zich bv een Lucid niet voorstellen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/16, 10:48:00 »
Maar de nieuwe generatie Ubuntu gebruikers  zal niet beter weten als dat Ubuntu en unity heel normaal is
Wat zijn wij blij met Ubuntu hé Tom ?
We kunnen en mogen het aanpassen waar we willen, zodat het een 'echt' persoonlijk systeem wordt.
Benodigde extra tijd (na een paar keer testen) 15 minuten !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bertjuh1

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/16, 11:09:24 »
Nou ik heb 11.10 er weer vanaf gegooid .....

Ik vond de veranderingen echt 10 keer niks .

zit nu weer op 11.04

Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/16, 12:58:14 »
Nou ik heb 11.10 er weer vanaf gegooid .....

Ik vond de veranderingen echt 10 keer niks .

zit nu weer op 11.04
Dan heb je dus een Dash die bugs en andere onvolkomenheden bevat.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/16, 17:08:46 »
Wat precies vind je kinderlijk dan? Unity bashen is inmiddels wel een beetje afgezaagd.

Unity ziet er op zich goed uit maar ik ben begonnen met DOS en daarna met een tussen stop op een wazig interface systeem naar Win3.11 waar ik vrij lang mee gewerkt heb. Dat waren systemen waar men met de kennis van toen een werkomgeving hadden waar men keek naar efficiency.
Zakelijk en geen poespas.
Zo ben ik verder gegaan naar verschillende Windows versies en toen ik de eerste keer Win xp zag, dacht ik ook gelijk wat een poppenkast.
Voor mij hoeft al die icandy niet en houd ik meer van overzichtelijk en efficiency met de vrijheid om dingen aan te passen naar eigen wens.
Vooral toen ik met Linux in aanraking kwam, merkte ik dat de vrijheid om alles aan te passen zeer fijn was en vooral met Gnome 2. Ik heb toen KDE geprobeerd vanwege hoe het er uit zag maar ik merkte dat, dat alleen maar onoverzichtelijk werd voor mij en het geen waar een systeem aan moet voldoen, voorbij geschoten werd.
Gnome 2 was overzichtelijk zonder al die onnodige poespas en dat heb ik bij XFCE ook.
Unity heeft dingen waaraan ik mij erger en het voor mij alleen maar onoverzichtelijk is geworden.
Een aantal dingen hebben aan efficiency ingeleverd voor een beter uiterlijk.
XFCE is strak, geen poes pas en doet wat het moet doen zonder vreemde toets combinaties of door middel van allerlei effecten.
Om van desktop te wisselen moet je nu op een knop drukken om alles te zien of een toetscombinatie waarna je kunt kiezen. Misschien zag de venster wisselaar er niet mooi uit maar het is wel functioneel en overzichtelijk.

Voor mij is een pc een systeem waarmee ik bepaalde dingen wil doen en dat voor mij zo efficiënt mogelijk en zonder allerlei effectje's en dergelijke.

