Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10  (gelezen 2171 keer)

Offline jjge

  • Lid
Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Gepost op: 2010/01/25, 18:48:28 »
Ik kan hem niet vinden in Synaptics. Er is gek genoeg wel een directory /etc/dhcp3, en daar zit een dhcpd.conf in, maar de server zelf is onvindbaar. Je kunt wel clients installeren, maar ik weil de server hebben. Kan ik gewoon apt-get install <dhcpd of hoe het heten mag> , of zelfs gewoon een andere dhcpd kopiëren? Of maak ik dan iets stuk?

Offline softbart

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/25, 19:20:37 »
dhcp3-server?

groet,

Theo

Offline jjge

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/25, 19:25:28 »
Dat moet dan dus wel onder de command prompt met apt-get. Want in Synaptics staat-ie niet.

Offline softbart

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/25, 22:58:54 »
Sorry mijn fout. Ik had Synaptic gecontroleerd terwijl ik in Debian bezig was.
Zal denk ik wel op de "Ubuntu-server" versie staan.
Er is idg een Deb van zowel de dhcp3-server als van dhcpd.

groet,

Theo

Offline jjge

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/26, 08:09:09 »
De server CD heb ik wel ergens liggen (ik installeer momenteel een desktop, die ook als server moet dienen). Ik kan wel eens proberen of ik hem als repository kan toevoegen. Zelf denk ik dat apt-get niet zal helpen; tenslotte is Synaptics (als ik het goed begrijp) ook een frontend voor apt-get.

Heb je eventueel ook nog een repositorynaam voor me? Ik ben nog niet zo thuis in de Debian-wereld, maar volgens mij kun je Ubuntu ook Debian repositories toevoegen.

Offline softbart

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/26, 10:31:09 »
@jjge,

Ik heb de laptop nu met Ubuntu 9.10 gestart. In Synaptic is zowel dhcp3-server als dhcpcd  aanwezig!!

groet,

Theo

Offline jjge

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/26, 10:38:59 »
Hm, vreemd. Ik heb alle repositories aangevinkt. Kan ik er nog eentje gemist hebben? Kan ik ze eventueel ook met de hand toevoegen?

Offline jjge

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/26, 10:40:19 »
O ja, misschien is dat nog relevant: ik heb Ubuntu geïnstalleerd van een 9.04 CD, daarna ge-upgraded naar 9.10. Zou nix mogen uitmaken, maar wie weet...

Offline softbart

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/26, 11:14:29 »
In Synaptic zoeken: dhcp ?

groet,

Theo

Offline jjge

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/26, 13:31:33 »
Dat is het eerste wat ik geprobeerd heb. En hij stond er niet bij. Ik neem aan dat ik dan niet op het juiste repository "geabonneerd" ben? Maar ik heb alles aangevinkt wat ik kon zien.

Wat gebeurt er als ik domweg dhcpd van een andere Linux kopieer? Ik verwacht eigenlijk niets ergers dan misschien een ontbrekende lib. Maar ik weet niet hoe gevoelig het package management is. En ik mis dan dus alle security updates, nou ja, dat is met dhcpd nog te overzien...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/26, 14:29:08 »
Dat moet dan dus wel onder de command prompt met apt-get. Want in Synaptics staat-ie niet.
Misschien kijk je verkeerd? (misschien een bepaalde categorie geselecteerd ipv alles)

De configuratie moet je toch doen via de command line of grafische tekst editor.
Dus waarom zou je de installatie van dat pakket dan niet via de command line doen?

Zomaar een pakket voor een andere distro pakken lijkt me in ieder geval geen goede oplossing.
Dat gaat vrijwel zeker nog meer problemen opleveren.

Offline jjge

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/26, 15:00:50 »
Nou, ik tik gewoon in het kleine zoekvenstertje "dhcp" in (zonder de quotes). Dan verschijnen alleen de packages waar die string in voorkomt. En daar staat dan wel een client bij, maar geen daemon. En dhcpd laat niets zien.

Dus als hij er echt wel moet zijn: wat is de letterlijke naam van het package? dhcp3-server?

Dan probeer ik het wel op de commandoregel met:

apt-get install dhcp3-server

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/26, 15:17:23 »
sudo apt-get install dhcp3-server
Dat zou moeten werken.

Offline nouwsfam

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/27, 09:59:23 »
Hier vindt je alle packages op een rij:

http://packages.ubuntu.com/search?keywords=dhcp&searchon=names&suite=karmic&section=all

Theo hierboven gaf m.i. de juiste package.

Succes!

Offline jjge

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/28, 14:54:53 »
Nou, ik heb nog eens goed gekeken: dhcp3-server staat inderdaad in synaptic (sorry, niet goed gekeken, kennelijk ;-) ) en: hij staat al geïnstalleerd. Ik heb hem nog geherinstalleerd, voor alle zekerheid. Alles verloopt normaal, zo te zien. Maar:

Geen dhcp in ps ax
Geen dhcpd te vinden. Eeen aanroep vanaf de commandoregel vertelt me datik misschien het volgende bedoeld heb:
dhcpcd. Nou, nooit van gehoord, maar man geeft me gelukkig de info dat het een wrapper is voor de dhcp daemon. Nou, die heb ik dus maar aangeroepen. Ik denk dat het probleem hiermee opgelost is-- kennelijk is dhcpd vervangen, en dat had ik even niet meegekregen...

Offline jjge

  • Lid
Re: Waar haal ik dhcpd (DHCP daemon) voor Ubuntu 9.10
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/28, 15:29:29 »
Nou, wat blijkt? dhcpcd zet mijn IP adres anders, waar ik niet om gevraagd heb :-( De manpage verwijst me ook nog naar dhcpcd-bin. De manpage daarvan vertelt me dat het een _client_ betreft!

Wat ik echter ook ontdekt heb (maar niet dankzij de helpfaciliteit) is dat er ook een dhcpd3 daemon bestaat. En dat is wat ik zoek...

Het probleem is hiermee voor mij opgelost, met dank aan alleen die me hier geholpen hebben.