Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop  (gelezen 1161 keer)

kersje86

  • Gast
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Gepost op: 2007/10/12, 11:34:28 »
Hallo allemaal

Op het moment heb ik 1 hardeschijf met 2 partities... beide 52GB... voor de C schijf heb ik helemaal niet zoveel nodig en wil ik overzetten naar D... maar aangezien ik nu op de C schijf windows draai kan ik hier niets mee doen.... wat is nu het beste om dit te doen... eerst formatteren zoals in windows en dan de partitiegroottes aanpassen of kan is er een optie in ubuntu wanneer ik deze 18 okt erop ga zetten?

Groetjes,

Kersje

Offline vanadium

  • Lid
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/12, 12:42:00 »
Ik begrijp dat je Ubuntu nog moet gaan installeren. In dat geval is het handigst om alles volautomatisch gedurende de installatie te laten doen. Kies voor de optie de ganse schijf te gebruiken. Op dat ogenblik worden alle bestaande partities verwijderd en gaat het installatieprogramma automatisch de schijf partitioneren voor gebruik voor Ubuntu. Dit houd in: een primaire partitie voor het systeem, en een kleine extended partition met daarin de swap partitie. Als beginnend Ubuntu gebruiker is het best handig als je niet zelf al moet gaan beginnen partitioneren en koppelpunten instellen.

Uiteraard moet je al je persoonlijke gegevens veilig gebackupped hebben, want bij deze installatie worden alle bestaande gegevens op de harde schijf verwijderd!

kersje86

  • Gast
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/12, 12:50:15 »
Okay dat is dus mooi... zit dus een optie bij de installatie zelf.. maar dat zal volgens mij niet zo moeilijk zijn toch.. gewoon de primaire partitie zoveel GB geven en de swap 1tje.. want als ik Ubuntu dit zelf laat doen, heb ik eigenlijk niks veranderd? maar het belangrijkste om te weten is dat gewoon die optie bij de installatie in zit, denk dat ik er zo wel mee uitkomt.. bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/12, 12:56:00 »
We zijn hier blijkbaar aan het chatten ;) Je moet zeker zijn dat ik je goed begrijp. Ik begrijp dat je enkel nog Ubuntu op je systeem wil, aangezien je ervan spreekt enkel één partitie te willen met ubuntu erop. Op dat ogenblik kan een nieuwe ubuntu installatien alles automatisch doen.

Je vraag is hoe dan ook niet erg duidelijk, dus ik gok maar een beetje wat je effectief wil. Als ik je verkeerd begrepen heb, zal je het nog eens goed moeten uitleggen. Ik begrijp namelijk je
Citaat
als ik Ubuntu dit zelf laat doen, heb ik eigenlijk niks veranderd?
niet.

kersje86

  • Gast
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/12, 13:33:02 »
ok wat ik nu precies heb: vista met 1 harde schrijf, 2 partities.. beide 50gb.. laten we nu zonder Ubuntu praten.. ik wil bijv 2 partities, 1 met 10gb en de andere met 90.. volg je me nog? :P Wat ik nu met vista niet kan doen, is zomaar die 30gb van de ene partitie naar de ander zetten omdat vista al draait op 1 van de partities

Wat ik nu dus wil uiteindelijk... ubuntu op 1 partitie(weet niet precies hoeveel hij nodig heeft maar denk 10gb wel zat) en de rest gewoon voor mijn data, films muziek enzo

Nu was de vraag dus: of ik zelf die partities van 10gb en 90gb moet aanpassen of dat tijdens de installatie ook kan... nu heb ik van jou post boven begrepen dat tijdens de installatie ubuntu automatisch de schijf als 1 geheel ziet en je hier TIJDENS de installatie zelf partities kan maken.. ja toch?? :P

hieehaaa.. hier nog iets gevonden https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Schijfindeling

er moet dus uiteindelijk 3 partities komen? 1 primare voor ubuntu... 1 voor de data(mijn films, muziek enzo) en dan nog 1gb voor de swap?

Offline vanadium

  • Lid
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/12, 13:51:42 »
Ik begrijp nog steeds dat je uiteindelijk alleen Ubuntu wil overhouden. Ik zal mij er voorlopig maar toe beperken dat je tijdens de installatie kan kiezen om (1) bestaande partities te verkleinen en Ubuntu op een vrijgekomen stuk te zetten (2) gans e schijf te gebruiken en (3) handmatig te partitioneren. Als het werkelijk zo is dat je "uiteindelijk 3 partities wil", wat volgens mij betekent dat Windows er niet meer op hoeft te staan, dan moet je de derde optie volgen en handmatig partitioneren. In dat geval zou je er goed aan doen je root (/) op de 10 GB partitie te zetten, en je home op de 90 GB partitie, waar je al je persoonlijke gegevens en films, muziek, enz kan plaatsen.

Zoals gezegd, het is mij eigenlijk nog niet duidelijk of je nu al dan niet Windows wil behouden, want ook windows heeft zijn eigen partitie nodig.

kersje86

  • Gast
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/12, 14:24:16 »
neee geen dual boot hoor.. alleen Ubuntu :D

sorry dat ik zo onduidelijk ben (A) maar kzal het volgende week wel eens proberen.. als het niet lukt, zal je me volgende week wel weer zien :)

Offline vanadium

  • Lid
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/12, 14:55:50 »
Dan heb ik het juist begrepen. Succes!

kersje86

  • Gast
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/12, 19:58:16 »
Gaatie dan trouwens ook zelf formatteren enzo? Dus gewoon cdtjes erin en kan ik kiezen om te formatteren... net als xp

Offline vanadium

  • Lid
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/12, 20:19:02 »
Mijn advies: start de installatie, kies op het ogenblik dat het installatieprogramma erom vraagt om de ganse schijf te gebruiken. Volautomatisch en snel, niet net als xp, maar eenvoudiger en vlugger dan xp.

kersje86

  • Gast
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/12, 20:45:09 »
ja meneer... doen we :D  *closed chat*

Offline vanadium

  • Lid
2 partities... 1tje minder maken en dan ubuntu erop
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/13, 14:58:17 »
oops, het gaat er hier allemaal opeens heel formeel aan toe ;) Laat later wel nog eens weten hoe je 't gesteld hebt!