Voorbeeldje wat vergelijkbaar is. Op een gegeven moment kwam flash in om in je website te zetten en je kreeg toen websites met de mooiste intro's en effecten.
Het zag er strak uit en ondanks dat ik het heel mooi vond, vond ik het na een tijdje zeer irritant om constant te wachten tot een website was geladen of tot een animatie voorbij was.
Na een paar keer die animatie gezien te hebben, heb ik het er wel mee gehad en dat geld ook voor de effecten op de desktop.
In het begin waren de websites kaal en saai, met die effecten werd het mooi maar irritant en nu zie je nog wel effecten maar veel subtieler toegepast die niet ten koste gaan van de efficiency en is het ook nog eens mooi om te zien.
Dat mis ik bij Unity.
Kan wel 2D gebruiken maar daarmee haal ik wat effecten weg maar krijg ik geen functioneel gebeuren terug. Ik ben een muis gebruiker en geen toetsenbord gebruiker.
Ik kan maar niet wennen dat je alles moet zoeken om het efficiënt te krijgen.
Tevens vind ik het niet overzichtelijk. ik kan in Xubuntu zonder iets aan te raken, zien wat open staat en waar het staat. Ik kan met 1 klik van desktop 1 naar 3 of waar dan ook naar toe en dat zonder effecten. Hij laat gelijk het andere scherm zien. Gewoon klik en klaar ik zit waar ik moet zijn.
Het menu is simpel strak en overzichtelijk,  je hoeft niet door een scherm iconen heen te scrollen en het is leuk dat je, je favorieten te zien krijgt en wat er nog meer te downloaden is maar daar vraag ik niet om. Ik wil mijn programma opstarten en meer niet en dat met zo min mogelijk handelingen en zo snel mogelijk. Niet alles kun je in je zij balk zetten want dan is dat ook niet meer overzichtelijk.
Tevens heb ik hem liever onder zodat het overzichtelijker blijft vanwege mijn scherm grote. Onder kan ik meer kwijt zonder te hoeven scrollen.

Het lijken kleine dingen maar ik kan er niet aan wennen en ik erger mij er alleen maar meer aan.
Nu met 11.10 is het er niet op vooruit gegaan en zijn er zelfs dingen bij gekomen die het voor mij erger maken. Natuurlijk zitten er ook goede dingen in maar die komen niet meer tot z'n recht door al die dingen die ze willen.
Die lenzen zijn heel leuk maar wat bied het boven het geen wat er al is?
Waarom als er meer dan een x aantal iconen is, dat je op een pijltje moet klikken om de rest te zien?
Waarom niet net als KDE een gewoon menu erbij gedaan?
Waarom moet alles vast staan en kun je de zij balk niet verplaatsen?
Waarom je dwingen om het toetsenbord te gebruiken?
Waarom bepaalde dingen weg halen omdat het niet in Gnome 3 zit zoals de scherm beveiliging en hoe je, je venster in stelt kwa uiterlijk?

Heb bij Unity het gevoel dat ze je een werk manier opdringen en je niet zelf de keuze laten hoe je graag werkt en dat je mooi moet vinden wat hun mooi vinden.
Ze hebben met Unity de vrijheid afgepakt die naar mijn mening er wel hoort te zijn en nu heb ik ht gevoel dat ze Apple als voorbeeld hebben en zo ook te werk gaan.
Het Linux gevoel verdwijnt bij mij bij Unity.

Sorry het kan misschien voor jou werken maar voor mij werkt het meer tegen dan dat het voor mij werkt.
Van de week had ik een foto gemaakt en mijn baas wou hem zien. Toen hij het menu vol iconen op mijn telefoon zag, had hij al zo iets van wat een onoverzichtelijk geheel en dat gevoel heb ik ook met Android maar ook met Unity.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/16, 17:38:06 »
@Femke98, Ik ben 35 maar ik ben eerder 55 dan 34. XD
Het is dus denk ik niet alleen de leeftijd maar ook hoe een systeem voor je moet werken en dat het systeem in dienst van jou moet staan en niet omgekeerd.

Van Xubuntu zul je geen spijt krijgen. Mij bevalt het zeer goed een 11.10 is weer een verbetering en voelt op dit moment beter dan mijn 11.04 Gnome 2 omgeving.

Offline jessy

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/16, 17:47:42 »
De nieuwe ubuntu is volgens mij (ook al 61) een ramp.
Ik ga dus in ieder geval xubuntu proberen.
Dit is gewoon niet gebruiksvriendelijk; je kunt wel op een of andere manier terug naar gnome2-uiterlijk, maar toch werkt ook dat heel anders.
Gelukkig zijn er naast Xubuntu ook nog andere alternatieven.

Offline Dave

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/16, 18:49:20 »
Ik was eigenlijk van plan nog even te wachten maar nav dit topic kan ik niet meer wachten  :evil:

Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/16, 20:35:54 »
Nou ik heb 11.10 er weer vanaf gegooid .....

Ik vond de veranderingen echt 10 keer niks .

zit nu weer op 11.04
Dan heb je dus een Dash die bugs en andere onvolkomenheden bevat.

Dan zit je in de omgekeerde wereld? Bij mij is het andersom. Ik vind Unity niet slecht, maar vind Oneiric nou niet echt beter t.o.v Natty.
Ik vind GNOME 3 en helemaal in combinatie met Unity heel afgeschermd, ik voel me niet meer zo vrij als in GNOME 2, aanpassen en je systeem helemaal naar je eigen hand maken, wat ik wel leuk vind  ^-^ is heel beperkt. GNOME 3 is een stuk stabieler in mijn ogen en mooier, en ook mooie themas voor te downloaden, maar gaat wat minder efficient om met het beeldscherm. Oneiric is ook niet overzichtelijker. Ik houd het op mijn pc nog even bij Lucid, wat nog lang word ondersteund  :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/16, 21:40:30 »
Nou ik heb 11.10 er weer vanaf gegooid .....

Ik vond de veranderingen echt 10 keer niks .

zit nu weer op 11.04
Dan heb je dus een Dash die bugs en andere onvolkomenheden bevat.

Dan zit je in de omgekeerde wereld? Bij mij is het andersom. Ik vind Unity niet slecht, maar vind Oneiric nou niet echt beter t.o.v Natty.
Ik vind GNOME 3 en helemaal in combinatie met Unity heel afgeschermd, ik voel me niet meer zo vrij als in GNOME 2, aanpassen en je systeem helemaal naar je eigen hand maken, wat ik wel leuk vind  ^-^ is heel beperkt. GNOME 3 is een stuk stabieler in mijn ogen en mooier, en ook mooie themas voor te downloaden, maar gaat wat minder efficient om met het beeldscherm. Oneiric is ook niet overzichtelijker. Ik houd het op mijn pc nog even bij Lucid, wat nog lang word ondersteund  :)
Met een beetje css-kennis en gimp-vaardigheden kun je Gnome-shell volgens mij heel goed aan je eigen wensen aanpassen hoor ;)

Alleen jammer dat het niet meer mogelijk is om alles neer te zetten waar je het zelf wilt...

Voor de muis-freaks is Gnome-shell trouwens een hele verbetering. Je smijt je muis naar de linkerbovenhoek en je krijgt direct het activiteiten-menu, waarbij het zoeken op categoriën een stuk sneller en beter is dan bij Unity.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/16, 22:36:23 »
@crashit, Een vraagje, als ik naar die bovenhoek ga dan krijg ik een scherm met alle openstaande vensters en kan ik kiezen uit een desktop en zie ik een soort dock.
Nu moet ik klikken als ik in het menu wil, is daar een andere en snellere manier voor om inplaats van daar naar het menu te gaan?
Of moet ik dan klikken in de linker bovenhoek?

Hoe wissen je trouwens van desktop? Ik deed het door iedere keer naar de bovenhoek te gaan maar persoonlijk vind ik dat net zo iets als dat Unity die knop heeft. (zonder toetsenbord)

@lord4163, Persoonlijk vind ik 11.04 ook beter dan 11.10.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/16, 22:49:30 »
Misschien moeten we erbij denken, dat Gnome-3 nog niet helemaal af is, net als Unity.
Bij de eerste release van 12.04 alpha ga ik deze installeren en bekijken, om de ontwikkeling te volgen en waar mogelijk mijn mening te geven aan het ontwikkelteam.
Tot die tijd blijf ik Xubuntu gebruiken, simpelweg omdat het doet wat ik wil .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/22, 22:49:14 »
Kan mij goed voorstellen dat je als 55 plusser unity nix vind. eerst dit klikken dan popt er weer wat op en vervolgens weer ergens anders op klikken. Vooral als je van XP vandaan komt. Moet toegeven dat unity er prima uitziet. Xubuntu is toch veel rustiger en klikkerde klik hoeft ook niet zo.Gewoon een vast balkje met alles erin wat je direkt nodig hebt. In XP zette  ik de icoontje ook vast in de onderste balk.
Ons probleem is een beetje dat wij redelijk tot zeer goed met Ossen overweg kunnen.Mijn zoontje van 11 kent XP,Win7 en ubuntu. Het maakt hem niet zo gek veel meer uit waarmee hij werkt. Leeftijd geen enkel probleem dus.Als ik bijv een buurman  voor ubuntu probeer te interesseren krijg  je mijn XP doet het nog dus nu maar even niet. Waarom al die moeite als ik al iets heb wat  "simpel" is. Op latere leeftijd investeren in een OS...
dat is niet voor iedereen weggelegd. Het is een muur waar je niet of nauwelijks doorheen komt..
« Laatst bewerkt op: 2011/10/22, 22:51:24 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/22, 23:26:34 »
Voor mij is het simpel, mijn computers moeten doen wat ik wil, zoals ik wil en zo simpel mogelij, terwijl ik wel alles wil kunnen doen. (wat een rot zin).
Mijn PC's doen dit (Xubuntu sinds versie 11.10), daarvoor Gnome2 vanaf 5.10.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/23, 01:37:05 »
Unity zou simpeler moeten zijn maar het is alleen maar moeilijker geworden met al die toets combinaties, onoverzichtelijk menu en dergelijke.
Voor nieuwe gebruikers is dat iets wat ze af kan stoten. Ze worden eigenlijk om het optimaal te gebruiken, verplicht om alle toets combinaties te kennen en te gebruiken. Voor gebruikers die dat nooit gebruikt hebben is dat iets wat niet voor iedereen prettig is en vooral voor de gebruikers die wat op leeftijd komen en of jaren op een bepaalde manier gewerkt hebben is dat iets wat ze niet prettig vinden.
Het menu is onoverzichtelijk en ziet er sorry dat ik het zeg, kinderlijk uit waarbij het puur om het uiterlijk gaat in plaats van functioneel.
Maar dit is ook met Gnome-shell en ik vraag mij af hoe het gaat met Win 8.
Al die nieuwe desktop's zijn niet door iedereen gewenst. Het is dus niet alleen Unity wat door verschillende mensen niet met open armen word ontvangen.

Jongeren pikken het sneller op waarbij ik het gevoel heb dat die het uiterlijk veel belangrijker vinden dan dat andere gebruikers dat vinden.

@Ron, ik heb het gevoel dat 12.04 LTS niet veel van 11.10 zal afwijken als ik lees dat ze het stabiel willen hebben. Daarmee krijg ik het gevoel dat ze een paar kleine dingen aanpassen maar dat de hoofdlijnen nu wel vast staan en dat ze zo veel mogelijk bugs eruit halen.

Toch volg ik Unity wel op het gebied hoe ze dingen integreren omdat ik een aantal dingen wel mooi vind gedaan.
UbuntuOne is 1 van die dingen die ze mooi ingebouwd hebben.

Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/23, 02:04:37 »
Ik ben de 65 al gepasseerd, :) en vind Unity prima.

(Gebruik ook LinuxMint en Xubuntu en Debian(server) )
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline ThomasN

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/23, 08:37:00 »
(...) onoverzichtelijk menu (...)

Smaken blijven natuurlijk verschillen, maar ik heb het idee dat een gedeelte van de aversie tegen Unity voortkomt uit de benadering van Unity als een traditionele interface met een menu. Unity heeft geen menu, omdat het menu overbodig is geworden. Ik start programma's bijna altijd met één muisklik vanuit de zijbalk, en de enkele keer dat ik een ander programma nodig heb typ ik drie letters uit de naam van het programma in en vind ik het meteen. Beide manieren gaan sneller dan een traditioneel menu. Ik gebruik Unity nu sinds het uitkomen van 11.04 en ik heb nog nooit via de "categorieën" — die je inderdaad wat onoverzichtelijk zou kunnen noemen — in Dash hoeven zoeken.

Uiteraard werkt iedereen weer anders en ik kan mij voorstellen dat het, zeker voor de oudere Ubuntugebruiker, moeilijk kan zijn je een nieuwe manier van werken aan te wennen. Het was dan ook, denk ik, verstandig geweest om langer dan één versie een traditionele interface als optie te houden. De overstap lijkt nu wel een beetje geforceerd.

Offline vilamar

  • Lid
Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/23, 08:38:27 »
Ik begin er ook aan te wennen, ook al krijg ik er ondertussen een afwijking naar links van.

Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/23, 11:08:02 »
"Unity zou simpeler moeten zijn maar het is alleen maar moeilijker geworden met al die toets combinaties, onoverzichtelijk menu en dergelijke."

Dat vind jij ja. Ik vind het menu juist handig. Maarja, ik hou ook van zoeken i.p.v. door menu's worstelen, dus dan maakt het het ook makkelijk.

"Voor nieuwe gebruikers is dat iets wat ze af kan stoten. Ze worden eigenlijk om het optimaal te gebruiken, verplicht om alle toets combinaties te kennen en te gebruiken."

O ja? Ik gebruik nauwelijks toetscombinaties en kan heerlijk werken met Unity :) Natuurlijk ben ik geen weerspiegeling in dit geval, maar ik ben volgens mij wel een weerspiegeling op het gebied van dat ik 1 van de weinige ben die Unity puur met de muis gebruikt en het heerlijk vind zo :)

"Voor gebruikers die dat nooit gebruikt hebben is dat iets wat niet voor iedereen prettig is en vooral voor de gebruikers die wat op leeftijd komen en of jaren op een bepaalde manier gewerkt hebben is dat iets wat ze niet prettig vinden. "

Dat ben ik wel met je eens. Mijn vader had zelf ook wat gelezen over de Launcher enzo van Unity, maar ik kon hem er niet warm voor krijgen. Hij vindt Kubuntu nog steeds heerlijk werken en nu met 11.10 helemaal omdat KDE 4.7 vele snelheidsverbeteringen bevat :)
Dus daar ben ik het met je eens.

"Het menu is onoverzichtelijk en ziet er sorry dat ik het zeg, kinderlijk uit waarbij het puur om het uiterlijk gaat in plaats van functioneel."

Nou, het is puur omdat het nu een zoek-georiënteerd menu is i.p.v. hiërarchisch. Dus het is niet zo dat het door het uiterlijk anders is, maar doordat de werkwijze van het menu anders is.

"Maar dit is ook met Gnome-shell en ik vraag mij af hoe het gaat met Win 8."

Mee eens. Ben benieuwd wat Win 8 gaat losmaken bij mensen eenmaal het RTM wordt.

"Jongeren pikken het sneller op waarbij ik het gevoel heb dat die het uiterlijk veel belangrijker vinden dan dat andere gebruikers dat vinden."

Ik ben een jongere, maar ik gebruik Unity niet puur om het uiterlijk. Ik gebruik het omdat ik die indicators, en dan met name de sound indicator en het Me Menu, verschrikkelijk heeeeerlijk vind werken :) Maar ook de launcher werkt heerlijk, stukken beter dan dat ouderwetse gedoe met die taakbalk onderin, dit werkt veel overzichtelijker en intuitiever :) En die Dash maakt het dan nog mooi af. Hier en daar kan de Dash nog iets beter, maar voor de algemene indruk werkt de Dash prima w.m.b. En het nieuwe Softwarecentrum van 11.10 is zo prettig dat ik nu 99% dat gebruik i.p.v. de command line.
Dus val niet te hard af op het jongeren-feit, want net als met ouderen, verschilt dat per persoon.